Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door pike
#3330026
Siberienne schreef:En deze loopt dus los in gebied waar het stikt vd hazen, reeen etc en dat lukt prima... gek he? Ze is in haar jonge jaren echt weleens even ergens achteraan geweest maar deze baas wist dat toch om te buigen...
Daar kijk ik van op. Dat staat lijnrecht tegenover wat ik gehoord heb. De honden van die man kwamen uit Duitsland. Misschien uit echte jachtlijn? Op de website van de rasvereniging staat echter ook dat hij een goed ontwikkeld jachtinstinct heeft. Voor mij genoeg om er van af te zien.
Door smulpaap
#3330030
Hier ken ik een stuk of zes Fauven , ze lopen allemaal aan de (lange) lijn . En als ze ook maar de kans zien om uit te breken dan laten ze het niet
iemand hier verderop heeft er twee , die zijn dus eens drie dagen spoorloos geweest . Bouwvakkers over de vloer ... en jawel dat ging even mis
Na die drie dagen stonden ze weer voor de deur

We hebben een aantal Hussen , idem . Altijd aan de lijn
Er heeft hier ooit een Husky gelopen die altijd los mee wandelde
Langs schapen , koeien , kippen ganzen enz . De kippen liepen gewoon over de dijk waar Ozzy langs liep
Hij werd uitgelaten door ""opa "" zijn zoon had hem de basisbeginselen gehoorzaamheid bijgebracht , verder niets
Echt uitzonderlijk die hond

Tessa van ons was ook erg makkelijk , in haar jonge jaren flikte ze het weleens om broedende vogels weg te jagen
Maar op vakantie in Lauwersoog , waar het krioelde van de konijnen zat ze op haar platte krent tussen de konijnen in , Milo moesten we vastleggen
Het boeide haar helemaal niets . Tessa kon bij wijze van ook overal los mee wandelen
Door zurca
#3334695
Zo, tijd voor een update ;)

Inmiddels zijn mijn vriend en ik samen een keer naar een show geweest om daar de Jack Russells te bekijken. Daar een leuk gesprek gehad met een fokker.
Gisteren zijn wij bij haar verder kennis wezen maken. Was een leuke middag.

Dat er een Jack Russell gaat komen zijn wij inmiddels wel uit. En waarschijnlijk wel via de fokker waar we gistereren zijn geweest.

Nu ben ik eens benieuwd naar de ervaringen van andere mensen met een hond via een fokker. Hoe hebben jullie dat gedaan in de zin van "besloten dit of dat ras tot aan keus welke fokker".
Hebben jullie websites uitgeplozen? Verschillende fokkers bezocht? Bij verschillende fokkers op wachtlijsten?
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#3334697
zurca schreef:Zo, tijd voor een update ;)

Inmiddels zijn mijn vriend en ik samen een keer naar een show geweest om daar de Jack Russells te bekijken. Daar een leuk gesprek gehad met een fokker.
Gisteren zijn wij bij haar verder kennis wezen maken. Was een leuke middag.

Dat er een Jack Russell gaat komen zijn wij inmiddels wel uit. En waarschijnlijk wel via de fokker waar we gistereren zijn geweest.

Nu ben ik eens benieuwd naar de ervaringen van andere mensen met een hond via een fokker. Hoe hebben jullie dat gedaan in de zin van "besloten dit of dat ras tot aan keus welke fokker".
Hebben jullie websites uitgeplozen? Verschillende fokkers bezocht? Bij verschillende fokkers op wachtlijsten?
veel plezier met wachten op een pup.

toch begrijp ik jullie keuze niet helemaal dit staat bij de ras eigenschappen:
Het ras is oorspronkelijk gefokt om te jagen, dus houdt rekening met het grote jachinstinct. Wanneer een Jack Russell een muis of konijn ziet, zal hij er achteraan gaan. Leer uw hond als pup al aan om bij u te blijven. Het instinct zal nooit verdwijnen, houd daar rekening mee
Door zurca
#3334703
Aquillo schreef:veel plezier met wachten op een pup.

toch begrijp ik jullie keuze niet helemaal dit staat bij de ras eigenschappen:
Het ras is oorspronkelijk gefokt om te jagen, dus houdt rekening met het grote jachinstinct. Wanneer een Jack Russell een muis of konijn ziet, zal hij er achteraan gaan. Leer uw hond als pup al aan om bij u te blijven. Het instinct zal nooit verdwijnen, houd daar rekening mee
Ik begrijp dat je het niet begrijpt ;)

Wij vonden geen ras waar geen jachtinstinct in zit wat ons beide aanspreekt. De honden die ons wel aanspreken hebben allemaal in meer of mindere mate jachtinstinct, wij vallen blijkbaar toch voor karaktertrekjes die in jachthonden zitten. Daarnaast ben ik van mening dat je jachthonden hebt en jachthonden. De windhonden en Podenco's zijn gewoon een "ras apart" als het om het jachtinstinct gaat. Daat type, dat zelfstandige jagen, dat "er is niets te zien maar dat geeft ik zoek het wel ff op" dat wil ik niet meer.
Ja Jack Russells hebben ook jachtinstinct maar toch op een andere manier dan een Podenco dat heeft. De fokster waar wij geweest zijn heeft haar honden altijd en overal los. En ja ze schieten weleens ff ergens achteraan maar vergeten hun baas niet en komen redelijk vlot terug. Tenzij er een konijnhol ontdekt is, dan willen ze weleens langer pleite zijn. Ik denk dus dat wij met trainen een hondje kunnen krijgen wat best los kan lopen.
In je quote staat het eigenlijk al "leer uw hond als pup al bij u te blijven". Het zijn honden die trainbaar zijn. Onze Tous was ook trainbaar, tot zijn instinct erbij kwam....dan deed hij toch echt mooi zijn eigen ding. En ik denk dat dat bij een "trussel" wat beperkter is ;)
Gebruikersavatar
Door devillovesangel
#3334709
zurca schreef:Zo, tijd voor een update ;)

Nu ben ik eens benieuwd naar de ervaringen van andere mensen met een hond via een fokker. Hoe hebben jullie dat gedaan in de zin van "besloten dit of dat ras tot aan keus welke fokker".
Hebben jullie websites uitgeplozen? Verschillende fokkers bezocht? Bij verschillende fokkers op wachtlijsten?

Wij hebben onze boxer ook via een fokker gekocht. Mijn partner is opgegroeid met boxers, dus die kende het ras wel. Ik heb nog een aantal jaar bij hen in huis gewoond en dus ook samen geleefd met de laatste boxer die ze thuis hadden. Hierdoor kende ik het ras een beetje, maar ik heb nog wel websites uitgeplozen, en boeken gelezen.
Wij hebben veel fokkers online "bezocht" om daar een keuze uit te maken en die dan fysiek te gaan bezoeken. De ouders van mijn partner wilde ook weer een pup, de laatste is een paar jaar terug van ouderdom overleden en het begon toch weer te kriebelen. Zij hebben contact gezocht met hun vorige fokker, die niet meer fokt maar nog wel werkt met boxers en ook nog steeds actief is binnen de Nederlandse Boxerclub. Hij heeft ons ook geholpen met onze zoektocht en via hem zijn we uiteindelijk bij een fokker terecht gekomen waar we allemaal een goed gevoel bij hadden. We hebben nu 2 broertjes uit hetzelfde nest en sinds mijn schoonouders in het volgende dorp wonen zien ze elkaar nog regelmatig :)
Door MillyMol
#3334710
Bij mijn eerste hond, Tobias, heb ik me gek gelezen en ben ik via de Raad van beheer gaan zoeken naar fokkers. Daarna ben ik lid geworden van een rasvereniging. Daar stonden o.a. fokkers vermeld die een nestje verwachtten. Zo ben ik bij de eerste fokker terecht gekomen.

Daarna ben ik lid geworden van een forum voor Engelse Cocker Spaniels. Daar zaten liefhebbers van ‘mijn’ ras op en fokkers die vooral ook liefhebber waren en het niet uitsluitend voor het geld deden. Daar ben ik in aanraking gekomen met de fokker van Tygo. Ze was en is altijd heel open over hoe ze fokt, waar ze wel en niet achter staat en we konden via een webcam meegenieten van haar nestjes.

Dus toen ik een tweede hond wilde heb ik persoonlijk contact met haar gezocht. Dat klikte meteen. Ik heb er, naast Tobias, een heerlijk tweede hondje bij en heb er ook nog een vriendschap met de fokker aan over gehouden. En ik fungeer tegenwoordig als de ‘kraamverpleegkundige’ bij de bevallingen van haar teefjes. :D
Door zurca
#3334763
Bedankt beide voor het delen van jullie ervaringen!

Ik heb inderdaad op de site van de rasvereniging gekeken en ben zo alle websites die ik daar kon vinden afgegaan. Daar zaten er tussen die aanspraken en die opgeslagen op de pc.
Ik ben toen naar de Winner geweest en daar mensen gesproken, waaronder een fokker van een opgelagen site. Later dus weer naar een show geweest en ook daar een fokker gesproken van een site die ik al had opgeslagen. En daar zijn we dus wezen kijken. Dat was een goed gesprek en ook de honden ondertussen kunnen bekijken en mee kunnen kroelen.

Wat ik mij nou afvraag, kan je je bij meerdere fokkers op een wachtlijst laten zetten of is dat "not done" ;)
Door Hanny
#3334765
Ik raad mijn eventuele pupkopers altijd aan om ook bij andere fokkers te informeren.
Met wat pech komen ze niet aan de beurt en dan blijven ze wachten op iets wat niet komt.
Maar niets is zo eenvoudig, als dit gewoon even aan de fokker te vragen, ze bijten toch niet.
Het is natuurlijk anders, als je van één fokker echt een pup wilt, dan moet je wachten tot die er is, ook al duurt dat dan langer, maar wil je gewoon een pup, dan kan die toch wel bij iedere goede fokker vandaan komen.
Juul is dragend en op de lijst staan meer namen, dan er pupjes geboren zullen worden, dus een aantal mensen zal zeker teleurgesteld moeten worden.
Het is misschien anders, als er minder aanvragen zijn, maar eerlijk naar de fokker zijn is gewoon prima en voor iedereen duidelijk.

Succes,
Hanny
Gebruikersavatar
Door pike
#3334772
Ik heb indertijd eerst naar een ras gezocht dat mij qua uiterlijk aansprak. Toen had ik een lijst en ben gaan strepen op karakter. Ik hield er uiteindelijk twee over. Ik ben die gaan bekijken op de Winner. En alhoewel men zegt dat dat niet de juiste manier is omdat daar alleen maar het mooiste van het mooiste rondloopt dat je toch nooit krijgt, keek ik daar anders tegenaan: Als mij de mooiste van de mooiste niet aansprak hoefde ik daar ook niet verder naar te kijken. Van de twee bleef er toen nog maar 1 over want mijn man vond het andere ras te groot. Die ene was de Basset Fauve. De vereniging was toen ook aanwezig in het hondendorp met enkele honden dus daar was het eerste echte gesprek over de hond en kennismaking met de honden. Ik heb fokkerssites bestudeerd. En we zijn naar de Jonge Honden Dag geweest. Daar waren ook de fokkers aanwezig en ik heb daar toen met verschillende fokkers gesproken, en daar ook een fokker uitgezocht om eens bij op bezoek te gaan en daar heb ik toen uiteindelijk ook mijn Fauvenpup besteld.
Door zurca
#3334782
Hanny schreef:Ik raad mijn eventuele pupkopers altijd aan om ook bij andere fokkers te informeren.
Met wat pech komen ze niet aan de beurt en dan blijven ze wachten op iets wat niet komt.
Maar niets is zo eenvoudig, als dit gewoon even aan de fokker te vragen, ze bijten toch niet.
Het is natuurlijk anders, als je van één fokker echt een pup wilt, dan moet je wachten tot die er is, ook al duurt dat dan langer, maar wil je gewoon een pup, dan kan die toch wel bij iedere goede fokker vandaan komen.
Juul is dragend en op de lijst staan meer namen, dan er pupjes geboren zullen worden, dus een aantal mensen zal zeker teleurgesteld moeten worden.
Het is misschien anders, als er minder aanvragen zijn, maar eerlijk naar de fokker zijn is gewoon prima en voor iedereen duidelijk.

Succes,
Hanny
Hanny, bedankt voor jouw reactie vanaf de kant van een fokker :)
Ik ga zeker bij de fokker vragen hoe zij er tegenover staat als we ons ook bij een andere fokker op een wachtlijst zouden laten plaatsen. Wij zoeken inderdaad gewoon een leuke hond en hebben niet een bepaalde combi van ouder voor ogen waardoor we bij 1 bepaalde fokker uitkomen.
Ik ben gewoon eens benieuwd naar de reacties hier ;)
Door zurca
#3334783
pike schreef:Ik ben die gaan bekijken op de Winner. En alhoewel men zegt dat dat niet de juiste manier is omdat daar alleen maar het mooiste van het mooiste rondloopt dat je toch nooit krijgt,
Wat ik zelf erg grappig vond van het ras eerst op show bekijken en daarna bij een fokker, Bij de show zien ze er allemaal op hun paasbest uit....bij de fokker liep er eentje die echt plukrijp was en eentje die net geplukt was en alles daartussen. Zoals ze op show zijn, zo lopen ze natuurlijk niet het hele jaar door bij je thuis.
Door zurca
#3335523
Nou...we staan op de wachtlijst! Voor een Jack Russell dus (een teefje) :)
We hopen dat er eind septemper/oktober een pupje voor ons bij zal zitten. Het "kriebelt" aan alle kanten; naam bedenken, informatie vergaren over hoe een pup op te voeden, hondenschool, op zoek naar een bench(je), een fietsmand etc. etc, :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pluk
#3335531
zurca schreef:Nou...we staan op de wachtlijst! Voor een Jack Russell dus (een teefje) :)
We hopen dat er eind septemper/oktober een pupje voor ons bij zal zitten. Het "kriebelt" aan alle kanten; naam bedenken, informatie vergaren over hoe een pup op te voeden, hondenschool, op zoek naar een bench(je), een fietsmand etc. etc, :biggrin2:
Gefeliciteerd!
Mag ik vragen bij welke fokker?

En qua fietsmand: een voordrager met een krat bevalt hier prima :-)
Door Hanny
#3335538
Voor kleine pupjes gebruik ik een kattenbak. overdwars op de bagagedrager. Stukje hout er onder en vastschroeven.
Fietst niet zo makkelijk met een dik achterwerk, maar pup zit veilig opgesloten. Later een mandje.
Een kleine boeienkoningin heeft zich wel eens los gesparteld en sprong uit de mand. Niets aan de hand, maar dat moet echt niet gebeuren.
De goedkoopste tijdelijke oplossing was toen zo'n kattenbak. Ook in de auto zitten ze daar in het begin in, anders pesten ze de volwassen honden en dat moet niet.
Hier gaan ze erin, tot ze bijna "klemvast" zitten en geen pup, die protesteert.
Leuk vooruitzicht.

Hanny
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door