Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Angelique
#3329420
joel schreef:Ow wat gaaf!!




Ow dus zo doen ze dat..... weer wat geleerd
Nee hoor, ik zat er helemaal naast. Maar je kan natuurlijk wel een goede poging wagen :)
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3329422
Angelique schreef:Wilde gok....je maakt een goede foto van je hond met zoveel diafragma dat de hele hond scherp is. Dan stuur je woef weg en maak je nog een aantal dezelfde foto,s maar dan met een veel groter diafragma, waardoor de omgeving een zachtheid krijgt die je niet had kunnen krijgen als je een geheel scherpe hond wil. Deze foto,s stapel je vervolgens op elkaar via ps.
Angelique, bracketing en focus stacking:
https://defotoblogger.nl/how-to-focus-s ... beginners/
Gebruikersavatar
Door joel
#3329430
Angelique schreef:Nee hoor, ik zat er helemaal naast. Maar je kan natuurlijk wel een goede poging wagen :)

Nou dan wil jij/jullie mij misschien hier mee helpen, waar ik steeds tegenaan loop is dit...
P1180162-2.jpg
P1180162-2.jpg (7.19 MiB) 2061 keer bekeken
mijn achtergronden zijn vaak een en al ruis. ISO is hier 320....(onderwerp is ook niet heel scherp maar gaat nu even om de achtergrond), het was wel bewolkt maar moet toch beter kunnen dacht ik....
Verdere instellingen 100 mm, F2.8, 1/1000
En gelijk vraag 2, waarom heb ik dit ook als mijn ISO op 200 staat?
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3329449
joel schreef:Nou dan wil jij/jullie mij misschien hier mee helpen, waar ik steeds tegenaan loop is dit...P1180162-2.jpg

mijn achtergronden zijn vaak een en al ruis. ISO is hier 320....(onderwerp is ook niet heel scherp maar gaat nu even om de achtergrond), het was wel bewolkt maar moet toch beter kunnen dacht ik....
Verdere instellingen 100 mm, F2.8, 1/1000
En gelijk vraag 2, waarom heb ik dit ook als mijn ISO op 200 staat?
Dat vind ik heel erg vreemd met zulke lage iso's. Wat voor toestel en lens?
Gebruikersavatar
Door KarenH
#3329456
Zachtere achtergrond kun je ook in Photoshop voor elkaar krijgen, met Filter, Vervagen, Vage lens.
Niet dat het helemaal wordt zoals je het met fotograferen voor elkaar kunt krijgen, maar het kan dus wel.

Met fotograferen kun je het ook wel voor elkaar krijgen, maar dat vind ik lastig om uit te leggen.
Belangrijke factoren zijn een lichtsterke lens, een prime of een telezoom of een lens met veel mm's en dan je lens zo wijd mogelijk open gooien.
Ik heb bijvoorbeeld een 300 mm f/4, als ik op f/4.0 fotografeer en zorg voor een rustige achtergrond komt er dit resultaat uit:

AfbeeldingMugshot by Pr1mo Fotografie, on Flickr

Ik vind het altijd een beetje lastig uitleggen, terwijl ik wel weet hoe het werkt :P
Dat is ook het hoe ik het liefst fotografeer, dicht op mijn onderwerp met de lens wijd open, zachte DoF dus. Vooral met de 85 mm f/1.4 van Sigma is het een feest om zo te fotograferen.

AfbeeldingFloating in green by Pr1mo Fotografie, on Flickr
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3329458
KarenH schreef:Zachtere achtergrond kun je ook in Photoshop voor elkaar krijgen, met Filter, Vervagen, Vage lens.
Niet dat het helemaal wordt zoals je het met fotograferen voor elkaar kunt krijgen, maar het kan dus wel.

Met fotograferen kun je het ook wel voor elkaar krijgen, maar dat vind ik lastig om uit te leggen.
Belangrijke factoren zijn een lichtsterke lens, een prime of een telezoom of een lens met veel mm's en dan je lens zo wijd mogelijk open gooien.
Ik heb bijvoorbeeld een 300 mm f/4, als ik op f/4.0 fotografeer en zorg voor een rustige achtergrond komt er dit resultaat uit:

AfbeeldingMugshot by Pr1mo Fotografie, on Flickr

Ik vind het altijd een beetje lastig uitleggen, terwijl ik wel weet hoe het werkt :P
Dat is ook het hoe ik het liefst fotografeer, dicht op mijn onderwerp met de lens wijd open, zachte DoF dus. Vooral met de 85 mm f/1.4 van Sigma is het een feest om zo te fotograferen.

AfbeeldingFloating in green by Pr1mo Fotografie, on Flickr
Er werd ook gevraagd naar de hoge ruis met een lage ISO, heb je daar een verklaring voor?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3329469
Lazy Garfield schreef:Er werd ook gevraagd naar de hoge ruis met een lage ISO, heb je daar een verklaring voor?
De verklaring daarvoor is dat als er weinig licht is, je ook bij een lage iso ruis krijgt. Je hebt namelijk bij een lage iso licht nodig om die ruis te vervagen.

Voorbeeldje:

Je hebt een situatie waarin je met ISO 800 moet fotograferen om een voldoende lichte foto te krijgen, bij sluitertijd X en diafragma Y.

Ga je bij dezelfde omstandigehden met ISO 400 fotograferen en ga je oplichten, zie je wederom ruis. Want er is niet voldoende licht om bij ISO 400 een goed belichte foto te maken. Je foto wordt dus te donker en dat geeft dus op precies dezelfde manier ruis als een hoge ISO.

In het geval van Joel is gekozen voor een sluitertijd van 1/1000ste, waardoor je dus maar heel beperkt licht op je sensor krijgt. Je hebt dat uiteraard nodig om een snelle hond scherp te krijgen. Stel dat je hier voor 1/500ste had gekozen, dan was er waarschijnlijk veel minder ruis gekomen (maar je hond ook onscherp door de beweging).

Conclusie: als je met echt korte sluitertijden en een lage ISO wil werken moet je voldoende licht (en bij voorkeur ook een lichtsterke lens) hebben om ruis te voorkomen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3329470
Angelique schreef:Nee hoor, ik zat er helemaal naast. Maar je kan natuurlijk wel een goede poging wagen :)
Vind het op zich helemaal geen gek idee! Probleem met beesten is natuurlijk dat ze nooit lang stil zitten. Mede daarom ben ik zo nieuwsgierig hoe zij het precies doen.
Gebruikersavatar
Door joel
#3329476
Lazy Garfield schreef:Dat vind ik heel erg vreemd met zulke lage iso's. Wat voor toestel en lens?
Panasonic G80 (systeemcamera Micro4/3)
Lens is 45-100mm
Lazy Garfield schreef:




De verklaring daarvoor is dat als er weinig licht is, je ook bij een lage iso ruis krijgt. Je hebt namelijk bij een lage iso licht nodig om die ruis te vervagen.

Voorbeeldje:

Je hebt een situatie waarin je met ISO 800 moet fotograferen om een voldoende lichte foto te krijgen, bij sluitertijd X en diafragma Y.

Ga je bij dezelfde omstandigehden met ISO 400 fotograferen en ga je oplichten, zie je wederom ruis. Want er is niet voldoende licht om bij ISO 400 een goed belichte foto te maken. Je foto wordt dus te donker en dat geeft dus op precies dezelfde manier ruis als een hoge ISO.

In het geval van Joel is gekozen voor een sluitertijd van 1/1000ste, waardoor je dus maar heel beperkt licht op je sensor krijgt. Je hebt dat uiteraard nodig om een snelle hond scherp te krijgen. Stel dat je hier voor 1/500ste had gekozen, dan was er waarschijnlijk veel minder ruis gekomen (maar je hond ook onscherp door de beweging).

Conclusie: als je met echt korte sluitertijden en een lage ISO wil werken moet je voldoende licht (en bij voorkeur ook een lichtsterke lens) hebben om ruis te voorkomen.
Gelukkig, dat komt bekend voor, bedankt voor je duidelijke uitleg! Ik heb een lens 45-100mm f2.8, meer kan ik me nog even niet veroorloven :'(

Morgen gaan we naar het strand, hopelijk een fijn zonnetje, dan nog maar eens proberen, dank jullie wel!
Gebruikersavatar
Door joel
#3329478
KarenH schreef:Zachtere achtergrond kun je ook in Photoshop voor elkaar krijgen, met Filter, Vervagen, Vage lens.
Niet dat het helemaal wordt zoals je het met fotograferen voor elkaar kunt krijgen, maar het kan dus wel.
ja, super als je dat kan, (maar ik dus niet) en het liefst wil ik hem zo uit mn camera laten rollen :D

Met fotograferen kun je het ook wel voor elkaar krijgen, maar dat vind ik lastig om uit te leggen.
Belangrijke factoren zijn een lichtsterke lens, een prime of een telezoom of een lens met veel mm's en dan je lens zo wijd mogelijk open gooien.
Ik heb bijvoorbeeld een 300 mm f/4, als ik op f/4.0 fotografeer en zorg voor een rustige achtergrond komt er dit resultaat uit



AfbeeldingMugshot by Pr1mo Fotografie, on Flickr
Prachtige foto, maar ik wil ze in actie, en dan die mooie achtergrond :biggrin2:

Ik vind het altijd een beetje lastig uitleggen, terwijl ik wel weet hoe het werkt :P
Dat is ook het hoe ik het liefst fotografeer, dicht op mijn onderwerp met de lens wijd open, zachte DoF dus. Vooral met de 85 mm f/1.4 van Sigma is het een feest om zo te fotograferen.

AfbeeldingFloating in green by Pr1mo Fotografie, on Flickr
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door