Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3329485
Kaela schreef:De verklaring daarvoor is dat als er weinig licht is, je ook bij een lage iso ruis krijgt. Je hebt namelijk bij een lage iso licht nodig om die ruis te vervagen.

Voorbeeldje:

Je hebt een situatie waarin je met ISO 800 moet fotograferen om een voldoende lichte foto te krijgen, bij sluitertijd X en diafragma Y.

Ga je bij dezelfde omstandigehden met ISO 400 fotograferen en ga je oplichten, zie je wederom ruis. Want er is niet voldoende licht om bij ISO 400 een goed belichte foto te maken. Je foto wordt dus te donker en dat geeft dus op precies dezelfde manier ruis als een hoge ISO.

In het geval van Joel is gekozen voor een sluitertijd van 1/1000ste, waardoor je dus maar heel beperkt licht op je sensor krijgt. Je hebt dat uiteraard nodig om een snelle hond scherp te krijgen. Stel dat je hier voor 1/500ste had gekozen, dan was er waarschijnlijk veel minder ruis gekomen (maar je hond ook onscherp door de beweging).

Conclusie: als je met echt korte sluitertijden en een lage ISO wil werken moet je voldoende licht (en bij voorkeur ook een lichtsterke lens) hebben om ruis te voorkomen.
Dan ben ik toch blij met mijn Nikon D5200 die er als één van de beste scoort als het op ruisreductie aankomt!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3329486
Lazy Garfield schreef:Dan ben ik toch blij met mijn Nikon D5200 die er als één van de beste scoort als het op ruisreductie aankomt!
Dat snap ik. Wordt ook een van belangrijke criteria als ik een nieuwe camera ga kopen. Maar wat Joel zegt is ook wel weer zo, uiteindelijk kopen we dat waar we budget voor (over) hebben en vervolgens is het werken met wat je hebt. Met mijn huidige camera kan ik ook alleen maar actiefoto's maken met echt mooi weer.
KarenH schreef:Hm, FB kwaliteit, niet zo best dus.
Toch mooi! Althans, als ik het goed begrijp is dit een "zo kwam ie uit de camera rollen"? Al vind ik je bewerkte ook mooi. Ik hou ook van hele grote diafragma's, maar das met actiefotografie wel weer extra lastig qua scherp stellen.
Gebruikersavatar
Door KarenH
#3329500
Kaela schreef:Dat snap ik. Wordt ook een van belangrijke criteria als ik een nieuwe camera ga kopen. Maar wat Joel zegt is ook wel weer zo, uiteindelijk kopen we dat waar we budget voor (over) hebben en vervolgens is het werken met wat je hebt. Met mijn huidige camera kan ik ook alleen maar actiefoto's maken met echt mooi weer.



Toch mooi! Althans, als ik het goed begrijp is dit een "zo kwam ie uit de camera rollen"? Al vind ik je bewerkte ook mooi. Ik hou ook van hele grote diafragma's, maar das met actiefotografie wel weer extra lastig qua scherp stellen.
Mijn Pentax K5 was echt geweldig wat ISO prestaties aangaat. 1 Van de beste camera's toen hij uitkwam.
Mijn Pentax K1 is een FF en dan is de ruis toch weer anders, de pixels staan anders op de sensor en dat is minder vergevend.
Toch heeft die camera een geweldige beeldkwaliteit, beter dan mijn Nikon D500. Maar die is weer geweldig voor actie.


En ja, afgezien van mijn normale bewerkingen heb ik niets in LR/Photoshop gedaan om de achtergrond zachter te maken.
Met actie fotograferen is wijd open lastig ja, maar het kan wel. Veel oefenen, een snelle lens en goeie camera hebben.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3329517
KarenH schreef:Mijn Pentax K5 was echt geweldig wat ISO prestaties aangaat. 1 Van de beste camera's toen hij uitkwam.
Mijn Pentax K1 is een FF en dan is de ruis toch weer anders, de pixels staan anders op de sensor en dat is minder vergevend.
Toch heeft die camera een geweldige beeldkwaliteit, beter dan mijn Nikon D500. Maar die is weer geweldig voor actie.


En ja, afgezien van mijn normale bewerkingen heb ik niets in LR/Photoshop gedaan om de achtergrond zachter te maken.
Met actie fotograferen is wijd open lastig ja, maar het kan wel. Veel oefenen, een snelle lens en goeie camera hebben.
Ik ben aan het sparen voor een nieuwe camera en ik heb nog geen idee wat ik ga kopen. In ieder geval canon, maar dan he. Ik vind het op het moment ook wel moeilijk om te bepalen hoeveel budget ik over durf te hebben voor een camera, want je kan het zo duur maken als je zelf wilt :o . Soms twijfel ik over een tweedehands, maar dat durf ik dan toch ook weer niet goed. Ach ja, ik spaar gewoon vrolijk verder en tegen de tijd dat ik echt wat te besteden heb, moet ik me er maar goed in verdiepen.
Gebruikersavatar
Door joel
#3329531
KarenH schreef:@Joel:

Zoiets?

Afbeelding
Ja, die kant wil ik op! En dan zou het helpen dat mijn honden ook netjes voorbij rennen als ik klaar lig met mn camera, maar als ik dat doe komen ze op hun dooie gemak aan hobbelen om te kijken wat er met me gebeurd is ;D
20170503-P1060451.jpg
20170503-P1060451.jpg (8.02 MiB) 1900 keer bekeken
Gelukkig heb ik het niet met alle foto's zoveel ruis

En deze maakte ik idd met mooier weer, maar met niets op de achtergrond is dat ook niet zo moeilijk, wel om hem goed scherp te krijgen
KarenH schreef:
Mijn Pentax K5 was echt geweldig wat ISO prestaties aangaat. 1 Van de beste camera's toen hij uitkwam.
Mijn Pentax K1 is een FF en dan is de ruis toch weer anders, de pixels staan anders op de sensor en dat is minder vergevend.
Toch heeft die camera een geweldige beeldkwaliteit, beter dan mijn Nikon D500. Maar die is weer geweldig voor actie.


En ja, afgezien van mijn normale bewerkingen heb ik niets in LR/Photoshop gedaan om de achtergrond zachter te maken.
Met actie fotograferen is wijd open lastig ja, maar het kan wel. Veel oefenen, een snelle lens en goeie camera hebben.
Daar ben ik nu druk mee bezig, maar had gehoopt dat er ergens een instelling niet goed stond, dat ik dat kon veranderen, nu maar wachten tot het mooiere weer, is voor mij makkeijker
Bijlagen
P1190916.jpg
P1190916.jpg (1.15 MiB) 1900 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door KarenH
#3329534
Die laatste is toch niet verkeerd?

Zoals ik al eerder zei, als je een 1 op 1 workshop actie fotografie zou willen neem dan eens contact op met Ron Baltus.
Hij neemt echt ruimschoots de tijd voor je en het is heel leerzaam. Ik vind sowieso 1 op 1 workshops erg fijn, krijg je alle aandacht.


De paardenbloemenpluis is trouwens prachtig!
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3329684
Kaela schreef:Ik ben aan het sparen voor een nieuwe camera en ik heb nog geen idee wat ik ga kopen. In ieder geval canon, maar dan he. Ik vind het op het moment ook wel moeilijk om te bepalen hoeveel budget ik over durf te hebben voor een camera, want je kan het zo duur maken als je zelf wilt :o . Soms twijfel ik over een tweedehands, maar dat durf ik dan toch ook weer niet goed. Ach ja, ik spaar gewoon vrolijk verder en tegen de tijd dat ik echt wat te besteden heb, moet ik me er maar goed in verdiepen.
Toen ik vorig jaar mijn Nikon kocht heb ik me gelijk gericht op tweedhands. Zijn vaak te vinden met heel weinig clicks en kocht op marktplaats een Nikon D5200 met 500 clicks, 18-55 kitlens en 55-200 VR zoomlens en een nieuwe Loweprotas voor 450 euro en met nog ruim anderhalf jaar garantie!
Verdere benodigdheden van niet al te veel geld gekocht bij Aliexpress (tot 40 euro ivm mogelijke invoerrechten en btw) Ongelooflijk kost daar haast niks.

Nu was ik op zoek naar een iets grotere telelens en had mijn oog al eens laten vallen op de Tamron AF70-300mm f/4-5.6 Di LD macro 1:2 voor Nikon.
Geen toplens en zonder stabilisatie, maar dat kan ook niet voor 139 euro. Zit ook nog macro functie op! Maar als je dan een statief gebruikt is dat geen probleem. Goede reviews over het algemeen. Krent als ik ben had ik er ook geen 139 euro voor over dus op marktplaats gekeken. Kwam ik er eentje tegen die nauwelijs gebruikt was en die jongen vroeg 70 euro. Ik stuur een mail terug dat ik er 45 euro voor over had. Vond hij prima en komt dus morgen binnen!!

Wat kan me gebeuren, zonnekap er ook nog bij, ben benieuwd.........
l.jpg
l.jpg (20.48 KiB) 1859 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3329696
Tja mijn ervaring met tweedehands is niet goed. Over de clicks wordt vaak gelogen. De canon 6D die een vriendin tweedehand kocht met zogenaamd heel weinig clicks had een enorm smerige sensor. Die moest eerst weer opgestuurd worden om schoongemaakt te worden.
En als ik dan zie wat de grote winkels aan prijzen vragen voor tweedehands, neig ik naar nieuw. Via marktplaats vindt ik voor zulke dure en kwetsbare spullen een te groot risico.
Gebruikersavatar
Door KarenH
#3329699
Zeker camera's koop ik niet 2e hands. 1 Keer gedaan, van iemand van een fotoforum en dat was gewoon een goede camera, niks mis mee.
Maar als je een bedrijf hebt is het gewoon voordeliger om een nieuwe camera te kopen, btw kan ik aftrekken en je hebt ook gewoon garantie op je spullen.
Een paar lenzen heb ik wel 2e hands gekocht, sommige echt voor een hele scherpe prijs en ook dat waren hele goeie lenzen. Maar ook weer via dat fotoforum, zelf gaan halen en ook niet het onderste uit de kan willen hebben. Want dat vind ik heel irritant van MP, als ik iets wil verkopen zijn de biedingen soms echt onbeschoft laag maar als ik wat wil kopen mag ik de hoofdprijs betalen. Dan maar liever nieuw.

Mocht je via KameraExpres of CameraNu 2e hands spullen kopen heb je wel nog garantie en zijn als het goed is de spullen goed nagekeken.
Maar mijn voorkeur heeft het niet.
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3329701
Nou die camera van mij was vijf maanden oud, kreeg de bon voor garantie erbij! Niks mis mee lijkt me en heb er een hoop plezier van.
En ja ik bied idd een hele lage prijs voor die Tamron lens, maar onbeschoft? Dan verkoopt hij hem maar niet, kijken we verder toch?
Jammer dan!
Door Dreetje
#3329753
3E034AAE-730A-41A7-9A1E-ADD7C0EB83B7.jpeg
3E034AAE-730A-41A7-9A1E-ADD7C0EB83B7.jpeg (625.18 KiB) 1785 keer bekeken
Zo lang geleden dat ik met de camera op pad ben geweest, toch maar weer eens oppakken.
Een van de laatste foto’s
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3330428
Kaela schreef:Vind het op zich helemaal geen gek idee! Probleem met beesten is natuurlijk dat ze nooit lang stil zitten. Mede daarom ben ik zo nieuwsgierig hoe zij het precies doen.
En voorlopig blijf ik nieuwsgierig, want 3 van de 5 workshops zijn niet goedgekeurd. Maar nu is de 2daagse workshop die ik wel mag doen door de aanbieder veranderd in een 1daagse goedkopere workshop, dus ik ga nog een poging wagen. De reden van afkeuren was namelijk naar mijn mening ongegrond en wie weet krijg ik hem alsnog zover.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3330430
joel schreef:Nou dan wil jij/jullie mij misschien hier mee helpen, waar ik steeds tegenaan loop is dit...P1180162-2.jpg

mijn achtergronden zijn vaak een en al ruis. ISO is hier 320....(onderwerp is ook niet heel scherp maar gaat nu even om de achtergrond), het was wel bewolkt maar moet toch beter kunnen dacht ik....
Verdere instellingen 100 mm, F2.8, 1/1000
En gelijk vraag 2, waarom heb ik dit ook als mijn ISO op 200 staat?
Sorry, vraag niet eerder gezien. Kan zijn dat je camera gewoon niet sterk presteert op ruisgebied. Maarja, 320 moet nooit een probleem zijn. Heb je een ruisonderdrukker en staat deze wel/niet aan. Die moet je in het menu vinden. Echt verklaren kan ik het ook zo ook niet. Ik zie het hier ook wel eens in donkere delen en dan onder omstandigheden dat het niet zou hoeven.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door