Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3326450
Wat ik al geleerd heb bij babies ( en ik denk dat honden niet heel anders zijn) is dat je met plannen van leuke dingen ( in dit geval eten en wandelingen, speelmomenten) moet proberen zijn ritme te verleggen.

Je kan ze nl niet gewoon negeren en hij kan er ook niets aan doen dat zijn ritme zo ligt. Het is volgens mij dan ook niet zo eenvoudig als : stuur hem weg of naar zijn bench. Hij is echt klaarwakker. En om 16u is hij doodmoe.En daar kan hij niets aan doen. Toch niet zelf.

Het beste kan je beetje per beetje opschuiven. Dat eten wat later geven lijkt mij al een goede. Maar probeer misschien ook de andere activiteiten, een beetje te verlaten. Niet meteen uren later want dan is hij natuurlijk heel moe want het is voor hem slapenstijd. Nee, gewoon om de 3 dagen een kwartiertje later. En zo kom je er wel.
En hem aanmoedigen mee te doen als hij toch in bed wil kruipen. Iets extra leuk, of wat met de anderen spelen in de buurt waar hij ligt te slapen. Of deert hem dat niet?
Tis soms een beetje pesten, dus overdrijf er niet mee, maar zo zou je op den duur toch wat moeten kunnen opschuiven.

En doe geen activiteiten vlak na opstaan. Als je meteen na opstaan de gewoonte maakt iets leuk te gaan doen, wordt het al snel dat ze een uurtje eerder al vol verwachting klaarstaan. Dus bouw die marge in.
Vroeger was het eerste wat ik deed de katten eten geven en dan was het dus een uur eerder al concert aan bed. Nu ze pas 2u na ik opsta eten krijgen, slapen ze gewoon even lang als wij... ;)
Door eelke
#3326453
pearlsofpassion schreef:Wat ik al geleerd heb bij babies ( en ik denk dat honden niet heel anders zijn) is dat je met plannen van leuke dingen ( in dit geval eten en wandelingen, speelmomenten) moet proberen zijn ritme te verleggen.

Je kan ze nl niet gewoon negeren en hij kan er ook niets aan doen dat zijn ritme zo ligt. Het is volgens mij dan ook niet zo eenvoudig als : stuur hem weg of naar zijn bench. Hij is echt klaarwakker. En om 16u is hij doodmoe.En daar kan hij niets aan doen. Toch niet zelf.

Het beste kan je beetje per beetje opschuiven. Dat eten wat later geven lijkt mij al een goede. Maar probeer misschien ook de andere activiteiten, een beetje te verlaten. Niet meteen uren later want dan is hij natuurlijk heel moe want het is voor hem slapenstijd. Nee, gewoon om de 3 dagen een kwartiertje later. En zo kom je er wel.
En hem aanmoedigen mee te doen als hij toch in bed wil kruipen. Iets extra leuk, of wat met de anderen spelen in de buurt waar hij ligt te slapen. Of deert hem dat niet?
Tis soms een beetje pesten, dus overdrijf er niet mee, maar zo zou je op den duur toch wat moeten kunnen opschuiven.

En doe geen activiteiten vlak na opstaan. Als je meteen na opstaan de gewoonte maakt iets leuk te gaan doen, wordt het al snel dat ze een uurtje eerder al vol verwachting klaarstaan. Dus bouw die marge in.
Vroeger was het eerste wat ik deed de katten eten geven en dan was het dus een uur eerder al concert aan bed. Nu ze pas 2u na ik opsta eten krijgen, slapen ze gewoon even lang als wij... ;)
Maar peuters kun je wel al leren dat het te vroeg is om op te staan. Er zijn niet voor niks van die peuterwekkers.

Ik vind het gewoon dram-gedrag. Kom op, overdag is er geen enkel moment waarop ie naar je blaft toch? Dan kan ie wel gewoon zijn eigen gang gaan. Als je bv visite in huis hebt of zelf ergens druk mee bent, accepteer je toch ook niet van je hond dat ie aandacht komt claimen? Stuur je hem toch ook naar zijn plaats oid?

Telt voor een volwassen hond, uiteraard. Want ik heb genoeg ervaring opgedaan met een niet-doorslapende pup, daar ging ik heel anders mee om. Wekker zetten, eruit, uitlaten, verder slapen op de bank, en dan steeds die wekker een beetje later zetten en dus oprekken.
#3326458
eelke schreef:Maar peuters kun je wel al leren dat het te vroeg is om op te staan. Er zijn niet voor niks van die peuterwekkers.

Ik vind het gewoon dram-gedrag. Kom op, overdag is er geen enkel moment waarop ie naar je blaft toch? Dan kan ie wel gewoon zijn eigen gang gaan. Als je bv visite in huis hebt of zelf ergens druk mee bent, accepteer je toch ook niet van je hond dat ie aandacht komt claimen? Stuur je hem toch ook naar zijn plaats oid?

Telt voor een volwassen hond, uiteraard. Want ik heb genoeg ervaring opgedaan met een niet-doorslapende pup, daar ging ik heel anders mee om. Wekker zetten, eruit, uitlaten, verder slapen op de bank, en dan steeds die wekker een beetje later zetten en dus oprekken.
Ja, zo kan je hem ( misschien) wel leren zich 's ochtends in stilte bezig te houden, maar dat lost het probleem niet op dat zijn nacht verkeerd ligt en hij om 16u al doodop is.
#3326462
Nikass schreef:Ik had vroeger een Duitse X Mechelse herder teef die stond in haar jonge jaren ook altijd om 4:30 naast mijn bed, liefst met bal in de bek haha.
Sorry mama draait zich nog even om, zei ik dan ;) En dat werd wel geaccepteerd, ging dan wel vaak zelf spelen, hoorde ik bomberdebomberdebom bal door het huis stuiteren. Verschil was dat zij overdag ook heel veel deed en niet ontzettend veel sliep. Was gewoon een zeer energieke dame. Is ook met de jaren dat ze volwassener werd over gegaan.

Wat gebeurd er als je er niet op in gaat? Alleen even een knuffel geeft en weer gaat slapen?
Dan gaat hij iets voor zichzelf doen - kussens uit elkaar trekken, kledingstukken jatten en gaten in knagen en meer van dat soort ongein ::)
#3326463
smulpaap schreef:Misschien draait ie zijn ritme om omdat ie weet "" ze zijn in mijn buurt "" ?
Dus dan kan ik overdag veilig en rustig slapen ?
Wij zijn ´s nachts ook in de buurt - wij wonen in een bungalow, dus alles gelijkvloers en alle deuren staan open. Er staan 2 hondenmanden op de slaapkamer, dus hij zou in theorie bij ons kunnen slapen. Maar dat doet hij nooit, hij ligt liever op de bank.
#3326473
Kaio schreef:Nou 1 dagje is natuurlijk niks om dat door te breken. Die tijdsklok van 4 uur zit er dieper ingesleten natuurlijk. Zou het langer volhouden.
En dat blaffen kan natuurlijk ook al lekker drammen zijn want dan krijg je je zin. En als je niet erop ingaat gaat hij slopen? Dan zou ik hem zetten waar het niet kwaad kan. Moet er niet aan denken dat ze me om 4uur het nest uit blaffen ..
We gaan dit ook langer volhouden. Hoewel hij dit 4 uur trucje ook pas een week ofzo doet.
Ik denk dat het inderdaad voor een deel uitproberen is. Hij is nu 21 maanden en nog echt wel een puber. Hij is flink aangesterkt, en zelfverzekerder geworden, dus is hij ook aan het testen hoe ver hij kan gaan.
Wij wonen dusdanig klein dat ik geen plek heb om hem apart te zetten. Sowieso ga ik hem niet afzonderen van de andere honden, hij is nog nooit alleen geweest, dat zou wel een hele zware straf zijn.
Eventueel kan er nog wel ergens een bench staan, maar dat voelt als een zwaktebod. Je hond in een kooitje stoppen omdat je hem niet duidelijk gemaakt krijgt wat de bedoeling is, namelijk slapen tot 06.00.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3326478
Spikkelneus schreef:Dan gaat hij iets voor zichzelf doen - kussens uit elkaar trekken, kledingstukken jatten en gaten in knagen en meer van dat soort ongein ::)
En hij weet dat het niet mag? en doet dat anders nooit? Dan is het toch een soort van :" ik zorg wel dat ze opstaan" gedrag. Dus idd kijken wat hem wat oplevert, hoe oud is hij eigenlijk? oo ik lees het net terwijl ik tiep . Hij is nog in de pubertijd, tja dat verklaart wel wat :biggrin2:
Maar in jullie slaapkamer houden is dat geen optie dan, zo van prima jong, maar we slapen dan gezamelijk lekker door (goed daar zal de eerste paar keer weinig van komen ), kan hij ook niks slopen (ligt eraan hoe opgeruimd jullie slaapkamer is natuurlijk)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3326522
Spikkelneus schreef:We gaan dit ook langer volhouden. Hoewel hij dit 4 uur trucje ook pas een week ofzo doet.
Ik denk dat het inderdaad voor een deel uitproberen is. Hij is nu 21 maanden en nog echt wel een puber. Hij is flink aangesterkt, en zelfverzekerder geworden, dus is hij ook aan het testen hoe ver hij kan gaan.
Wij wonen dusdanig klein dat ik geen plek heb om hem apart te zetten. Sowieso ga ik hem niet afzonderen van de andere honden, hij is nog nooit alleen geweest, dat zou wel een hele zware straf zijn.
Eventueel kan er nog wel ergens een bench staan, maar dat voelt als een zwaktebod. Je hond in een kooitje stoppen omdat je hem niet duidelijk gemaakt krijgt wat de bedoeling is, namelijk slapen tot 06.00.
Realiseer je ook dat het kan zijn dat hij zich in een bench veiliger voelt. Het feit dat ie anders spullen gaat slopen kan wijzen op "Ik heb energie en ik ga een feestje bouwen", maar kan ook een uiting zijn van zich geen raad met de situatie weten. Als hij moe is slaapt hij braaf, maar wakker zijn zonder dat je maatjes wakker zijn is kennelijk een andere situatie.
Wij merkten aan Oscar dat hem in de bench leggen altijd duidelijkheid, rust en vertrouwen gaf. En ook al vonden wij het vaak jammer dat ie er niet gewoon los bij kon, hij was blijer in zijn bench als er situaties waren die hem teveel werden. En simpelweg veel ruimte hebben zonder de houvast van ons als begeleiders, was hem al teveel. Dus dan doe je hem niet in de bench voor jou, maar voor hem (als het zo ook voelt voor Diego natuurlijk, dat is uitproberen)

Ik zou verder ook heel rustig het ritme verschuiven en accepteren dat dit even zal duren. En inderdaad even kijken naar wat je doet als je wakker wordt. Honden zijn gewoontedieren, als ze altijd direct een bepaald iets krijgen, gaan ze er op anticiperen. Weten ze dat ze wachten moeten, geeft vaak ook wat langer rust vooraf.
#3326542
Spikkelneus schreef:Diego wordt al tijden belachelijk vroeg wakker - om 04.00 staat hij naast ons bed te piepen. En als je niet reageert gaat hij blaffen.
Als je hem buiten laat moet hij soms plassen, maar lang niet altijd. Maar hij is klaarwakker, en hij wil iets doen!
Ik sta om 05.30 op, maar die laatste anderhalf uur heb ik al een hele tijd niet meer geslapen omdat Diego zo onrustig is. Hij is ook weer begonnen met spullen stuk maken uit verveling.
Overdag slaapt hij als een blok, is niet wakker te krijgen. Hij gaat mee wandelen, dan is hij heel actief. Thuis nog even de poten strekken in de tuin, rennen en met de andere honden spelen, maar dat duurt hooguit een kwartier. Dat is op zich prima.
Maar hij slaapt echt rotsvast tussen de wandelingen door en vanaf 16.00 komt hij zijn bed niet meer uit (alleen nog even voor een plas om 2100). Dus het is best logisch dat hij om 04.00 wakker is, maar ik ben er niet blij mee.
Iemand tips om hem overdag wakkerder te houden en om hem ´s nachts door te laten slapen?

IMG_8770.JPG
Pffff wat vroeg :(

Heeft hij misschien honger om 04.00? Later voeren zou dat dan misschien ook meteen ondervangen.
Mijn dames kunnen niet goed tegen een lege maag, en dan blaft Xindy me ook wakker 's ochtends vroeg van de honger.

Toen Bella bij ons kwam had ze een Spaans ritme (ik neem aan dat het overdag te warm was om wat te doen, maar 's avonds lekker was afgekoeld), overdag slapen en 's avonds laat klaarwakker.
Wij hebben dit bijgestuurd door haar overdag af en toe wakker te maken. Voelde wel eens plagerig, maar zo'n bengel die laat op de avond de boel nog even op stelten wil zetten is ook niet handig :)
#3326573
Pffff pittig hoor! S2 was als pupsels maanden lang rond zes uur wakker en dat vond ik toen al vroeg. Heb een keer wel vreselijk gelachen, zij sliepen buiten bij Janouk in de kennel en in die kennel stond een nachthok en een bench, gewoon open. Blijkbaar wilde Janouk ook een keer uitslapen want op een gegeven moment dacht ik he, het is al zeven uur. Yes, ze slapen eindelijk door! Kijk ik uit het slaapkamerraam naar buiten, zie ik twee smekende koppies uit de bench steken met pontificaal voor de uitgang een slapende Janouk. Daar durfden ze echt niet zomaar overheen te klimmen! ;D

Jij sterkte en hopelijk lukt het met de tips hier!
Door inni
#3326610
Hier ook twee van die vroege vogels.....tussen 4 en 4.15 sta je op volgens hen.... :P maaar over een paar maand gaat het zomer uur in en dan slapen ze tot 5 -5.15 ;) ik probeerde de vorige jaren om met 5-10 minuten alles op te schuiven tot ze weer op hun gewone uur stonden maar dit jaar is het door de onregelmatige uren van de gezinsleden niet meer van gekomen. misschien is een gevulde kong een afleiding voor je wekkertje maar dan willen ze waarschijnlijk allemaal iets te snoepen.
#3326612
Dankjewel voor alle reacties.

Er heeft een half jaar lang een bench in de woonkamer gestaan, maar die hebben we 2 weken geleden opgeruimd wegens niet meer nodig. Diego ging daar in als wij boodschappen gaan doen, met een kluifje en maximaal een uur. Met de deur open heb ik hem er zelden in gezien. Hooguit om een snackje op te eten. Omdat hij tegenwoordig niks meer kapot maakt als we weg zijn, hebben we de bench opgedoekt. De bench was afgedekt met een kleed om er een veilig hol van te maken.

Een kluif ´s ochtends vroeg kan niet. Ten eerste omdat ik er dan bij moet blijven wegens ruzie om eten met de rest, en het idee was nou net dat ik in bed kon liggen en slapen. En ten tweede heeft hij dan zijn zin - moeders uit bed en iets te eten.

Gister hebben we nog een keer een extra uitlaatronde met hem gedaan, hij wilde niet mee, hij wilde slapen. Maar eenmaal buiten vindt hij het dan wel leuk, gelukkig. En nog wat eten gegeven met een beetje valeriaanthee erover.
Hij heeft mijn ritme ook al lekker overhoop gegooid, ik werd uit mezelf om 03.45 wakker... Toen heb ik iedereen ingestopt en onze slaapkamerdeur dicht gedaan. Om 05.10 stond hij voor de deur te blaffen, toen heb ik hem teruggestuurd. Na een paar minuten stond hij er weer. Toen heb ik hem iets duidelijker verteld dat hij in de kamer moet blijven. na 10 minuten naar de klok kijken en geen piep/blaf vond ik dat de oefening lang genoeg had geduurd en ben ik opgestaan.

Maar hij is echt uit zijn ritme, ´s middags en ´s avonds niet wakker te krijgen. Midden in de nacht klaarwakker. En hij plast ook binnen ´s nachts, terwijl hij het voorheen prima op kon houden. Dus een hormonale imbalans speelt zeker mee.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door