Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3360863
Wat de afgemeten minuten wandelen betreft....deed ik ook keurig met mijn Border terrier pupje. En steevast als we thuis waren ging ze daarna als een dolle stier door de tuin hollen. Soms met een zinken emmer (waar ze zelf wel in paste) aan een touw achter haar aan trekkend. Deed ik haar dan naar binnen dan holde ze door huis met van alles. Maar ze heeft nooit gebeten. De knuffel van die tijd is inmiddels ook 5 jaar ::)

Na het half uurtje pupcursus hetzelfde verhaal.
#3361117
Nou we wandelen nu gewoon lekker! Als we in Garderen zijn gaan we 2 keer naar het bos, ongeveer 3 kwartier tot een uurtje. Ze loopt stukken los en verder lopen we haar tempo. De andere uitlaatmomenten zijn of in de tuin of een klein rondje aan de lijn. Ze speelt verder nog wel in huis maar is stukken rustiger. Ligt heerlijk op schoot te slapen!
Afgelopen week thuis vond ik het, na een paar weken oefenen, wel kunnen om met de fiets naar de polder te gaan. (Pippa zit in een bench in mijn fietskrat voorop) Dus wij naar de polder, fiets geparkeerd en wandelen maar. Ik had haar los gelaten, ze rende, ze sprong, ze snuffelde... En toen rende ze weer, zo het gras in....zo het gemaaide riet in en toen * ploep* koppie onder de sloot in. Schrok me rot, kon haar gelukkig zo aan haar tuig op de kant zetten. Tja....dus zo werd onze wandeling erg kort want ik ben gelijk naar huis gegaan, het was zo koud!
En vanavond ook een grote doorbraak met onze kater. Ze hebben samen zitten eten, bijna uit dezelfde bak en ze hebben neus aan neus aan elkaar zitten snuffelen. De kater gewoon los en Pippa aan de lijn ;)

Dan maar weer eens een vraag ::) We oefen tijdens het wandelen veel het "hier komen". Dat gaat echt wel goed, zolang er geen afleiding is. Hoe pak je zoiets nou aan? Ons commando om haar te laten komen is "voor". Ze komt dan aangerent en gaat voor onze voeten zitten. Als ze gewoon loopt te lopen en ik roep "voor", dan komt ze gelijk. Is ze aan het snuffelen dan moet ik vaker roepen maar (als ze uitgesnuffelt is :P ) komt ze dan. Is er afleiding in de vorm van mensen/honden etc. dan kan ik doen roepen wat ik wil, dan komt ze niet.
#3361120
Niet te snel willen met gehoorzaamheid. De eerste stappen gaan goed zonder afleiding. Hierna moet je creatief worden. Honden op afstand, en eigenlijk waar ze ook niet bij kan komen. Want als ze succes heeft met ongehoorzaam kunnen zijn gaat het zijn doel voorbij. Ik heb ook altijd geleerd, niet gelijk aanlijnen als je roept en ze komt gelijk.
Trouwens, ik heb mijn honden de fluit aangeleerd. Mijn bordertje kende dat al bij de fokker, zo handig! Het geluid van een fluit is een veel krachtiger signaal, en het geluid komt veel verder dan een mensenstem. Ik heb ook een poosje een sleeplijntje gebruikt. Je hondje meent los te zijn, maar jij kunt ingrijpen.

Wat fijn dat het nu zoveel beter gaat !! :D
#3361133
Ik heb het ook in dat andere topic geschreven over de tracker. Leer haar de Really Reliable Recall:

https://www.dogwise.com/really-reliable ... -what-dvd/

Zoooo handig. Goed, het kost tijd en moeite en inzet en energie maar dan heb je ook wat. Een hond die gewoon altijd komt. En ik zweer je dat haar trainingstechniek gewoon super is. En eigenlijk is het principe ook nog eens heel simpel. Ik ben er nog steeds heel erg blij mee dat ik mijn honden dit aan heb geleerd.
#3361134
zurca schreef: Dan maar weer eens een vraag ::) We oefen tijdens het wandelen veel het "hier komen". Dat gaat echt wel goed, zolang er geen afleiding is. Hoe pak je zoiets nou aan? Ons commando om haar te laten komen is "voor". Ze komt dan aangerent en gaat voor onze voeten zitten. Als ze gewoon loopt te lopen en ik roep "voor", dan komt ze gelijk. Is ze aan het snuffelen dan moet ik vaker roepen maar (als ze uitgesnuffelt is :P ) komt ze dan. Is er afleiding in de vorm van mensen/honden etc. dan kan ik doen roepen wat ik wil, dan komt ze niet.
Wat FIJN dat er zoveel vooruitgang in zit! Doet jou vast ook goed, dan weet je dat je op de goede weg zit!

Ik ben niet de beste als het om "hier komen" aanleren gaat, Oscar luisterde nooit ;D . Maar ik heb naar aanleiding van je stukje tekst wel 2 tips:

Niet vaker gaan roepen. Een commando spreek je 1 keer uit. Vaker roepen ontkracht je commando, feitelijk leer je haar dan dat niet reageren oke is.

Tweede is een voortvloeisel daaruit: set yourself up for succes! Als ze snuffelt en je weet dat ze dan niet gaat komen, niet roepen. Alleen roepen als je zeker weet dat ze komt. En dus ook alleen loslaten als je weet dat je haar veilig en wel kan laten lopen zonder dat er van alles misgaat. Dus weinig prikkels en gevaar.
Hou het oefenen klein. Roep haar ook vaak in de tuin, op het hele bekende korte plasrondje, in huis enz. En bouw dat langzaam op naar plekken waar komen moeilijker is voor haar. Alle aandacht spelletjes zijn ook bevorderlijk, elke aandacht aan jou is een beloning en positieve aandacht waard.
#3361323
Weer heel blij met jullie hulp!

Envie, ik heb inderdaad zoiets van "rustig aan, het komt wel". Ze kan zit en af en voor. En verder heb ik alle dingen van de hondenschool voor nu in de ijskast gezet. Wij vinden het belangrijkst dat ze lekker los kan lopen en dus komt als we roepen en daar willen we ons voor nu op gaan concentreren. Het "voor" doet ze dus goed en nu wil ik daarmee de volgende stap gaan zetten... Aanlijnen als ze komt doen we inderdaad niet altijd. We roepen haar met regelmaat en de ene keer mag ze gelijk weer verder de andere keer klein stukje de lijn vast houden (ze loopt los met een lange lijn aan haar tuig) en weer een andere keer blijft ze langer aan de lijn. We zorgen inderdaad dat het komen voor haar niet automatisch betekend dat de lol voorbij is.

Karin, "Niet vaker gaan roepen. Een commando spreek je 1 keer uit. Vaker roepen ontkracht je commando, feitelijk leer je haar dan dat niet reageren oke is. " Oke goed punt. Ik ga meer op mijn tong bijten :P Maarrrr....hoe dan verder. Voorbeeld; met oversteken moet ze eerst gaan zitten. Dat deed ze heel goed, zat al op haar gat op het bekende uitlaatrondje waar dat moest zonder dat ik iets had gezegt. Maar nu wurmt ze zich in allerlei bochten om maar niet te hoeven gaan zitten. Ik zeg dus 1 keer zit en dan gaat ze vanalles doen maar niet zitten. Wanneer herhaal je dan wat ze moet doen?
En je andere tip ook een goede! We doen het "voor" inderdaad al overal en nergens oefenen. Dat doet ze netjes. Nu wil ik gaan uitbreiden en ik zal beginnen met als ze ergens aan het snuffelen is en dan als ik zie dat ze bijna uitgesnuffeld is, dan gaan roepen en niet als ze net vol een geurtje in zich aan het opnemen is. En dan zo stap voor stap verder.

En het aandacht voor ons is inderdaad iets waar we in het begin heel erg mee bezig zijn geweest. Ging en gaat heel goed maar ik betrap mezelf erop dat het wat verslapt is. Ga er weer intensiever mee aan de slag.
Met het loslopen let ze prima op ons, we willen ons weleens ff snel achter een boom verstoppen maar daar krijgen we bijna geen kans voor. Ze komt gelijk aan zodra ze denkt dat wij van het pad afstappen.
#3361330
Toppie hoor hoe je bezig bent. T is natuurlijk wel een terriertje he. Zet er niet teveel druk op, het moeten zitten bij de stoep vind ik zelf meer iets voor verder gevorderden. Je kunt proberen om te wachten (geduld!!) of ze zonder commando dit gaat doen. En dan natuurlijk super belonen!!
#3361333
Wat heb je toch een prachtig meisje. Super dat je je zo verdiept in het op de juiste wijze op laten groeien. Vergeet niet om er van te genieten. ;)

Ik geef weleens een ander commando als meneer Ko er erg lang over doet om op het eerst gegeven commando te reageren. Maarja, hij kent natuurlijk al veel meer commando's. Verder gebruik ik voor veel dingen 2 verschillende commando's. Waarbij de een minder 'krachtig' is dan de ander.
Er is een commando dat ik met alle plezier oneindig herhaal en dat is 'vrij!'. ;)
#3361344
zurca schreef:Voorbeeld; met oversteken moet ze eerst gaan zitten. Dat deed ze heel goed, zat al op haar gat op het bekende uitlaatrondje waar dat moest zonder dat ik iets had gezegt. Maar nu wurmt ze zich in allerlei bochten om maar niet te hoeven gaan zitten. Ik zeg dus 1 keer zit en dan gaat ze vanalles doen maar niet zitten. Wanneer herhaal je dan wat ze moet doen?
Doordat het eerst heel goed ging en nu minder, is voor haar de waarde van het gaan zitten duidelijk verminderd. Beloon je haar nog goed wanneer ze het wél doet? Lijkt mij dat je terug wat meer "money in the bank" moet brengen om haar te motiveren dit gedrag correct uit te voeren. Ze hebben namelijk heel snel door wanneer gedrag niet meer "re-enforcing" is ;)

Als een bevel genegeerd wordt gebruik ik wel eens een "HEJ" nadat de acceptabele responstijd verstreken is, want vaak hebben ze het bevel wel gehoord maar negeren ze dat, en voeren ze het bevel - zonder dat je dat bevel zelf moet herhalen - wel nog uit.
Maar het feit dat ik dit nodig heb om de aandacht erbij te krijgen wil ook wel zeggen dat de kans op beloning vervallen is. Hij krijgt op dat moment nog wel een "goed zo" als het bevel wordt uitgevoerd, maar een voertje valt er dan bijvoorbeeld niet meer te rapen.
#3361347
Of Pippa heeft een hekel aan koude (natte?) billen ;) en wil daarom niet meer zitten :biggrin2:

Fijn om te lezen dat het goed gaat!
Het blijft soms lastig waarom gedrag ineens niet meer wil en je kunt eindeloos raden naar oorzaken en motivatie, ik ben met mijn meneren pragmatisch en begin even opnieuw met trainen.

En ik gebruik bij zit nog weleens een handje op de billen als reminder.
Maar dat is vooral nu. Als ze na 7 jaar ‘ineens’ weer eens ‘vergeten’ zijn dat ze moeten zitten voor de deur open gaat :biggrin2:
#3361351
Siberienne schreef:Of Pippa heeft een hekel aan koude (natte?) billen ;) en wil daarom niet meer zitten :biggrin2:
Haha, ja, dat kan zeker ook! :biggrin2:
Maar dan blijft het wel zo dat de waarde van de beloning van het zitten niet zwaar genoeg weegt ten opzichten van de de onaangename koude billen :P
#3361402
Cait_ie schreef:Doordat het eerst heel goed ging en nu minder, is voor haar de waarde van het gaan zitten duidelijk verminderd. Beloon je haar nog goed wanneer ze het wél doet? Lijkt mij dat je terug wat meer "money in the bank" moet brengen om haar te motiveren dit gedrag correct uit te voeren. Ze hebben namelijk heel snel door wanneer gedrag niet meer "re-enforcing" is ;)

Als een bevel genegeerd wordt gebruik ik wel eens een "HEJ" nadat de acceptabele responstijd verstreken is, want vaak hebben ze het bevel wel gehoord maar negeren ze dat, en voeren ze het bevel - zonder dat je dat bevel zelf moet herhalen - wel nog uit.
Maar het feit dat ik dit nodig heb om de aandacht erbij te krijgen wil ook wel zeggen dat de kans op beloning vervallen is. Hij krijgt op dat moment nog wel een "goed zo" als het bevel wordt uitgevoerd, maar een voertje valt er dan bijvoorbeeld niet meer te rapen.
Dat doet Ko ook. Ik zeg nu geen 'zit' meer als hij een kat achterna gaat want hij gaat pas zitten als hij uitgejacht is en dat kan kilometers verderop zijn... >:( :biggrin2: Oh, wat luistert hij goed als hij na zijn jacht weer terug is. ;D

((Katten jagen is alleen leuk, vind Ko. Meneer is er niet op uit een kat te mollen anders zou hij niet los mogen bij de huizen waar katten zitten. Blijft een kat zitten, gaat hij er even blaffend omheen springen en komt gauw terug.))
#3362010
Nou....het bleek inderdaad om een "geldprobleem" te gaan :biggrin2: ::)
Waarschijnlijk had ik, onbewust, er niet altijd meer erg in om met een snoepje klaar te staan. Nu ik daar weer goed oplet en met het "zitcommando" weer even van begin af aan ben begonnen (dus echt beloning voor dr neus en die over de kop naar achteren bewegen zodat ze gaat zitten) gaat ze nu weer keurig zitten als ik daarom vraag. Moet ook even opletten dat ik het niet vraag als ze net te veel met de omgeving bezig is.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door