Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door hannabelgje
#3321347
pearlsofpassion schreef:
Maar aangezien het een Alpaca-jong was dat gedood was, vermoed ik dat er al volwassen alpaca's liepen en dat dus niet afdoende was...
Een alpaca is veel kleiner en vredelievender dan een lama. Daarom worden ze zo graag als huisdier gehouden. Lama's kunnen erg vervelend uit de hoek komen als ze willen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3321355
pearlsofpassion schreef:Maar aangezien het een Alpaca-jong was dat gedood was, vermoed ik dat er al volwassen alpaca's liepen en dat dus niet afdoende was...

Een alpace is geen lama....

Ik heb geen ervaringen uit eerste hand. Ik heb meegeleefd met het topic van Parelridder, dat topic is al gegeven. En ik weet van Yvette dat ze eens een hartverzakking had geuit op facebook, omdat een postbode alle sloten en waarschuwingsborden op de schutting had genegeerd en toch in zijn eentje naar binnen was gelopen. Een zelfstandige berghond (kaukazen in dit geval) kan op zo'n moment levensgevaarlijk zijn.
In het topic van Parelridder wordt ook nog doorgelinkt naar een website over sarplaninacs met meerdere voorbeelden waarom zo'n hond niet in een bevolkte maatschappij hoort.

Of er ook rassen bestaan die groot, sterk en zelfstandig genoeg zijn om tegen wolven te beschermen, maar niet gevaarlijk voor andere dieren en mensen, dat weet ik niet. Ik betwijfel het ernstig, maar wie weet zijn ze er.
Door eelke
#3321361
Waakt een ridgeback helemaal Niet?

En een bouvier? Dat zijn herders toch? Maar worden toch ook wel als waak-erfhonden gebruikt.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3321375
eelke schreef:Waakt een ridgeback helemaal Niet?

En een bouvier? Dat zijn herders toch? Maar worden toch ook wel als waak-erfhonden gebruikt.
Wij hebben vroeger thuis jarenlang bouviers als erf/waakhonden gehad. Was t hek dicht dan stonden ze aan en kwam je alleen binnen als je bij de roedel hoorde, met het hek open kon iedereen zonder problemen binnenlopen.
Waren ook honkvast, wij woonden aan een erg drukke doorgaande weg en ze zetten geen poot over de denkbeeldige lijn van de erfgrens. Ook niet als er een andere hond langs liep of zo.

Ze waren erg beschermend naar de mensen in de roedel maar tov andere dieren weet ik het niet. Wij hadden wel andere dieren maar deze leefden niet bij de honden.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3321377
Kaela schreef:Een alpace is geen lama....
Ok, ik dacht dat het een kleine lama was.
En ik meende ooit op tv gezien te hebben dat ze die idd ook gebruikten om schapenkuddes te beschermen. Maar dat dat hier dan niet voldoende bleek.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3321392
pearlsofpassion schreef:Ok, ik dacht dat het een kleine lama was.
En ik meende ooit op tv gezien te hebben dat ze die idd ook gebruikten om schapenkuddes te beschermen. Maar dat dat hier dan niet voldoende bleek.
Nou ja, het is wel familie van elkaar. Beetje zoals een konijn een kleine haas is ofzo.
eelke schreef:Waakt een ridgeback helemaal Niet?

En een bouvier? Dat zijn herders toch? Maar worden toch ook wel als waak-erfhonden gebruikt.
Ridgeback's jagen zelf als de ziekte, geen idee of dat een succes is. De factor zelfstandig lijkt me bij een ridgeback ook niet in ruim voldoende mate aanwezig te zijn. Ze zullen wel wolven aankunnen, aangezien ze gefokt zijn om tegen leeuwen te vechten.
Of een bouvier een wolf aan kan? Misschien het oude type. Maar ze lijken me er te klein voor. De echte zelfstandige kuddebewakers zijn allemaal grote rassen, dat scheelt zomaar 20-30 kilo met een bouvier.
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3321396
eelke schreef:Waakt een ridgeback helemaal Niet?

En een bouvier? Dat zijn herders toch? Maar worden toch ook wel als waak-erfhonden gebruikt.
Ik moet de eerste ridgeback die met ons klimaat 24/7 buiten wil zijn nog tegenkomen. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door doranto
#3321400
eelke schreef:Waakt een ridgeback helemaal Niet?

En een bouvier? Dat zijn herders toch? Maar worden toch ook wel als waak-erfhonden gebruikt.
Dan zou ik eerder aan een (of liever minstens 2) beauçeron(s) denken. Maar ik zou toch liever voor een lama gaan.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#3321406
hannabelgje schreef:Een alpaca is veel kleiner en vredelievender dan een lama. Daarom worden ze zo graag als huisdier gehouden. Lama's kunnen erg vervelend uit de hoek komen als ze willen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
De Alpaca is een lama achtige. En vredelievender zou ik ze niet willen noemen want ook een Alpaca hengst kan wel degelijk vervelend uit de hoek komen (ook naar mensen). En de hengst liep er bij. Hier worden de Cattledogs soms wel "vredelievend" de wei uit gebonjourd als ze er in lopen.
Overigens liepen er tijdens de nacht dat ons veulen te pakken is genomen, 4 pony's bij en 2 grote ezels. En die ezels zijn hier altijd de grootse wakers geweest want bij onraad balkten ze de hele buurt bij elkaar!! En niemand heeft de ezels gehoord wat mij toch zeer snel tot de conclusie laat komen dat er iets bij is geweest waar ze vreselijk van onder de indruk zijn geweest want de honden zijn ze aan gewend!
Toch allemaal bedankt voor de reacties mbt een KBH. Ik ga rustig verder met mijn "onderzoek", vrijdag naar een lezing over de KBH in NL. Ik ga in elk geval niet over 1 nacht ijs.
Door enya13
#3321486
zou het niet een of meerdere van jouw eigen honden geweest kunnen zijn?
ook al lopen ze er vaak bij.
onze vroegere mechelaar snaaide 's nachts ook wel eens een zwak lam, terwijl wij toen dachten dat het een vos was geweest......
overdag nooit interesse gemerkt. braaf beestje.
Door hannabelgje
#3321488
*Monique schreef:
De Alpaca is een lama achtige. En vredelievender zou ik ze niet willen noemen want ook een Alpaca hengst kan wel degelijk vervelend uit de hoek komen (ook naar mensen). En de hengst liep er bij. Hier worden de Cattledogs soms wel "vredelievend" de wei uit gebonjourd als ze er in lopen.
Overigens liepen er tijdens de nacht dat ons veulen te pakken is genomen, 4 pony's bij en 2 grote ezels. En die ezels zijn hier altijd de grootse wakers geweest want bij onraad balkten ze de hele buurt bij elkaar!! En niemand heeft de ezels gehoord wat mij toch zeer snel tot de conclusie laat komen dat er iets bij is geweest waar ze vreselijk van onder de indruk zijn geweest want de honden zijn ze aan gewend!
Toch allemaal bedankt voor de reacties mbt een KBH. Ik ga rustig verder met mijn "onderzoek", vrijdag naar een lezing over de KBH in NL. Ik ga in elk geval niet over 1 nacht ijs.
Natuurlijk kan een alpaca ook vervelend uit de hoek komen, maar lama's zijn over het algemeen toch minder zachtaardig dan alpaca's. En ze zijn een stuk groter natuurlijk. Ik heb vroeger met lama's gewerkt en die waren toch aanzienlijk moeilijker dan alpaca's.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door *Monique
#3321490
enya13 schreef:zou het niet een of meerdere van jouw eigen honden geweest kunnen zijn?
ook al lopen ze er vaak bij.
onze vroegere mechelaar snaaide 's nachts ook wel eens een zwak lam, terwijl wij toen dachten dat het een vos was geweest......
overdag nooit interesse gemerkt. braaf beestje.
;D ;D :D :) ;D Deze heb ik destijds van meerdere kanten gehoord en zou ook heel aannemelijk KUNNEN zijn.
Maar helaas moet ik je teleurstellen want onze 4 (boerderij) honden zijn heerlijke bankhangers en leven bij ons in huis; dag en nacht ;)
Gebruikersavatar
Door *Monique
#3321491
hannabelgje schreef:Natuurlijk kan een alpaca ook vervelend uit de hoek komen, maar lama's zijn over het algemeen toch minder zachtaardig dan alpaca's. En ze zijn een stuk groter natuurlijk. Ik heb vroeger met lama's gewerkt en die waren toch aanzienlijk moeilijker dan alpaca's.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
In Drenthe worden schaapskuddes vergezeld van Alpaca's om de kudde te beschermen............ ;)
Door src_esther
#3321536
*Monique schreef:De Alpaca is een lama achtige. En vredelievender zou ik ze niet willen noemen want ook een Alpaca hengst kan wel degelijk vervelend uit de hoek komen (ook naar mensen). En de hengst liep er bij. Hier worden de Cattledogs soms wel "vredelievend" de wei uit gebonjourd als ze er in lopen.
Overigens liepen er tijdens de nacht dat ons veulen te pakken is genomen, 4 pony's bij en 2 grote ezels. En die ezels zijn hier altijd de grootse wakers geweest want bij onraad balkten ze de hele buurt bij elkaar!! En niemand heeft de ezels gehoord wat mij toch zeer snel tot de conclusie laat komen dat er iets bij is geweest waar ze vreselijk van onder de indruk zijn geweest want de honden zijn ze aan gewend!
Toch allemaal bedankt voor de reacties mbt een KBH. Ik ga rustig verder met mijn "onderzoek", vrijdag naar een lezing over de KBH in NL. Ik ga in elk geval niet over 1 nacht ijs.
Alleen de eigen honden? Waarom sluit je andere honden uit?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door