Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door - pien -
#3320790
Met de schutting met de andere buurman is het goed gegaan...er waren wel wat dingetjes, maar daar zijn we met elkaar uit gekomen.
Afgelopen zondag werden er ineens hulst(bomen) van een metertje of 2,5 op een centimeter of 20 van de gezamenlijke schutting geplempt en meneer pien zei dat dat niet de bedoeling was, werd er gereageerd met 'eigen terrein!' en 'o, hij heeft weer wat te zeuren' :-X Toen ontplofte meneer pien en brulde dat ze 2 meter van de erfgrens moesten.
Buurman was dat niet van plan, dan maar een rechtszaak, zo ongeveer was zijn reactie.
Daarna heb ik alleen met buurman overlegd omdat ik ook een beetje in mijn maag zat met meneer pien's ontploffing en leek het opgelost.
Hulst is een struik (maar kan ook in boomvorm verschijnen) en ik noemde de 50cm die in de wet staat als afstand tot de schutting, en buurman verzekerde mij dat ze op 50 cm stonden. 'Ik heb het zelf nagemeten'. Nou, iedereen kan zien dat ze zowat strak tegen de schutting aanstaan en zeker 50 cm boven de schutting van 1.80 uitkomen ::)
Ik heb toen de gemeente en m'n rechtsbijstandsverzekering geraadpleegd: er zijn geen aparte voorwaarden, de wettelijke afstand is gewoon 50cm voor struiken en 200 cm voor bomen.
Ik heb daarna nog een paar appjes verstuurd 'of ik even mocht komen kijken want ze lijken toch wel dichtbij te staan' maar ze worden niet gelezen/er wordt in elk geval niet op gereageerd.
Rechtsbijstand adviseert om nog 's in gesprek te gaan omdat een rechtszaak niet echt bevorderlijk is voor de verstandhouding. Buurtbemiddeling hebben wij niet hier.
Het zit me echt hoog :-X
Wat is wijsheid?

edit: structuur zin veranderd.
Laatst gewijzigd door - pien - op ma 20 nov 2017, 11:01, 3 keer totaal gewijzigd.
#3320793
Ik zou nog een keer proberen in gesprek te gaan en daarbij aangeven dat je het daarna overdraagt aan de rechtsbijstandverzekering. Als je het niet doet blijf je je irriteren, zo werkt het bij mij in iedergeval ;) , de verstandhouding is nu toch al verstoord dus beter gelijk de situatie zo goed mogelijk op lossen als dat het energie blijft zuigen.

Wij hebben het hier ook gehad hebben een smalle stadstuin en de buren hebben van die mooie dakplantanen geplaatst, van die goedkope die zo snel groeien :???: . Het zijn er 2 en beide staan op 1 meter van de erfgrens van ons en de andere aan de kant van de andere buren. Wij hebben er schaduw van de andere buren niet hij zit zowieso weinig buiten en ik mag graag zonnen. De bomen werden ook niet onderhouden en met gemak gingen de takken wel een meter of 3 a 4 de lucht in en hingen ook erg over de schutting. Paar keer gevraagd of ze wilden snoeien altijd gezeik en gezeur dat ik het durfde te vragen want die bomen waren toch juist zo mooi en hun zaten zo graag in de schaduw. Toen een keer een mooi briefje gemaakt met daarin de wets artikelen benoemd (een tijdje in handhaving gewerkt dus weet wel hoe ik zo'n briefje moet maken ;) ) netjes verwoord dat de boom die het dichtsts bij onze schutting staat niet perse weg hoeft maar dat ze wel onderhouden moeten worden en dus kort moeten blijven. Resultaat is dat ze nu een afspraak met een hovenier hebben en de bomen voor en na de zomer kort worden gesnoeid. Vind het nog steeds achterlijk dat ze in zo'n smalle tuin 2 van die bomen hebben geplaatst maar heb er nu weinig schaduw meer van en irriteer me niet meer.
#3320808
Klopt, als ik hier niks aan doe blijft het me dwars zitten.

Ook als je zelf graag in de zon of juist in de schaduw zit kun je rekening met iemand houden, je bent per slot van rekening buren.
Fijn dat het gewerkt heeft in jouw geval :thumbup:
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3321116
Wat stoort je...de 50cm die er 20 zijn, of de hoogte...ruim boven de schutting uit? want die hoogte zal er nog zijn als ze op 50cm staan. Eventuele overlast die dat ding gaat geven....door/over de schutting groeien gaat toch komen, of die nu op 20 of 50 staat, dat maakt over 1 jaar niet meer uit. En alles wat over of door de schutting richting jou komt mag je zelf weghalen.

Niet dat ik wil bagataliseren, maar ik zou niet enkel gaan stampen om die 20 cm, want uiteindelijk maakt die als hulsje gaat groeien niet zoveel meer uit.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3321117
Op een rechtsbijstandsite lees ik dit:


Als de erfgrens tussen uw perceel en het perceel van de buren wordt gevormd door een ondoorzichtige erfafscheiding. U kunt zich in dat geval niet verzetten tegen de aanwezigheid van bomen en struiken, als deze niet hoger reiken dan de erfafscheiding.


Je mag dus wel iets over de hoogte gaan zeggen als dat je stoort.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3321151
- pien - schreef:Waarom zijn er regels/wetten over de afstand tot de erfafscheiding van bomen en struiken?
Is er iemand met rechts- en wetskennis (hierover) ?
Bedoel je om welke reden de wetgever ooit de wetgeving hierover heeft opgesteld?
Mogelijk valt hierover in de memorie van toelichting iets te vinden.
Heb even gezocht en kwam iets uit 1956 tegen waarin de 2 meter grens al wordt genoemd dus zover gaat het in ieder geval al terug.
Door - pien -
#3321153
Angelique schreef:Op een rechtsbijstandsite lees ik dit:


Als de erfgrens tussen uw perceel en het perceel van de buren wordt gevormd door een ondoorzichtige erfafscheiding. U kunt zich in dat geval niet verzetten tegen de aanwezigheid van bomen en struiken, als deze niet hoger reiken dan de erfafscheiding.


Je mag dus wel iets over de hoogte gaan zeggen als dat je stoort.
Dit zijn exemplaren van zo'n 2,5 m hoog. In feite bomen, die dus 2m van de erfgrens moeten staan.
Als buurman dalijk een andere boom op 20 cm van de schutting neerzet, eentje die sneller groeit dan deze hulst? Moeten we dat ook maar goed vinden?
Ik zou het fijn vinden als hij zich aan de regels houdt, ik denk dat die er zijn om dit soort gedoe te voorkomen...

Het heeft ook te maken met het niet (genoeg) communiceren waardoor het lijkt of me wéer iets door m'n strot is geduwd :-X
Laatst gewijzigd door - pien - op ma 20 nov 2017, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door - pien -
#3321154
pluk schreef:Bedoel je om welke reden de wetgever ooit de wetgeving hierover heeft opgesteld?
Mogelijk valt hierover in de memorie van toelichting iets te vinden.
Heb even gezocht en kwam iets uit 1956 tegen waarin de 2 meter grens al wordt genoemd dus zover gaat het in ieder geval al terug.
Ja precies!
Wat is de memorie van toelichting en waar vind ik die?
Door Borke
#3321158
- pien - schreef:Dit zijn exemplaren van zo'n 2,5 m hoog. In feite bomen, die dus 2m van de erfgrens moeten staan.
Als buurman dalijk een andere boom op 20 cm van de schutting neerzet, eentje die sneller groeit dan deze hulst? Moeten we dat ook maar goed vinden?
Ik zou het fijn vinden als hij zich aan de regels houdt, ik denk dat die er zijn om dit soort gedoe te voorkomen...

Het heeft ook te maken met het niet (genoeg) communiceren waardoor het lijkt of me wéer iets door m'n strot is geduwd :-X
Het is heel vervelend als buren niet fatsoenlijk met elkaar communiceren over dit soort dingen. Het blijft altijd een gevoelige materie. Niet voor niets dat zo’n rijdende rechter er vaak bij wordt gehaald.

Loslaten en je niet te veel ergeren aan de buren werkt voor mij het beste. Door je te ergeren, maak je het vaak groter dan het is. De enige die je daarmee dwarszit, dat ben jezelf.

Want waar gaat het nou over? De bomen/struiken, de hoogte die ze kunnen krijgen, of de gebrekkige communicatie.

Dit los je niet op vrees ik...hoe groter jij het voor jezelf maakt, des te groter je het ook voor de buren maakt. Kan je het niet loslaten, haal er dan een jurist bij en laat die het regelen.
Succes en sterkte!
Door - pien -
#3321162
Borke schreef:Het is heel vervelend als buren niet fatsoenlijk met elkaar communiceren over dit soort dingen. Het blijft altijd een gevoelige materie. Niet voor niets dat zo’n rijdende rechter er vaak bij wordt gehaald.

Loslaten en je niet te veel ergeren aan de buren werkt voor mij het beste. Door je te ergeren, maak je het vaak groter dan het is. De enige die je daarmee dwarszit, dat ben jezelf.

Want waar gaat het nou over? De bomen/struiken, de hoogte die ze kunnen krijgen, of de gebrekkige communicatie.

Dit los je niet op vrees ik...hoe groter jij het voor jezelf maakt, des te groter je het ook voor de buren maakt. Kan je het niet loslaten, haal er dan een jurist bij en laat die het regelen.
Succes en sterkte!
Afgelopen maandag heb ik met buurman gepraat en dacht ik dat het struiken waren en verzekerde hij me dat ze op 50 cm afstand stonden en was ik akkoord/overdonderd.
Die 50 cm bleek gelogen.
Na zoeken op het web bleek dat het bomen zijn als ze hoger dan 2 m zijn. Bomen moeten op 2m staan.
Ik heb donderdag geappt of ik mag komen kijken en er wordt niet gereageerd. Dan word ik boos.

Het gaat me om de afstand tot de gezamenlijke schutting. Ik wil dat de bomen op de wettelijk voorgeschreven afstand komen te staan.
Aangetekende brief sturen dan maar? Of nog éen keer proberen om te praten?
Door Nikass
#3321169
Ik neem dus aan dat je echt overlast hebt van die bomen? Of gaat het je om het principe?
Als je echt overlast hebt en het lukt niet om met buurman in gesprek te gaan dan zou ik RB bellen en om advies vragen hoe dit aan te pakken.
Het is wel een hoop gezeur zo'n juridisch geschil, maar ja als je er echt niet mee kunt leven dan is dat maar zo.
Het hoeft niet altijd tot een rechtszaak te leiden.

De Gemeente mag afwijken van de wettelijke norm van 50 cm voor struiken en 2 meter voor bomen.
Ook kan het afhangen of je in een woonwijk zit of meer in buitengebied.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3321176
- pien - schreef:
Ja precies!
Wat is de memorie van toelichting en waar vind ik die?
De memorie van toelichting is de uitleg bij een wet. Dus wat de reden is om te regelen wat er in die wet staat of waarom t gewijzigd moet worden.
Maar, zoals ik al schreef... dit is behoorlijk oude wetgeving dus of je dat gaat terugvinden. En wat kun je ermee?
In sommige procedures kan t voor een advocaat handig zijn om te weten waarom t ooit zo bedacht is maar over deze gevallen is al.zoveel jurisprudentie dat dat weinig nieuws brengt denk ik.

Hou er daarnaast rekening mee dat de gemeente afwijkende normen mag hanteren. Deze moet je bij de gemeente kunnen terugvinden.

In het algemeen heb je misschien nog wat aan de info op www.bomenrecht.nl
Door - pien -
#3321190
pluk schreef:De memorie van toelichting is de uitleg bij een wet. Dus wat de reden is om te regelen wat er in die wet staat of waarom t gewijzigd moet worden.
Maar, zoals ik al schreef... dit is behoorlijk oude wetgeving dus of je dat gaat terugvinden. En wat kun je ermee?
In sommige procedures kan t voor een advocaat handig zijn om te weten waarom t ooit zo bedacht is maar over deze gevallen is al.zoveel jurisprudentie dat dat weinig nieuws brengt denk ik.

Hou er daarnaast rekening mee dat de gemeente afwijkende normen mag hanteren. Deze moet je bij de gemeente kunnen terugvinden.

In het algemeen heb je misschien nog wat aan de info op http://www.bomenrecht.nl
Ok, goed om te weten.
Onze gemeente hanteert de geldende regels, gewoon 50 cm en 200 cm.
Ik heb maar éen geval van jurisprudentie kunnen vinden wat op onze situatie leek, is er een site waar ik het best kan zoeken?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door