Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door KarenH
#3327864
Kaela schreef:Ja daar heb je wel een punt. Als ik iets doe omdat ik het mooi vind, maakt het geen bal uit wat een ander er van vindt. Maar ja, dat geldt voor mijn eigen werk. Op het moment dat ik in opdracht werk, moet ik juist maken wat een ander mooi vindt. En weet je wat ik zo gek vind. Als het mijn eigen werk is, is men veel meer geneigd te zeggen wat ze vinden, dan wanneer ik om eerlijke feedback op betaald werk vraag. Dan komt er geen boe of bah uit, behalve een mooi geworden hoor. En dan hoop ik maar dat ze dat menen, want bij betaald werk wil ik juist zo graag dat de klant er écht blij mee is!

Nou ja, ik ben klaar met klagen, sorry :D . Hopelijk vindt je de ruimte dit jaar weer Zurca. Maar als toevoeging op het andere topic, gun jezelf dat waar je blij van wordt :-* . Als er iets geen moetje is, dan is het fotograferen wel!

Aan de andere kant, mensen huren je in omdat ze jouw stijl mooi vinden.......
Ik ben ook eigenwijs, waarschijnlijk als ik meer zou doen wat de mensen willen dat ik meer klanten zou hebben. Maar het is ook mijn mening als je iets doet voor een ander en er dus minder passie (in mijn geval) in stopt het ook blijkt uit de foto's. Niet dat ze dan slecht zijn, maar ik zie echt wel verschil in foto's waarbij het onderwerp mijn hart laat zingen of een foto waar ik echt heus wel mijn best voor gedaan heb maar er toch minder liefde in zit? Klinkt het nog een beetje zinnig?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3327866
Ja dat klinkt zeker heel zinnig. En je hebt ook gelijk, kennelijk vinden ze wat ik maak mooi genoeg om me voor ze aan het werk te zetten. En ik herken dat ook hoor, hoe meer passie je bij een foto voelt hoe mooier hij wordt. Foto’s maken van dingen die je minder leuk vindt of op een manier die je minder leuk vindt geven vaak minder resultaat.

Mijn tante heeft gevraagd of ik nog een mooie foto van mijn oom wil maken. Die gaat erg achteruit qua gezondheid. Heb nu mijn camera mee en ik hoop zo dat het wat lukken wil, want dat gun ik mijn tante zo. Maar oei, hoe ik het voor elkaar moet gaan krijgen weet ik nog niet zo goed.
Gebruikersavatar
Door KarenH
#3327867
Oh, dat is pittig maar ook mooi.
Lastig idd. Ik heb van mijn vader een paar jaar geleden met de kerst hele leuke foto's gemaakt, na het eten.
Met een kerstboom op de achtergrond, 50 mm op f/2.0 dus mooie bolletjes. Ook samen met mijn moeder.
Een van de foto's (van hem alleen) stond op de kist op de begrafenis en mijn moeder wilde die ook op de bedank kaart.
Die foto staat op de kast.

Maar met een lange lens (als je de ruimte hebt uiteraard) kun je misschien foto's van hen samen maken zonder dat je teveel in hun zone komt.
Laatst gewijzigd door KarenH op za 13 jan 2018, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3327869
Zo’n foto is goud waard. Van mijn vader en moeder heb ik tijdens een bruiloft een hele mooie foto gemaakt. En toen hij overleed heb ik mijn moeder er af geshopt en die foto staat nu bij de hele familie.
Het lastige is dat mijn oom 95% van de tijd nors naar beneden kijkt en in zijn eigen wereldje zit. En als hij opkijkt is dat meestal met een verbaasde blik dat er nog een wereld om hem heen is. En zo’n mooie kerstboom staat er nu natuurlijk niet meer. Dat klinkt wel heel mooi, dat je dat zo hebt kunnen maken.
Ik ga het met de telelens proberen, kijken of dat wat wil.
Door Siberienne
#3327898
Kaela schreef:Zo’n foto is goud waard. Van mijn vader en moeder heb ik tijdens een bruiloft een hele mooie foto gemaakt. En toen hij overleed heb ik mijn moeder er af geshopt en die foto staat nu bij de hele familie.
Het lastige is dat mijn oom 95% van de tijd nors naar beneden kijkt en in zijn eigen wereldje zit. En als hij opkijkt is dat meestal met een verbaasde blik dat er nog een wereld om hem heen is. En zo’n mooie kerstboom staat er nu natuurlijk niet meer. Dat klinkt wel heel mooi, dat je dat zo hebt kunnen maken.
Ik ga het met de telelens proberen, kijken of dat wat wil.
Een hele waardevolle opdracht.
Ik heb bij een vriendin foto’s mogen maken van een van de laatste dagen van een van haar honden. Ik vond dat echt een hele eer. En de vriendin vond er mooie foto’s bij :)

Ik heb in Groningen in het academisch ziekenhuis een fototentoonstelling gezien gemaakt door kunstenaars van oude, zieke en ook dementerende mensen, dat waren prachtige foto’s. Niet de standaard frontale portretten maar ook de plaatjes waarbij de camera als het ware de blik vd persoon volgde, of close up foto’s van handen. Misschien kun je ook daarmee spelen, want dat je oom in zijn eigen wereld zit is ook hoe het is nu. Succes ! Laat je gevoel spreken en experimenteer!
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3327911
Kaela schreef:Thanxs :)

Ja dat is wel erg leuk, alleen ik merk dat ik niet heel erg van de filmpjes kijken ben. Maar er zit echt wel heel leuk en leerzaam spul in, dus ik moet dat gewoon gaan doen. Ben nu aan het kijken over macro en na het filmpje dat ik nu kijk over de techniek, komt fotostacking. Daar ben ik wel benieuwd naar, heb ik nog nooit mee gewerkt.
Toen ik dit las ben ik ook eens gaan kijken naar Foto Stacking. Dat is wel erg mooi hoor en erg gemakkelijk te doen met deze uitleg: https://defotoblogger.nl/how-to-focus-s ... beginners/ of bedoel je zoals je zegt Fotostacking dat ken ik niet.

Trouwens ik vind die derde foto van die vlinder echt heel erg mooi hoor!!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3327958
Lazy Garfield schreef:Toen ik dit las ben ik ook eens gaan kijken naar Foto Stacking. Dat is wel erg mooi hoor en erg gemakkelijk te doen met deze uitleg: https://defotoblogger.nl/how-to-focus-s ... beginners/ of bedoel je zoals je zegt Fotostacking dat ken ik niet.

Trouwens ik vind die derde foto van die vlinder echt heel erg mooi hoor!!
Dank je :)

Ja ik bedoel focusstacking. Geen idee hoe ik nou weer bij fotostacking kom ;D . Dank voor je link! Het filmpje was op zich heel duidelijk, maar werd in lightroom gedaan. Ik werk met photoshop, dus fijn om het in fotoshop te kunnen proberen. Heb het uitgeprobeerd op een stilleven en met goed resultaat. Leuk om te leren!
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3327967
Kaela schreef:Dank je :)

Ja ik bedoel focusstacking. Geen idee hoe ik nou weer bij fotostacking kom ;D . Dank voor je link! Het filmpje was op zich heel duidelijk, maar werd in lightroom gedaan. Ik werk met photoshop, dus fijn om het in fotoshop te kunnen proberen. Heb het uitgeprobeerd op een stilleven en met goed resultaat. Leuk om te leren!
Ik heb het gedaan met een zestal foto's en dan verticaal iedere keer scherpstellen.
Daarna ook in Photoshop gedaan met verbluffend resultaat!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3327988
Lazy Garfield schreef:Ik heb het gedaan met een zestal foto's en dan verticaal iedere keer scherpstellen.
Daarna ook in Photoshop gedaan met verbluffend resultaat!
Ja gaaf he. Grappig dat software zoiets kan, anders moet je zelf gaan knutselen en dan ben je wel even bezig!

Wat ik ook leuk vind is dat ik nu begrijp waarom je er voor kan kiezen. In het filmpje legde hij uit, dat hoe groter je diafragma, hoe softer je scherpte. Dus je kunt soms wel kiezen voor een groter diafragma voor een grotere scherptediepte, maar dan is je scherpte dus softer. Met een kleiner diafragma is dat wat scherp is, veel scherper en dat benut je met focusstacking.
Ik ga er dus zeker vaker gebruik van maken!
Gebruikersavatar
Door KarenH
#3328025
Kaela schreef:Ja gaaf he. Grappig dat software zoiets kan, anders moet je zelf gaan knutselen en dan ben je wel even bezig!

Wat ik ook leuk vind is dat ik nu begrijp waarom je er voor kan kiezen. In het filmpje legde hij uit, dat hoe groter je diafragma, hoe softer je scherpte. Dus je kunt soms wel kiezen voor een groter diafragma voor een grotere scherptediepte, maar dan is je scherpte dus softer. Met een kleiner diafragma is dat wat scherp is, veel scherper en dat benut je met focusstacking.
Ik ga er dus zeker vaker gebruik van maken!
Ik neem aan dat je kleinere scherptediepte bedoeld ;)


Week 2. Uitgerekend vandaag is het mooi weer, maar mijn lijf werkt even niet mee, dus ik doe het maar met de studio foto die ik gisteren gemaakt heb.
Het is een verbaal hondje, die Iggy :D

Afbeelding2/52 He You!!!!! by Pr1mo Fotografie, on Flickr
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3328072
Kaela schreef:Ik bedoelde een groter diafragma getal, dus een kleiner gat inderdaad!

Iggy is leuk!!!!
Dat dacht ik al, trouwens met een groot diafragma (klein getal) van 1.8 op een 50 mm lens kreeg ik met 6 verticale scherpstelpunten ook een mooi scherp resultaat.
Dus met een klein diafragma (groot getal) zal het resultaat nog beter zijn!!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3328200
Kaio schreef:oo een half on topic fotovraagje
Hebben er meer mensen problemen met canon eos software en windows 10 PC? :-\
Wat bedoel je precies?
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3328216
ik heb een canos eos utility om lekker snel foto's in te laden, de oude start niet op. De nieuwe die ik gedownload heb zegt dat er al eentje draait (wat niet waar is)
in de browser van dpp kom ik ook niet op de sd kaart via het toestel
(gelukkig kan ik wel aan de SD kaart in Windows, maar vind dus ook programma's fijner)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door