Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3320755
Ik vind dat ik 2 geweldige honden heb, helaas herken ik dit... :(
Vanmorgen nog, elke ochtend fietst er een idioot door wandelgebied, zonder licht, hondje heeft dan wel een lichtband om... Elke keer als ik hem zie: ruzie, dat-ie zijn hond niet overal op af moet laten gaan, zeker niet in het donker en dat ik rothonden heb.... Vanmorgen floot hij, ik weiger naar gefluit te luisteren, ik ben geen beest, maar toen hij langsfietste toch maar netjes 'dank je wel dat je een keer waarschuwde' gezegd :-X
#3320765
Lizzy schreef:Maar vind jij dat gedrag van dat witte hondje acceptabel dan? Ik hoop toch van niet??????

Mevrouw met Am Staff loopt in een gebied waar er aanlijnplicht is. En haar hond is de enige die aangelijnd is, de rest doet daar maar een dotje. Verder geloof ik dat dit haar zeker vaker voor komt ja. Dat zegt en schrijft ze ook zelf. Maar nogmaals, omdat zij in een aanlijngebied loopt en de rest zijn hond daar los laat lopen. Ik denk dat er helemaal geen verhaal van die mevrouw met dat witte hond aanwezig is. Mevrouw kijkt namelijk precies zoals 95% van de hondeneigenaren kijkt: dom en met een blik "wat kan mij het verpletteren wat jij vraagt, stik, ik doe waar ik zin in heb". De 2de reden dat ik denk dat er geen verhaal zit bij die mevrouw met dat witte hondje is omdat ik uit ga van het goede en mevrouw van haar witte fluffie houdt. Ze neemt dus willens en wetens (om mevrouw met Am Staff dwars te zitten) het risico dat haar hondje naar de andere kant van de regenboogbrug wordt geholpen? Neuh, denk het niet. Sorry, maar deze mevrouw-met-fluffie is gewoon te stom om uit haar ogen te kijken.

Deze Am Staff eigenaar is trouwens driftig bezig met muilkorftraining. Omdat kennelijk mensen te bedonderd zijn om hun hond in een aanlijngebied aangelijnd te houden en zij niet betrokken wil raken bij een bijt incident. Waren alle HR eigenaren zoals deze mevrouw, hadden HR honden niet zo'n beroerde reputatie en hadden we ook niet iedere klipklap incidenten met deze honden.

Eerlijk gezegd vind ik je reactie een beetje gek maar misschien begrijp ik je verkeerd. De rest van de wereld hoeft zich helemaal niet aan te passen aan deze honden. Als je een aangelijnde hond ziet aankomen, ook als je in een losloopbos loopt, lijn je gewoon je hond aan. Punt. Dus dit had ook een Dalmaat kunnen wezen, geen Am Staff. Dit is precies het "ikke ikke ikke en de rest kan stikken" mentaliteit die ik bedoel. Regel nummer 1 is gewoon dat jij je hond niet op een aangelijnde hond af laat lopen. En jij draait de boel nu om.
Nee dat wat dat witte hondje doet is absoluut niet acceptabel! en normaal rekening met elkaar houden zou gewoon moeten zijn!

Alleen dat is het probleem in Nederland er lopen heel veel mensen die geen rekening met een ander houden, maar wel vinden dat iedereen rekening met hun moet houden.
En daardoor zul je er zelf rekening mee moeten houden waar je loopt en in sommige buurten ook met wat voor ras je aanschaft.
Dus niet met een staff met een moeilijk karakter gaan lopen op een plek waar vaak honden loslopen als je geen uitwijk mogelijkheid hebt, net als dat ik zelf niet met mijn 4 kg toy poedel in een losloopgebied vol met losgeslagen labradors en andere grote honden ga wandelen, dan had ik maar iets groters/stevigers moeten nemen.
Loslopen in aanlijngebieden is iets wat beboet kan en hoort te worden, dus ik zou eerder een brief richting de gemeente sturen met de vraag te handhaven dan zo'n filmpje wat zonder uitleg overal terecht komt de wereld insturen.

Ik loop met Bella hier alleen maar in de buurt en weet ik wel wat er ongeveer loopt, en ik moet zeggen dat ik hier eigenlijk amper last heb van de hoogrisico rassen sterker nog Bella is gek op ze en dat is meestal wederzijds, heb vorige week nog gezellig een uur opgelopen met iemand met een kruising staff/pitbull die ik op straat tegen kwam.
Er wonen hier meerdere verantwoorde HR honden en die heb ik nog nooit met een bodycam gezien.
En ben zelfs wel eens gewoon rustig doorgelopen met Bella toen ik even verderop een loslopende kruising amerikaanse bull/herder zag, en dat ging prima. Terwijl als ik op dat moment een westie bij mij had gehad ik nog net niet gillend met hond onder mijn arm een andere kant op was gerend voor die hond mij gezien had en die vent vervloekt had. Heb de eigenaar van die hond dat ook uitgelegd, want die zag eigenlijk alleen maar zijn grote knuffelbeer voor zich en snapte niet dat mensen daar bang voor waren en was heel blij dat er nou eens een hondje en eigenaar niet bang was....

Ik heb het vaak genoeg meegemaakt dat mensen hun enorme berner, lab of noem maar wat groots ondanks de vraag om aan te lijnen toch op mijn 3 terriërs die aangelijnd naast de fiets liepen, lieten duiken en vreemd genoeg waren het bij mij meestal de kleine honden eigenaren die wel aanlijnde/hond bij zich hielden en de groters te vaak niet. Dus ik weet maar al te goed dat je gewoon echt niet kan verwachten dat als je vraagt om aan te lijnen dat het ook gebeurd. Heb zelfs mensen gehad die toen ik vroeg aan te lijnen, mij melden dat hun honden al gegeten hadden, ik heb ze verteld dat de mijne dat nog niet hadden, en wel wat vlees lusten (die mensen keken nog een beetje vertwijfeld maar lijnde toch maar hun honden aan, dat dan wel).
Maar vaak ondanks dat ik met ze in een rustig aanlijngebied fietste gebeurde het ontiegelijk vaak dat er een hond op hun nek dook en ook enige keren met schade aan mijn honden. En ja ook kleine honden kwamen op ze af maar dat was meer geluid dan dat ze echt gericht iets deden en die waren veel sneller weg (te krijgen).

In een ideale wereld roept iedereen zijn hond even bij zich en lijnt 'm aan als die ziet dat er een aangelijnde hond aankomt.
Maar als je in een minder ideale wereld woont kun je soms beter kijken naar wat je zelf kan doen om problemen te voorkomen. En bij dit filmpje zie ik toch wel wat dingen die ze zelf kan doen om te voorkomen dat het escaleert. En overigens een muilkorftraining hoeft echt geen maanden te duren als je een paar keer per dag oefent kun je aan het eind van de week al een hond hebben die er met gemak mee rond loopt.
#3320789
Angelique schreef:Ik vind hier eigenlijk niet zoveel van. Ja, mvr. F. ietsbel van het witte hond is niet slim bezig. Maar ach, de pro-klapkakenbrigade was toch al van mening dat iedere hond (ook wel vaak klöte kuttelikkers genoemd) die aan stukjes getrokken werd dit op de een of andere manier echt wel zelf uitgelokt hadden aangezien de breedbekengeltjes uit zichzelf nooit zoiets zouden doen. Dit filmpje zal hun in hun mening versterken, want de hond op de film staat natuurlijk subiet model voor de gehele klapkaakpopulatie. (net als dat witte hondje model staat voor alle klapkaakslachtoffers die al gevallen zijn en die nog zullen vallen.
Dit filmpje bewijst enkel dat er fietsbellen met honden buiten lopen, maar dat is niks nieuws, dat was 30 jaar geleden zo, en zal over 30 jaar nog steeds zo zijn.
Hoewel dit wat ongenuanceerd is neergezet ben ik het hier wel mee eens.
De situatie met het witte hondje kan ik niet zo goed beoordelen van alleen dit filmpje, en wat wil iemand er mee bereiken door dit filmpje online te plaatsen?

Het staat of valt met fatsoensnormen. Niet iedereen heeft die en niet iedereen heeft daarover dezelfde mening.
Ik wil graag dat mijn honden zich sociaal gedragen en elke wandeling is dus ook opvoeding. Ik probeer niemand tot last te zijn, en soms de wijste te zijn.
Maar loop ik in een druk losloopgebied ga ik niet mijn honden aanlijnen als daar iemand met een aangelijnde hond loopt. Ik roep ze wel bij me, omdat ik zelf zo'n ontmoeting niet zo zie zitten, maar in de schaarse losloopgebieden lopen mijn honden toch echt los. En als je een hond hebt die daar niet mee om kan gaan, daar misschien niet lopen?
Ik laat mijn honden ook los op plekken waar het niet mag. Ik let daar uiteraard extra op dat ik niemand tot last ben.
Mocht er toch een keer iets fout gaan (en dan heb ik het niet over serieuze incidenten want zoveel risico neem ik niet) dan biedt ik uiteraard direct mijn excuses aan.

Het gaat om de houding van de baas. Van beide kanten. Niet altijd zit de eigenaar van een loslopende hond fout. Er zijn ook mensen die overal last van hebben en overal over zeiken.
Er zijn ook ergernissen door lange lijnen of mensen die hun aangelijnde hond op de stoep laten poepen en weer vrolijk wegwandelen zonder iets op te ruimen. Of mensen zonder hond die met hun kleuter die nog niet kan sturen op de stoep fietsen en op jouw hond inrijden.

Gewoon simpel fatsoen, dat is de oplossing. Niet nog meer regels en controle.
Wel meer ruimte om honden los te laten zodat losloopgebieden niet overvol zijn of op een onbereikbare afstand liggen. Daarnaast meer voorlichting over opvoeding en sociaal gedrag van hond én baas, én voor mensen zonder hond.
#3320792
Nikass schreef: Wel meer ruimte om honden los te laten zodat losloopgebieden niet overvol zijn of op een onbereikbare afstand liggen. Daarnaast meer voorlichting over opvoeding en sociaal gedrag van hond én baas, én voor mensen zonder hond.
Dat helpt ook niet. Wij hebben hier in de stad ruim 40 losloopplekken. In allerlei variaties. van veldjes met en zonder hek er om, met en zonder speeltoestellen, delen van parkjes, tot gebieden waar je 1-1,5 km rond kunt wandelen inclusief hondenzwemstrandjes. Ik denk dat wij hier wel in het walhalla van hondenbelastingbetalend Nederland zitten qua voorzieningen.

En ook hier laat iedereen zijn hond te pas en te onpas loslopen op de meest onmogelijke plaatsen. Wij hebben hier op minder dan 150 meter lopen een enorm losloopveld met daaraan een wielerbaan waar de honden los mogen. Echt prachtig wandelgebied, alleen als er trainingen zijn mag je er niet komen en dat is 2 keer een uurtje in de week.
En wat doet men? Van het rijtje flats hierachter (die dus welgeteld 200-250 meter moeten lopen naar het losloopgebied), in het donker, met een grote zwarte hond los door de brandgangen (waar alleen aanwonenden mogen komen), hond meer dan 30 meter voor zich uit, steekt zelfstandig ons straatje over naar de volgende brandgang en steekt dan weer 30 meter voor de baas de volgende straat over om het losloopgebied in te wandelen.
Als je dan nog niet snapt dat je dat kleine, donkere stukje met 2 straten en 2 brandgangen waar je eigenlijk helemaal niet lopen mag, je hond aan de lijn dient te houden. Dan ben je gewoon een stoeptegel. En er lopen hier net zoveel stoeptegels als in de rest van NL, ook al zijn de voorzieningen hier zo uitermate goed.
#3320796
Nikass schreef:Hoewel dit wat ongenuanceerd is neergezet ben ik het hier wel mee eens.
De situatie met het witte hondje kan ik niet zo goed beoordelen van alleen dit filmpje, en wat wil iemand er mee bereiken door dit filmpje online te plaatsen?

Het staat of valt met fatsoensnormen. Niet iedereen heeft die en niet iedereen heeft daarover dezelfde mening.
Ik wil graag dat mijn honden zich sociaal gedragen en elke wandeling is dus ook opvoeding. Ik probeer niemand tot last te zijn, en soms de wijste te zijn.
Maar loop ik in een druk losloopgebied ga ik niet mijn honden aanlijnen als daar iemand met een aangelijnde hond loopt. Ik roep ze wel bij me, omdat ik zelf zo'n ontmoeting niet zo zie zitten, maar in de schaarse losloopgebieden lopen mijn honden toch echt los. En als je een hond hebt die daar niet mee om kan gaan, daar misschien niet lopen?
Ik laat mijn honden ook los op plekken waar het niet mag. Ik let daar uiteraard extra op dat ik niemand tot last ben.
Mocht er toch een keer iets fout gaan (en dan heb ik het niet over serieuze incidenten want zoveel risico neem ik niet) dan biedt ik uiteraard direct mijn excuses aan.

Het gaat om de houding van de baas. Van beide kanten. Niet altijd zit de eigenaar van een loslopende hond fout. Er zijn ook mensen die overal last van hebben en overal over zeiken.
Er zijn ook ergernissen door lange lijnen of mensen die hun aangelijnde hond op de stoep laten poepen en weer vrolijk wegwandelen zonder iets op te ruimen. Of mensen zonder hond die met hun kleuter die nog niet kan sturen op de stoep fietsen en op jouw hond inrijden.

Gewoon simpel fatsoen, dat is de oplossing. Niet nog meer regels en controle.
Wel meer ruimte om honden los te laten zodat losloopgebieden niet overvol zijn of op een onbereikbare afstand liggen. Daarnaast meer voorlichting over opvoeding en sociaal gedrag van hond én baas, én voor mensen zonder hond.
Ik kan me heel goed voorstellen dat de Am Staff eigenaar het ontzettend beu is en wat ze dagelijks mee maakt een keertje filmt en online zet. Want HR hond eigenaren worden ook vaak neergezet als asociale hondenbazen. Eén van de buurmannen van deze Am Staff eigenaar reageert ook onder het artikel en die roept "maar jouw hond is helemaal niet aardig tegen andere honden, als mijn hond los loopt en op hem af loopt krijgt hij gelijk een snauw maar weet mijn jonge hond veel!". Meneer wordt er dan 3 keer aan herinnert dat het een aanlijngebied is. Dan schrijft meneer zelfs nog "maar iedereen laat daar zijn hond los". Waarop de Am Staff eigenaar zegt "ja en dat is nou PRECIES het probleem, je mag hier niet met een loslopende hond lopen". En kennelijk kun je het als Am Staff eigenaar dan ook nooit goed doen... Dan loop je met je hond aan een halsband EN een tuigje, dan nog laten mensen gewoon hun hond op de jouwe afstuiven en proberen ze hun hond niet eens bij zich te roepen. Ik vind het wel goed dat ze dat gefilmd heeft! Want hondenbazen moeten andersom ook maar eens leren dat ze hun hond niet op een HR hond af moeten laten lopen. Nou ja, dit is natuurlijk niet eens "op een HR hond af laten lopen" :-X
#3320797
Nikass schreef:Hoewel dit wat ongenuanceerd is neergezet ben ik het hier wel mee eens.
De situatie met het witte hondje kan ik niet zo goed beoordelen van alleen dit filmpje, en wat wil iemand er mee bereiken door dit filmpje online te plaatsen?

Het staat of valt met fatsoensnormen. Niet iedereen heeft die en niet iedereen heeft daarover dezelfde mening.
Ik wil graag dat mijn honden zich sociaal gedragen en elke wandeling is dus ook opvoeding. Ik probeer niemand tot last te zijn, en soms de wijste te zijn.
Maar loop ik in een druk losloopgebied ga ik niet mijn honden aanlijnen als daar iemand met een aangelijnde hond loopt. Ik roep ze wel bij me, omdat ik zelf zo'n ontmoeting niet zo zie zitten, maar in de schaarse losloopgebieden lopen mijn honden toch echt los. En als je een hond hebt die daar niet mee om kan gaan, daar misschien niet lopen?
Ik laat mijn honden ook los op plekken waar het niet mag. Ik let daar uiteraard extra op dat ik niemand tot last ben.
Mocht er toch een keer iets fout gaan (en dan heb ik het niet over serieuze incidenten want zoveel risico neem ik niet) dan biedt ik uiteraard direct mijn excuses aan.
Maar dat is nou net waar het om gaat, in dit filmpje en in losloopgebieden in het algemeen: loslopen is niet hetzelfde als niet onder appel staan. Volgens mij is de regel in losloopgebieden dat je je hond nog steeds wel onder controle moet hebben, ook zonder lijn. En dat is hier niet het geval. Jij roept je honden bij je, en zo hoort het ook. Als die mevrouw in het filmpje dat ook had gedaan, zou die bodycam nooit de publiciteit hebben gehaald. Maar haar hondje a: luistert niet naar haar, en b: valt een andere hond lastig. Dat mag ook in een losloopgebied niet.
#3320803
Lizzy schreef:Ik kan me heel goed voorstellen dat de Am Staff eigenaar het ontzettend beu is en wat ze dagelijks mee maakt een keertje filmt en online zet. Want HR hond eigenaren worden ook vaak neergezet als asociale hondenbazen. Eén van de buurmannen van deze Am Staff eigenaar reageert ook onder het artikel en die roept "maar jouw hond is helemaal niet aardig tegen andere honden, als mijn hond los loopt en op hem af loopt krijgt hij gelijk een snauw maar weet mijn jonge hond veel!". Meneer wordt er dan 3 keer aan herinnert dat het een aanlijngebied is. Dan schrijft meneer zelfs nog "maar iedereen laat daar zijn hond los". Waarop de Am Staff eigenaar zegt "ja en dat is nou PRECIES het probleem, je mag hier niet met een loslopende hond lopen". En kennelijk kun je het als Am Staff eigenaar dan ook nooit goed doen... Dan loop je met je hond aan een halsband EN een tuigje, dan nog laten mensen gewoon hun hond op de jouwe afstuiven en proberen ze hun hond niet eens bij zich te roepen. Ik vind het wel goed dat ze dat gefilmd heeft! Want hondenbazen moeten andersom ook maar eens leren dat ze hun hond niet op een HR hond af moeten laten lopen. Nou ja, dit is natuurlijk niet eens "op een HR hond af laten lopen" :-X
Helemaal mee eens!
#3320805
Anne in Zweden schreef:Maar dat is nou net waar het om gaat, in dit filmpje en in losloopgebieden in het algemeen: loslopen is niet hetzelfde als niet onder appel staan. Volgens mij is de regel in losloopgebieden dat je je hond nog steeds wel onder controle moet hebben, ook zonder lijn. En dat is hier niet het geval. Jij roept je honden bij je, en zo hoort het ook. Als die mevrouw in het filmpje dat ook had gedaan, zou die bodycam nooit de publiciteit hebben gehaald. Maar haar hondje a: luistert niet naar haar, en b: valt een andere hond lastig. Dat mag ook in een losloopgebied niet.

Precies. Het boeit mij niet of iemand zijn hond aanlijnt of los heeft, als ‘ie maar niet mijn honden lastig komt vallen.

Wat ik wel vind: in een losloopgebied zijn mensen ook hun honden aan het leren om te luisteren. Ik bedoel, een puber kan een keer bananen in de oren hebben. Honden zijn honden en geen robots. Met een serieus hond agressieve hond aangelijnd naar een losloopgebeid gaan is gewoon niet handig, er hoeft geen doodstraf te staan op een keer niet luisteren.

En ik zoek met mijn honden ook losloopgebieden niet op: voor hun hartstikke frustrerend als ze vanalles om zich heen zien sjezen en ze kunnen niet meerennen. Maar soms belandt je daar wel (per ongeluk) of moet je er een stukje langs en dan is het wel fijn als mensen er een beetje rekening mee houden en iig hun best doen.
#3320869
Anne in Zweden schreef:Maar dat is nou net waar het om gaat, in dit filmpje en in losloopgebieden in het algemeen: loslopen is niet hetzelfde als niet onder appel staan. Volgens mij is de regel in losloopgebieden dat je je hond nog steeds wel onder controle moet hebben, ook zonder lijn. En dat is hier niet het geval. Jij roept je honden bij je, en zo hoort het ook. Als die mevrouw in het filmpje dat ook had gedaan, zou die bodycam nooit de publiciteit hebben gehaald. Maar haar hondje a: luistert niet naar haar, en b: valt een andere hond lastig. Dat mag ook in een losloopgebied niet.
Dat hondje in het filmpje gedraagt zich asociaal en dat zou ik inderdaad van mijn honden zeker niet tolereren. Maar ik zou ook niet eindeloos met mijn aangelijnde staff stilstaan en roepen. Ik was al lang door- of terug gelopen, maakt niet uit, maar ik wacht niet tot een ander bereid is actie te ondernemen. Ik trek mijn eigen plan.

En verder: ik heb twintig jaar dagelijks in het Amsterdamse bos gelopen (en iets minder jaren er ook paardgereden). Voor wie het niet kent: 900 ha losloopgebied. Als een paar honden heerlijk renspelletjes aan het doen zijn op de grote velden en er komt een wandelaar met hond aan de lijn aan, gaat echt niet iedereen zijn hond bij zich roepen. De honden gaan ook niet naar zo'n wandelaar toe, die hebben het veel te druk met elkaar. Ook de uitlaatservice doet niet acht honden aan de lijn voor een aangelijnde hond. De sociale uitlaat zorgt wel dat ze er niet met zijn achten op afstuiven, dat dan weer wel.

In het weekend met mooi weer is het er stikdruk. Buiten honden zie je er hardlopers, veel groepjes joggers die vijf breed lopen, je bij het passeren de berm in duwen en als er een hond in de weg loopt erover heen springen, wielrenners die met 50 km per uur door de drukte zoeven ondertussen schreeuwend "oprotten!" en "kuthonden!" (maar zeker geen gas terugnemen), ruiters, die van afstand schreeuwen "hou je hond bij je! Mijn paard schopt!" en "hou je kind bij je want mijn paard schrikt ervan", wandelaars, rennende en gillende kinderen, skaters, langlaufers, nordic walkers (op het voet- en ruiterpad), mountainbikers (op het voet- en ruiterpad), bbq's, voetballers, hondenuitlaatservices (al lopen die vaker door de week) kano's en waterfietsen...
Om voor iedereen je hond aan te gaan lijnen gaat m niet worden. Dan kan je er beter niet gaan lopen. Ga jij met je hond aan de lijn hiertussen lopen, dan neem je een zeker risico op een ontmoeting met een loslopende hond, of één van de andere recreanten. Voor de duidelijkheid: voet- fiets- en ruiterpaden lopen parallel aan elkaar zonder of met een hele smalle tussenberm.
Wat mij betreft geen beter uitlaatbos dan het Amsterdamse bos, al moet je er in het weekend wel eens even met je ogen rollen ::)
Misschien ben ik niet representatief hoor, maar in die twintig jaar heb ik weinig echte hondenruzies meegemaakt. Wel het een en ander aan bazenruzies. Niet door de weeks, wanneer de vaste mensen lopen, maar in het weekend met mooi weer wanneer de drie-keer-per-dag-blokje-om-hond ook eens keer los in het bos mag lopen en geen flauw idee heeft hoe hij met al deze omgevingsfactoren om moet gaan.

Maar voornamelijk irriteren wandelaars met en zonder hond zich aan de wielrenners en joggers, en aan de bbq's
de wielrenners irriteren zich als ze geen 50 km p/u kunnen fietsen
De ruiters irriteren zich aan honden, mountainbikers en nordic walkers op het ruiterpad en aan kano's en waterfietsen omdat veel paarden die eng vinden
de joggers irriteren zich aan de honden waar ze over heen denken te moeten springen omdat anders hun hardloopschema in de war loopt
De uitlaatservices irriteren zich aan die enkeling die met zijn loopse teef in het bos loopt

De honden, irriteren zich aan niemand, en al helemaal niet aan elkaar ;)

Conclusie :)
Over het algemeen gesteld vind ik dat mensen zich veel te afhankelijk opstellen van hoe een ander zich gedraagt. Dit heb je toch niet in de hand. Trek je eigen plan. Manage zelf de situatie en ga er niet vanuit dat iedereen dezelfde fatsoensnormen heeft. Zeg sorry als je fout zit, draai je om als je die ene aso tegenkomt, verplaats je in anderen en heb begrip.

En voor de mensen en honden die slachtoffer zijn van echt asociaal gedrag: dit is ontzettend balen!! En heel verdrietig als iemand je hond schade berokkend. Daar kun je niets anders op zeggen dan dat het niet zou moeten gebeuren. >:(
Laatst gewijzigd door Nikass op za 18 nov 2017, 18:46, 4 keer totaal gewijzigd.
#3320870
Siberienne schreef:Precies. Het boeit mij niet of iemand zijn hond aanlijnt of los heeft, als ‘ie maar niet mijn honden lastig komt vallen.

Wat ik wel vind: in een losloopgebied zijn mensen ook hun honden aan het leren om te luisteren. Ik bedoel, een puber kan een keer bananen in de oren hebben. Honden zijn honden en geen robots. Met een serieus hond agressieve hond aangelijnd naar een losloopgebeid gaan is gewoon niet handig, er hoeft geen doodstraf te staan op een keer niet luisteren.

En ik zoek met mijn honden ook losloopgebieden niet op: voor hun hartstikke frustrerend als ze vanalles om zich heen zien sjezen en ze kunnen niet meerennen. Maar soms belandt je daar wel (per ongeluk) of moet je er een stukje langs en dan is het wel fijn als mensen er een beetje rekening mee houden en iig hun best doen.
Hier ben ik het ook mee eens!
#3320896
Wat mij betreft verandert dat niets: als men zich netjes opstelt en probeert een ander niet tot last te zijn, en dus goed anticipeert op de situatie, kan er nooit zo'n situatie ontstaan.

Volgens de regels (en volgens de normen van de meeste mensen denk ik) zal de mevrouw met het witte hondje fout zitten uiteraard, maar met die constatering schiet je zo weinig op; je kunt je er uiteraard even (terecht) flink aan ergeren en je erover verbazen, maar veranderen doe je het daarmee niet. Enige wat je als, in dit geval Staff, eigenaar kunt doen is zelf ook beter anticiperen op- en je niet afhankelijk opstellen van je omgeving.
#3320899
Nikass schreef:Wat mij betreft verandert dat niets: als men zich netjes opstelt en probeert een ander niet tot last te zijn, en dus goed anticipeert op de situatie, kan er nooit zo'n situatie ontstaan.

Volgens de regels (en volgens de normen van de meeste mensen denk ik) zal de mevrouw met het witte hondje fout zitten uiteraard, maar met die constatering schiet je zo weinig op; je kunt je er uiteraard even (terecht) flink aan ergeren en je erover verbazen, maar veranderen doe je het daarmee niet. Enige wat je als, in dit geval Staff, eigenaar kunt doen is zelf ook beter anticiperen op- en je niet afhankelijk opstellen van je omgeving.

Ik ben het eigenlijk wel met je eens.
Hier woont een herder in het dorp met aanlijn een muilkorf gebod. Die hond loopt los op het erf, zonder korf, gaat vreselijk tekeer en als ie echt wil kan hij eruit.
Nou heb ik het ‘recht’ over het wandelpad langs dat huis te lopen. Maar het enige wat ik dan heb is twee honden over de zeik en mijn hart in mijn keel. Ik heb daar geen zin in. Dus slaan we die taartpunt van ons wandelgebied over. En dan kan ik vanalles vinden van de man (en dat doe ik ook :biggrin2: ) maar ik kies voor het welzijn van mijn honden.
#3320909
De eigenaar van deze Am Staff heeft dit filmpje gemaakt om gewoon te laten zien hoe het er aan toe gaat. Zij probeert met man en macht een rondje met haar Am Staff door een aanlijngebied te lopen (hondje moet toch af en toe even plassen en poepen en je kunt moeilijk voor iedere uitlaatbeurt je hond in de auto stoppen om ergens naar toe te rijden waar niemand loopt). In de buurt van haar huis. En verderop: daar is een losloop stukje en daar loopt zij niet. Dus dagelijks probeert zij haar Am Staff uit te laten en dat lukt dus niet met fatsoen. En dus heeft ze besloten daar eens een filmpje van te maken. En dat is haar gelukt. Zij gaat echt niet elke dag staan wachten totdat er een hondje op haar hond afvliegt. Dit dient als voorbeeld. En ik vind het ijzersterk dat zij eens filmt wat zij en ik en vele met haar/mij dagelijks meemaken!!!

Want het gebeurd mij bijna dagelijks hoor, dat ik over wil steken met drie aangelijnde honden, van bosje naar bosje. En daar moet je hond aangelijnd. Mensen laten hun honden gewoon op mijn drie aangelijnde honden indenderen. Dus als ik vraag "halllloooohoooo, wil u u hond even bij u houden????" doen ze net alsof ze doof zijn en ze laten mij gewoon staan, met 3 aangelijnde honden en een rondspringende vierde hond die van hun is. Ik ben zelfs al meerdere keren gevallen, doordat ik verstrikt raak in de 3 lijnen. En weet je wat mij een keer toegeschreeuwd is? "Als je 3 honden niet kunt houden, moet je niet met 3 honden gaan lopen". Ja, ik sta daar in een deel van het bos waar de hond AANGELIJND moet en dat is ook niet zo gek, want ik moet een drukbezocht FIETSPAD over steken. En mensen vinden het dood normaal om hun hond daar los te laten, op mij af te laten rennen.

En ik probeer natuurlijk vaak weg te komen voordat ik weer op mijn bek lig. Maar dat lukt niet altijd. Want soms zie ik de hond niet eens aankomen. Maar ik zou dus zo'n zelfde filmpje kunnen maken. En dit filmpje laat goed zien wat een rare wezens wij mensen eigenlijk zijn. En ja, Angelique heeft gelijk. Deze bestonden 30 jaar geleden ook al. Maar ze heeft ook niet helemaal gelijk. Want kon ik vroeger door het bos lopen en een kanon afschieten: die kogel raakte niemand. Kan ik nu over de hoofden van losgeslagen honden door dit zelfde bos klunen. Het aantal honden is volgens mij vertienvoudigt. Want iedereen heeft recht op een hond. Ook als je fulltime werkt. Geef je 'm gewoon aan een uitlaatdienst mee. Gelukkig hebben we dier en recht. Om mensen bewust te maken voordat ze een hond aanschaffen!

Oh nee.... Die zijn zelf een fokkerij begonnen...... Om het tekort aan hondjes op te vullen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door