Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door *Monique
#3321539
src_esther schreef:Alleen de eigen honden? Waarom sluit je andere honden uit?
Ik sluit geen andere honden uit, echter werd er naar mijn eigen honden gevraagd.
En aangezien het feit dat mijn man en ik beiden bij het villen van het veulen zijn geweest in Wageningen, en de verwondingen hebben gezien ONDER de wol en de daarbij gerichte aanval die hierbij gehoord moet hebben, geloven wij niet dat het hier om gedomesticeerde hond(en) kan gaan. ook de onderzoeker(s) hebben hier hun grootste vraagtekens bij gezet!
Gebruikersavatar
Door pike
#3321575
*Monique schreef: Ik sluit geen andere honden uit, echter werd er naar mijn eigen honden gevraagd.
En aangezien het feit dat mijn man en ik beiden bij het villen van het veulen zijn geweest in Wageningen, en de verwondingen hebben gezien ONDER de wol en de daarbij gerichte aanval die hierbij gehoord moet hebben, geloven wij niet dat het hier om gedomesticeerde hond(en) kan gaan. ook de onderzoeker(s) hebben hier hun grootste vraagtekens bij gezet!
Blijft mijn vraag, als het echt een wolf is geweest, waarom heeft hij dan niet gegeten? HIj jaagt omdat hij honger heeft. Dan heeft hij een prooi te pakken en eet hem niet op?
Door Siberienne
#3321582
*Monique schreef:Ik sluit geen andere honden uit, echter werd er naar mijn eigen honden gevraagd.
En aangezien het feit dat mijn man en ik beiden bij het villen van het veulen zijn geweest in Wageningen, en de verwondingen hebben gezien ONDER de wol en de daarbij gerichte aanval die hierbij gehoord moet hebben, geloven wij niet dat het hier om gedomesticeerde hond(en) kan gaan. ook de onderzoeker(s) hebben hier hun grootste vraagtekens bij gezet!

Weet je dat heel zeker?

Wij spraken ooit de eigenaar van een broertje van onze husky Chenak. Inmiddels lang geleden, de hond is al lang dood. Maar hij liet die altijd los en die hond kwam een keer terug bij de auto terwijl hij een volwassen ree meesleepte (nee, ik vind de man een eikel dat hij dat toeliet, hij vond dat jagen van zijn hond ‘wel gaaf’ :-X maar ik vertel het hier nu omdat ik denk, als een enkele hus een volwassen ree kan doden, kan een hond dan geen ernstig letsel aan een alpaca veulen toebrengen?
Gebruikersavatar
Door *Monique
#3321595
Beste mensen allemaal bedankt voor jullie inbreng. Zoals ik in het begin al aan gaf.... ik ga niet in discussie over het inhoudelijke van de dood van ons veulen.
Dat stadium heb ik wel gehad. Ik ben in een jaar veel wijzer geworden. Helaas is het HOE nog steeds de vraag en door WIE of WAT. 1 of meerdere honden is sowieso uitgesloten zoals al aangegeven ivm de verwondingen en de gerichte aanval!!
Ik ben/was dus alleen op zoek naar ervaringen van mensen met de KBH. Niet " ik heb vsn horen zeggen".......
Vananond een erg intetessante lezing gehad van iemand die al jaren met de wolf " samen leeft " in Canada in haar achtertuin met KB honden!! De wolf komt of beter gezegd hij is er al. Of we het nu willen of niet. De wolf trekt zijn eigen plan en is niet te beheersen. Ook niet door afschieten want dan staan er wel weer een paar anderen op.
Iedereen nogmaals bedankt
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3321596
Dan zou ik je (als voormalig eigenaar van een KBH, ongeveer 8 jaar ervaringsdeskundige als je het zo bekijkt) alleen nog op het hart willen drukken om de veiligheid van alles en iedereen die niet bij de kudde, roedel of familie hoort, heel goed in het oog te houden. Ze zijn namelijk maar voor een deel te sturen in wat ze doen, en het lijkt me toch echt verstandig om daar goed rekening mee te houden.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#3321600
Kim_S schreef:Dan zou ik je (als voormalig eigenaar van een KBH, ongeveer 8 jaar ervaringsdeskundige als je het zo bekijkt) alleen nog op het hart willen drukken om de veiligheid van alles en iedereen die niet bij de kudde, roedel of familie hoort, heel goed in het oog te houden. Ze zijn namelijk maar voor een deel te sturen in wat ze doen, en het lijkt me toch echt verstandig om daar goed rekening mee te houden.

;)
Gebruikersavatar
Door esther.van-zwienen
#3321879
Even los van het feit door wat jullie alpaca is aangevallen, ben ik van mening dat ècht kbh hier in het kleine dichtbevolkte Nederland niet thuis horen. De meeste kuddes krijgen bezoek van mensen met ook kinderen om even naar de schaapjes te kijken, de herder en zijn kudde zijn hier heel veel bezig met interactie met mensen.
En de grote paniek over de wolf in Nederland vind ik persoonlijk ook heel overdreven (en ja ik werk hobbymatig met honden en schapen) als het echt een grote dreiging vormt zou ik de schapen eerder binnen halen s nachts dan ik het risico neem met een kbh
Overigens vind ik vele rassen prachtig hoor! Alleen niet inhet kleine Nederland waar honden "verplicht" worden sociaal te zijn.. Vooral ook met het oog op de hr lijst...

Dit is een filmpje van mijn beauceron, grenslopend bij de kudde en zoals je halverwege het filmpje ziet lopen er mensen zeer dicht langs de kudde. (Je ziet ook dat ze de mensen in de gaten houd en tussen hen en de kudde in blijft)
Dit kan absoluut niet bij kbh, in Frankrijk staan niet voor niets overal borden met uitroeptekens dat je met een grote boog om de kudde heen moet..
Door Aragoleon
#3335553
Ik heb 2 rassen kuddebewakers: de mastín español, al genoemd in dit topic en de mastín del pirineo. Met deze laatste fokken wij ook.
De Español is iets harder qua karakter dan de Pirineo; echter ze zijn als begeleider en als bewaker van kuddes niet de onbenaderbare honden die men in de franse pyreneen ziet. Het is ook een kwestie van aanleren; worden ze met 6 weken bij mensen wegghaald en bij de lammetjes gelegd dan zullen zij behalve de herder/baasje niemand vertrouwen.
De Pirineo is de zachtaardigste kuddebewaker, anders dan owcharki. Ze zijn heel sociaal, laten iedereen toe behalve degene met kwade bedoelingen. In een aantal landen, ook Spanje is men weer begonnen honden uit showlijnen in te zetten als bewakers. Zij doen dit van meet af aan met verve echter zonder dat dit voor iedereen direct gevaar oplevert.
Kom maar eens kijken !
Door jasmijn
#3335794
Een Pyreneese berghond is misschien wel iets, worden in America ook wel gebruikt tegen wolven en coyotes en ik mijn ervaring is dat ze zeker niet zomaar mensen op eten.
Ik heb er een keer op 1 gepast en dat was echt een schat van een beest, had toen ook een roedel vreemden honden mee genomen naar haar terein want paste op in hun huis (een woon boerderij) en nam 6 honden mee waarvan 2 van me zelf.
Was totaal geen probleem, na een korte kennismaking werd er heerlijk en voorzicht gespeeld.
Kinderen en vrouwe waren ook echt totaal geen probleem maar mannen werden wel aangeblaft als die zonder baas het terein op kwamen.
Maar na kennismaking met de baas er bij was er geen probleem.

Ze zijn niet zo heel agesief vergeleken met anderen rassen en zijn bij een helen hogen wolve druk dan ook meestal net iets te weinig, maar voor hier in Nederland met af en toe een verdwaalde wolf lijken ze mij meer dan genoeg.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door