Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door - pien -
#3328794
Lizzy schreef:Bij mijn weten is er maar 1 Nederlands boek over dit ras geschreven: http://www.vastgotaspets.nl/boek.html, schrijfster is Bonnie Benneker. We hebben echt een heel leuk email contact gehad en zij is ook BARF gaan voeren na onze "gesprekken". Als ik het hondje nu weer zie, krijg ik er weer zin in. Ik vind ze leuk!
Oww Lizzy, ik dacht dat het om de ruwhaar Jack Russell ging ;D
De Västgötaspets is ook hartstikke leuk en de Corgi ook.
Mijn da krijgt een Västgötaspetspupje :smitten:
Door Lizzy
#3328795
- pien - schreef:Oww Lizzy, ik dacht dat het om de ruwhaar Jack Russell ging ;D
De Västgötaspets is ook hartstikke leuk en de Corgi ook.
Mijn da krijgt een Västgötaspetspupje :smitten:
Hahahaha, ohhwww ;D
Wat leuk joh! Enig idee van welke fokker? Zulke leuke hondjes :smitten:
Door zurca
#3328806
smulpaap schreef:Nog wat tips /ervaringen van mij

Als het een JRT gaat worden
Laat hem dan niet op de bank en /of bovenop de stoelen totdat je hebt gemerkt dat het geen blaffer is
Ze zijn klein en willen graag alles zien , en dan is bv. de stoel een prima uitkijkpost
Leuk , als je braaf naar buiten kijkt maar wel je klep dicht houden
Ik ken ze die over de vensterbank heen en weer racen .... en blaffen :-X

In de tuin idem , lekker onder jouw begeleiding in de tuin . ""Ik heb al een werkje , dus ik heb geen behoefte om te blaffen ""
helpen snoeien vinden ze vaak leuk , breng het maar naar de emmer
Of voertjes zoeken


En als je niet bent gewend om met een kleintje te lopen , katten ! Onder elke struik kan er eentje zitten en die oogjes zijn snel beschadigd
Sommige katten zijn ook helemaal niet onder de indruk van een kleintje en halen heel snel uit , of jagen ze na

Nou dat komt mooi uit... De ramen in ons huis kijken alleen uit op onze eigen tuin en de straat is niet te zien. En de bank/stoel staan niet bij het raam :cool:
Die tip met een kleine hond en dat hun zichtveld wat anders is, is wel een goede tip. Zowiezo ben ik van plan om met katten op straat goed te gaan trainen. Tous ging uit zijn stekker bij het zien van een kat, dat hoop ik bij een volgende hond anders aan te gaan pakken.
Door zurca
#3328807
smulpaap schreef:Tip :P ::) :biggrin2:

Hier worden de wandelingen afgewisseld
Je bent een week of drie geleden ergens geweest , en daar ging je vanmiddag weer eens naartoe
Je gaat in je hoogste versnelling naar een bepaalde plek , en daar luister je absoluut niet meer naar je personeel
Ik was inmiddels vergeten waarom die plek zo interessant was ( er was ook niets meer te zien ) de draak niet :biggrin2:
Opeens wist ik weer wat daar was gebeurt , het monster had haar balletje in het water laten vallen
Nu zijn steile bermen erg eng . Het is er modderig , en je personeel kon je in dit geval ook niet van dienst zijn
Soms kan het personeel met behulp van de riem of een tak mijn bal weer pakken
Maar die berm was voor het personeel ook echt te hoog en zij wilde ook niet in de sloot vallen
En ja . Dan ben je een JRT , en die geeft nooit op . Ik zal en ik moet mijn bal vinden
Hagel , ja . Nou en ? Al duurt het een dag . Die andere bal die we nu mee hebben ? Nee
Maar dan heeft je personeel toch iets wat je op andere gedachten brengt , en dat zit voor dergelijke gevallen altijd in haar jaszak
Neem altijd iets mee wat onweerstaanbaar lekker is , en wat ze bij hoge uitzondering krijgen :biggrin2:

Thara is onze vijfde Russell , op Tessa na zagen we met de rest exact hetzelfde gedrag
Dat gedrag ben ik ook wel gewend.
Tous wist altijd nog precies waar hij wat had gezien, ook als we daar een tijd niet geweest waren. Dan dachten wij "wat heeft tie hond toch" en dan ineens wisten we weer "ohja vorie keer zat hier een kat of...."
Door zurca
#3328808
Lizzy schreef:Heb ik trouwens wel eens verteld dat wij ook voor dit ras wilde gaan? We hebben heel leuk contact zelfs gehad met een fokker in NL (die ook het boek over het ras heeft geschreven).

Uiteindelijk zijn we afgehaakt op het blafgedrag van de hond. Maar ik kom er af en toe één tegen in Z'meer en ik vind ze nog steeds geweldig :smitten:
Oh wat leuk...nee dat wist ik niet!
Hebben jullie contact gehad met Curragh's kennel?

Dat blafgedrag is inderdaad een dingetje, ook bij de JRT, maar bij beide rassen wordt door eigenaren verteld dat als je er maar vanaf het begin bovenop zit het wel te beperken is. Nu zullen wij daar zowiezo aan moeten wennen, aan een blaffende hond. Tous kon wel blaffen maar alleen als er echt iemand aan de deur stond. Ziggy hebben wij in 12 jaar tijd zo'n 5 keer horen blaffen. Dus het zal wennen zijn en ik heb best moeite met blaffende honden. In zoverre... blaffen pima als er wat is of bij het spelen maar als ik verder aangeef "klaar" dan moet het ook wel klaar zijn. :-[ Bij ons in de woonwijk zitten honden buiten die hele dagen blaffen, naar alles en nog wat maar vooral naar niks. Heel irritant :-X
Door zurca
#3328812
Verder leuk om al jullie reacties te lezen ;D
Ook leuk dat er meer mensen zijn die dit ras op hun lijstje hebben staan!

Ik heb inmiddels via de mail contact gehad met een fokker. Daar zijn we van harte welkom om eens kennis te komen maken. Binnenkort even bellen voor de afspraak te maken. Ben zo benieuwd...

De Västgötaspets is ovegnes nog niet "afgeschreven". Wat ik wel een nadeel vind is dus weinig fokkers in NL en ik wil perse een hond met staart (of eventueel een korte (stubby) staart maar helemaal zonder vind ik echt geen gezicht :-[ Dus dat beperkt ook weer aardig.... En we zouden toch wel heel graag ergens dit jaar weer een hondje hebben...
Maargoed, mocht de JRT na wat gesprekken bij fokkers toch niet ons ras zijn dan gaan we zeker een fokker bezoeken van de Västgötaspets.
En ook eens gaan lezen over de Welsh Corgi ;)
Door hannabelgje
#3328814
Dat blaffen krijg je er nooit helemaal uit natuurlijk, maar ik ken fokkers van corgi's die er een aantal rond hebben lopen en als je daar binnen komt is het muisstil.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door zurca
#3328816
Nee dat begrijp ik, een hond (de meeste dan) blaft nu eenmaal.
Maar een hond die hele dagen blaft en zichzelf graag hoort....dat staat me wel tegen.
Door hannabelgje
#3328817
zurca schreef:Nee dat begrijp ik, een hond (de meeste dan) blaft nu eenmaal.
Maar een hond die hele dagen blaft en zichzelf graag hoort....dat staat me wel tegen.
De mijne heeft ook zo haar momenten, maar dat is normaal goed om te buigen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Pauline
#3328822
Nou is ie geen ruwharige JRT, maar wel een ruwharige T en toen Joep nog leefde blaften ze altijd als er maar onraad was. Als de postbode zijn fiets vier huizen verderop tegen de heg zette, blafte Joep en deed Joris mee. Nadat Joep is overleden merkten we tot onze stomme verbazing dat Joris amper blaft!! Gewoon altijd opgehitst en aangezet door Joep...... ::) :biggrin2:

De enige keer dat hij blaft is als hij op de bank ligt en iemand naar de voordeur ziet lopen en aangezien wij geen bel hebben is dat wel handig en heel soms als ik naar de gang (richting voordeur) loop. Hoewel nooit aangeleerd (wel geprobeerd, maar met Joep geen beginnen aan) is bij Joris een: klaar, voldoende om hem (over het algemeen) te laten stoppen met blaffen.

Best wel veel overeenkomst en ruwharige JRT en een ruwharige T...... ;D ;D ;D ;D
Door smulpaap
#3328827
Blafgedrag is iets waar je bovenop moet blijven zitten , goed observeren

Wij hebben vaak vele duiven in de tuin , en ook nogal wat vogels .
Zomers zitten de vogels soms langs de vijver om er een badje te nemen ....
Niets aan de hand . Dolle Mina zit het allemaal rustig te bekijken
Blaffende honden uit de buurt boeien haar ook niets

Maar : Nu viel het me deze week op dat Thara ietwat te hyper naar de achterdeur liep en in de tuin wilde
Inmiddels weet ik waarom , er is een rode kater . Die zag ik van de week door onze tuin wandelen

Ik vind het prima dat ze de tuin ingaat , maar als ik dit gedrag zie dan roep ik haar binnen en dan mag ze zich ergens anders mee vermaken
En dan is het ook alweer snel prima , ze is prima af te leiden met een snack , speelgoed , hersenwerk etc

Met eigen katten gingen de Russells hier goed om . We hadden vier katten , drie Russells en Amber als pup
De hele beestenboel had een grote bank en daar lag de hele familie op
Met vreemde katten is het wisselend , er zijn er die erg fel zijn . En dat vraagt dus best veel training

Ikzelf heb met kippen de slechtste ervaringen , met alle Russells die ik heb gehad . Onweerstaanbaar en oh zo interessant
Ik loop met Thara ook weleens langs een boerderij , daar lopen ook kippen te scharrelen
Zeer interessant , ik kan zo wel invullen wat ze zou doen als ik haar los zou hebben
Dan neem ik even een sprint over die sloot en dan ben ik zo bij de kippen
Gebruikersavatar
Door joel
#3329421
Ow geen langneus meer...?! Al begrijp ik je heel goed wat je qua jaagdrift bedoelt, dat blijft altijd extra opletten, ook in de aller-aller-verste-verte ;)

Maar ik ben benieuwd wat het gaat worden!

Voor onze Yuma is er ook maar 1 fokker in Nederland en na 2 jaar wachten besloten om naar Duitsland uit te wijken... je moet wat ;) maar wel onze eerste keus hond!
Door smulpaap
#3329541
Ding dong :)

Als het een JRT gaat worden laat de pup dan vooral heel goed wennen aan tanden (leren) poetsen
Kleine rassen hebben (soms ) niet het beste gebit
Er zijn er die op de leeftijd van 3 - 5 jaar al de nodige rotte elementen hebben
Met het klimmen der jaren kunnen ze bv een hartkwaal krijgen
Hier kunnen ontstekingen tandvlees en /of elementen natuurlijk mede oorzaak van zijn
Dit is dus echt een heel belangrijk aandachtspunt ;)
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#3329576
Ach net gereageerd op een topic van vorig jaar.. :sorry: en zie ik hier dat jullie nu helemaal hondloos zijn omdat ook Ziggy dus is overleden.. Sterkte ermee. :bigarmhug:
Heb toevallig van de week oude foto's van de wandelingen in Soestduinen met de podjes en windhonden bekeken.. en natuurlijk ook die lieve foto's van Ziggy en Tous :)
Toch al weer aan het kijken naar een ander hondje en dan twee rassen. die ik id al helemaal niet bij jou verwacht had. ;D Maar ja het kan. Maar JR en geen jachtinstinct. mmmmm ik heb zo mijn twijfels. Hier in Den Haag meerdere mensen met JR gesproken en een aantal daar van is toch best wel fanatiek in het jagen. Ooit gefokt voor de de rattenjacht .. In spanje niet voor niets Ratteros genoemd, :o Maar wel handzaam ja.
Dat andere ras die vastgotaspets :smitten: lijken me ook wel een leuk ras.
Maar goed het komt vast wel goed met het ras dat jullie gaan kiezen. Als je er maar plezier mee hebt en ze lekker mee kunnen nemen op jullie wandeltochten.
Door zurca
#3329584
Aquillo schreef:Ach net gereageerd op een topic van vorig jaar.. :sorry: en zie ik hier dat jullie nu helemaal hondloos zijn omdat ook Ziggy dus is overleden.. Sterkte ermee. :bigarmhug:
Heb toevallig van de week oude foto's van de wandelingen in Soestduinen met de podjes en windhonden bekeken.. en natuurlijk ook die lieve foto's van Ziggy en Tous :)
Toch al weer aan het kijken naar een ander hondje en dan twee rassen. die ik id al helemaal niet bij jou verwacht had. ;D Maar ja het kan. Maar JR en geen jachtinstinct. mmmmm ik heb zo mijn twijfels. Hier in Den Haag meerdere mensen met JR gesproken en een aantal daar van is toch best wel fanatiek in het jagen. Ooit gefokt voor de de rattenjacht .. In spanje niet voor niets Ratteros genoemd, :o Maar wel handzaam ja.
Dat andere ras die vastgotaspets :smitten: lijken me ook wel een leuk ras.
Maar goed het komt vast wel goed met het ras dat jullie gaan kiezen. Als je er maar plezier mee hebt en ze lekker mee kunnen nemen op jullie wandeltochten.
Geeft niets, ik had in dat topic niet meer geschreven dat Ziggy inmiddels overleden is :-*
We hebben haar in de week voor kerst in laten slapen, het was gewoon genoeg geweest.
Leuke herinneringen zijn dat aan de "windhondenwandelingen", was altijd gezellig!

En nu dan inderdaad heel iets anders. Wie weet dat ik in de toekomst toch weer overstag ga hoor, ze zitten diep in mijn hart die Podencootjes en de Galgootjes. Maar voor nu, nee ik wil graag iets minder zorgen ;)

Ik ben mij er overgens goed van bewust hoor dat een JRT ook jachtinstinct heeft maar wat ik zo lees en gehoord heb is dat meer "controleerbaar" is. Laat ik het zo zeggen er zijn vele JRT's die gewoon los kunnen lopen en misschien in bepaalde situaties aangelijnt moeten worden. Het is in ieder geval een ander jachtinstinct dan een Podenco. Ik bedoel....die is zodra die buiten stapt op jacht ;D
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door