Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door M@rina
#3318227
Ik doe weer mee aan een wedstrijdje op facebook, het thema is lepels. Ik heb een high key en low key foto gemaakt. Heerlijk een halve dag zitten puzzelen met de instellingen.
Bijlagen
_DSC2016.1jpg.jpg
_DSC2016.1jpg.jpg (2.93 MiB) 2565 keer bekeken
_DSC2060.jpg
_DSC2060.jpg (151.77 KiB) 2565 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3318330
Zijn beide heel mooi geworden Marina! Ben benieuwd of je wint!

Ik was vandaag weer even op paddenstoelenjacht. Ik heb er een paar gevonden en het was niet echt macro, de eerste paddenstoel die ik vond was 40 cm groot :o

Uiteindelijk wel een paar gevonden en ik vond dit mijn toppertje van de dag. Twijfel of ik de groene gloed uit de paddenstoel moet halen, of dat dit juist wel mooi is. Wat vinden jullie?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3318350
Kaela schreef:Die snap ik niet?

Aan de onderzijde is een randje weg tov van de 1ste foto.

Optisch maakt dat dat op foto 1 de paddestoel uit het mos komt en bij foto 2 uit de rand van de foto.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3318352
Angelique schreef:Aan de onderzijde is een randje weg tov van de 1ste foto.

Optisch maakt dat dat op foto 1 de paddestoel uit het mos komt en bij foto 2 uit de rand van de foto.
Oooh zo. Ik heb hem ook iets recht gezet, vandaar. Ga ik thuis nog eens mee bezig, want inderdaad, ziet er minder mooi uit. Thanx :)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3318452
eelke schreef:Ik stoor me aan dat vliegje (?). Kun je die ook ff wegpoetsen? :P
Ja dat kan, maar ik vind het spinnetje juist zo leuk.
Door Siberienne
#3318467
Kaela schreef:Wat jammer dat de vliegen niet goed scherp zijn, het zou dan een hele gave foto zijn!

Ik heb eens gekeken (ben alleen een beetje thuis in canon) en het lijkt me een heel leuke camera! Bij canon kun je kiezen waar je focus wilt door je scherpstelpunt in te stellen. Of met de live view via het touch screen. Juist bij macro is het zo belangrijk controle te hebben over waar het scherpstelpunt ligt. Dat zal zo'n toestel toch ook wel hebben? Ik gebruik zelf nooit autofocus, want er is iets mis met mijn zoeker, dus dat lukt me niet zonder autofocus. Of ik ben gewoon scheel, dat kan ook ;D

Ik heb de basis zelf geleerd. Proberen, lezen, oefenen, google, oefenen, youtube, oefenen. En in dat proces heel erg veel mislukte foto's maken. Ik zou niet weten hoe ik dit met een analoog toestel ooit had kunnen leren, lang leve de digitale camera's!
Nu ik specifiekere dingen wil, volg ik workshops. Ik vind dat wel moeilijk kiezen, want het is vaak prijzig en ze zijn lang niet allemaal even nuttig. Ik ben een paar keer echt afgeknapt op "je moet minstens al deze dure dingen hebben, anders kan het echt heus niet". Maar ik heb ook hele leuke, inhoudelijk goede en inspirerende workshops gedaan. Die zijn hun prijs dan dubbel en dwars waard. De canon experience days laatst waren laagdrempelig, zowel qua prijs als qua inhoud, maar toch weer leuk om dingen te proberen en ontdekken. In november ga ik naar Nature Talks en ik ben apetrots dat mijn vriendin daar een lezing gaat geven. Dat zijn dagen die niet veel kosten, maar die wel inspirerend werken.

Uhm... gebruik je nu wel of geen autofocus? Ik heb ook een canon en dacht dat ik een probleem met de zoeker had (beeld door de zoeker niet meer scherp) maar er blijkt een klein draaiwieltje te zitten waarmee je dat in kan stellen dus. Ahum. Voelde me wel een beetje blont, maar gelukkig kreeg ik die tip al via de mail voor ik de camera opstuurde ...

Vroeger, voor het digitale tijdperk, maakten wij dia’s (ik fotografeerde toen samen met manlief). Met belichtingstrapjes. En dan kwamen we terug van vakantie, dia’s inramen, kijken en weggooien maar.. maar omdat we student waren en weinig geld, recycleden we de raampjes. Kon je die dingen weer uit elkaar gaan zitten peuteren.

Ik moet wel zeggen, wat ik nog wel eens mis is het grotere dynamische bereik van diafilm. Ik was echt gefrustreerd dat landschappen met de digitale camera niet goed lukten want ineens had ik te donkere stukken erin etc. En bij andere mensen lukte het toch wel... totdat ik begreep dat er zoiets bestaat als stacking. En daar ben ik dan niet handig genoeg mee / geduldig genoeg voor.

Hmmm eigenlijk vond ik het dia’s knippen, inramen, kijken en selecteren minder rottig werk dan nabewerking op de computer :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2: misschien moet ik de oude camera uit het stof trekken... alleen is het direct kunnen zien wat je maakt toch ook wel heul erg leuk en handig.....

‘Klik’ oude doos weer dicht..... :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3318474
Siberienne schreef:Uhm... gebruik je nu wel of geen autofocus? Ik heb ook een canon en dacht dat ik een probleem met de zoeker had (beeld door de zoeker niet meer scherp) maar er blijkt een klein draaiwieltje te zitten waarmee je dat in kan stellen dus. Ahum. Voelde me wel een beetje blont, maar gelukkig kreeg ik die tip al via de mail voor ik de camera opstuurde ...

Vroeger, voor het digitale tijdperk, maakten wij dia’s (ik fotografeerde toen samen met manlief). Met belichtingstrapjes. En dan kwamen we terug van vakantie, dia’s inramen, kijken en weggooien maar.. maar omdat we student waren en weinig geld, recycleden we de raampjes. Kon je die dingen weer uit elkaar gaan zitten peuteren.

Ik moet wel zeggen, wat ik nog wel eens mis is het grotere dynamische bereik van diafilm. Ik was echt gefrustreerd dat landschappen met de digitale camera niet goed lukten want ineens had ik te donkere stukken erin etc. En bij andere mensen lukte het toch wel... totdat ik begreep dat er zoiets bestaat als stacking. En daar ben ik dan niet handig genoeg mee / geduldig genoeg voor.

Hmmm eigenlijk vond ik het dia’s knippen, inramen, kijken en selecteren minder rottig werk dan nabewerking op de computer :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2: misschien moet ik de oude camera uit het stof trekken... alleen is het direct kunnen zien wat je maakt toch ook wel heul erg leuk en handig.....

‘Klik’ oude doos weer dicht..... :biggrin2:
Ik gebruik wel de autofocus, ik zei het verkeerd. Ik gebruik geen handmatig scherpstellen. Naar dat wieltje ga ik op zoek!

Dat dynamische bereik zit hem nu vooral in nabewerking. Daarom is in Raw fotograferen zo waardevol, dan heb je zoveel meer informatie in je bestand en kan je heel veel. En met een paar lagen is dat super simpel, dat is sneller gebeurd dan een raampje uit elkaar peuteren ;)
Stacking kan ook, daar heb ik schitterende resultaten mee gezien. Ik heb het zelf nog nooit gedaan, moet ik me toch maar eens in gaan verdiepen.
eelke schreef:
Ja, dat mag natuurlijk, het is jouw foto ;D
Speciaal voor jou dan! Morgen, als ik de migraine met goed fatsoen weg geslapen heb (middagdutje deed al wonderen gelukkig)
Door M@rina
#3318481
Dat wieltje waar je naar zoekt is je dioptrie. Als je een bril draagt kan je daarmee je ogen corrigeren (bj mijn cameravan -2 tot +1 ) maar het houdt geen rekening met cilinders.

Krijg je geen scherpe foto's, wat je ook probeert, dan zou je kunnen overwegen om je lens te laten kalibreren bij een fotospeciaalzaak.
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3318500
Aquillo schreef:Oh leuk ik heb een Olympus systeemcamera sinds eind 2013.. de OMD E-M10II :D
Leuk! Dan ben je vast verder dan ik. :)



Dioptrie is wel weer lastig als je met z'n tweeën de camera gebruikt. Ik doe dus bijna nooit iets door de zoeker omdat die op het zicht van meneer afgesteld staat. Maar dat kan natuurlijk ook anders. ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door