Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3325830
Superplan, MillyMol! Het lijkt op wat wij ook doen: meneer Anne is sinds 1 december ook met 'pensioen' (hij is 50) en nu wonen we permanent in Zweden. Volgend jaar gaan we aan de slag met groente verbouwen, kippen houden, paar geiten misschien... Allemaal leuke plannen waaraan je niet meer hoeft te beginnen als je 65 bent, vonden we, en dus is hij nu al gestopt met werken. Ook wij hebben ons jaren hierop voorbereid, met name in financieel opzicht. Ik blijf gewoon doorwerken (ben vertaler, heb dus alleen een stopcontact en internet nodig) terwijl meneer op zijn minitrekker de grindweg voor het huis onveilig gaat maken. ;D

Succes met de plannen, iedereen!
#3325837
Wat een leuk topic en wat hebben een aantal van jullie grootse plannen!! Ik wil komend jaar gaan starten met barf voeren, dat vind ik nog best een ding en ik heb me via deze site al veel laten informeren en heb er al veel over gelezen. En ik wil natuurlijk volop genieten van onze kleine Zeno.
Daarnaast wil ik dit jaar weer een stapje verder komen in het trainen met ons paard. We hebben haar nu ruim tweeënhalf jaar en het gaat met vallen en opstaan (gelukkig niet letterlijk), maar gelukkig steeds een beetje beter. Ik wil er mede voor zorgen dat ze straks zo goed loopt dat mijn dochter kan starten met wedstrijden rijden. Dat is haar doel, maar dus ook een beetje het mijne.
Eigenlijk zijn mijn voornemens dus dier gerelateerd ;D
In mijn werk wil ik doorgaan op de ingeslagen weg.
#3325841
MillyMol schreef:2017 is bijna ten einde, 2018 staat te trappelen voor de deur. :groupwave2:

Ikzelf heb dit jaar grote plannen gesmeed voor komend jaar en de jaren die volgen. Ik speelde er al een tijdje mee, maar het afgelopen jaar heeft me doen inzien dat uitstellen niet langer een optie is.

Sinds 2014 worstel ik met een gekke aandoening in mijn bloed die zo nu en dan opspeelt en voor klachten zorgt. Het is niet direct dodelijk, maar wel chronisch en een genezing is vooralsnog niet in zicht. In juli is een jonge nicht van me overleden op 18-jarige leeftijd. In juni is een van mijn broers plotseling overleden. De familie kwam er pas in oktober achter en de omstandigheden waren triest. Dit alles heeft me weer eens aan het denken gezet.

Ik heb het afgelopen jaar besloten dat ik niet tot mijn 68e wil doorwerken. Het leven is gewoon te kort om zo lang door te blijven gaan (al besef ik me heel goed dat ik wat pensioensvoorzieningen betreft in een luxe situatie verkeer). Ik werk al vanaf mijn 17e. Sinds mijn 20e in een ziekenhuis in diverse functies en met lange werkdagen. Ik heb een heel goed pensioen opgebouwd en daarnaast in het verleden nog enkele andere voorzieningen voor na mijn 65e getroffen. Ik ben dus eens gaan rekenen en ik ben tot de conclusie gekomen dat het nu economisch gezien een mooie tijd is om mijn toekomstplannen naar voren te halen.

Dus ga ik in 2018 mijn huis in Amsterdam verkopen en een kleiner appartementje terugkopen, hopelijk wel met een tuintje of anders een groot balkon. Ik verlaat mijn geboortestad en grote liefde Amsterdam voor iets kleiners in de omgeving Zeist.

En ik ga een huisje met een stuk land kopen in het buitenland, in het Toscane van Hongarije: de Baranya. Ik blijf nog wel werken in Amsterdam, voor nog maximaal 5 jaar, maar het zouden er ook wel eens drie kunnen worden. Daarna ga ik met vervroegd pensioen en wil ik me in Hongarije gaan vestigen. Mijn appartement in Nederland hou ik vooralsnog aan. En ik koop een campertje om heen en weer te reizen.

Ik heb er zin in! Hebben jullie kleine voornemens of grootse plannen voor 2018?
Poeh, je hebt wel wat voor de kiezen gekregen de afgelopen jaren :-*

Maarrrrr, je hebt heerlijke plannen! Goed :-* . Ik hoop dat je wensen en plannen en dromen uit gaan komen :-*

Ik heb geen plannen. Ja, van het leven genieten. En dit jaar flink sparen. En ik hoop fulltime of parttime weg te komen uit de Randstad (de komende jaren). Maar dat zijn geen plannen, slechts vage verlangens.
#3325846
Anne in Zweden schreef:Superplan, MillyMol! Het lijkt op wat wij ook doen: meneer Anne is sinds 1 december ook met 'pensioen' (hij is 50) en nu wonen we permanent in Zweden. Volgend jaar gaan we aan de slag met groente verbouwen, kippen houden, paar geiten misschien... Allemaal leuke plannen waaraan je niet meer hoeft te beginnen als je 65 bent, vonden we, en dus is hij nu al gestopt met werken. Ook wij hebben ons jaren hierop voorbereid, met name in financieel opzicht. Ik blijf gewoon doorwerken (ben vertaler, heb dus alleen een stopcontact en internet nodig) terwijl meneer op zijn minitrekker de grindweg voor het huis onveilig gaat maken. ;D

Succes met de plannen, iedereen!
Mooi om te lezen dat jullie ook werken aan het realiseren van jullie dromen. Ik wil in Hongarije ook deels zelfvoorzienend worden, dus ik ben me nu al aan het inlezen op moestuinieren. En ik ga op Hongaarse taalles vanaf Januari. Lijkt me ook nogal essentieel en omdat het een heel moeilijke taal is zonder enige referentie aan andere Europese talen dacht ik: laat ik maar alvast beginnen. :biggrin2:
#3325847
Abiri schreef:Wat een leuk topic en wat hebben een aantal van jullie grootse plannen!! Ik wil komend jaar gaan starten met barf voeren, dat vind ik nog best een ding en ik heb me via deze site al veel laten informeren en heb er al veel over gelezen. En ik wil natuurlijk volop genieten van onze kleine Zeno.
Daarnaast wil ik dit jaar weer een stapje verder komen in het trainen met ons paard. We hebben haar nu ruim tweeënhalf jaar en het gaat met vallen en opstaan (gelukkig niet letterlijk), maar gelukkig steeds een beetje beter. Ik wil er mede voor zorgen dat ze straks zo goed loopt dat mijn dochter kan starten met wedstrijden rijden. Dat is haar doel, maar dus ook een beetje het mijne.
Eigenlijk zijn mijn voornemens dus dier gerelateerd ;D
In mijn werk wil ik doorgaan op de ingeslagen weg.
Succes met je plannen! Bardfn gaat vast lukken! Er zit zoveel expertise op dit forum en altijd is er de bereidheid om welke vraag dan ook te beantwoorden.
#3325849
Lizzy schreef:Poeh, je hebt wel wat voor de kiezen gekregen de afgelopen jaren :-*

Maarrrrr, je hebt heerlijke plannen! Goed :-* . Ik hoop dat je wensen en plannen en dromen uit gaan komen :-*

Ik heb geen plannen. Ja, van het leven genieten. En dit jaar flink sparen. En ik hoop fulltime of parttime weg te komen uit de Randstad (de komende jaren). Maar dat zijn geen plannen, slechts vage verlangens.
Elk plan begint met een flard van een gedachte, :idea: een gevoel, een verlangen. Het begin er. :-* De rest volgt vanzelf. O0
#3325856
Wat een mooie plannen allemaal!

Wij willen vooral doorgaan met wat wij nu doen: samen van het leven genieten. Hoe lang we nog doorwerken weten wij niet. Nu hebben we het naar onze zin en ik kan heel veel vrije dagen kopen en zo hebben we een mooie balans tussen veel vrije tijd en heel hard werken.
Ik zie ons niet tot ons 67e werken, dat hebben we wel geregeld dat dat ook niet hoeft :-)
#3325861
Lizzy schreef:Poeh, je hebt wel wat voor de kiezen gekregen de afgelopen jaren :-*

Maarrrrr, je hebt heerlijke plannen! Goed :-* . Ik hoop dat je wensen en plannen en dromen uit gaan komen :-*

Ik heb geen plannen. Ja, van het leven genieten. En dit jaar flink sparen. En ik hoop fulltime of parttime weg te komen uit de Randstad (de komende jaren). Maar dat zijn geen plannen, slechts vage verlangens.
Ik heb een 2 onder 1 kap gekocht. Wie weet als de andere kant te koop komt? Kunnen we in elk geval gezellig samen barfen! :biggrin2:
#3325945
MillyMol schreef:Mooi om te lezen dat jullie ook werken aan het realiseren van jullie dromen. Ik wil in Hongarije ook deels zelfvoorzienend worden, dus ik ben me nu al aan het inlezen op moestuinieren. En ik ga op Hongaarse taalles vanaf Januari. Lijkt me ook nogal essentieel en omdat het een heel moeilijke taal is zonder enige referentie aan andere Europese talen dacht ik: laat ik maar alvast beginnen. :biggrin2:
Ik heb het boek: "De moestuin van Mme ZsaZsa" Van Kim Leysen en Dorien Knockaert.
Dat vind ik een enorme aanrader voor ecologisch moestuinieren. Is ook de helft kookboek en das minder aan mij besteed, maar de moestuinkant, daar zweer ik bij!


Ik heb geen specifieke plannen. Verder gaan zoals ik bezig ben. Nadruk op de kindjes, dieren en de moestuin. Het leven is mooi. :biggrin2:
#3325947
Wat een mooie plannen komen er voorbij!

Ik heb er ook wel een paar, waarvan met stip op 1: ons oude huis verkopen. Het wordt nu toch wel eens tijd dat dat lukt. (Lizzy, je kunt er zó in :biggrin2:)

Daarnaast wil ik graag zo veel mogelijk vrije tijd doorbrengen met mijn kindjes en manlief, en daarnaast ook met onze dieren. Dat betekent dat ik qua werk wat gas terug moet nemen, en dat ga ik echt proberen dit jaar.

En ik heb me voorgenomen om genoeg te sparen zodat we onbezorgd op vakantie kunnen naar Zweden van de zomer. Eens kijken hoe Anne's huis eruit ziet als ze er zelf woont :biggrin2:
#3325948
MillyMol schreef:Mooi om te lezen dat jullie ook werken aan het realiseren van jullie dromen. Ik wil in Hongarije ook deels zelfvoorzienend worden, dus ik ben me nu al aan het inlezen op moestuinieren. En ik ga op Hongaarse taalles vanaf Januari. Lijkt me ook nogal essentieel en omdat het een heel moeilijke taal is zonder enige referentie aan andere Europese talen dacht ik: laat ik maar alvast beginnen. :biggrin2:
Oo leuke plannen en dat lijkt me verstandig om alvast te leren. Veel kennen ook geen andere taal en ze praten best wel snel ook ;D
Qua naamvallen en verbuigingen vind ik het enigszins nog op Latijn lijken, daar ze ook werkwoorden verbuigen. ( kan alleen maar het allersimpelste verstaan hoor)
Succes! Best een leuke uitdaging !
#3325952
Kaio schreef:Oo leuke plannen en dat lijkt me verstandig om alvast te leren. Veel kennen ook geen andere taal en ze praten best wel snel ook ;D
Qua naamvallen en verbuigingen vind ik het enigszins nog op Latijn lijken, daar ze ook werkwoorden verbuigen. ( kan alleen maar het allersimpelste verstaan hoor)
Succes! Best een leuke uitdaging !
Ik las laatst dat het in de verte wel iets lijkt op Fins… Alsof dat een makkelijke taal is. ;D
We gaan het vanzelf ervaren. In de wat grotere steden spreken de Hongaren wel Engels en soms Duits, maar waar ik wil gaan wonen moet ik mezelf echt in het Hongaars kunnen bedruipen, anders wordt het heel lastig om te communiceren.
#3325954
MillyMol schreef:Ik las laatst dat het in de verte wel iets lijkt op Fins… Alsof dat een makkelijke taal is. ;D
We gaan het vanzelf ervaren. In de wat grotere steden spreken de Hongaren wel Engels en soms Duits, maar waar ik wil gaan wonen moet ik mezelf echt in het Hongaars kunnen bedruipen, anders wordt het heel lastig om te communiceren.
Qua klank idd. Ik moet als het op tv is 2x luisteren, als ik er iets van versta is het Hongaars anders Fins. De klanken en het "zingen" van de zinnen zijn hetzelfde. Wellicht qua zinsopbouw er ook maar dat weet ik niet ;)
Ja ouderen kennen evt Duits, jongeren ook wel wat Engels, maar goed daar ga je niet ver mee komen. En het wordt natuurlijk overal gewaardeerd als je de taal probeert te leren ;)
#3325955
Siberienne schreef:En dat is mijn beste en engste voornemen voor 2018; mezelf laten zien zoals ik ben. Niet zoals ik denk dat ik moet zijn ;)
Nou, da's inderdaad best moeilijk als je altijd hebt gedaan wat anderen van je verwachten. Geloof me, het is bevrijdend! Succes!!!!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door