Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3334571
MillyMol schreef:Zo, even een update, want plannen en voornemens zijn leuk, maar wat is er tot nu toe van terecht gekomen van de mijne?
  1. Mijn huis in Amsterdam is verkocht. Na ruim een week waren er twee biedingen binnen, waarvan een boven de vraagprijs. Het voorlopig koopcontract is inmiddels ondertekend. De kopers hebben tot het einde van deze maand om de financiering rond te krijgen, maar ze hadden vooraf alles al laten doorberekenen dus tenzij er een onvoorziene kink in de kabel komt vind de overdracht plaats op 23 april.
  • Ik moet natuurlijk niet dakloos worden, dus ik heb inmiddels een appartement teruggekocht. In Zeist, op de achtste etage van een flatgebouw. Heel iets anders dan mijn huidige woning met tuin, dus dat zal even wennen zijn. Wel groot genoeg: 100m2. En met een balkonnetje. Het Zeister bos ligt op loopafstand en ik kijk er op uit, dus dat maakt weer veel goed. De overdracht hiervan is op 28 maart. Het ziet er prima uit, maar de keuken is basic, dus die gaat vervangen worden. En ik wil de wanden een ander kleurtje geven dan het bananen geel dat het nu heeft. Maar verder geen grote klussen. De verhuizing staat gepland voor half april.
  • Hongarije: half mei vertrek ik voor twee weken naar het zuidwesten van het land om een paar objecten te bekijken. Er zijn me al enkele interessante objecten aangeboden, maar ik ga het allemaal eens rustig bekijken wanneer ik ter plaatse ben.
Hoe staat het met jullie plannen?
Oo dat is wennen een appartement, maar goed in Hongarije ga je weer heel wat ervoor terugkrijgen gok ik zo.
En hoe staat het met je Hongaars ? En oh...de test :-* :naughty: ...ben je er al achter waar een van de namen van mijn honden vandaan komt ? :P



Ikzelf ga hoogstwaarschijnlijk ook weer iets leuks doen :D daarover later iets meer ;)


@ Kaela, lastig hoor. Hoop dat je vanalles kunt regelen met je chef dat zou wel cool zijn.
#3334587
Hier ook een update ;)

Sinds 1 maart ben ik bij de baas weg en dat voelde enorm bevrijdend. Afgelopen vrijdag sleutels, laptop en telefoon ingeleverd.
Wel is het erg wennen om nu zelf opdrachten binnen te moeten halen en gaat dat minder snel dan ik zou willen. Druk bezig dus met zaaien terwijl ik wil oogsten ::) Heb dus nog wel wat 'kopje koffie' gesprekken staan. Geduld is een schone zaak ;)
Ondertussen wel de tijd om bv op te zetten en vorm te geven :)
#3334596
Kaio schreef:Oo dat is wennen een appartement, maar goed in Hongarije ga je weer heel wat ervoor terugkrijgen gok ik zo.
En hoe staat het met je Hongaars ? En oh...de test :-* :naughty: ...ben je er al achter waar een van de namen van mijn honden vandaan komt ? :P

Ikzelf ga hoogstwaarschijnlijk ook weer iets leuks doen :D daarover later iets meer ;)
Mijn Hongaars is nog minder dan rudimentair: vanmorgen de eerste Hongaarse les gehad. Het plan was om begin januari de eerste les te krijgen, maar toen begonnen hier de verkoop - en aankoopperikelen. Afgelopen periode had de docent (Nederlandse die woont in Hongarije) nauwelijks internet vanwege de heftige sneeuwval daar dus dat leidde ook tot uitstel. Mijn tong struikelt (nog) over een flink aantal letters van het zeer uitgebreide alfabet, die ik nog uit mijn hoofd moet leren. :uglystupid2:
Ik verzoek bij deze dus om uitstel van de test. :P :biggrin2:

Ik ben benieuwd wat voor leuks je gaat doen!
#3364464
dinky89 schreef:Wel heb ik grootse plannen voor het komende jaar maar die moeten nog wat meer vorm krijgen voordat ik ze openbaar deel ;)
Inmiddels zijn we een jaar verder. Het plan dat ik voor 2018 had was mijn contract voor onbepaalde tijd bij mijn werkgever op te zeggen en als zelfstandige verder te gaan.
Mijn contract is per 1 maart 2018 opgezegd en daarna ben ik daadwerkelijk zelfstandige geworden.
Ik moet zeggen dat ik er geen moment spijt van heb gehad. Waar ik in 2017 steeds vermoeid was door stress is er daarna een enorme rust over mij heen gekomen. Ik bepaal nu zelf hoeveel ik werk en hoe veel ik hiervoor moet reizen. Daarnaast kan ik nu de persoonlijke aandacht schenken aan mijn klanten waar ik bij mijn werkgever steeds minder ruimte voor kreeg. Sinds eind maart 2018 een grote klant en daarnaast wat kleine klanten/opdrachten en dat lijkt het eerste halfjaar van 2019 zo door te zetten. :cool:
#3364469
Kim_S schreef:Wat een mooie plannen komen er voorbij!

Ik heb er ook wel een paar, waarvan met stip op 1: ons oude huis verkopen. Het wordt nu toch wel eens tijd dat dat lukt. (Lizzy, je kunt er zó in :biggrin2:)

Daarnaast wil ik graag zo veel mogelijk vrije tijd doorbrengen met mijn kindjes en manlief, en daarnaast ook met onze dieren. Dat betekent dat ik qua werk wat gas terug moet nemen, en dat ga ik echt proberen dit jaar.

En ik heb me voorgenomen om genoeg te sparen zodat we onbezorgd op vakantie kunnen naar Zweden van de zomer. Eens kijken hoe Anne's huis eruit ziet als ze er zelf woont :biggrin2:
Goh, leuk om te lezen ;D

Wat het huis betreft heb ik hoop dat het goedkomt. Weliswaar niet meer in 2018, maar we zijn een heel eind op weg.

Meer tijd thuis doorbrengen is tot op zekere hoogte gelukt. Ik moet natuurlijk voor mijn werk veel uren maken, maar het waren er wel minder in 2018. Bevalt me goed :)
Wie weet komt er dit jaar nog wel een mogelijkheid om de balans nog wat meer naar de privé kant door te laten slaan.

En die vakantie naar Zweden, dat is dubbel en dwars gelukt! Anne’s huis is nóg gezelliger nu ze er zelf in woont :D
Zweden staat uiteraard voor dit jaar ook weer op de planning, hoe en waar zijn we nog over aan het denken.
#3364471
dinky89 schreef:Inmiddels zijn we een jaar verder. Het plan dat ik voor 2018 had was mijn contract voor onbepaalde tijd bij mijn werkgever op te zeggen en als zelfstandige verder te gaan.
Mijn contract is per 1 maart 2018 opgezegd en daarna ben ik daadwerkelijk zelfstandige geworden.
Ik moet zeggen dat ik er geen moment spijt van heb gehad. Waar ik in 2017 steeds vermoeid was door stress is er daarna een enorme rust over mij heen gekomen. Ik bepaal nu zelf hoeveel ik werk en hoe veel ik hiervoor moet reizen. Daarnaast kan ik nu de persoonlijke aandacht schenken aan mijn klanten waar ik bij mijn werkgever steeds minder ruimte voor kreeg. Sinds eind maart 2018 een grote klant en daarnaast wat kleine klanten/opdrachten en dat lijkt het eerste halfjaar van 2019 zo door te zetten. :cool:
Top Dinky! Wat fijn dat je plan gelukt is! Ik kan me voorstellen dat je zo een stuk blijer bent. En de toekomst ziet er ook goed uit! :beerchug:

Ik ben inmiddels ook aardig gevorderd met mijn plannen:
-ik ben inmiddels verhuist naar Zeist. Het reizen en de files vallen wel tegen, maar ik begin gewoon heel vroeg op mijn werk (07:00 uur) en stop ook vroeg, zodat ik de meeste keren voor de file uit kan rijden. En ik heb 1 thuiswerkdag per week kunnen regelen. Zo af en toe zit het toch tegen, maar het is even niet anders: eigen keuze geweest.

-Ik heb inmiddels een huisje gekocht in Hongarije, in een heel klein dorpje, waar de burgermeester meteen al de eerste dag dat ik in het huis was op ‘visite’ kwam om kennis te maken en te polsen wat voor vlees ze in de kuip had. Aan het einde van die visite was haar man aangewezen als ‘opzichter’: tweewekelijks het gras maaien tijdens mijn afwezigheid, hout kappen, en een oogje in het zeil houden. Zo gaat dat in Hongarije. :)

-De pensioenplannen zijn inmiddels heel concreet geworden: uiterlijk in april 2021 stop ik met werken (en omdat ik al mijn PLB-uren heb opgespaard gaan daar nog ca. 20 weken van af) . De precieze datum hangt eigenlijk af van wat mijn oudste dochter gaat doen: zij zit nu in Nieuw Zeeland voor haar thesis en het onderzoek daarvoor en komt in principe in april weer terug (ze woont nog thuis). Dan moet ze nog haar minor doen en afstuderen. Afhankelijk van of en waar ze een baan vindt en waar ze dan uiteindelijk gaat wonen hou ik het huis in Zeist aan of verkoop ik het weer. En daarna ben ik vrij om af te reizen naar Hongarije en van mijn pensioen te gaan genieten. :D
#3364473
Anne in Zweden schreef:Goed, ik heb een tik van de molen gekregen als het om talen gaat, dat klopt wel. Maar ik blijf volhouden dat Fins vooral zo moeilijk lijkt doordat het zo onbekend oogt allemaal, doordat je er niets in herkent van talen die je al beheerst. Hetzelfde zal voor Hongaars gelden. Maar het is ook een heel regelmatige taal, waarin je al snel de basisstructuren herkent waarop je verder kunt bouwen. Ik zeg altijd: Fins wordt alleen maar makkelijker naarmate je vordert, een taal als Engels alleen maar ingewikkelder, qua constructie. En Fins heeft geen lidwoorden, geen aparte woorden voor hij en zij, hem en haar etc., geen toekomstige tijd, om maar wat te noemen. Of dat voor het Hongaars ook geldt, weet ik niet, maar dat hoor ik tzt graag van je! :biggrin2:
Na negen maanden les is mijn conclusie dat de Hongaarse taal wel lidwoorden kent, maar dat “de” en “het” in het Hongaars altijd “a” of “az” is (afhankelijk van of het woord dat erop volgt begint met een medeklinker resp. een klinker).
De Hongaren kennen wel persoonsvormen, maar deze worden over het algemeen niet gebruikt, tenzij om het te benadrukken. Uit de werkwoordsvervorming valt af te lijden om welke persoonsvorm het gaat. De (werk) woorden kennen tientallen vervoegingen, afhankelijk of het een zelfstandig naamwoord (zn), lijdend voorwerp (lv), meervoud(mv), meewerkend voorwerp etc. is.
Het woord “huis” bijvoorbeeld: ház (zn) házat (lv) házak (mv) házakat (mv+lv). Er zijn er nog meer, maar ik ben nog niet zo ver. ;D
#3364477
MillyMol schreef:Na negen maanden les is mijn conclusie dat de Hongaarse taal wel lidwoorden kent, maar dat “de” en “het” in het Hongaars altijd “a” of “az” is (afhankelijk van of het woord dat erop volgt begint met een medeklinker resp. een klinker).
De Hongaren kennen wel persoonsvormen, maar deze worden over het algemeen niet gebruikt, tenzij om het te benadrukken. Uit de werkwoordsvervorming valt af te lijden om welke persoonsvorm het gaat. De (werk) woorden kennen tientallen vervoegingen, afhankelijk of het een zelfstandig naamwoord (zn), lijdend voorwerp (lv), meervoud(mv), meewerkend voorwerp etc. is.
Het woord “huis” bijvoorbeeld: ház (zn) házat (lv) házak (mv) házakat (mv+lv). Er zijn er nog meer, maar ik ben nog niet zo ver. ;D
Naamvallen dus.
Je uitleg klopt wel niet geheel hé.
Het woord is altijd een zelfstandig naamwoord (of bijvoeglijk naamwoord of werkwoord enz. in andere gevallen) maar afhankelijk van de functie in de zin is het of onderwerp of lijdend voorwerp enz... Maar goed, we weten wat je bedoelt. ;)
Lijkt aardig op Latijn hé. Alleen heeft dat echt geen lidwoorden. Maar ook ongebruikte persoonlijke voornaamwoorden en naamvallen.
#3364479
Siberienne schreef:Mooie plannen Millymol, en ook van de rest leuk om te lezen. Leuk topic, ben benieuwd hoe het eenieder gaat vergaan het komende jaar.

Mijn voornemen voor het komende jaar is vooral ‘go with the flow’. Me minder druk maken op waar ik geen invloed op heb, uit de piekerstand blijven en alert zijn op wat er opdoemt. Wie weet wat 2018 dan allemaal gaat brengen.

Ik wil mij verder ontwikkelen in mijn mozaïeken en ben op zoek naar een cursus/workshop om daarin verder te komen.

Ik heb de afgelopen maanden hard gewerkt om een oude blessure te overwinnen, mijn lichaam is weer fitter en sterker en dat pad wil ik verder opgaan om te zien hoe ver ik kan komen. Ik wil heel graag weer met de mannen kunnen gaan hardlopen en langlaufen en de bergen in.
Op dit moment geniet ik ervan dat mijn 47-jarige lijf nog steeds vooruit kan, nieuwe trucjes kan leren, sterker worden en kan ontspannen in de yoga. Dat wou ik graag zo houden ;) in 2018!

En qua werk; het plezier wat ik er nog steeds in heb, behouden. Hoe wat en waar? We gaan het zien, maar niet op een plek waar ik niet mezelf kan zijn. Dat heb ik mezelf beloofd.

En dat is mijn beste en engste voornemen voor 2018; mezelf laten zien zoals ik ben. Niet zoals ik denk dat ik moet zijn ;)

Go with the flow heb ik het afgelopen jaar wel nodig gehad als ik dit zo terug lees.. het pakte toch anders uit dan voorzien.
Ik ben in februari een opleiding erbij begonnen op werkgebied, internationaal wat me veel leuke contacten opleverde, en veel reisjes naar cursussen. Het gaf inhoudelijk verdieping en daarmee ook weer plezier.

Het afscheid van mijn ouder werk verliep niet op rolletjes en de piekerstand vermijden was daarin wel lastig. Ik wilde eea snel afgerond, voor de wederpartij was ik ‘een van de vele dingen die moesten gebeuren’ waardoor het traject mij (te) lang duurde.
Maar In juni werd mijn vader erg ziek en hij overleed binnen enkele weken. Doordat ik toen geen werk had, heb ik al mijn tijd en energie hieraan kunnen spenderen en dat was goed. Als familie zijn we dichter bijeen gekomen.

Helaas liep ik wel een forse schouderblessure op in juli, waardoor zowel sport als yoga als mozaïek op een laag pitje kwamen. Dat was slikken. Ik kon even niks, niet fietsen, niet auto rijden en met moeite met de honden lopen.

In september kon ik wel weer aan het werk, partttime, tijdelijk, op treinreisafstand. En dat was fijn, en daar heb ik veel uit gehaald. Mijn zelfvertrouwen weer terug gevonden. Het was daar precies de goede plek voor, als waarnemer is iedereen al lang blij met de dingen die je overneemt. Veel waardering gekregen vd collega’s en een jonge collega in opleiding die hard op weg was richting burn-out, stapje de goede kant op kunnen helpen.

Komend jaar begin ik weer als waarnemer, nu voor 6 mnd, qua reizen niet ideaal maar het lijkt me een fijne plek en ze wilden me heel graag erbij hebben. Ik heb zelfs een langer contract elders, dichterbij, afgewezen omdat ik zo’n naar gevoel had na de sollicitatie dat ik dacht ‘dit is niet goed voor mij’. Dus ik leer voor mezelf kiezen.

Revalideren vd schouder is lastig maar er zit vooruitgang in, en ik hoop dat in 2019 voort te zetten. Verder kijk ik niet zo lang vooruit, stapje voor stapje, dan komt het wel weer goed ;) en dan komt de goede werkplek voor mij ook op mijn pad :biggrin2:
#3364496
Kaela schreef:Wow wat een mooie plannen Millymol!

Ik wil komend jaar mijn fotografie op zakelijk gebied op een hoger niveau gaan tillen. Na 5 jaar het als veredelde hobby te hebben gedaan, wil ik gaan ontwikkelen naar een deel inkomen. Zodat ik minder afhankelijk ben van mijn vaste baan, daar wat uren kan gaan minderen en zo een nieuwe balans kan zoeken tussen zekerheid, ondernemen, solo aan het werk zijn en in een team werken. Het moeilijke vind ik nog dat ik nog niet helder heb waar mijn grootste krachten liggen, maar daar mag ik nu dus achter gaan komen en die gaan ontwikkelen.

Op privegebied ga ik vooral genieten van al het moois. Dat heb ik altijd al gedaan en het helpt om door de moeilijke tijden te komen. Dus op naar alle kleine pareltjes van 2018!
Leuk om terug te lezen. Al met al best veel stappen gezet. Gave workshops gedaan, veel zelfvertrouwen gevonden. Ik heb de dierenfotografie en bruidsfotografie gesplitst met 2 prachtige nieuwe websites en ik adverteer nu op diverse plekken. Het resultaat is nog niet waar ik het hebben wil, maar de ontwikkeling is er en ga ik dit jaar weer mee verder.

Voor komend jaar staat de wens van verhuizen vrij hoog. Of, als het nog niet haalbaar zal blijken, helder krijgen wat er nodig is om het haalbaar te gaan maken. Zodat we daar aan kunnen gaan werken.

En verder blijft het genieten van al het moois. 2018 had prachtige parels en 2019 zal die ongetwijfeld ook gaan brengen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door