Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3325014
voor een mozaïek-project zijn wij op zoek naar een glas/keramiek oven om knikkers te smelten. Is er iemand die zoiets heeft staan en die wij misschien mogen lenen / gebruiken?

Inmiddels lieve mensen gevonden van wie we de oven mogen gebruiken. De eerste partij is gesmolten en het ziet er erg leuk uit. Maar hoewel ik nu ca 120 kg knikkers heb ben ik toch nog opzoek naar meer. Wie heeft er toevallig nog ergens glazen knikkers liggen en doet er niets meer mee? Ik kom ze graag ophalen. Ik kan natuurlijk niet het hele land door rijden voor wat knikkers, maar als het ergens op de route Groningen - DenHaag (via de polder of via de Veluwe of via de afsluitdijk) is, dan lukt het mij zeker wel.
Laatst gewijzigd door Lida. S op zo 21 jan 2018, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Siberienne
#3325016
Nee geen keramiek oven te leen maar ben even nieuwsgierig naar het hoe en waarom van knikkers smelten?

Een vriend van mij maakt beelden en hij heeft mij laats5 verteld over hoe en wat van keramiek oven, hoe heet ze worden, hoeveel tijd en stroom dat kost en hoe precies dat k9mt voor keramiek. Het lijken mijn geen kleine uitleen dingen?
Door Lida. S
#3325087
Als het mogelijk was wilden wij met de knikkers langskomen, Het is idd geen machine die je zo oppakt en uitleent.
Gesmolten knikkers willen wij gebruiken in een mozaïek van gebroken en gezaagde tegels. De gesmolten knikkers geven een speciaal effect. Het leek ons mooi om de bloemen (hortensia) ervan te maken, maar ook bij andere figuren willen wij gesmolten knikkers gebruiken ipv stukjes tegel.
Door Siberienne
#3325094
Lida. S schreef:Als het mogelijk was wilden wij met de knikkers langskomen, Het is idd geen machine die je zo oppakt en uitleent.
Gesmolten knikkers willen wij gebruiken in een mozaïek van gebroken en gezaagde tegels. De gesmolten knikkers geven een speciaal effect. Het leek ons mooi om de bloemen (hortensia) ervan te maken, maar ook bij andere figuren willen wij gesmolten knikkers gebruiken ipv stukjes tegel.
Ah ok, op die manier. Ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet, gesmolten knikkers in zo’n mozaïek.
Mag ik uit nieuwsgierigheid vragen waarom je daarvoor kiest? Is dat mooier of duurzamer dan de glass nuggets die je kan kopen? En hoe smelt je die? In een mal of gewoon zo en laat je dat uitlopen?
Door Lida. S
#3325112
Siberienne schreef:Ah ok, op die manier. Ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet, gesmolten knikkers in zo’n mozaïek.
Mag ik uit nieuwsgierigheid vragen waarom je daarvoor kiest? Is dat mooier of duurzamer dan de glass nuggets die je kan kopen? En hoe smelt je die? In een mal of gewoon zo en laat je dat uitlopen?
Andere kleuren, grilliger. Dus juist niet in een mal. Het geeft een ander effect. Als het slaagt zal ik foto,s maken, maar dat kan nog wel een paar maanden duren voordat het klaar is.
Door K&D
#3325340
Volgens mij kun je in een Hotpot (fusing) ook knikkers smelten. Een hotpot is een soort mini-oventje.
Door Lida. S
#3325389
K&D schreef:Volgens mij kun je in een Hotpot (fusing) ook knikkers smelten. Een hotpot is een soort mini-oventje.
.
Klopt, maar die moet in een magnetron. Er wordt geadviseerd dit in een oude magnetron te doen, want het kan wel eens misgaan. Als het niet anders kan dan moet dat maar, maar liever niet. En er kunnen maar een paar knikkers tegelijk in. En we moeten er een paar honderd doen., dat schiet dus niet echt op.
Door Too
#3325398
Kunnen jullie niet bij een keramiekatelier of bij een centrum waar ze creatieve cursussen geven terecht.
Door K&D
#3325436
Een hobbyist die aan fusen doet kan je helpen. Ik ben een beetje uit het glaswereldje inmiddels, maar ik kan wel even vragen aan een kennis of ze iemand in Gro weet die je zou kunnen helpen. Ik heb zelf een klein oventje, dat schiet niet op met een paar honderd knikkers.
Door Lida. S
#3325444
K&D schreef:Een hobbyist die aan fusen doet kan je helpen. Ik ben een beetje uit het glaswereldje inmiddels, maar ik kan wel even vragen aan een kennis of ze iemand in Gro weet die je zou kunnen helpen. Ik heb zelf een klein oventje, dat schiet niet op met een paar honderd knikkers.
dat klinkt goed ik wacht af
Door Tanna
#3325621
"Bij een glasfabriek in Maastricht is deze middag een grote brand uitgebroken. De brand ontstond in een oven waaruit zo'n 300 ton vloeibaar glas is gestroomd. Hoe dit kon gebeuren, is nog niet bekend. De brandweer is bezig om het glas en de constructie te koelen."

Had je mooi even heen gekund met de knikkers!
Door Lida. S
#3325636
Tanna schreef:"Bij een glasfabriek in Maastricht is deze middag een grote brand uitgebroken. De brand ontstond in een oven waaruit zo'n 300 ton vloeibaar glas is gestroomd. Hoe dit kon gebeuren, is nog niet bekend. De brandweer is bezig om het glas en de constructie te koelen."

Had je mooi even heen gekund met de knikkers!
Had ik ook al gedacht.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door