Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door *Gabriëlle*
#3324664
Ik ben op zoek naar een duidelijke uitleg/foto's over het verschil tussen een lachende hond en een hond die de lip optrekt als waarschuwing.
Heb al zitten googelen maar kan niet iets vinden wat voor een leek duidelijk het verschil uitlegt.

Kwam er vandaag achter dat ik wel het verschil zie, maar hoe leg je dat eigenlijk uit aan mensen die dat verschil (nog) niet zien?

Het hondje waar het om gaat laat haar tanden zien als ze op haar donder krijgt voor iets, naar wat ik gezien heb is gaat ze dan "lachen" maar voor iemand die dat nog nooit gezien heeft lijkt het natuurlijk alsof ze haar lip optrekt, en het is niet de bedoeling dat ze voor kalmerend gedrag een berisping krijgt.
Door bloemetje
#3324667
Ik zie bij boosheid altijd ook kiezen en meer tanden. Met lachen zag ik alleen voortanden.
Het is ook de hele houding van de hond..
Waarom ook op haar donder geven voor zoiets vraag ik me af..
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3324668
Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar ik vind dat als mijn honden lachen dat ik het kan zien aan de mondhoeken.

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk
Door Siberienne
#3324669
Ik heb nog even gekeken in mijn boek ‘for the love of a dog’ staat heel veel in over emoties en gezichtsuitdrukkingen

Daar staat vooral te kijken naar A) de hele houding vd hond, is die voorwaards gericht of achterover. Een boze hond komt naar voren

B) de mondhoeken. Gaan die naar achteren en naar beneden (verontschuldigende lach) of naarboven en lippen naar voren

Je kunt dat zelf uitproberen, trek maar eens een zenuwachtige-grijns-gezicht of een boos ‘ik ga je bijten’ gezicht

Helaas kan ik de foto’s uit het boek niet hier neerzetten..
Door Siberienne
#3324670
Fenixjuh schreef:Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar ik vind dat als mijn honden lachen dat ik het kan zien aan de mondhoeken.

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

Ha, we kruisten :) :)
Door Lizzy
#3324681
Ik zie bij mijn "kampioen lachebekje" zelfs zien wat ze gisteren gegeten heeft hoor, ik kan alle tanden en kiezen tellen en haar keel inspecteren :biggrin2: :



Ik heb helaas meerdere keren meegemaakt dat lachende dalmaatjes ervan werden beschuldigd dat ze hun lip optrokken/gromde/boos waren terwijl ze echt aan het lachen waren. Zelfs door mensen (die vinden dat ze) die veel verstand van honden hebben. En dat is echt zuur want zo'n hondje krijgt direct de verkeerde stempel op zich gedrukt :-\ . Het is soms ook lastig te zien. Honden die lachen, daarvan wordt gezegd dat ze op dat moment onderdanig zijn (mijn Fritzi heeft het gewoon tot een kunst verheven). Maar ja, ook een onzeker hondje kan tandjes laten zien/lip optrekken wat niet bedoeld is als lachen. Dus het is ook een beetje lastig om te stellen dat je de hele situatie in ogenschouw moet nemen om het te kunnen beoordelen, zeker bij een hond die je niet kent.

Dalmaten lachen en van zo:

Afbeelding

naar zo:

Afbeelding

En alles er tussen in zoals deze:

Afbeelding

Nou, zie dan maar eens het verschil met een hond die niet lacht:

Afbeelding

En soms is het wel makkelijker te zien:

Afbeelding

Afbeelding

Ben bang dat ik je dus niet 1, 2, 3 antwoord kan geven of kan voorzien met duidelijke foto's/voorbeelden. Ja, heb je er zo een als Fritzi, kun je je echt niet vergissen. Maar helaas is het verschil dus niet altijd ZO duidelijk.
Door Siberienne
#3324684
Toch zie je bij de dalmaten wel de ontspannen en naar beneden gerichte mondhoeken en niet de strakke spieren daar vind ik.

Eens dat het lastig te zien is hoor, mensen focussen ook snel op dat blikkerend wit in de bek (soort survival instinct?)
Maar fritzi z’n hele lijf is ontspannen, staart kwispelt er zowat af :) :) dat moet toch ook opvallen?
Door Lizzy
#3324693
Siberienne schreef:Toch zie je bij de dalmaten wel de ontspannen en naar beneden gerichte mondhoeken en niet de strakke spieren daar vind ik.

Eens dat het lastig te zien is hoor, mensen focussen ook snel op dat blikkerend wit in de bek (soort survival instinct?)
Maar fritzi z’n hele lijf is ontspannen, staart kwispelt er zowat af :) :) dat moet toch ook opvallen?
Ja, ik schrijf ook dat het bij Fritzi niet kan missen. Stevie Wonder kan bij Fritzi zelfs nog zien dat ze lacht.

Maar toch zijn er serieus zat mensen die dit aanzien voor agressie:

Afbeelding

Dus ook al vinden wij het pretty obvious, het is voor de leek zeker niet altijd goed te zien, maar ook niet altijd goed in te schatten bij honden die je niet kent. En soms heb je dus de context nodig om de juiste inschatting te maken bij vreemde honden.
Door Lizzy
#3324694
Ik denk dat je het wel op zich aan de ogen kunt zien. Bij lachende Dalmaten zie je altijd samengeknepen of ontspannen ogen. En bij honden die hun lip optrekken is dat niet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar ik kan me best voorstellen dat mensen die nog nooit eerder een hond hebben zien lachen het hier niet direct aan aflezen hoor. En ik kan me ook best voorstellen dat mensen er van schrikken, aangezien honden vaak hun tanden om heel andere redenen laten zien.
Afbeelding

Afbeelding

Dit is wel leuk :

https://www.flickr.com/photos/32465819@ ... 0737/?rb=1
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3324725
Tungsten lacht ook regelmatig (geen foto van helaas), als hij heel blij is, maar ook soms als hij onzeker is. En in het laatste geval kan het bij hem omslaan naar agressie en dan heb je zomaar ineens een grommende bijtende hond. Dus het blijft lastig (hoewel ik het verschil wel heel duidelijk vind, maar het kan dus wel in elkaar overgaan).
Door Siberienne
#3324729
Oh dat ben ik met je eens Lizzy, dat het niet makkelijk te zien is. Het was dat ik er ooit over gelezen had, maar de eerste keer dat ik het zag bij een hond stond ik ook even vreemde te kijken. De hovawarth van kennissen van ons doet het als ze zich heeft ‘vergist.’: begint eerst heel woest te blaffen maar als ze dan door heeft dat wij het zijn komt ze verontschuldigend lachend naar het hek.

Husky’s heb ik het nog nooit zien doen trouwens. Nou ja, die zeggen blijkbaar nooit sorry ;)
Door Zuzanna
#3324730
Ik moet eerdlijk zeggen Lizzy, dat als ik de foto's van je dalmaten zie, ik dat moeilijk als lachen kan herkennen. En ik kan me voorstellen dat anderen dat ook moeilijk vinden. Want dit is hoe ik gewend ben dat een hond eruit ziet als hij lacht:

20171028_151829.jpg
20171028_151829.jpg (2.58 MiB) 4546 keer bekeken
20171216_105812.jpg
20171216_105812.jpg (4.67 MiB) 4546 keer bekeken

Ik heb tot nu toe geen enkele hond gezien die lacht zoals jouw dalmaten. Dus ik begrijp wel dat mensen dat niet één, twee, drie herkennen als lachen.

Sorry voor de nekhernia ::)
Door eelke
#3324743
MarijeEnBoomer schreef:Ik denk inderdaad dat ze met hun oogjes knijpen bij het lachen, tenminste dat doen de etters die ik ken die lachen.
Daarin zit inderdaad misschien wel een clue ja. Als je lacht (dus ontspannend, óf sorry zeggen) zit je immers in een situatie die veilig is om gen dicht te doen.
Als je gromt, dan doe je echt je ogen niet dicht want dan ben je hartstikke alert.

Maar het is wel ingewikkeld. De hond van mijn moeder knort/kletst als ze tevreden is, dat wordt ook wel als grommen te zien. Joep zet het zelfs gewoon op het brullen, whoooeeeehoeeeee doet hij dan in een lage grom. Ik vind dat ingewikkeld uitleggen aan mijn neefje, want het zou simpel zijn uit te leggen, als een hond dat doet moet je even wegwezen. Maar dat is dan dus weer niet nodig. Lastig hoor.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door