Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3320312
Ik knip niet wekelijks, maar meer als ik vind dat het nodig is. Poes heeft altijd al lange nagels gehad, zelfs als ze net geknipt zijn. Maar omdat die niet zoveel meer loopt en amper op asfalt wordt die het meest geknipt. Ze vindt er niks van. De anderen trouwens ook niet. Een voet gaan borstelen vindt b.v. een Kat vervelender dan dat ik de nagelschaar erbij pak.

Arme Frits, kan me voorstellen dat ze genoeg gefrummel aan haar pootjes heeft gehad de laatste tijd. :(
#3320316
Angelique schreef:Ik knip niet wekelijks, maar meer als ik vind dat het nodig is. Poes heeft altijd al lange nagels gehad, zelfs als ze net geknipt zijn. Maar omdat die niet zoveel meer loopt en amper op asfalt wordt die het meest geknipt. Ze vindt er niks van. De anderen trouwens ook niet. Een voet gaan borstelen vindt b.v. een Kat vervelender dan dat ik de nagelschaar erbij pak.

Arme Frits, kan me voorstellen dat ze genoeg gefrummel aan haar pootjes heeft gehad de laatste tijd. :(
Stom toch, dat veel honden het een no no vinden, nagels knippen?

Met al dat haar dat over de nagels hangt, hoe bepaald je of de nagels te lang zijn? Als je ze hoort tikken?

Ja, ik begrijp Fritzi ook echt helemaal hoor, het arme ding. Ze heeft zoveel te verduren gehad met haar pootjes... Soda in, soda uit, verbinden, veel pijn, zalf erop, sok aan, schoentje aan, je zou er ook een sik van krijgen :-\

En altijd vrolijk en lief he... Het is zo'n lief schatje. Onze dierenarts heeft haar echt wel veel pijn gedaan hoor. En ze begint al te bibberen als ze naar binnen moet. Maar toen onze dierenarts vroeg "krijg ik ook een kusje?" begon ze hem allemaal kusjes te geven. Ik geloof wel dat hij het laatste beetje liefde bij haar vorige week verpest heeft trouwens :biggrin2: . Ze vond hem echt wel een soort van lief, jast ie er twee nietjes in. Nadat de hechtingen eruit waren gehaald bleek toch dat de wond nog te ver open stond, dus voor de zekerheid twee nietjes erin. Je had die blik eens moeten zien toen ie die schoot! Als blikken konden doden had Frank gevloerd in de behandelkamer gelegen :biggrin2:
#3320319
Lizzy schreef:Stom toch, dat veel honden het een no no vinden, nagels knippen?

De meesten vinden om te beginnen gefriemel aan voeten al een nono. Zou er dan ooit ook nog eens raak geknipt worden dan gaat 5 jaar training zo down de ddrain.

Met al dat haar dat over de nagels hangt, hoe bepaald je of de nagels te lang zijn? Als je ze hoort tikken?

Poes heeft kortharige voetjes, dus dat zie je dan gewoon. Dat getik zegt bij frau Poes Platvoet weinig. Als ze op tafel ligt loop ik er met een nageltang langsop en knip ze zo kort als mogelijk. En dan zijn ze waarschijnlijk nog 3x lager dan bij jouw honden :biggrin2: Bij delanghaardames is het een kwestie van even controleren als ze op tafel liggen.

Ja, ik begrijp Fritzi ook echt helemaal hoor, het arme ding. Ze heeft zoveel te verduren gehad met haar pootjes... Soda in, soda uit, verbinden, veel pijn, zalf erop, sok aan, schoentje aan, je zou er ook een sik van krijgen :-\

En altijd vrolijk en lief he... Het is zo'n lief schatje. Onze dierenarts heeft haar echt wel veel pijn gedaan hoor. En ze begint al te bibberen als ze naar binnen moet. Maar toen onze dierenarts vroeg "krijg ik ook een kusje?" begon ze hem allemaal kusjes te geven. Ik geloof wel dat hij het laatste beetje liefde bij haar vorige week verpest heeft trouwens :biggrin2: . Ze vond hem echt wel een soort van lief, jast ie er twee nietjes in. Nadat de hechtingen eruit waren gehaald bleek toch dat de wond nog te ver open stond, dus voor de zekerheid twee nietjes erin. Je had die blik eens moeten zien toen ie die schoot! Als blikken konden doden had Frank gevloerd in de behandelkamer gelegen :biggrin2:
Zeg nou zelf, dat is toch ook een k*tstreek. >:(
#3320320
Ach arme Fritzi :-*

Hier knip ik elke 1 of 2 weken de nagels iets bij. Gelukkig zijn de bijna alle nagels wit.
Ze lopen meestal op gras, zand en bosgrond, dus ze slijten zelf amper.
Mijn dames vinden het ook niet superfijn om aan hun poten aangeraakt te worden, maar een drama is het gelukkig niet.
Soms hebben ze er geen zin in, dan helpt manlief even, zodat ik niet per ongeluk te ver knip door hun ongeduldige gewiebel :biggrin2:
Na het knippen krijgen ze uiteraard wat lekkers :)
#3320325
Jahhh... heb ook zo'n hondje uit het asiel wel, 3,5 kg.. maar je moet hem met 3 mensen vasthouden - eentje ook knippen-. Dus ga eens in de 3 maanden ( en dat is eigenlijk te lang) naar de dierenarts, met zijn 3 redden we het net. In de houtgreep en knippen... Ramp is het. Geef mij leo's wat dat aangaat, met 1 vinger te handelen ook al vonden ze het niet leuk.
#3320327
Lizzy schreef:Oh vertel, hoe doe je dat?
Als hij zijn tuig aanheeft en gewoon mag staan, kan pap hem vasthouden bij zijn tuig en ik een pootje optillen en knippen. Het is wel even vervelend maar hij paniekeert nog maar bij enkele nagels en blijft bij de rest vrij rustig. Dus we knippen een paar keer per jaar er 4 mm af ofzo. Elke week ga ik hem niet aandoen.
#3320330


Oscar was ook PANISCH, dit filmpje was het eindresultaat van onze training.

Kort gezegd heb ik hem geleerd wat ik ga doen, waar ik het ga doen, hoe lang ik het ga doen, waarmee ik het ga doen en dat ie nee mocht zeggen als ie niet wilde (en ik daar áltijd naar luisterde, dat was belangrijker dan al het andere). Ik doe het in het filmpje niet helemaal correct, omdat het toen al zoveel makkelijker ging. Maar ik heb hem dus zijn vier poten geleerd, kwestie van vaak benoemen "dit is je voorpoot links" "dit is je voorpoot rechts". Nagelknipper steeds benoemen. De ekekekekekekekekek geeft de tijdsduur aan.

Ik vroeg dan "mag ik met de nagelknipper bij je voorpoot rechts?" En dan kreeg ik de poot of niet. Eerst begon ik met aanraken van de nagelknipper, dan even wat druk uitoefenen met de knipper, pas toen dat goed ging echt knippen. Elke keer benoemen wat je doet, dat moet je heel vaak en heel consequent doen. En voor Oscar was nee ook echt nee, dwang werkte absoluut niet.

Als je normaal elke week knipt, kun je best even de tijd nemen voor dit proces. Waarschijnlijk merkt ze snel genoeg dat jij een stap terug zet en de druk er af is. En als ze dan weer vertrouwen krijgt, lukt het vast zomaar weer. Maar dus benoemen, benoemen, benoemen en nooit over haar grens heen gaan.
#3320339
Ik heb in de twintig jaar dat ik honden heb nog nooit één nagel hoeven knippen :)
Bij mijn huidige honden ben ik heel blij dat het niet hoeft.
Mijn Spaanse raakt bij voorbaat in paniek als er iets moet ;D En mijn Fuchs zou zijn achterpoten waarschijnlijk nog wel laten doen maar voorpoten niet (die mag ik eigenlijk ook niet afdrogen) Hij is met borstelen al een verhaal apart. Als hij zijn bui heeft gaat hij op zijn rug liggen wiebelen en in de borstel bijten is ook favoriet. Af en toe een vervilt stukje haar wegknippen lukt nèt ;) dus blij dat ze zelf wel slijten.
#3320348
Hier nog nooit hoeven knippen. Enige tijd geleden vond ik de duimnagels wat lang, dus had ik een tang besteld. Toen die in huis was, checkte ik de nagels weer en waren ze korter. :???: Ik denk dat ik een nagelbijter in huis heb...
Vermoedelijk zou Ko het niet meteen een goed plan vinden, zo heb ik er ruim een jaar over gedaan om zijn (ingekorte :'( ) staart te mogen borstelen. Die staart was me een partijtje dik en lichtelijk vervilt, ik heb daar uiteindelijk ongeveer een hele hond uitgeborsteld. ::)
#3320356
Bij ons lopen ze heel regelmatig over bestrating, dus hier hoeft het ook nooit. De enige uitzondering zijn de Hubertusklauwen. Bij mijn andere honden hoefde (niet bij allemaal) heel af en toe alleen de duimnageltjes. Hoe vaak ik de Hubertusklauwen knip zou ik eigenlijk niet weten. Ik schat om de paar maanden.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door