Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3363339
zurca schreef:Hihi wat leuk, jullie reacties :-*

Het grappige van dit alles is dat wij haar dit eigenlijk niet echt geleerd hebben. Ze kwam vanaf dag 1 vaak zelf naar ons toe en ging dan zitten. Wij zijn dat gedrag gaan belonen, elke keer als ze dat deed een snoepje er in. Later ben ik er het woord "voor" bij gaan zeggen. En zo is ze het op commando gaan doen.
Ze komt ook als een speer als je door je knieën zakt, maar dan moet ze wel net naar je kijken. Als mijn vriend fluit komt ze ook gelijk. Maar alleen bij hem, ik fluit anders en daar reageert ze niet zo op.

We hopen dat ze blijft reageren ook als er verleiding is om naar toe te gaan. Of iig dat dit een goede basis is. Want ze zal best in een fase komen dat de oortjes niet zo goed meer werken ::) We zijn ook begonnen met wat nieuws, we zeggen "pippa daaagggg" en rennen dan van haar weg. In de hoop dat als ze eens ergens achteraan wil en wij dit roepen ze toch voor ons kiest. Uiteraard krijgt ze nu grote beloning als ze komt als wij dit roepen

Verder kan ze niet veel, zit/af en dus hier. Maar die laatste is voor ons het allerbelangrijkste. En daar richten we ons ook het meest op ;)
In mijn ervaring is dat eerste gedrag, dat je vangt en beloont ipv door sturing verkrijgt, juist heel ‘hardwired’ oftewel zit fat vaak diep ingesleten. Hele goede basis gelegd dus zo!!
#3363343
En ik ben een zaikerd maar ik vind de DVD echt fijner. Maar ik leer dan misschien ook wel moeilijk hoor, vanuit een boek. Ik zal even kijken of ik de DVD nog kan vinden Zurca. Als ik 'm nog heb, stuur ik 'm naar je op.
#3363370
Siberienne schreef:In mijn ervaring is dat eerste gedrag, dat je vangt en beloont ipv door sturing verkrijgt, juist heel ‘hardwired’ oftewel zit fat vaak diep ingesleten. Hele goede basis gelegd dus zo!!
Nou dat zou echt heel fijn zijn! Voor ons is het hier komen echt het aller, aller belangrijkste. Al leert ze verder niets meer bij, als ze los kan lopen en ze komt als we roepen....dan zijn wij gelukkig!
Het "daagggg Pippa" begint ook wel inte dalen overgens. We kwamen gisteren thuis, in Garderen, en mijn vriend liep gelijk naar de deur van onze "keet". Ik haal Pippa uit de auto en zet haar op de grond. Echter in plaats van gelijk naar hem toe te rennen, rent ze naar het chalet van de buren, mijn ouders. Ik roep " daagggg Pippa" en ren van de auto naar onze deur, als een speer kwam ze aan. Goedzooooo stukje kaas verdient :D

Lizzy schreef:En ik ben een zaikerd maar ik vind de DVD echt fijner. Maar ik leer dan misschien ook wel moeilijk hoor, vanuit een boek. Ik zal even kijken of ik de DVD nog kan vinden Zurca. Als ik 'm nog heb, stuur ik 'm naar je op.
Oh Lizzy dat zou ik echt heel lief van je vinden! Mocht het lukken en ik heb de techniek onder de knie dan komt tie, uiteraard, weer terug.
#3364568
Ik kom weer eens wat vragen...

Pippa is nu 5.5 maandjes oud. Qua zindelijkheid gaat het prima, ze heeft in het begin een aantal keer wat in huis gedaan en heel toevallig afgelopen week. Altijd onze eigen schuld, moeten we maar beter opletten. (zeker die van afgelopen week want tegenwoordig geeft ze netjes aan als ze naar buiten moet.) Overdag is het probleem niet maar dan in de nachten...
Ze moet er altijd nog een keer uit in de nacht. En daar zit absoluut geen regelmaat in. Toen ze pas bij ons was, was het zo dat op de dagen dat ik werk ze er iig uit moest in de nacht. Logisch want op die dagen ga ik vroeger naar bed. De dagen dat ik vrij ben en dus later naar bed ga en zij dus later nog ff wat buiten kan doen, gingen al vrij vlot goed en sliep ze door. Maar daar is allemaal verandering in gekomen. Soms zijn er nachten, vooral wanneer we op tijd naar bed gaan, dat ze er ineens 2 keer uit wil. De nachten dat we later naar bed gaan wil ze er tegenwoordig ook vaak nog een keer uit. Qua tijden ook geen regelmaat. Soms sta ik om 1 uur in de tuin, dan weer 2 uur en het kan zomaar ook 3.30 uur zijn. Ik ben begonnen met haar etenstijden aan te passen. Ze kreeg vaak laat nog wat eten en vaak ook in de nacht een bakje eten erbij omdat ze anders gal op ging geven. Sinds een week of 2 krijgt ze 3 maal daags eten en de laatste maaltijd omstreeks 20.00 uur/20.30 uur. Maakt geen verschil.

Zijn er mensen die dit herkenen? Gaat dit vanzelf een keer over? (Ik hoop het toch wel want die gebroken nachten beginnen mij wel op te breken ::) ) Iemand misschien een idee wat ik er aan kan doen?
Ze haalt me overgens nooit voor niks uit bed!
Ik ben ook begonnen met de eerste keer piepen te negeren. Of in zoverre, ik stap bij de eerste piep niet meer gelijk uit bed. Wacht eerst ff of ze toch weer gaat liggen. Ik hoor aan haar piepen al of het echt, echt moet of dat ze een beetje zit te zeuren. Maar meestal is het zo dat als ze toch weer gaat liggen, ik een uur of wat later alsnog in de tuin sta omdat ze dan toch echt moet.

En dan het bijten....of eigenlijk is het al lang geen bijten meer maar happen. Dat ze bij ons in de handen hapt als ze blij is of met spelen mwahh dat vind ik allemaal geen probleem. Bij mensen op straat is het ook nog altijd het eerste wat ze doet als men haar wil aaien. En ook bij het ontmoeten van andere honden wil ze maar 1 ding....happen waar ze maar happen kan. En we komen (nog) geen hond tegen die dat niet accepteert en dus blijft ze aan de gang. Ik ben eens benieuwd hoe hiermee om te gaan. Wat kan ik als baasje doen om dit gedrag te sturen? Of is dit iets wat vanzelf gaat veranderen. Of laat ik het aan de hond die ze tegenkomt over? We zijn 1 keer een hond tegen gekomen waarbij ze het niet deed. Die straalde echt iets uit en dat pikte ze heel goed op. Als andere honden aleens een snauwtje geven of de kop wegdraaien en gaan gapen....het doet haar niets. Ik vraag altijd aan mensen of ze kennis mag maken en zeg er altijd bij dat ze druk is en graag hapt. De mensen die hun hond kennen en aangeven dat tie niet er van houdt daar laat ik haar, uiteraard, niet bij. Mag ze kennis maken dan houdt ik haar kort aan de lijn en kijk even in wat voor mate ze bezig blijft en hoe de andere hond reageert. Meestal haal ik haar na een korte begroeting terug of houdt haar zo vast dat ze net contact kan maken maar niet elke keer in die andere hond kan hangen. Ze wil zo graag spelen maar vooralsnog komen we geen hond tegen waarmee ze ook echt eens kan spelen.

We zijn 2 weken terug bij een nestreunie geweest en daar kon ze eens lekker los (letterlijk en figuurlijk) met broers en zussen. Wat een lol heeft ze gehad! En hierbij was haar bijten/happen niet erg want ze deden allemaal hetzelfde :biggrin2: Het was, ook op andere vlakken, een feest van herkenning ;D
#3364571
Verder zijn we begonnen met wat hersenwerk dingetjes. Vind ze heel leuk!
Hier een filmpje waarbij ik een theedoek heb opgerold en daarin snoepjes heb verstopt.



En nog een fotootje van ons mooie meiske :smitten:
DSC_0232-02.jpeg
DSC_0232-02.jpeg (4.04 MiB) 1853 keer bekeken
#3364632
Wat een heerlijkheid :) :smitten:

Zindelijkheid.... Begin er niet over :-X Jacy was bij ons met 2 dagen volledig zindelijk, ik weet dat ik er in de eerste week 1x in de nacht uitgegaan ben, maar dat was ff lekker en we hebben toen gewoon lekker gelopen....
Snow echter... Snow presteert het nu soms nog om er 's nachts uit te moeten :boo: Ik kan je helaas niet aan de oplossing helpen, want ik heb hem ook nog niet gevonden... Je kan elke avond de wekker zetten, ik ben op een gegeven moment boos geworden, uitgaan = aan de riem = niet leuk = alleen plassen, dat werkte, bij mij hoefde hij de 2e x niets en toen mocht VL eruit. Toen het koud was in de deuropening blijven staan ('s nachts is er toch niets om achteraan te rennen), lang lopen, kort lopen, ik ben bang dat het iets is dat in de hond zit, en waar ze overheen moeten groeien.....
Ik word tegenwoordig soms wel wakker, soms niet en dan zie ik het de volgende ochtend. Ik moet zeggen, volgens mij is het al 2mnd goed gegaan, maar zal je vannacht zien... ::)
#3364633
qua happen: ik vind het lastig. Want je zegt dat je waarschuwt en ze dus alleen bij honden komt die het prima vinden c.q. tolereren maar eigenlijk zou het ook goed af kunnen leren juist van honden die duidelijk een grens aangeven. Liefst een wat oudere ervaren volwassen hond van eenzelfde formaat die dat ook netjes doet dan ::) niet een van mijn meneren bv. Mijn vorige husky (Chenak), die kon dat wel prima. Nou is het ook zo dat ze nog in de puppy-tolerantie fase zit. Althans, Janouk mocht ook alles bij Chenak tot hij 6/7 mnd was en toen was het ook in 1x afgelopen met een paar fikse snauwen en moest hij zich gaan gedragen :biggrin2:

Wat ik een lees (correct me if I'm wrong) is ook dat je haar eigenlijk net wel/net niet erbij laat. Dat ze even mag snuffelen en ook dat ze dan soms aan het uiteinde van de riem staat? Omdat je haar terug haalt? Let daar wel mee op, dan kan ze niet haar volle gedrag vertonen en kan ze gefrustreerd raken waardoor ze mogelijk nog happeriger wordt. Ik zou kennismaken door of haar er vrij bij te laten of door eerst samen op te lopen en dan de riemen te laten vieren zodat de honden bijeen kunnen terwijl jullie ook in beweging zijn. Dat maakt een ontmoeting veel minder spannend dan stilstaand de honden op elkaar af te laten lopen.

Qua zindelijkheid kan ik je niet zo helpen, sorry..
#3364638
De nachtelijke tuinuitstapjes zijn echt alleen om haar behoeften te doen. Ze rent de tuin in, doet wat ze moet doen en dan pak ik haar op en gaan we weer naar bed. Het is dus niet dat ze gaat lopen spelen ofzo. Binnen krult ze zich ook gelijk weer op in de bench en slaapt alweer voor ik mijn bed in stap.
#3364640
Siberienne schreef:qua happen: ik vind het lastig. Want je zegt dat je waarschuwt en ze dus alleen bij honden komt die het prima vinden c.q. tolereren maar eigenlijk zou het ook goed af kunnen leren juist van honden die duidelijk een grens aangeven. Liefst een wat oudere ervaren volwassen hond van eenzelfde formaat die dat ook netjes doet dan ::) niet een van mijn meneren bv. Mijn vorige husky (Chenak), die kon dat wel prima. Nou is het ook zo dat ze nog in de puppy-tolerantie fase zit. Althans, Janouk mocht ook alles bij Chenak tot hij 6/7 mnd was en toen was het ook in 1x afgelopen met een paar fikse snauwen en moest hij zich gaan gedragen :biggrin2:

Wat ik een lees (correct me if I'm wrong) is ook dat je haar eigenlijk net wel/net niet erbij laat. Dat ze even mag snuffelen en ook dat ze dan soms aan het uiteinde van de riem staat? Omdat je haar terug haalt? Let daar wel mee op, dan kan ze niet haar volle gedrag vertonen en kan ze gefrustreerd raken waardoor ze mogelijk nog happeriger wordt. Ik zou kennismaken door of haar er vrij bij te laten of door eerst samen op te lopen en dan de riemen te laten vieren zodat de honden bijeen kunnen terwijl jullie ook in beweging zijn. Dat maakt een ontmoeting veel minder spannend dan stilstaand de honden op elkaar af te laten lopen.

Qua zindelijkheid kan ik je niet zo helpen, sorry..
Zo gaat het nu inderdaad ongeveer.
Goede tip om op te letten dat ze hierdoor niet gefrustreerd raakt.

Oplopen met een andere hond dan is ze ook alleen maar bezig met opspringen en happen. Ik vind het zelf best spannend om haar maar een lange lijn te geven bij een andere hond...

Het klopt ook dat het contact wat ze nu heeft met honden is die alles redelijk oké vinden. We komen af en toe iemand tegen met hond die wel reageert op haar gedrag. Maar daar durf ik haar niet meer bij te laten. Die hond gromt al gelijk naar haar bij het eerste contact. En toen we die hond de eerste keer tegen kwamen was ze net 3 maanden. Ik vertrouw die hond dus niet zo. Tel daar een baas bij op die denkt dat tie door 40 jaar honden te hebben alles wel denkt te weten.
#3364643
zurca schreef:De nachtelijke tuinuitstapjes zijn echt alleen om haar behoeften te doen. Ze rent de tuin in, doet wat ze moet doen en dan pak ik haar op en gaan we weer naar bed. Het is dus niet dat ze gaat lopen spelen ofzo. Binnen krult ze zich ook gelijk weer op in de bench en slaapt alweer voor ik mijn bed in stap.
Wanneer je er niet steeds zelf uit wilt is het misschien een idee om binnen een hondentoilet te hebben voor de nacht? Dat ze leert om daar op te gaan?
#3364644
Bij die laatste zou ik haar ook niet laten gaan hoor, dat levert zo te lezen alleen maar ellende op
Ze zit nu natuurlijk net in de overgangsfase....bijna pup af, dus haar licentie tot 'alles mogen' zal binnenkort echt wel afgelopen zijn

Hier merk ik ook dat oplopen met een andere hond veel beter werkt als laten snuffelen bij stilstand of tegenkomen, zelfs met een volwassen (onzekere)dame doe ik dat.
Begin dan wel met afleiden met wat lekkers zodat niet meteen de focus op de andere hond blijft en na 50 meter lopen wordt dan vanzelf de omgeving weer interessant en niet alleen de andere hond

Wat zindelijkheid betreft, is dat misschien ook leeftijd gerelateerd en zit er in de nabije toekomst misschien een loopsheid aan te komen...of is ze daar echt nog te jong voor (sorry....geen puppenmens ::) )
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door