Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3316984
Opmerking moderatorteam; er was behoefte aan een speciaal topic om over fotografie te praten. De aanzet hiervoor was een gesprek uit een ander topic, dus daarmee trappen we hier af. Dit topic is dus bedoeld om foto's te delen en over fotografie te praten. Het delen van leuke andere foto's kan natuurlijk ook nog in een ander topic zoals 'foto van de dag'. Dit topic is bedoeld om serieuze ervaringen, informatie en tips te delen.

Kaela schreef:Thanx Zurca en Lazy Carfield!
Karin hoe krijg je de voor en achtergrond zo mooi onscherp.
Ik krijg meestal alleen de achtergrond en een deel van de voorgrond onscherp zoals bij deze, met wat voor lens en diafragma heb je dat gedaan?
Ben ik wel benieuwd naar.
DSC_0010 HDR.jpg
DSC_0010 HDR.jpg (5.69 MiB) 4126 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op wo 11 okt 2017, 02:31, 6 keer totaal gewijzigd.
Door zurca
#3316985
Lazy Garfield schreef:Karin hoe krijg je de voor en achtergrond zo mooi onscherp.
Ik krijg meestal alleen de achtergrond en een deel van de voorgrond onscherp, met wat voor lens en diafragma heb je dat gedaan?
Ben ik wel benieuwd naar.
Hoe verder je achtergrond van je onderwerp hoe meer onscherpte je in je achtergrond krijgt. En dan een diafragma van F2.8 tot f5.6 gebruiken.
Naast een macrolens is het ook leuk om "macro in het landschap" te fotograferen met een telelens. Lekker inzoomen geeft ook een mooie onscherpe achtergrond
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3316987
zurca schreef:Hoe verder je achtergrond van je onderwerp hoe meer onscherpte je in je achtergrond krijgt. En dan een diafragma van F2.8 tot f5.6 gebruiken.
Naast een macrolens is het ook leuk om "macro in het landschap" te fotograferen met een telelens. Lekker inzoomen geeft ook een mooie onscherpe achtergrond
Je was erg snel met je antwoord, in bovenstaaande post heb ik foto toegevoegd, gemaakt met een 55-200 en diafragma 5.6, maar dan nog is een deel van de voorgrond scherp.
Door zurca
#3316989
Ah jij wilt je voorgrond ook onscherp...
Dat kan je doen door iets op de voorgrond heel dicht bij je lens te houden. De foto die jij bij je vraag hebt geplaats, daar zou je dus je lens in het mos kunnen "parkeren" zodat er mos heel dichtbij je lens is. Lukt dat niet dan pak je iets, een blad of een stuk losse mos om dat bij je lens te houden.
De foto van Karin, die paddenstoel staat in het gras. zij zal haar lens in het gras gehad hebben en daardoor is er gras op de voorgrond heel dichtbij haar lens geweest.
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3316990
zurca schreef:Ah jij wilt je voorgrond ook onscherp...
Dat kan je doen door iets op de voorgrond heel dicht bij je lens te houden. De foto die jij bij je vraag hebt geplaats, daar zou je dus je lens in het mos kunnen "parkeren" zodat er mos heel dichtbij je lens is. Lukt dat niet dan pak je iets, een blad of een stuk losse mos om dat bij je lens te houden.
De foto van Karin, die paddenstoel staat in het gras. zij zal haar lens in het gras gehad hebben en daardoor is er gras op de voorgrond heel dichtbij haar lens geweest.
Dank je zurca daar heb ik iets aan!
Door zurca
#3316992
Even 2 voorbeeldjes;
20150627-EAM-0219.jpg
20150627-EAM-0219.jpg (1.05 MiB) 4150 keer bekeken
20150924-EAM-0126-2.jpg
20150924-EAM-0126-2.jpg (1.3 MiB) 4150 keer bekeken
De eerste van die klaver, die foto is gemaakt in een stukje gras wat vol stond met klaver. Ik heb mijn camera tussen de klaver gelegd, op een rijstzak, en ben toen gaan zoeken naar een mooie compositie. Doordat er klaver op de voorgrond heel dichtbij/tegen de lens aanzat krijg je dus die mooie wazige voorgrond. Dan de achtergrond, ik heb een klaver uitgekozen die net wat verder boven alles uitstak. Door scherp te stellen op die ene klaver is alles wat daar achter lag ook wat verder weg. Had ik een klaver gekozen die lager lag en meer op 1 lijn met andere klvers dan had ik meer scherpte in de achtergrond gekregen. En ik denk dat ik een f2.8 gebruikt heb.

De andere foto zelfde verhaal dus. Mos op de voorgrond goed dichtbij en zorgen dat er achter je onderwerp ruimte is met je achtergrond.

Edit; de paddenstoelen heb ik trouwens bijgelicht met een reflexiescherm en een zaklamp. Doet niets met je voor en achtergrond maar geeft wel een leuk effect :)
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3316993
zurca schreef:Even 2 voorbeeldjes;
20150627-EAM-0219.jpg
20150924-EAM-0126-2.jpg

De eerste van die klaver, die foto is gemaakt in een stukje gras wat vol stond met klaver. Ik heb mijn camera tussen de klaver gelegd, op een rijstzak, en ben toen gaan zoeken naar een mooie compositie. Doordat er klaver op de voorgrond heel dichtbij/tegen de lens aanzat krijg je dus die mooie wazige voorgrond. Dan de achtergrond, ik heb een klaver uitgekozen die net wat verder boven alles uitstak. Door scherp te stellen op die ene klaver is alles wat daar achter lag ook wat verder weg. Had ik een klaver gekozen die lager lag en meer op 1 lijn met andere klvers dan had ik meer scherpte in de achtergrond gekregen. En ik denk dat ik een f2.8 gebruikt heb.

De andere foto zelfde verhaal dus. Mos op de voorgrond goed dichtbij en zorgen dat er achter je onderwerp ruimte is met je achtergrond.

Edit; de paddenstoelen heb ik trouwens bijgelicht met een reflexiescherm en een zaklamp. Doet niets met je voor en achtergrond maar geeft wel een leuk effect :)
Heel erg mooi, complimenten!
Door zurca
#3317030
Karin, zal ik 1 van de moderators vragen om even een afsplitsing te maken van je topic? Zodat onze foto's uit jouw topic blijven en er dan een "plekje" is voor tips en trucs?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3317032
zurca schreef:Karin, zal ik 1 van de moderators vragen om even een afsplitsing te maken van je topic? Zodat onze foto's uit jouw topic blijven en er dan een "plekje" is voor tips en trucs?
Mag. Ik vind het niet erg hoor, maar voor de langere termijn wel handig. We hebben ook een moestuin en hardlooptopic en dat is altijd wel fijn met terug vinden.
Lazy Garfield schreef:Karin hoe krijg je de voor en achtergrond zo mooi onscherp.
Ik krijg meestal alleen de achtergrond en een deel van de voorgrond onscherp, met wat voor lens en diafragma heb je dat gedaan?
Ben ik wel benieuwd naar.
Ik heb inderdaad gedaan wat Zurca zegt. Diafragma 2.8 (kleiner kan mijn lens niet) en dan de camera echt in het gras leggen. Anders krijg je ook de horizon er niet op en dat vond ik in deze setting toch wel veel mooier dan zonder horizon. Doordat je camera in het gras ligt, is de voorgrond ook buiten je scherptediepte bereik en wordt het zo wazig.
Door zurca
#3317117
Kaela schreef:Mag. Ik vind het niet erg hoor, maar voor de langere termijn wel handig. We hebben ook een moestuin en hardlooptopic en dat is altijd wel fijn met terug vinden.


Ja dat is wel leuk....een topic waar iedereen tips en trucs kwijt kan, foto's kan plaatsen met een vraag...
Ik ga ff een pbtje versturen ;)
Door zurca
#3317155
Wat ik zelf altijd wel een leuk "discussiepunt" vind is; In hoeverre moet er nu iets scherp zijn in een foto...is een foto per definitie mislukt als er geen scherp onderwerp in de foto is?
Zelf heb ik een aantal foto's, bewust zo gemaakt, waar geen scherp onderwerp op te zien is. Het is ook een kwestie van smaak denk ik maar zelf vind ik dit wel een foto die het bekijken waard is.
Wat vinden jullie van een foto met weinig tot geen scherp onderwerp?
themacategorie2015_LiesbethdeMan_mos.jpg
themacategorie2015_LiesbethdeMan_mos.jpg (165.53 KiB) 4063 keer bekeken
(Hoe zien jullie de foto? Enom groot? Of verkleind het programma hier op BP automatisch de foto? Zelf zie ik 'm namelijk verkleind in beeld verschijnen..)
Gebruikersavatar
Door KarenH
#3317156
zurca schreef:Wat ik zelf altijd wel een leuk "discussiepunt" vind is; In hoeverre moet er nu iets scherp zijn in een foto...is een foto per definitie mislukt als er geen scherp onderwerp in de foto is?
Zelf heb ik een aantal foto's, bewust zo gemaakt, waar geen scherp onderwerp op te zien is. Het is ook een kwestie van smaak denk ik maar zelf vind ik dit wel een foto die het bekijken waard is.
Wat vinden jullie van een foto met weinig tot geen scherp onderwerp?

themacategorie2015_LiesbethdeMan_mos.jpg

(Hoe zien jullie de foto? Enom groot? Of verkleind het programma hier op BP automatisch de foto? Zelf zie ik 'm namelijk verkleind in beeld verschijnen..)
Ik hou er van, maar ik hou sowieso van de lens wijd open gooien.
Alleen in de studio knijp ik de lens, maar ook daar fotografeer ik liever 'maar' op f/5.6 en zijn max f/8.0
Door Siberienne
#3317158
Ik vind zo'n helemaal onscherpe foto dromerig, kan mooi zijn maar ook een beetje "irritant" omdat mijn ogen blijven zoeken naar een scherp punt. Die van jou vind ik wel mooi, ik heb meer moeite met bewust onscherpe foto's van bewegende objecten, dat vind ik minder.

(((( ik ben technisch niet zo onderlegd, lees wel graag mee. Heb wel ideeen over compositie en wat werkt en niet werkt voor mij, is het ok als ik daar dingen over zeg? Fotografie is beetje ondergesneeuwd geraakt bij mij, ik kom er niet echt aan toe, vind het wel leuk om mee te kijken en praten))))

Ik houd ervan om structuren en vormen in beeld te brengen maar zoek nog naar manieren dat dat "overkomt"
Deze twee zijn uit de Morvan, het is een bizarre boomstronk. Ik had alleen mijn kleine camera bij me, en die flitste "per ongeluk" en eigenlijk vind ik het wel grappig geworden. Daarna ook nog zonder flits
IMG_2502.JPG
IMG_2502.JPG (3.97 MiB) 4053 keer bekeken
IMG_2501.JPG
IMG_2501.JPG (3.68 MiB) 4053 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3317163
zurca schreef:Wat ik zelf altijd wel een leuk "discussiepunt" vind is; In hoeverre moet er nu iets scherp zijn in een foto...is een foto per definitie mislukt als er geen scherp onderwerp in de foto is?
Zelf heb ik een aantal foto's, bewust zo gemaakt, waar geen scherp onderwerp op te zien is. Het is ook een kwestie van smaak denk ik maar zelf vind ik dit wel een foto die het bekijken waard is.
Wat vinden jullie van een foto met weinig tot geen scherp onderwerp?

themacategorie2015_LiesbethdeMan_mos.jpg

(Hoe zien jullie de foto? Enom groot? Of verkleind het programma hier op BP automatisch de foto? Zelf zie ik 'm namelijk verkleind in beeld verschijnen..)

Foto wordt verkleind, ik zie iig een heel beschaafd formaat :)

Scherp of niet hangt voor mij helemaal af van de foto/onderwerp/doelstelling ect. Dit voorbeeld van jou vind ik prima zo. Een ochtendlandschap in de mist, daar zoek ik ook geen scherptepunt in. Een overdaglandschap weer wel.

Foto's met een duidelijk onderwerp, daar wil ik wel graag een fractie scherpte in zien. Foto van paddestoel of blommetje of ander klein gespuis wil ik graag wat scherpte zien als het de bedoeling is dat paddestoel de POV is.
Foto's van mijn honden b.v. kunnen naar mijn smaak soms te scherp zijn en dan mag ik graag een tandje verzachten. Maar dat ziet er wel anders uit dan dat de foto gewoon niet scherp genoeg was. Foto's van auto's b.v dan wens ik wel bloedscherpte, net als van vogeltjes van dichtbij.
Maar om bij honden te blijven. Een topmoment vastleggen en dan iets scherpte missen vind ik dan net zo goed boeie. Dat valt dan onder registratie en dat kan door het vluchtige moment nou eenmaal niet altijd helemaal technisch perfect zijn.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door