Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Siberienne
#3336318
*Monique schreef:Een gerichte aanval van een predator zoals de wolf ziet er anders uit als van bijv een hond. Bijtkracht is vele malen groter (als het een ervaren dier is). Aanval predator is gericht op neerhalen slachtoffer, aan meestal achterpoot en nekbeet toepassen, vlees veilig stellen
Ik geloof nooit dat onze gedomesticeerde huishond zo gericht te werk gaat als zijn voorouder meneer de wolf. Overigens bleek dit ook wel na sectie van ons veulen, na gesprekken met de "deskundigen" rondom de onderzoekstafel.
Ik heb ooit een husky een ree zien neerhalen. Dat was gericht op de hals, ree was op slag dood. Gewoon strot doorgebeten. Was een erg ongelukkig toeval op een terrein dat omheind was juist om reeenvraat tegen te gaan. Blijkbaar was er ergens een gat in de omheining. Maar het was een hele gerichte en doeltreffende aanval. Ik hoop dat overigens nooit meer mee te maken. Maar ik geloof dus dat bepaalde honden het nog wel kunnen. Ik heb het gezien.
Door Siberienne
#3336319
pike schreef:En ik ben nog geen kippenhouder tegengekomen die om die reden stopt met kippen houden. En ook geen mensen die roepen dat je om die reden de katten af moet schieten. Maar ja, een lam en een veulen hebben een grotere aaifactor dan een kip. En vertegenwoordigen naast emotionele ook meer financiele waarde. En daar blijft mevrouw poes, om even in stijl te blijven, wel vanaf.

Ik heb trouwens jaren geleden een documentaire gezien over een schapenherder in de VS. Die had uit het buitenland drie Maremmers gehaald om haar dieren te beschermen en met succes.
Een oude dame hier om de hoek heeft geen kippen meer nadat ze tot twee keer toe uitgemoord waren door een steenmarter.
Professionele kippenboeren hebben daar geen last van. Ook niet van meneer kat. Ik vind de vergelijking erg mank gaan.
Door kakocavi
#3336372
*Monique schreef:Wie zegt dat TS dit niet wil horen? TS staat overal open voor ECHTER is het niet de vraag of meneer de wolf terug komt maar wanneer meneer de wolf zich gaat vestigen in Nederland. Want dat meneer de wolf zich gaat vestigen in NL met een familie staat als een paal boven water. Daar zijn de geleerden het ook over eens. En we kunnen dit wel niet willen maar dat is hier totaal niet aan de orde want meneer de wolf beslist dit nog altijd zelf! Voorbeelden te over lijkt me. Maar er zijn idd ook legio mensen die vanuit achter een luie stoel verkondigen dat er geen plaats is voor meneer de wolf in NL en heerlijk achter de feiten aanlopen en afwachten tot het ze zelf aan gaat! Dan is Leiden in last.........
Het is aan ons, als veehouders van vee (hobby of bedrijfsmatig) het vee te beschermen tegen deze predator.
Want ook de dood van ons veulen is een gerichte wolvenaanval geweest.
Maar daar ging het TS ook niet om in dit topic en heeft TS ook aangegeven. TS wil meer info over het inzetten van een of meerdere KBH bij het vee en daar is TS dit topic over begonnen. En het onderzoek en zoektocht gaat gewoon rustig verder :)
Ik heb eerlijk gezegd de indruk dat je al vrij specifieke ideeën hebt over eea; dat wolven verantwoordelijk zijn voor alle doden in je kudde, dat honden het beste werken tegen wolven, dat wolven zich massaal gaan vestigen hier... Maar dat kan aan mij liggen. Over het laatste kan ik zeggen dat dat niet zeker is. Er is gewoon niet genoeg plek, teveel bewoning, verkeer en vee. Zelfs de Veluwe is deels gewoon bewoond en sterk toeristisch.

Neemt niet weg dat in het grensgebied wel een kans bestaat. Als jij denkt dat een hond daar het beste tegen werkt, kun je dat doen. Maar wees je alsjeblieft bewust van alle nadelen. Honden zijn levende dieren en dus verminderd controleerbaar. Zo'n hond kan doorslaan in zijn bewakingsdrang en gevaarlijk worden. Daarnaast zijn er ook alternatieven.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#3336391
[quote="kakocavi"]Ik heb eerlijk gezegd de indruk dat je al vrij specifieke ideeën hebt over eea; dat wolven verantwoordelijk zijn voor alle doden in je kudde, dat honden het beste werken tegen wolven, dat wolven zich massaal gaan vestigen hier... Maar dat kan aan mij liggen. Over het laatste kan ik zeggen dat dat niet zeker is. Er is gewoon niet genoeg plek, teveel bewoning, verkeer en vee. Zelfs de Veluwe is deels gewoon bewoond en sterk toeristisch.

Neemt niet weg dat in het grensgebied wel een kans bestaat. Als jij denkt dat een hond daar het beste tegen werkt, kun je dat doen. Maar wees je alsjeblieft bewust van alle nadelen. Honden zijn levende dieren en dus verminderd controleerbaar. Zo'n hond kan doorslaan in zijn bewakingsdrang en gevaarlijk worden. Daarnaast zijn er ook alternatieven.[/quote]

Daar ben ik me terdege van bewust! Dat is ook de reden van het vele voor onderzoek! Heb jij mij gemaild trouwens of een pb gestuurd?
Door kakocavi
#3336406
*Monique schreef: Daar ben ik me terdege van bewust! Dat is ook de reden van het vele voor onderzoek!
O0
Heb jij mij gemaild trouwens of een pb gestuurd?
Nee hoor.
Door TomsBorders
#3336653
Kallista schreef:Voor ons is de keuze dat we gaan stoppen met onze eigen kudde schapen, wat heel jammer is, wij hebben enkele zeer zeldzame oude rassen hier lopen, maar in mijn beleving hèb ik geen andere keuze.
Wat momenteel hier gebeurd wil ik de toekomst nooit meer meemaken.
En zo zullen meer hobbyhouders van zeldzame rassen denken, in de toekomst zal er zo minder en minder aan diversiteit van oude rassen overblijven.

Alle afrasteringen die de zogenaamde "wolfsexperten" in Duitsland hadden aangedragen werken niet afdoende.
Dat blijkt wel uit de ervaringen die ik van daar hoor de afgelopen jaren.

Afrastering van 2 meter hoog gaan wij hier bijv. omdat het natuurreservaat is nooit geen toestemming voor krijgen, nog maar afgezien van de vraag of je dat moet willen, gaat eruit zien als een concentratiekamp dan.
ik vind het jammer te horen dat je gaat stoppen en ondanks dat ik een wolf een mooi dier vind snap ik dat het ook veel verdriet doet zeker als herder waar je niet voor het vlees fokt maar dag in dag uit met de schapen samen bent en avonturen beleefd.
wel heb ik bij Duitse collega's de strakke hekken (niet die slappe) van Gallagher voldoende zien werken zolang er er maar minimaal 4 kV op stond (dus goede aarding en eventueel met bosmaaier/zeis de hekken vrij plaatsen), zijn dit het type hekken die jullie ook geprobeerd hebben (zowel de 90 cm als de 120 cm)? Want als jullie ervaring anders is, dan is dat wel altijd iets om in het achterhoofd te houden als ik ooit in het oosten met schapen kom.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3336671
pearlsofpassion schreef:1m20 springt zo'n wolf toch gewoon overheen? 1m50 zie ik die ook wel overheen gaan als ie echt wil. Daar moet je toch minstens 1m80 voor hebben?
Nou newfy Kaio sprong over 1m20 heen. Denk dat dat jouw vraag grotendeels beantwoord :biggrin2:
Door TomsBorders
#3336684
over het algemeen zijn de netten van een kleur die de wolven erg slecht kunnen zien en staan de schapen dicht bij de netten waardoor springen misschien niet de meest tactische zet is voor een jagende wolf, maar ik zou zo maar kunnen bedenken dat de duitsers vooral last hebben van jagende roedels waar springers niet handig zijn terwijl een lone wolf daar misschien anders over denkt. Verder lees ik wel dat ze toch liever naar de 1,55 meter gaan maar toch, waar een wil is is een weg dacht ik altijd, maar 1,55 is wel weer moeilijker verzetten steeds (dagelijks ca 500 meter). tegenwoordig hebben ze ook lichtjes erbij bedacht dus misschien werkte het niet zo goed als ze eerst claimden
Door Siberienne
#3336687
-Annemarie- schreef:http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/132916/ ... berghonden

Ook in het Noorden van het land worden kbh ingezet.
Ik weet het niet hoor. :-\
Ik hoop dan maar dat die honden het verschil weten tussen mijn aangelijnde husky buiten het veld en de wolf in het veld. Dus dat ze wel achter hun hek/op het veld blijven...

Overigens: ik kwam deze folder tegen op internet vanuit de yukon, als je kijkt wat daar als bescherming wordt geadviseerd voor dieren (in dit geval bescherming van honden) in een tuin, dan is dat heel wat meer dan een hek van 1:20 of 1:50.
http://www.env.gov.yk.ca/publications-m ... ldlife.PDF

Build a dog run
A properly constructed dog run can help keep your pets safe, whether your yard is fenced or not. Use six-foot high fences with extenders (available at local fence dealers) facing outward at the top of each post. Install two or three strands of plain wire along the extenders, out about 14 inches, completely around the fence.
Your fence should also have a galvanized wire apron buried at least 4 to 6 inches deep in the ground, extending out from the fence at least 15 to 20 inches. The apron should be securely attached to the bottom of the fence.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3336693
Weet je wat ik als probleem zie. Nederland ( en Belgie) is best druk bevolkt in vergelijking met andere landen waar de wolf al is, en waar men bijv. Kbh inzet. Hoe gaat dat in een druk bevolkt land als NL.? Daar waar ieder stukje niet bebouwde grond ook in gebruik is. En waar vele wandelaars komen al dan niet met hun kinderen en honden. Hoe gaat dat met kbh? En hoe gaat dat met de wolf?
De voorbeelden van kbh zijn er wel allemaal van minder bevolkte landen. Duitsland heeft al veel meer gaten tussen alle dorpjes, gemeenten etc. Als dat het grote deel van NL heeft. Of zou de wolf zich alleen in de nog openere gebieden van NL vestigen ? En toch de rest blijven schuwen?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door