Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3321047
TomsBorders schreef: Ik ben zelf zo iemand die regelmatig de lijnen voor mijn honden vergeet mee te nemen (of zelfs was ik die van Kaya ~2 maanden kwijt) ook al loop ik door de stad oid dus ik denk ook dat het erg aan je honden ligt of je als het ware een lijntje met ze hebt of niet (dan wel fysiek of mentaal). Kaya komt, als ze een hond aangelijnd ziet, uit zichzelf naast me lopen en tegen Lynn roep ik dan lijn en die komt dan aan de andere kant lopen (ze wilt er soms nog wel eens mee spelen maar ze is nog jong en wat impulsief). Nou moet ik ook zeggen dat ik geluk heb dat mensen in mijn buurt de ruimte voor mij maken (misschien is het mijn baard?) zodat mijn honden gewoon rustig kunnen spelen en doen met elkaar zonder last van andere honden te hebben. En mijn honden hebben zelden problemen met andere honden omdat ze er of contact mee maken of volledig negeren (meestal negeren) dus ja ik weet niet. Maar ik vind riemen van die nare dingen die altijd in de weg zitten, sorry ik kan er niets anders van maken. Overigens ben ik echt al 50x aangehouden en heb altijd kunnen bewijzen dat mijn honden geen boete verdienen en heb dat ook nog nooit gekregen (alleen voor verkeerd parkeren dan).
Maar soms krijg ik wel de opmerking van mensen dat mijn honden aan de lijn moeten en die hebben dan zelf honden die helemaal uit hun dak gaan en het enige wat mijn honden dan doen is nog dichter tegen mij aan gaan lopen, waarom zou ik ze dan aan de lijn moeten doen? Dat het eruit ziet alsof?
Nou moet ik zeggen dat als mijn honden reageerden als dat witte hondje in het filmpje ik een veel andere mentaliteit zou hebben, maar als ik zo'n reactieve hond had als de mevrouw van het filmpje dan had ik ook een andere keuze gemaakt (zeker omdat je verderop, lijkt het, nog meer honden en mensen ziet). Maarja het is altijd makkelijk praten als je in een andere situatie zit (zoals je al door had met de vorige stukken).
Ik snap dit wel. Mijn eerste twee honden liepen ook altijd overal los (in Amsterdam) en hadden niet eens een halsband om. Alleen echt in de binnenstad (Kalverstraat) mocht dit niet van de politie, verder was er nog helemaal niet zo iets als een hondencontroleur.
Mijn honden volgden mij zonder commando, stonden stil als ik stil stond en liepen weer verder als ik door liep. Speelden niet onderweg en waren niet geïnteresseerd in andere honden, katten of mensen. (als ik het zo opschrijf klinkt het bijna saai ::) )
Ik was zelf nog erg jong en wat meer onbevangen dan nu.
Ik zou nu, ook met die honden, niet meer los de drukke wegen oversteken. Ik zou toch bang zijn dat ze één keer niet zouden volgen/luisteren. Dat laatste is nooit gebeurd en destijds had ik die angst totaal niet.
Ik heb nu ook niet het type honden die dit kunnen. Als ik mijn Spaanse alleen mee neem kom ik een heel eind, maar mijn Fuchs gaat te ver bij mij vandaan. En samen kunnen ze ook wel op honden reageren.
Maar ik snap wel hoe het werkt als die lijn totaal geen functie heeft behalve dat het "de regels" zijn. Ik ben van mening dat regels altijd nut moeten hebben en dat zie ik dan niet zo.
Ik ben wel op een leeftijd (oeps :o ) dat ik mij wat makkelijker schik. Toen ik begin twintig was, was ik wat opstandiger ;)

Maar ik zou mij absoluut niet storen aan het loslopen van jouw honden en ik herken ook zeker die mensen die schreeuwen dat je je hond moet aanlijnen terwijl ze nauwelijks boven hun compleet uit zijn dak gaande aangelijnde hond uitkomen >:( .
Of de vele gevaarlijke situaties die ontstaan met lange/flex lijnen. De meeste mensen kunnen hier niet (goed) mee overweg. Heb al menig fietser/wandelaar/hond (bijna) zien verongelukken. Zo ook mijn Rottweiler x Husky toen ze oud was en niet meer zo goed liep na twee knie operaties. Ben zelden zo pissed off geweest als toen er een lange lijn om haar poten wikkelde en haar onderuit trok. Aan een "sorry" heb ik dan echt niks.
#3321048
hier in heb ik als 'achtertuin' een geweldig mooi park, met losloopgebied...
Ik loop daar niet graag, iedereen die daar zijn hond loslaat vind het allemaal wel prima....denderen overal op ed. Maar een x op een ander pad wandelen is ook wel leuk daarbij weet ik inmiddels wel de tijden wanneer het bizar druk is
Dus ik loop 9 vd 10x aan de andere kant....daar is t heerlijk rustig....en...mijn jongens lopen daar los.
En waarom omdat ze daar ongestoord lekker kunnen struinen, komen er fietsers, wandelaars of andere honden aan dan gaat die riem eraan...
Niemand heeft daar last van ze sterker nog krijg vaak complimenten dat ze het zo goed doen...
Dus ja ik ben zo iem die met dr honden losloopt daar waar het niet mag.....maar .....ze gaan aan de lijn bij het zien van andere...
En ja , ze luisteren met 1x roepen...
Laatst gewijzigd door me and my boys op ma 20 nov 2017, 08:24, 1 keer totaal gewijzigd.
#3321049
pluk schreef:Fijn voor de andere partij dat je jouw hond toch aanlijnt!
Vind het altijd lastig als ze dat niet doen omdat ik niet weet of die hond toch niet alsnog gaat besluiten om even een kijkje te komen nemen.
Gebeurd ook wel hoor, maar dan zorg ik dat ze niet bij die van mij kunnen komen...of ik laat vinnie effe los die is een kei in het 'corrigeren'
#3321055
Ik ken dat gevoel ook van honden hebben waar je mee kunt lezen en schrijven. Waar je eigenlijk niet eens iets tegen hoeft te zeggen, omdat ze je gedachten kunnen lezen. Maar het blijven wel honden. Dus voor hun eigen veiligheid heb ik er dan tóch vaak liever een lijntje aan, zeker binnen de bebouwde kom. Het is ook een kwestie van training als je hond zich niet prettig voelt met een lijntje.
#3321065
TomsBorders schreef:
Voor sommige honden is het echt niet fijn om aan een lijntje te zitten, dat is ook een kant hè. Maar misschien ben ik gewoon te lui geweest om mijn honden te trainen aan de lijn te lopen haha! Nou scheelt het ook dat mijn honden voor de meeste gebieden een ontheffing hebben om los te lopen (de meeste staats bosbeheer en natuurmonumenten gebieden in west nederland), maar daar zou ik dan weer niet los met ze lopen, ik weet niet, daar vind ik het een soort van logische plekken om honden aan te lijnen of niet met de hond te komen dus doen we dat alleen als er schapen bij zijn (ik denk dat ik vooral een gefundeerde reden zoek voor specifiek mijn casoïstiek ook al weet ik ergens wel dat er maar weinig honden zijn die het zo kunnen). Misschien moet ik eens een jachthond kopen om me wat meer in te kunnen leven
Moet je zeker doen...een volbloed jachthond zeker een staander is echt "het andere werk". Wij hebben in juni onze grote munsterlander met 15 jaar in laten slapen, Misty 75% grote munsterlander is nu 11. Voor mij echt geen volbloed jachthonden meer. Die strijd met het wild :-X de steeds kleiner wordende gebieden, ik pas. Ik ben heel blij met mijn Markiesje die niet jaagt ja een sprintje als er iets voor zijn pootjes komt...Ik mis Jesse meer dan ik onder woorden brengen kan maar de jachtpassie nee die mis ik niet. En dan mag ik nog blij zijn dat beide jachtpassie hadden/hebben en geen drift...en met veel training konden ze bijna overal los maar zo frank en vrij zoals jij nu beschrijft in de stad zal met een staander niet gaan werken.

Dat is tevens voor mij de reden dat ik niet in het Elzenburgerbos loop, teveel konijntjes en aangezien het stabijtje van mijn ouders met enige regelmaat mee heb...
#3321067
Cindy de Wolf schreef:Moet je zeker doen...een volbloed jachthond zeker een staander is echt "het andere werk". Wij hebben in juni onze grote munsterlander met 15 jaar in laten slapen, Misty 75% grote munsterlander is nu 11. Voor mij echt geen volbloed jachthonden meer. Die strijd met het wild :-X de steeds kleiner wordende gebieden, ik pas. Ik ben heel blij met mijn Markiesje die niet jaagt ja een sprintje als er iets voor zijn pootjes komt...Ik mis Jesse meer dan ik onder woorden brengen kan maar de jachtpassie nee die mis ik niet. En dan mag ik nog blij zijn dat beide jachtpassie hadden/hebben en geen drift...en met veel training konden ze bijna overal los maar zo frank en vrij zoals jij nu beschrijft in de stad zal met een staander niet gaan werken.

Dat is tevens voor mij de reden dat ik niet in het Elzenburgerbos loop, teveel konijntjes en aangezien het stabijtje van mijn ouders met enige regelmaat mee heb...

Heeeeeel herkenbaar. Alleen dat vetgedrukte vervalt bij mij dan ook nog.
Ik zou er ook niet aan moeten denken in de Randstad te wonen met mijn honden. Hier in Limbabwe gaat het goed, waar wij wonen kan ik uren lopen zonder veel andere mensen & honden tegen te komen. Los kunnen ze niet, wild soms wat te veel maar wat een rust.... Dus @Anne nee, niet al mijn wandelingen zijn zoals gistermiddag :biggrin2:

Voor mij met mijn zelfstandige meneren zo onbestaanbaar om zonder lijntje te lopen. Ja, in Noorwegen lukte het, in de diepe sneeuw (kunnen ze niet snel ver weg rennen) op onze "eigen" heuvel bij ons vakantiehuis. En dan gaan ze niet echt ver weg. Zo slecht hebben we het nog niet gedaan met onze meneren trainen. Maar "niet zo ver" is in NL al snel "een half dorp verder" of "aan de andere kant van de snelweg" ....

En met "meneer zelfstandig Chenak" : zelfs in Noorwegen presteerde hij het om een dag kwijt te zijn (hij liep terug naar de vorige hut ipv mee naar de volgende. Dat hebben we maar als hint opgepakt, hij vond de trektochten te zwaar worden.)
#3321070
Lang geleden liep hier een Husky . Ozzy , die kon hier los lopen op de dijk , verderop die dijk woonde iemand die kippen hield . Hij keek er niet eens naar
Met andere honden ging het prima , Ozzy deed zijn ding en liep altijd heerlijk ontspannen met zijn baas

Tessa van ons was ook een heel gemakkelijk hondje , die kon bij wijze van overal los . Taalde niet naar andere dieren ( muizen en mollen wel )
We hadden eens een huisje gehuurd in Lauwersoog , we kwamen aan en de eigenaar overhandigde ons de sleutel
De eigenaar begon te lachten , hij zag Tessa en Milo en zei , het krioelt hier momenteel van de konijnen
Milo moesten we vastleggen als we bij het huisje waren . Tessa liep wel los en zat zo nu en dan op haar platte krent naar de konijnen te kijken
#3321084
Over het algemeen vind ik dat ik prima kan wandelen in Den Haag en omgeving. In het weekend en met mooi weer moet je niet op het strand willen wandelen, dan komen er mensen en honden uit hun holen die je op andere dagen nergens tegen komt en die gewoon niet kunnen begrijpen dat een hond zo zn eigen taal spreekt. Dit zijn ook de mensen die maar 3 woorden spreken, te beginnen met een g, een k en vaak nog een k. Ze zijn geen van drieen netjes of uberhaubt beschaafd. ::)

Ik loop graag in Clingendael (wakker worden met vogels) , s morgens vroeg. Waalsdorp, Marlot, Wassenaarse Slag, Zandmotor, Delft bij de kc, Elzenburgerbos heel af en toe, Vlaardingen bij de surfplas, Zoetermeer Noord Aa.. ik heb eigenlijk nooit gezeur behalve dus op de hele mooie drukke dagen en dan mijd ik die plekken. Nou heb ik wel echt een makkelijke dame bij me, die zichzelf wel kan redden en ook niet van gedoe houd. Dat is een hele verademing na een hele moeilijke hr labrador die wél alles en iedereen op wilde eten.

Het is in de overvolle randstad ook wel een beetje geven en een beetje nemen. Het is hier zo druk en iedereen zoekt een plekje om zijn of haar hond los te kunnen laten. Dat dat weleens conflicten oplevert is helaas een vaststaand feit. Maar met schelden en in sommige gevallen gaat dat heel erg ver los je niks op. Met rekening houden met elkaar wel.
#3321407
tt-tjes schreef:Dat zal niet anders kunnen aangezien ze de staart stijf op de rug hebben liggen.

Maar dan nog geen excuus hoor voor het gedrag. Die van mij zijn vreselijk eigenwijs en proberen dat ook. Daarom lopen ze altijd aan de lijn.
Ik denk dat hij dan qua vacht en bouw veel op een tt-tje leek maar het niet was. Een dominant omhoog staande staart is anders dan een van nature op de rug liggende. ;)
Maar hoe dan ook, als mensen wat meer rekening met elkaar zouden houden en wat beleefder zouden zijn zou dat heel fijn zijn.
#3321417
Doranto schreef:Ik denk dat hij dan qua vacht en bouw veel op een tt-tje leek maar het niet was. Een dominant omhoog staande staart is anders dan een van nature op de rug liggende. ;)
Maar hoe dan ook, als mensen wat meer rekening met elkaar zouden houden en wat beleefder zouden zijn zou dat heel fijn zijn.
Ben er niet mee eens dat een hoge staart dominantie is :biggrin2: Maar wel verhoogde opwinding, spanningm wat ook niet veel goeds betekent. ;) Uitwerking is hetzelfde. Ik heb er eentje die als ie blij is bij wandelen zijn staart in de lucht draagt, hoort niet bij ras, betekent ook dat ie verhoogde opwinding heeft en dat kan idd. Leiden tot problemen. Ook is hij onzeker en hij kiest er dan voor om zich groot te maken, ik kan hem echt niet als dominant zien, wel als eentje die niet zomaar met vreemde honden om kan gaan.
Of zoals mensen soms zeggen, joh hij vindt het leuk hij kwispelt, eh.....ja tuurlijk joh..... ::) hetzelfde verschil dat je ziet in hoge staart van nature of van spanning ;)
#3321456
Kaio schreef:Ben er niet mee eens dat een hoge staart dominantie is :biggrin2: Maar wel verhoogde opwinding, spanningm wat ook niet veel goeds betekent. ;) Uitwerking is hetzelfde. Ik heb er eentje die als ie blij is bij wandelen zijn staart in de lucht draagt, hoort niet bij ras, betekent ook dat ie verhoogde opwinding heeft en dat kan idd. Leiden tot problemen. Ook is hij onzeker en hij kiest er dan voor om zich groot te maken, ik kan hem echt niet als dominant zien, wel als eentje die niet zomaar met vreemde honden om kan gaan.
Of zoals mensen soms zeggen, joh hij vindt het leuk hij kwispelt, eh.....ja tuurlijk joh..... ::) hetzelfde verschil dat je ziet in hoge staart van nature of van spanning ;)
Dat doet Joep inderdaad ook. En die is me een partij suffig en geeft andere honden altijd gelijk...maar dan vind hij een ontmoeting spannend, staart kwispelend omhoog en kop hoog, beetje twijfelend lopen, soms doet hij zelfs geen stap meer. Meestal kan ik dat doorbreken door iets te zeggen van, kom, doorlopen joh, dan zie je de spanning uit zijn lijf gaan.

Maar daardoor is hij dus wel vaak de sjaak...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door