Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3324757
Zuzanna schreef:Ik moet eerdlijk zeggen Lizzy, dat als ik de foto's van je dalmaten zie, ik dat moeilijk als lachen kan herkennen. En ik kan me voorstellen dat anderen dat ook moeilijk vinden. Want dit is hoe ik gewend ben dat een hond eruit ziet als hij lacht:


20171028_151829.jpg

20171216_105812.jpg


Ik heb tot nu toe geen enkele hond gezien die lacht zoals jouw dalmaten. Dus ik begrijp wel dat mensen dat niet één, twee, drie herkennen als lachen.

Sorry voor de nekhernia ::)
Dit is voor mij gewoon een ontspannen hond :)

Maar ik snap het best, dat je dat niet als dusdanig herkent. Er zijn ook niet veel honden die dit doen.
Door Anne in Zweden
#3324761
Siberienne schreef:Oh dat ben ik met je eens Lizzy, dat het niet makkelijk te zien is. Het was dat ik er ooit over gelezen had, maar de eerste keer dat ik het zag bij een hond stond ik ook even vreemde te kijken. De hovawarth van kennissen van ons doet het als ze zich heeft ‘vergist.’: begint eerst heel woest te blaffen maar als ze dan door heeft dat wij het zijn komt ze verontschuldigend lachend naar het hek.

Husky’s heb ik het nog nooit zien doen trouwens. Nou ja, die zeggen blijkbaar nooit sorry ;)

Hoeven ze ook niet. Husky's hebben namelijk altijd gelijk. ::) :biggrin2:
Door *Gabriëlle*
#3324769
Fritzy haar lach is geweldig! Heerlijk dat filmpje :biggrin2: .
Als je honden gewend bent die lachen, dan denk je er niet over na dat er mensen zijn die dat nog nooit gezien hebben, ik dacht eigenlijk dat het best vaak voorkomt.

Denk dat als je er ervaring mee hebt dat je dan de spanning of ontspanning veel beter herkent. Maar voor de gewone mens is het al snel een hond die met blikkerende tanden en opgetrokken lip voor je staat of zit. Raar dat daar nog helemaal niemand iets in het Nederlands over heeft geschreven.

Ogen helemaal open of juist dichtgeknepen, zegt denk ik ook niet altijd iets, een onzeker agressieve hond knijpt vaak ook met de ogen.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3324773
Die zullen dat alleen niet met een kwispelende staart doen :)

Ik denk dat honden het onderling ook wel zullen zien (het is niet voor niets een signaal) dus dan is het gewoon een kwestie voor ons ook de hele houding te beoordelen.

Van een foto lijkt me dat sowieso moeilijk te beoordelen (hoewel er wel een paar overduidelijke grijnzaards in dit topic staan :) )
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3324793
Rik01 schreef:Die zullen dat alleen niet met een kwispelende staart doen :)

Ik denk dat honden het onderling ook wel zullen zien (het is niet voor niets een signaal) dus dan is het gewoon een kwestie voor ons ook de hele houding te beoordelen.

Van een foto lijkt me dat sowieso moeilijk te beoordelen (hoewel er wel een paar overduidelijke grijnzaards in dit topic staan :) )
Hoezo niet? Honden kwispelen bij zo'n beetje alles wat ze doen. En verschillende kwispels interpreteren is voor de meeste hondenmensen al helemaal geen doen.

Ik weet ook niet of honden het onderling altijd snappen. Ik heb de indruk zijn dat er rassen zijn die het heel vaak en rassen die het nooit doen. Ik zou niet weten of een hond die het nooit doet en nog nooit gezien heeft, dat direct juist begrijpt. Misschien dat eigenaren van lachende honden daar ervaring mee hebben?
Door Siberienne
#3324798
Kaela schreef:Hoezo niet? Honden kwispelen bij zo'n beetje alles wat ze doen. En verschillende kwispels interpreteren is voor de meeste hondenmensen al helemaal geen doen.

Ik weet ook niet of honden het onderling altijd snappen. Ik heb de indruk zijn dat er rassen zijn die het heel vaak en rassen die het nooit doen. Ik zou niet weten of een hond die het nooit doet en nog nooit gezien heeft, dat direct juist begrijpt. Misschien dat eigenaren van lachende honden daar ervaring mee hebben?

Ik vind dat een interessante vraag. Ik ken maar 1 hond die het soms doet maar mijn meneren kennen deze hond goed en reageren nauwelijks op.

Wat in wel heel interessant vond: niet alle onderdanig gedrag van honden komt altijd uit onderdanigheid, het is soms ook een strategie om je zin te krijgen. En ik denk niet dat alle honden daar even gecharmeerd van zijn..
http://www.patriciamcconnell.com/theoth ... to-dismiss
Door Lizzy
#3324802
Kaela schreef:Hoezo niet? Honden kwispelen bij zo'n beetje alles wat ze doen. En verschillende kwispels interpreteren is voor de meeste hondenmensen al helemaal geen doen.

Ik weet ook niet of honden het onderling altijd snappen. Ik heb de indruk zijn dat er rassen zijn die het heel vaak en rassen die het nooit doen. Ik zou niet weten of een hond die het nooit doet en nog nooit gezien heeft, dat direct juist begrijpt. Misschien dat eigenaren van lachende honden daar ervaring mee hebben?
Tot nu toe is mijn ervaring dat andere honden er prima op reageren. Het zijn meestal jonge honden, die naar andere honden lachen, maar ze doen dit wel tegelijkertijd met ander onderdanig gedrag zoals plas laten lopen, op de rug gaan liggen, lachen en bek likken. En andere honden begrijpen dat prima. Zodra ze volwassen zijn, stoppen ze meestal met lachen naar andere honden en bewaren ze het voor mensen.

Mijn honden lachen nooit naar andere honden, altijd naar ons. Nou OK, herstel: Linga lacht heeeeeeeeeeel soms en bewaard dat voor alleen mij en dan weer alleen in de ochtend als ik haar weer zie na de nacht. Biscuit lacht nooit. Frou Frou lacht ook nooit. Fritzi lacht vaak en veel en alleen naar mensen.

Apart, niet?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3324809
Lizzy schreef:Tot nu toe is mijn ervaring dat andere honden er prima op reageren. Het zijn meestal jonge honden, die naar andere honden lachen, maar ze doen dit wel tegelijkertijd met ander onderdanig gedrag zoals plas laten lopen, op de rug gaan liggen, lachen en bek likken. En andere honden begrijpen dat prima. Zodra ze volwassen zijn, stoppen ze meestal met lachen naar andere honden en bewaren ze het voor mensen.

Mijn honden lachen nooit naar andere honden, altijd naar ons. Nou OK, herstel: Linga lacht heeeeeeeeeeel soms en bewaard dat voor alleen mij en dan weer alleen in de ochtend als ik haar weer zie na de nacht. Biscuit lacht nooit. Frou Frou lacht ook nooit. Fritzi lacht vaak en veel en alleen naar mensen.

Apart, niet?
Leuk toch, dat ze niet allemaal hetzelfde zijn!

Leuk om jou ervaring te lezen. Zoals jij het beschrijft, zou Oscar dat lachen denk ik ook wel in context hebben kunnen plaatsen. Omdat het in een totaal plaatje past. En dan is dat totaalplaatje voor mensen dus ook weer zo van belang om het te interpreteren.
Door Zuzanna
#3324831
Lizzy schreef:Dit is voor mij gewoon een ontspannen hond :)

Maar ik snap het best, dat je dat niet als dusdanig herkent. Er zijn ook niet veel honden die dit doen.
De eerste foto kan nog voor ontspannen (maar blij) doorgaan, maar de tweede is toch écht een pretbekkie hoor. Normaal als Ziva ontspannen is heeft ze haar bek dicht. Die tweede foto is er echt een van 'kijk nou baas, hoe leuk het hier is!'
Door Siberienne
#3324834
Zuzanna schreef:De eerste foto kan nog voor ontspannen (maar blij) doorgaan, maar de tweede is toch écht een pretbekkie hoor. Normaal als Ziva ontspannen is heeft ze haar bek dicht. Die tweede foto is er echt een van 'kijk nou baas, hoe leuk het hier is!'

Straalt eraf :) maar wat Gabrielle in de openingspost beschrijft is een ander soort lach. Niet de lach van een vrolijke en ontspannen hond maar de lach (grijns?) van een hond die niet op zijn gemak is.

Ik vind het ook wel interssant wat Lizzy zegt, dat ze het bijna alleen naar mensen doen, dat grijnzen, blijkbaar hebben sommige rassen uitgevogeld dat het werkt? Of zou het een vorm van ‘na-apen’ zijn, nadoen van de zenuwachtige grijns vd mensaap? Of is het het uitvergroten van een subtiel gebaar in de hoop dat die mensapen het nou eindelijk eens snappen? Want ik zeg dat mijn honden het niet doen, maar een heel klein beetje misschien toch wel...
Want ik heb 1 foto waar Spot sorry zegt, en als je goed kijkt zie je de lip aan de voorzijde iets omhoog komen
5015E4A8-8E69-4B2A-8F70-E87E745FD489.jpeg
5015E4A8-8E69-4B2A-8F70-E87E745FD489.jpeg (183.4 KiB) 2048 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Siberienne op zo 24 dec 2017, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3324835
Oh echt, sommige dalmaat foto's dien me echt aan gremlins denken ;D

Maar newfies doen dat dus echt niet! Ze hebben ook meer gewoon een open bek zoals de foto's van Zuzanna
Wel grommen newfies van plezier, dag is dus soms ook weer lastig. Ik weet nog dat een kind Kaio aaide en die begon te " grommen" maar eigenlijk is het meer spinnen, klinkt anders maar voor een leek niet dus...
Gebruikersavatar
Door pike
#3324860
Duc is mijn jongste Fauve en als laatste erbij gekomen. Hij is de enigste van de drie die lacht. Hij lacht naar mij, niet naar de andere honden (ook niet als pup), en niet naar andere mensen. Pike heeft daar nooit een probleem mee gehad, en Armagnac ook niet terwijl die al snel iets erg eng vindt, maar deze blinkende tandjes deren hem absoluut niet. En het is zeker geen zenuwachtige grijns, hij is altijd blij gestemd als hij het doet omdat hij me weer ziet (doorgaans dus bij het begroeten als ik terugkom van weggeweest, of 's ochtends vroeg als hij bij het bed komt kijken (ben ik natuurlijk heel lang weggeweest ::) ). Het is een heel sensibele hond, ik weet niet of dat er misschien iets mee te maken heeft.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3324864
eelke schreef:Daarin zit inderdaad misschien wel een clue ja. Als je lacht (dus ontspannend, óf sorry zeggen) zit je immers in een situatie die veilig is om gen dicht te doen.
Als je gromt, dan doe je echt je ogen niet dicht want dan ben je hartstikke alert.

Maar het is wel ingewikkeld. De hond van mijn moeder knort/kletst als ze tevreden is, dat wordt ook wel als grommen te zien. Joep zet het zelfs gewoon op het brullen, whoooeeeehoeeeee doet hij dan in een lage grom. Ik vind dat ingewikkeld uitleggen aan mijn neefje, want het zou simpel zijn uit te leggen, als een hond dat doet moet je even wegwezen. Maar dat is dan dus weer niet nodig. Lastig hoor.
Atz doet dit ook. Als er iemand thuis komt waardoor de familie weer compleet is, loopt hij luid grommend en kwispelend een rondje langs iedereen. Liefst nog met een botje of speeltje in zijn bek. Hij doet dit al vanaf dat hij een pup was, en het is echt pure blijdschap bij hem.

Maar ik moet hier regelmatig het bezoek uitleggen dat ie de kinderen (onze eigen) écht niet op wil eten ;D

Ik vind het lachen van Fritzi er toch ook wel eng uitzien. Als ik haar (en jouw uitleg) niet zou kennen dan zou ik er niet zomaar van overtuigd zijn dat ze het lief bedoelt...
Maar dat zou ik bij een hond die gromt ook hebben, terwijl mijn eigen hond dat dus ook doet.
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#3324873
Boomer lacht alleen naar mensen en ook niet iedereen ;D
Pip doet soms een poging maar echt lachen heb ik nog niet gezien bij haar.
We hadden vroeger thuis een setter die op commando kon lachen :)
Door Lizzy
#3324875
Zuzanna schreef:De eerste foto kan nog voor ontspannen (maar blij) doorgaan, maar de tweede is toch écht een pretbekkie hoor. Normaal als Ziva ontspannen is heeft ze haar bek dicht. Die tweede foto is er echt een van 'kijk nou baas, hoe leuk het hier is!'
Pretbekkie mag ook hoor. Maar ik denk dat TS het heeft over lachen zoals de foto's en het filmpje dat ik eerder heb geplaatst. Dat is in mijn beleving echt lachen, dat dus vaak wordt aangezien voor lippen optrekken (waar het soms echt lastig is om onderscheid te maken). Daar kun je je op de foto's bij jouw honden niet in vergissen, die komen niet in de buurt van dat het lijkt op lip optrekken.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door