Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Bakker01
#3321215
Hoi,

Geen idee of dit topic goed staat en of jullie mij kunnen helpen met deze brutale vraag...
Maar ik ben op zoek naar goede en volledige puppycontracten. Kan iemand mij op weg helpen met een link?
Ik wil graag onder andere zwart op wit dat mocht de hond om wat voor reden dan ook herplaatst moeten worden deze altijd terug naar mij gaat.
Ik heb geen idee of zoiets in een contract mag staan, maar hopelijk kan iemand mij een beetje op weg helpen.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3321225
Ik heb bij mijn pup een standaard contact gekregen. Zij hadden zelf een clausule opgenomen dat als ik ooit ging fokken, dit eerst in overleg met hen moest ivm mogelijke fouten in de lijn.

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk
Door eelke
#3321234
Alles kan, maar volgens mij is het nooit rechtsgeldig, omdat je nu eenmaal een 'ding' verkoopt, en eenmaal verkocht, heb je er niks meer over te zeggen.
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#3321241
eelke schreef:Alles kan, maar volgens mij is het nooit rechtsgeldig, omdat je nu eenmaal een 'ding' verkoopt, en eenmaal verkocht, heb je er niks meer over te zeggen.

Eelke, dat klopt als een zwerende vinger.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3321244
Ik heb in mij contract staan dat als de hond weg moet, ik op de hoogte gesteld wens te worden en dat de hond hier terug kan komen, maar niet perse naar mij terug moet (als ze zelf een goed adres hebben) maar dat ik dan wel graag wil weten waar die heengaat. Misschien niet rechtsgeldig, maar mijn kopers hebben het altijd een fijn idee gevonden dat mocht er onverhoopt wat gebeuren er niet met de hond geleurd hoeft te worden.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3321249
eelke schreef:Alles kan, maar volgens mij is het nooit rechtsgeldig, omdat je nu eenmaal een 'ding' verkoopt, en eenmaal verkocht, heb je er niks meer over te zeggen.
Ook aan een ding kunnen gewoon voorwaarden worden verbonden. Het mag alleen niet onredelijk bezwarend zijn en het terug moeten geven/kopen aan de fokker voelt voor mij in ieder geval als een grijs gebied en niet per definitie een zwart gebied.
Door Jantina
#3321276
Ik vind dat zo'n onzin dat dat niet rechtsgeldig zou zijn! Waarom gebruiken dan alle rasverenigingen zoiets, waarom zijn er dan tegenwoordig zelfs hondenjuristen die je kunnen helpen met een contract?
Als ik een 'ding' koop op internet moet ik toch ook akkoord gaan met de voorwaarden? Als ik garantie op een bepaald product krijg, geldt die garantie toch ook maar onder bepaalde voorwaarden?
Door Lizzy
#3321277
Natuurlijk is een contract wel rechtsgeldig! Je kunt er als fokker alleen geen onzin in zetten en denken dat dit stand houdt voor de rechter. Je kunt er dus wel in zetten dat de hond terug moet als mensen hem niet meer willen hebben. Of het stand houdt voor de rechter is de vraag. De hond is namelijk wel iemands eigendom en in principe kan ie daar mee doen wat ie wil. Dus verbieden bepaalde entingen te geven: kun je wel in je contract zetten maar voor de rechter houdt zoiets geen stand gewoon.
Door Jantina
#3321300
Zou het? Als jij aan kunt tonen dat de pupkoper vooraf het contract heeft getekend en bewust akkoord is gegaan met de verkoopvoorwaarden? Zou dat dan zo van tafel geveegd worden?
Door Lizzy
#3321301
Jantina schreef:Zou het? Als jij aan kunt tonen dat de pupkoper vooraf het contract heeft getekend en bewust akkoord is gegaan met de verkoopvoorwaarden? Zou dat dan zo van tafel geveegd worden?
Ja.
Gebruikersavatar
Door choopy
#3321311
Jantina schreef:Zou het? Als jij aan kunt tonen dat de pupkoper vooraf het contract heeft getekend en bewust akkoord is gegaan met de verkoopvoorwaarden? Zou dat dan zo van tafel geveegd worden?
Jep dat kan.
Alleen als het contract bij een notaris is opgesteld, is het eigenlijk pas voor de wet rechtsgeldig.
Alleen is dat qua prijs gewoon niet te doen, dan wordt een pup echt behoorlijk prijzig als je die kosten er ook nog in mee zou moeten nemen.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3321312
choopy schreef:Jep dat kan.
Alleen als het contract bij een notaris is opgesteld, is het eigenlijk pas voor de wet rechtsgeldig.
Alleen is dat qua prijs gewoon niet te doen, dan wordt een pup echt behoorlijk prijzig als je die kosten er ook nog in mee zou moeten nemen.
Een contract dat gesloten is door 2 partijen is in principe gewoon rechtsgeldig. Maar je kunt niet zomaar van alles in dat contract zetten.

Lees vooral ook: https://saarlooswolfhondenweblog.files. ... ntract.pdf
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3321329
choopy schreef:Jep dat kan.
Alleen als het contract bij een notaris is opgesteld, is het eigenlijk pas voor de wet rechtsgeldig.
Alleen is dat qua prijs gewoon niet te doen, dan wordt een pup echt behoorlijk prijzig als je die kosten er ook nog in mee zou moeten nemen.
Het sluiten van een overeenkomst is in beginsel vormvrij. Dit houdt in dat ook een mondelinge overeenkomst rechtsgeldig is, maar dan zit je met een bewijsprobleem ;-)

Het kopen van een huis moet wettelijk via een notariële akte, dat moet dus wel via notaris. Maar dat is dus een uitzondering op de vormvrije overeenkomst ;)
Door eelke
#3321330
Als ik nu het huis van mijn overleden moeder zou verkopen, kan ik dan in het contract zetten dat de kopers mij het huis altijd eerst aan moeten bieden, voor de waarde waarvoor zij het gekocht hebben?

Dat zou toch wel heel vreemd zijn... :-\
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door