Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lida. S
#3321731
Gisteren heb ik voor het eerst roggebrood 'gebakken'. Smaak goed, stevig, echt prima gelukt, al zeg ik het zelf. Maar het kan natuurlijk nog beter. Het was vrij licht van kleur, en het mocht wat smeuïger. Wie weet hoe ik zo'n mooi donker, 'sappig' roggebrood kan maken?
Door Ramses1
#3321741
Lida. S schreef:Gisteren heb ik voor het eerst roggebrood 'gebakken'. Smaak goed, stevig, echt prima gelukt, al zeg ik het zelf. Maar het kan natuurlijk nog beter. Het was vrij licht van kleur, en het mocht wat smeuïger. Wie weet hoe ik zo'n mooi donker, 'sappig' roggebrood kan maken?
Nouky van het forum bakt veel. Misschien heeft zij een paar extra tips?
Gebruikersavatar
Door pike
#3321752
Lida. S schreef:Gisteren heb ik voor het eerst roggebrood 'gebakken'. Smaak goed, stevig, echt prima gelukt, al zeg ik het zelf. Maar het kan natuurlijk nog beter. Het was vrij licht van kleur, en het mocht wat smeuïger. Wie weet hoe ik zo'n mooi donker, 'sappig' roggebrood kan maken?
Sappig? Zoals in gekookt roggebrood?
Brood wat erg donker van kleur is wordt dat doorgaans door de toevoeging van mout. Geen enkele meelsoort geeft van zichzelf zo'n donkere kleur.
Door Lida. S
#3321783
pike schreef:Sappig? Zoals in gekookt roggebrood?
Brood wat erg donker van kleur is wordt dat doorgaans door de toevoeging van mout. Geen enkele meelsoort geeft van zichzelf zo'n donkere kleur.
Sappig zoals het fries roggebrood van Bolletje. Geen idee of dat gekookt roggebrood is. Mijn brood heb ik 6 uur in de oven gezet bij ca 85 graden.
Bij het volgende brood zal ik mout toevoegen, Heb je enig idee hoeveel er bij moet?
Gebruikersavatar
Door pike
#3321859
Lida. S schreef:Sappig zoals het fries roggebrood van Bolletje. Geen idee of dat gekookt roggebrood is. Mijn brood heb ik 6 uur in de oven gezet bij ca 85 graden.
Bij het volgende brood zal ik mout toevoegen, Heb je enig idee hoeveel er bij moet?
Ai nee dat zou ik niet weten.

Fries roggebrood zoals van Bolletje is gemaakt van gebroken roggekorrels. Heb je ook korrels gebruikt ipv meel? En ik zie dat in het Bolletjebrood melasse zit. Dat kan ook de donkere kleur verklaren.

Ik weet het moderne productieproces niet, en ook de ouderwetse huismethode weet ik niet. Wel dat men vroeger die korrels eerst kookte en dan nog een nacht of zo te week/broei zette. Hoe het deeg uiteindelijk gevormd werd weet ik niet, maar het moet behoorlijk vochtig zijn geweest lijkt me.
Door de lange gaartijd zal je deeg misschien toch te droog worden, ook al heb je een lage temperatuur :-\ Je zou eventueel een schaaltje met water erbij kunnen zetten in de oven voor extra vocht.

En volgens mij heb ik hier op bp al eens zelfgemaakt roggebrood voorbij zien komen. Misschien dat je daar eens op kan zoeken.
Door Lida. S
#3321891
eelke schreef:Goh dan zou je prima het bostel kunnen gebruiken wat ik over hou van het bier brouwen. Zoiets heb je dan nodig.
Ik had ook al gedacht; als ik dan toch mout nodig heb kan ik ook meteen bier gaan brouwen.
Door Lida. S
#3321893
pike schreef:Ai nee dat zou ik niet weten.

Fries roggebrood zoals van Bolletje is gemaakt van gebroken roggekorrels. Heb je ook korrels gebruikt ipv meel? En ik zie dat in het Bolletjebrood melasse zit. Dat kan ook de donkere kleur verklaren.

Ik weet het moderne productieproces niet, en ook de ouderwetse huismethode weet ik niet. Wel dat men vroeger die korrels eerst kookte en dan nog een nacht of zo te week/broei zette. Hoe het deeg uiteindelijk gevormd werd weet ik niet, maar het moet behoorlijk vochtig zijn geweest lijkt me.
Door de lange gaartijd zal je deeg misschien toch te droog worden, ook al heb je een lage temperatuur :-\ Je zou eventueel een schaaltje met water erbij kunnen zetten in de oven voor extra vocht.

En volgens mij heb ik hier op bp al eens zelfgemaakt roggebrood voorbij zien komen. Misschien dat je daar eens op kan zoeken.
Ik heb gebroken korrels gebruikt. Volgende keer zzal ik wat meer vocht gebruiken en misschien ook nog langer garen
Gebruikersavatar
Door pike
#3321910
Lida. S schreef:Ik had ook al gedacht; als ik dan toch mout nodig heb kan ik ook meteen bier gaan brouwen.

:biggrin2: :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:
klinkt wel heel goed; een ouderwetse roggebroodse homp met een zelfgebrouwd biertje erbij :D
Van zelf bier maken kan ik mij herinneren dat mijn broer van de scheikundeleraar in het brouwsel moest spugen :o Voor de bacterieēn.
Door eelke
#3321927
Lida. S schreef:Ik had ook al gedacht; als ik dan toch mout nodig heb kan ik ook meteen bier gaan brouwen.
Lijkt me een prima voornemen! Als je tips nodig hebt hoor ik je wel hé?
Door Lida. S
#3322032
eelke schreef:Lijkt me een prima voornemen! Als je tips nodig hebt hoor ik je wel hé?
Tips zijn welkom. Maar de eerste vraag is: vraagt het veel ruimte?
Door eelke
#3322049
Lida. S schreef:Tips zijn welkom. Maar de eerste vraag is: vraagt het veel ruimte?
Neuh. Maischen en koken kan ik op mijn fornuis met wokbrander. En het gistvat zet ik in bad, maar op een andere plek in huis kan ook. Die neemt 50 x 50 cm in ofzo?
Ja, uiteindelijk alle spullen bij elkaar moet je wel ergens opbergen natuurlijk.

Hier heb je startsets, dan kun je zien wat je allemaal nodig hebt. Ik heb zo'n pakket van 60 gekocht, en ben eerst gestart met een "blikbrouwen" (da's een soort stroop) toen met moutextract en daarna pas met echte mout.

https://www.brouwmarkt.nl/producten/bierbrouwen.html
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door