Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3322442
Doranto schreef:Ik vind deze uitleg heel logisch. Als je een serieus bijtende hond hebt, ben je gewoon altijd verantwoordelijk als er iets gebeurt al heb je de hond aan de riem. Het feit dat je je met deze hond op de openbare weg begeeft, betekend al dat je bewust het risico aangaat dat er potentieel iets mis kan gaan. Persoonlijk zou ik voor mijn eigen gemoedsrust zo een hond aan een muilkorf laten wennen. Het is net wat kuikuhnek zegt. Een overtreding (en al helemaal iets wat per ongeluk gebeurt) mag nu eenmaal niet buitenproportioneel worden bestraft en dat is een bijtwond wel.

Op zich ben ik het daar ook wel mee eens hoor... als je weet dat je hond valt onder de categorie 'I don't snap, I kill' ga je natuurlijk voor ieders veiligheid en korf je je hond (naast alle andere voorzorgsmaatregelen die je dan waarschijnlijk al neemt)

Maar neem nu mijn blonde dame, die valt met haar smalle snuitje absoluut niet onder de noemer HR (behalve voor loslopend wild)
In de wijk zal ze altijd aan de lijn lopen, puur voor haar en de verkeersveiligheid
Aan de lijn echter kan ze in sommige gevallen best overdreven reageren, waardoor wij dus vaak omlopen, oversteken, uitwijken, omdraaien en wat dan nog, om anderen niet tot last te zijn
Nu is er 1 meneer die maar blijft vinden dat zijn hondje overal los mag lopen (vind ik prima, niet mijn bekeuring).... maar hij vindt het ook geen probleem als zijn hondje die stijf staat van de onzekerheid, op alles en iedereen mag afstuiven
Zo is ze ooit eens vanaf een halve kilometer achter ons aan komen zetten, luid blaffend en niet te stoppen door een roepend baasje
Ik kan dan doorlopen en mijn twee dames meezeulen, maar dat doe ik dan niet want daar valt niet meer voor weg te lopen, dus ik draai om, laat de dames zitten en blokkeer de aanstormende kleine

Maar je begrijpt dat punt 1, mijn blonde hyperdame dan absoluut niet blijft zitten, 2. ik met geen mogelijkheid controle krijg over de losloper die rondjes om ons heen jaagt 3. mijn andere hond ondertussen zich ermee gaat bemoeien.... en ik probeer te dealen met een situatie die niet had hoeven ontstaan, terwijl het baasje nog steeds op afstand staat te schreeuwen naar zijn hond dat ze terug moet komen

Als in zo'n geval mijn blonde dame 1 keer de kans krijgt, zal de losloper er waarschijnlijk wel een gaatje aan overhouden.... gewoon omdat er dan zoveel adrenaline stroomt, dat ze haar smalle kaakjes niet meer rustig zal laten dichtklappen

En ja.... natuurlijk kan er perongeluk een hond losschieten, een lijn breken, een voordeur niet goed zijn gesloten zijn waardoor een hond ontsnapt.... en ook honden die opeens de benen nemen terwijl ze normaal best wel luisteren, ik heb overal begrip voor en zal daar (ondanks frustratie door de ontstane situatie) ook niet boos om worden
Want normaal zullen die baasjes er alles aan doen om de situatie op te lossen

Deze vent echter blijft zijn hond losgooien 'want ze doet toch niks, ze is alleen maar onzeker'.... maar ik heb daardoor een onzekere hond die heel misschien wel wat doet.

In geval van de uitleg van Kuikuhnek, zou deze notoir uitvallende losloper een waarschuwing krijgen, maar mijn bijtende hond hoogst waarschijnlijk een registratie aangezien de ander maar een klein hondje is en ik bang ben dat mijn hond met 1 keer flink uitvallen daar best wat schade aan aan kan richten

Ik vind dat dan een oneerlijke redenatie in dat soort gevallen, want net als op het filmpje, zou ik het geval dat die witte aanvaller gebeten zou zijn, de hond aan de lijn een registratie hebben gekregen.... terwijl de baas van het witte hondje in alle mogelijke opties (naar mijn idee) totaal fout is.
#3322472
Maar ze mogen wel uitlokken tot het toebrengen van schade? Even heel zwart wit dan he want dat is wat er in mijn ogen feitelijk gebeurt. Ik snap heel goed dat je ten alle tijde moet voorkomen dat een andere hond beschadigd door jouw hond maar zoals in de net omschreven situatie dan is dat toch bijna niet te voorkomen? Moet je dan je hond gaan korven omdat iemand anders denk dat alle regels omtrend honden niet voor hem gelden.… Uiteindelijk is het de hond die de duppe word van het gedrag van de eigenaar :-\
#3322474
El_Kato schreef:Maar ze mogen wel uitlokken tot het toebrengen van schade? Even heel zwart wit dan he want dat is wat er in mijn ogen feitelijk gebeurt. Ik snap heel goed dat je ten alle tijde moet voorkomen dat een andere hond beschadigd door jouw hond maar zoals in de net omschreven situatie dan is dat toch bijna niet te voorkomen? Moet je dan je hond gaan korven omdat iemand anders denk dat alle regels omtrend honden niet voor hem gelden.… Uiteindelijk is het de hond die de duppe word van het gedrag van de eigenaar :-\

Met de uitleg over hoe een melding werkt, denk ik dat dat wel los zal lopen. Er zit een groot verschil tussen een hond die na flink provoceren een gaatje maakt en een hond die zonder aanleiding een andere hond doodbijt of grote bijtwonden toebrengt. Enige ruimte voor nuance lijkt er in het geheel best te bestaan.
#3322491
Ina schreef:Op zich ben ik het daar ook wel mee eens hoor... als je weet dat je hond valt onder de categorie 'I don't snap, I kill' ga je natuurlijk voor ieders veiligheid en korf je je hond (naast alle andere voorzorgsmaatregelen die je dan waarschijnlijk al neemt)

Maar neem nu mijn blonde dame, die valt met haar smalle snuitje absoluut niet onder de noemer HR (behalve voor loslopend wild)
In de wijk zal ze altijd aan de lijn lopen, puur voor haar en de verkeersveiligheid
Aan de lijn echter kan ze in sommige gevallen best overdreven reageren, waardoor wij dus vaak omlopen, oversteken, uitwijken, omdraaien en wat dan nog, om anderen niet tot last te zijn
Nu is er 1 meneer die maar blijft vinden dat zijn hondje overal los mag lopen (vind ik prima, niet mijn bekeuring).... maar hij vindt het ook geen probleem als zijn hondje die stijf staat van de onzekerheid, op alles en iedereen mag afstuiven
Zo is ze ooit eens vanaf een halve kilometer achter ons aan komen zetten, luid blaffend en niet te stoppen door een roepend baasje
Ik kan dan doorlopen en mijn twee dames meezeulen, maar dat doe ik dan niet want daar valt niet meer voor weg te lopen, dus ik draai om, laat de dames zitten en blokkeer de aanstormende kleine

Maar je begrijpt dat punt 1, mijn blonde hyperdame dan absoluut niet blijft zitten, 2. ik met geen mogelijkheid controle krijg over de losloper die rondjes om ons heen jaagt 3. mijn andere hond ondertussen zich ermee gaat bemoeien.... en ik probeer te dealen met een situatie die niet had hoeven ontstaan, terwijl het baasje nog steeds op afstand staat te schreeuwen naar zijn hond dat ze terug moet komen

Als in zo'n geval mijn blonde dame 1 keer de kans krijgt, zal de losloper er waarschijnlijk wel een gaatje aan overhouden.... gewoon omdat er dan zoveel adrenaline stroomt, dat ze haar smalle kaakjes niet meer rustig zal laten dichtklappen

En ja.... natuurlijk kan er perongeluk een hond losschieten, een lijn breken, een voordeur niet goed zijn gesloten zijn waardoor een hond ontsnapt.... en ook honden die opeens de benen nemen terwijl ze normaal best wel luisteren, ik heb overal begrip voor en zal daar (ondanks frustratie door de ontstane situatie) ook niet boos om worden
Want normaal zullen die baasjes er alles aan doen om de situatie op te lossen

Deze vent echter blijft zijn hond losgooien 'want ze doet toch niks, ze is alleen maar onzeker'.... maar ik heb daardoor een onzekere hond die heel misschien wel wat doet.

In geval van de uitleg van Kuikuhnek, zou deze notoir uitvallende losloper een waarschuwing krijgen, maar mijn bijtende hond hoogst waarschijnlijk een registratie aangezien de ander maar een klein hondje is en ik bang ben dat mijn hond met 1 keer flink uitvallen daar best wat schade aan aan kan richten

Ik vind dat dan een oneerlijke redenatie in dat soort gevallen, want net als op het filmpje, zou ik het geval dat die witte aanvaller gebeten zou zijn, de hond aan de lijn een registratie hebben gekregen.... terwijl de baas van het witte hondje in alle mogelijke opties (naar mijn idee) totaal fout is.
Ik denk dat het hondje er dan alsnog afkomt met een paar tandgaatjes, en dat is vervelend maar geen serieuze schade, zeker niet in deze context waarin jij alles doet om een confrontatie te vermijden. Jouw hond zal er niet op uit zijn het hondje zwaar te verwonden en dat in combinatie met een baas die dat ook niet wil, voorkomt een hoop. Ik denk dat jij hiervoor geen registratie krijgt. Hondje naar de dierenarts die vaststelt: "oppervlakkige schade"

Wat Kaela zegt dus :-)
#3322507
Nikass schreef:Ik denk dat het hondje er dan alsnog afkomt met een paar tandgaatjes, en dat is vervelend maar geen serieuze schade, zeker niet in deze context waarin jij alles doet om een confrontatie te vermijden. Jouw hond zal er niet op uit zijn het hondje zwaar te verwonden en dat in combinatie met een baas die dat ook niet wil, voorkomt een hoop. Ik denk dat jij hiervoor geen registratie krijgt. Hondje naar de dierenarts die vaststelt: "oppervlakkige schade"

Wat Kaela zegt dus :-)
Laten we dat dan maar hopen.... ik heb m'n blondje liever zonder strafblad :biggrin2:

Heb de heer in kwestie trouwens ooit wel gewaarschuwd dat ik ten alle tijd verantwoording neem voor mijn honden, maar indien het ooit wel raak is, hij niet met een dierenartsrekening bij mij voor de deur hoeft te verschijnen :???:

Ach, gelukkig zijn het niet echte wandelaars en komen ze vaak niet verder als de sloot voor ons huis, dus over het algemeen is de confrontatie wel te vermijden door eerst even goed te gluren voordat ik de deur uit ga.... maar ja, soms is het donker en het onderkruipertje loopt nooit vlak bij de baas >:(
#3322543
Bijtincidenten zullen ten alle tijde geschouwd worden.
Voorbeelden zoals hier aangehaald zijn altijd lastig en een zwart wit antwoord kan ik hier ook niet op geven.
Maar feit blijft, als je weet dat je een hond hebt die andere honden bijt, ga naar een muilkorf.
Het voorkomt een hoop gedoe en je loopt zelf ook een stuk rustiger op straat.
Zelf een Rottweiller gehad, teefje. Die kon ook ineens heel raar doen.
Muilkorf geïntroduceerd en nooit problemen gehad.
Ze vondhet geweldig, de muilkorf was gekoppeld aan leuk.
En het is nu eenmaal zo geregeld hier in dit land en dus zullen we het er mee moeten doen.
Het is kort door de bocht simpel, een bijtende hond is fout. In bijna alle gevallen.
En zal dus een aantekening krijgen.
Ook de kleine keffertjes.
Ik snap de ophef over het filmpje, begrijp me niet verkeerd. Ik vind het ook ronduit asociaal wat er gebeurd.
Maar, als de Staff in dit verhaal bijt, is de hond een gevaarlijke hond. Dus als je dit weet, zorg er voor dat het niet kan gebeuren en laat de hond een korf dragen.
Lullig? Ja, vreemd? Ja. Belachelijk? Misschien, maar feit blijft dat het een hoogrisico hond is die dan bijt en dan sta je tien nul achter.
#3322545
Dwarreltje schreef:Ik ben met mijn verzoek contact met wijkagent te krijgen er niet op uit om degene met loslopende hond te benadelen/laten beboeten. In mijn ogen is een wijkagent dé persoon om bij onbegrip dan wel asociaal handelen van iemand, ten nadele van anderen, deze persoon te benaderen en duidelijk te maken wat wel/niet kan.
Als iemand mij beticht van onveilig handelen en niet naar zijn eigen handelen wil zien, terwijl zijn loslopende Mastiff mijn aan de riem zittende hondjes agressief benadert, dan hoop ik dat een wijkagent dit duidelijk wil/kan maken aan zo'n persoon.
Daar is een wijkagent toch voor? Om de 'wijk' veilig en leefbaar te houden als personen dat zelf niet inzien?
Waar twee kijven hebben twee schuld. En wie moet de wijkagent geloven?
Hij is er niet bijgeweest. Het enige wat hij kan doen is het verhaal aanhoren en advies geven. Aan u en aan de betreffende man.
Dat advies zal in eerste aanleg zijn, ga met elkaar in gesprek.
Ja hij kan zeggen dat de man zijn hond op eigen terrein moet houden, maar dat weet de man zelf ook wel.
Hij heeft nog sorry gezegd.
In de huidige maatschappij praten mensen niet meer met elkaar, ik merk dit ook.
Politie wordt al heel snel gebeld en mogen gaan optreden als mediator.
Vaak had dit voorkomen kunnen worden als mensen eerst de moeite hadden genomen om op een normale manier met elkaar in gesprek te gaan.
De wijkagent is er niet perse voor dit soort problemen.
Nogmaals, mijn advies, ga in gesprek met de man, geef aan hoe en wat en mogelijk komen jullie er samen prima uit.
Iedereen blij en probleem opgelost.
Probeer het eens om te draaien, u heeft een conflict gehad met iemand op straat en de volgende dag staat de politie op de stoep om even het verhaal aan te horen. Dan zal u ook denken, hebben die niks beters te doen dan dit? Plus het is nogal wat, politie aan de deur voor dit soort zaken.
#3322586
Kuikuhnek schreef:Bijtincidenten zullen ten alle tijde geschouwd worden.
Voorbeelden zoals hier aangehaald zijn altijd lastig en een zwart wit antwoord kan ik hier ook niet op geven.
Maar feit blijft, als je weet dat je een hond hebt die andere honden bijt, ga naar een muilkorf.
Het voorkomt een hoop gedoe en je loopt zelf ook een stuk rustiger op straat.
Zelf een Rottweiller gehad, teefje. Die kon ook ineens heel raar doen.
Muilkorf geïntroduceerd en nooit problemen gehad.
Ze vondhet geweldig, de muilkorf was gekoppeld aan leuk.
En het is nu eenmaal zo geregeld hier in dit land en dus zullen we het er mee moeten doen.
Het is kort door de bocht simpel, een bijtende hond is fout. In bijna alle gevallen.
En zal dus een aantekening krijgen.
Ook de kleine keffertjes.
Ik snap de ophef over het filmpje, begrijp me niet verkeerd. Ik vind het ook ronduit asociaal wat er gebeurd.
Maar, als de Staff in dit verhaal bijt, is de hond een gevaarlijke hond. Dus als je dit weet, zorg er voor dat het niet kan gebeuren en laat de hond een korf dragen.
Lullig? Ja, vreemd? Ja. Belachelijk? Misschien, maar feit blijft dat het een hoogrisico hond is die dan bijt en dan sta je tien nul achter.
Ik ben het met je eens hoor. Het is wel jammer dat er in Nederland van die vooroordelen zijn over muilkorven. Je hond wordt of bekeken als paria. En veel hondeneigenaren vinden het zielig voor hondjelief, om er een muilkorfje omheen te gooien. Terwijl ik dan denk "je doet dat toch uit liefde en bescherming voor je eigen hond?!". Ik begrijp die Nederlandse antipathie tegen muikorven echt niet.....
#3322591
Ik dus ook niet. Ben het met je eens dat je hond als vals bestempeld wordt.
Aan de andere kant, negen van de tien lopen direct met een boog om je heen of lijnen direct hun hond aan.
Met mijn diensthonden ook altijd een snoetje bij me.
Maar altijd gekoppeld aan leuk.
Nooit negatieve ervaringen met een muilkorf oud gehad. Maar wel de tijd nemen hem te introduceren.
Mijn tip, heb je een HR hond, begin als pup al met een korf. Scheelt je zoveel gedoe achteraf.
#3322595
Kuikuhnek schreef:Ik dus ook niet. Ben het met je eens dat je hond als vals bestempeld wordt.
Aan de andere kant, negen van de tien lopen direct met een boog om je heen of lijnen direct hun hond aan.
Met mijn diensthonden ook altijd een snoetje bij me.
Maar altijd gekoppeld aan leuk.
Nooit negatieve ervaringen met een muilkorf oud gehad. Maar wel de tijd nemen hem te introduceren.
Mijn tip, heb je een HR hond, begin als pup al met een korf. Scheelt je zoveel gedoe achteraf.
Dat is nou het jammere (en het typische) : als je tegen een eigenaar van een HR hond begint over een muilkorf, zitten de gemiddelde gelijk in de gordijnen....
#3322598
Ina schreef:Aha...interessante materie, ik zou heel graag willen weten hoe zit het met bijtincidenten waarvan de bijter vast zit aan de lijn en het 'slachtoffer' los loopt (al dan niet in losloopgebied)
Dat heb ik dus aan de hand...... de jongens zitten vast en worden een paar x in de week 'aangevallen' door een kleintje...die kleine ontsnapt uit de tuin.
De jongens gaan nu reageren en kan ze iedere x terug trekken maar die kleine komt regelrecht op hun bakkes gevlogen..
Heb dit al een paar x besproken met de agenten en die zeggen me dat de loslopende hond dan fout zit.

Overigens loopt er hier een mega staff, reu...
Die gromt niet oid, loopt overal los en komt sluipend aan, loop om en komt van achteren dan grommend aan..
Ik sta onderhand doodangsten uit dat dat beest een x op de ruggen van de jongens knalt...
Paar x netjes gevraagd of ze de hond wilt aanlijnen of iig bij zich kan houden, dat heeft ze 1 x gedaan..
Het enige wat ze nu doet is 'kom maar jongen' zeggen , die hond hoort t niet eens..
Of....'doorlopen' dat doet ie dan wel maar richting mij..
De laatste x toch met een wat hardere stem gevraagd hem bij zich te houden aangezien hij niet luistert..
Kreeg ik te horen dat ik bang van hem was(zei ze lachend) en dat ze t verdomd dr hond bij zich te houden..
Anyway ik ga nu nog vroeger s ochtends naar het park om haar te ontlopen maar heb wel iets bij me dat als het toch een x verkeerd ga ik wel mijn honden kan beschermen!

En wbt bijten van een hond, iedere hond kan bijten en zullen dat ook doen uit angst onzekerheid of .....
#3322602
Overigens niks mis met het beschermen van je honden.
Als er een daadwerkelijke aanval wordt ingezet of al bezig is, kan je jezelf beroepen op noodweer.
Mits het geweld wat je gebruikt wel proportioneel is.
Dus als jij een stok ziet liggen en die aanvaller daarmee vol op zijn bek mept en hij laat los, prima.
Uiteraard zal dit reacties geven maar mocht het ooit hoog opgespeeld worden is noodweer dus een reden waarom je het hebt gedaan.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door