Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3323341
Ik had er nog niet over nagedacht, maar nu denk ik dat ik weer ga voor Seitan Bourguignon (misschien ook wat voor jou Lizzy? Het is niet veel werk, maar het is wel lekkerder als je het een dag van te voren maakt) uit het Puur Plantaardig kookboek. Met knoflook-roomaardappelen (even kijken hoe ik dat ga maken zonder oven)... Voor de rest van de kerst maak ik niets bijzonders.
#3323398
Siberienne schreef:Maar als je dat het liefste wil, dan vraag je dat toch? Je klinkt beetje moe, veel op je bord gehad ook met de zorgen om de doggies ? In het eet topic had je ook al geen puf om te koken.

Als ik vegetarisch hoofdgerecht moest maken met weinig energie, zou ik gaan voor aaradappelgratin (met schijfjes aardappel uit de koeling is dat zo klaar), rode kool volgens Roald Dahl kookboek; dan doe je alles in een pan, zet dat te stoven in de oven. Erg lekker. Cranberrie saus erbij en ipv vlees een paddestoelen ragout,

Ook lekker en mooi groentegerecht; pompoenschijven uit de oven met een korstje van kaas en kruiden enzo (recept van Jamie Olivier, kan ik je zo sturen).

Of de ultieme winter couscous van ottolenghi, sowieso staan in hun kookboek ‘Plenty’ heel veel mooie groente recepten

Makkelijkste toetje wat ik regelmatig gemaakt hebt; mascarpone met daardoor zeer fijn gemalen koffie & scheut likeur. Poos laten staan, sinaasappel schijfjes en lange vingers erbij en klaar... (uit Italiaanse kookboek van Claudia Roden)
Ik ben ook moe.... Dat heb je goed opgepikt. Sterker nog, ik ben een soort van uitgeput. We hebben gewoon teveel voor onze kiezen gekregen, met de honden, met familie, enzovoorts. Maar zojuist kon ik dat weer goed relativeren door het beeld voor me te nemen van Max maakt het Mogelijk in Moldavië :-X . Mensen die daar gewoon doodvriezen, gewoon niks hebben. Dus ik moet niet zeuren! Ik zit hier naast een gloeiend hete verwarming met een glas wijn me druk te maken over eten :-[

Maar goed, je doet me wel een paar hele geweldige ideeën aan de hand, dank je wel daarvoor :-*. Kookboek Plenty staat op zolder, die ga ik ff naar beneden halen :biggrin2:
#3323400
Eef+doggies schreef:Ik had er nog niet over nagedacht, maar nu denk ik dat ik weer ga voor Seitan Bourguignon (misschien ook wat voor jou Lizzy? Het is niet veel werk, maar het is wel lekkerder als je het een dag van te voren maakt) uit het Puur Plantaardig kookboek. Met knoflook-roomaardappelen (even kijken hoe ik dat ga maken zonder oven)... Voor de rest van de kerst maak ik niets bijzonders.
Klinkt goed Eef :-* ! Heb je toevallig het recept voor me? Lusten niet veggie's dit ook?
#3323408
Lizzy schreef:Ik ben ook moe.... Dat heb je goed opgepikt. Sterker nog, ik ben een soort van uitgeput. We hebben gewoon teveel voor onze kiezen gekregen, met de honden, met familie, enzovoorts. Maar zojuist kon ik dat weer goed relativeren door het beeld voor me te nemen van Max maakt het Mogelijk in Moldavië :-X . Mensen die daar gewoon doodvriezen, gewoon niks hebben. Dus ik moet niet zeuren! Ik zit hier naast een gloeiend hete verwarming met een glas wijn me druk te maken over eten :-[

Maar goed, je doet me wel een paar hele geweldige ideeën aan de hand, dank je wel daarvoor :-*. Kookboek Plenty staat op zolder, die ga ik ff naar beneden halen :biggrin2:
Er is altijd wel iemand die het erger heeft maar dat wil niet zeggen dat je niet met je eigen dingen mag worstelen. En dus in dit geval; vraag hulp en zorg dat je niet omvalt. (((Been there done that))). Er is niks mis mee om mensen de kans te geven om te helpen.

Ik vind koken trouwens ook wel helend. Want het is ook wel ultiem voor jezelf zorgen ... linzen hebben een goede invloed op humeur bv. Ons emotionele brein zit in onze darmen. Vandaar ook dat troosteten helemaal prima kan zijn.

En gewoon effe een knuffel en zorg goed voor jezelf he?
#3323417
Siberienne schreef:Er is altijd wel iemand die het erger heeft maar dat wil niet zeggen dat je niet met je eigen dingen mag worstelen. En dus in dit geval; vraag hulp en zorg dat je niet omvalt. (((Been there done that))). Er is niks mis mee om mensen de kans te geven om te helpen.

Ik vind koken trouwens ook wel helend. Want het is ook wel ultiem voor jezelf zorgen ... linzen hebben een goede invloed op humeur bv. Ons emotionele brein zit in onze darmen. Vandaar ook dat troosteten helemaal prima kan zijn.

En gewoon effe een knuffel en zorg goed voor jezelf he?

Dikke +1 ook een hele dikke knuf van mij lieve Liz :-*
#3323421
Voor wie nog licht toetje zoekt; stoofpeertjes soep a la Siberienne

Stoofperen in partjes, stoven met kruiden oa kaneelstokje, steranijs, eetlepel honing (of meer naar smaak), roze peperkorrels, stukjes stemgember of gekonfijte gember en/of gekonfijte sinaasappelschil. Ik geloof dat ik er zelfs weleens kruidnagel door gedaan heb.
Serveren met dot lobbig geklopte slagroom waar evt eetlepel cointreau of grand marnier doorheen zit

Hoe langer de peertjes staan hoe beter, dus kan dagen vantevoren gemaakt.
#3323434
Ik had me voorgenomen om er dit jaar niet zo'n werk van te maken als andere jaren, dus stond er op de planning dat we de 23e zouden gaan visschransen bij Simonis, de 24e Chinees zouden halen en dan 1e kerstdag een biefstukje zouden eten o.i.d. 2e kerstdag doen we niet zo aan en moet ik meestal ook gewoon werken, maar dan maakt schoonmoeder meestal wel iets feestelijks.
Maar goed, Broerlief stuurde een mailtje dat hij voor kerst naar Nederland komt, dus sta ik nu op 1e kerstdag voor 8 man te koken. Aangezien er wat lastige eters bij zitten, ga ik het maar niet al te exotisch maken, dus ik maak een bospaddenstoelensoepje vooraf, surf & turf als hoofdgerecht met dan wat verschillende groenten en pommes duchesse erbij en een profiteroletaart toe.
Doen ze niet alleen met eten lastig, dan vervang ik de bospaddo's voor echte paddo's en krijgen ze spacecake toe. >:(
#3323439
Sonja schreef:Ik had me voorgenomen om er dit jaar niet zo'n werk van te maken als andere jaren, dus stond er op de planning dat we de 23e zouden gaan visschransen bij Simonis, de 24e Chinees zouden halen en dan 1e kerstdag een biefstukje zouden eten o.i.d. 2e kerstdag doen we niet zo aan en moet ik meestal ook gewoon werken, maar dan maakt schoonmoeder meestal wel iets feestelijks.
Maar goed, Broerlief stuurde een mailtje dat hij voor kerst naar Nederland komt, dus sta ik nu op 1e kerstdag voor 8 man te koken. Aangezien er wat lastige eters bij zitten, ga ik het maar niet al te exotisch maken, dus ik maak een bospaddenstoelensoepje vooraf, surf & turf als hoofdgerecht met dan wat verschillende groenten en pommes duchesse erbij en een profiteroletaart toe.
Doen ze niet alleen met eten lastig, dan vervang ik de bospaddo's voor echte paddo's en krijgen ze spacecake toe. >:(

We zijn dan geen 18 meer, maar we kunnen dat nog steeds lezen hoor :biggrin2:

Dan wordt het wel op zeker gezellig :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door