Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3317302
Ik ben ook echt super super blij :D
En ik heb lopen denken, beide baasjes werken en mijn logee is dus normaal gesproken vrij veel alleen, misschien dat dat het gedrag in huis van afgelopen maandag verklaard :-\ In huis is hij nu weer gewoon rustig, behalve wanneer ik mij verplaats, maar dat is dus herder eigen! Met stofzuigen ed leg ik hem of buiten of in in de hal en dat gaat prima! Het is een schat, echt een lieverd!
#3317405
Het is en blijft een herder, dus je zult echt goed je grenzen moeten aangeven. Correct en strakke hand. Afhankelijk van de hond kun je daarmee voor in huis al binnen een paar dagen goed resultaat halen.

Ik ben echt een voorstander van positief gedrag belonen maar op een correcte manier negatief gedrag afstraffen kan bij een herder ook geen kwaad. Niet iedereen denk daar zo over maar zowel bij onze Oud duitse herder en onze vorige witte herder hadden wij na de pubertijd een super hond.

Ik begrijp als ik het het topic doorlees dat het wandelen al een stuk beter gaat met een tuig? Dat ging bij ons ook een tijdje goed totdat ze door had dat je ook daarmee kon trekken. Omdat ik zelf een polsblessure heb en daardoor niet heel veel aan mijn hand kan hebben zijn we daarom overstapt naar een soort van sliplijn. Als je deze goed toepast trek de hond niet meer (wordt gelijk afgestraft). Uiteraard moet je in dit geval positief gedrag heel goed belonen. Wij hadden binnen een paar dagen een hond die een stuk rustiger liep en bijna niet meer trok.

Even een voorbeeld van zo'n lijn.
antitreklijn.jpg
antitreklijn.jpg (37.3 KiB) 2381 keer bekeken
#3317415
sentinel1984 schreef:Het is en blijft een herder, dus je zult echt goed je grenzen moeten aangeven. Correct en strakke hand. Afhankelijk van de hond kun je daarmee voor in huis al binnen een paar dagen goed resultaat halen.

Ik ben echt een voorstander van positief gedrag belonen maar op een correcte manier negatief gedrag afstraffen kan bij een herder ook geen kwaad. Niet iedereen denk daar zo over maar zowel bij onze Oud duitse herder en onze vorige witte herder hadden wij na de pubertijd een super hond.

Ik begrijp als ik het het topic doorlees dat het wandelen al een stuk beter gaat met een tuig? Dat ging bij ons ook een tijdje goed totdat ze door had dat je ook daarmee kon trekken. Omdat ik zelf een polsblessure heb en daardoor niet heel veel aan mijn hand kan hebben zijn we daarom overstapt naar een soort van sliplijn. Als je deze goed toepast trek de hond niet meer (wordt gelijk afgestraft). Uiteraard moet je in dit geval positief gedrag heel goed belonen. Wij hadden binnen een paar dagen een hond die een stuk rustiger liep en bijna niet meer trok.

Even een voorbeeld van zo'n lijn.
antitreklijn.jpg
Het gaat hier om een logeerhond he. Niet die van haarzelf. Lijkt me écht geen handig advies. En zo te lezen gelukkig ook mosterd na de maaltijd, fijn dat het al beter gaat Radja!
#3317426
Ik bedoel uiteraard niet de hond schoppen, slaan aan de oren of haren trekken of iets van die aard!
Afstraffen is wellicht wat zwaar uitgedrukt, geen enkele hond bij ons krijgt "pak rammel" of wordt in de hoek geschopt. Dan helpt je niet om een goede band op te bouwen met je hond.

Maar wat mij gewoon regelmatig opvalt is dat, o.a. op hondentraining, al het positieve moet worden beloont en de negatieve zaken moeten worden genegeerd. Dit op het overdreven af.
Als een hond iets doet wat niet mag, zoals eten van de tafel pakken of de stofzuigerslang na jagen, mag je naast een serieuze foei ook een tik(je) op de neus geven. Ook kun je honden in de nek pakken.
Bij het wandelen kun je de hond ook best een duwtje geven op de achterzijde (nee ze hoeven niet om te vallen). Het kan ze net even uit hun fysieke en mentale balans halen.

En ja, ook bij een logeerhond kun je dat best doen. Je hoeft toch niet alles goed te vinden?
Ik snap dat dit een logeerhond is en dat de ene hond niet de andere is en je dit moet aanvoelen. Je zult na een kleine 2 weken niet een afgetrainde hond hebben maar wel een hond waar de scherpe kanten vanaf zijn.
#3317433
sentinel1984 schreef:Ik bedoel uiteraard niet de hond schoppen, slaan aan de oren of haren trekken of iets van die aard!
Afstraffen is wellicht wat zwaar uitgedrukt, geen enkele hond bij ons krijgt "pak rammel" of wordt in de hoek geschopt. Dan helpt je niet om een goede band op te bouwen met je hond.

Maar wat mij gewoon regelmatig opvalt is dat, o.a. op hondentraining, al het positieve moet worden beloont en de negatieve zaken moeten worden genegeerd. Dit op het overdreven af.
Als een hond iets doet wat niet mag, zoals eten van de tafel pakken of de stofzuigerslang na jagen, mag je naast een serieuze foei ook een tik(je) op de neus geven. Ook kun je honden in de nek pakken.
Bij het wandelen kun je de hond ook best een duwtje geven op de achterzijde (nee ze hoeven niet om te vallen). Het kan ze net even uit hun fysieke en mentale balans halen
.

En ja, ook bij een logeerhond kun je dat best doen. Je hoeft toch niet alles goed te vinden?
Ik snap dat dit een logeerhond is en dat de ene hond niet de andere is en je dit moet aanvoelen. Je zult na een kleine 2 weken niet een afgetrainde hond hebben maar wel een hond waar de scherpe kanten vanaf zijn.
:o
Meen je dit nou serieus?
#3317434
Ik bedoelde ook niet schoppen, het was een oprecht geïnteresseerde vraag, omdat op een juiste manier straffen erg moeilijk is. (Dus als je wil dat straf als zodanig wordt ervaren, en het gevolg heeft dat het "verkeerde" gedrag stopt)
No offence, maar een tikje op de neus of een duwtje tegen de achterhand valt daar mi niet onder.
Daarmee zeg ik niet dat ik tegen corrigeren ben, "eh" of "nee" gebruik ik zelf wel. Ik ken jouw hondenschool niet, maar wellicht zou je mij ook "overdreven" vinden in mijn belonen. Want ik beloon veel, het is namelijk ontzettend effectief. Als je weet hoe een hond leert, dan weet je ook dat hij van straf meestal niet leert (tenzij de straf aan alle voorwaarden voldoet, wat bijna niet mogelijk is in de meeste gevallen)
Dus vandaar mijn vraag, wat maakt een straf "correct"?

NB: in de nek pakken heb ik niet genoemd want vind ik echt not done, zolang het niet is bedoeld ter afwending van direct levensgevaar.

By the way: eten van tafel is zó ontzettend belonend dat de hond jouw tikje op de neus daar wel voor overheeft. Beter leer je je hond dat zelfbeheersing en niet eten van tafel hem iets oplevert. Door te belonen dus!
En dat is niet overdreven, het kan ervoor zorgen dat jouw hond rakelings langs de biefstuk kan lopen zonder noemenswaardige interesse. Kost wat training, maar heb je ook profijt van in dat onbewaakte ogenblik...
Laatst gewijzigd door Nikass op za 14 okt 2017, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
#3317435
koekje schreef::o
Meen je dit nou serieus?
+1

Ik zou het niet in mijn hoofd halen om dit bij mijn beste vrienden, mijn man, of mijn kinderen te doen. Mijn hond is mijn maatje, dus waarom zou ik hem pijn moeten doen (want echt, waarom zou je anders een "tikje" op de neus geven, of hem in zijn nekvel grijpen?) zodat hij dan naar me luistert?

Dan ben ik liever zo'n idioot die elk stapje dat hij goed zet beloont. Hebben we tenminste allebei plezier van onze vriendschap...
#3317436
Precies. En mocht mijn hond door de oppas op een dergelijke manier gestraft worden dan is het de laatste keer dat hij bij die oppas is geweest.

Waarom zou je een hond uit balans willen halen eigenlijk?
Is bijna grappig: ik zet alles in om mijn honden fysiek en mentaal in balans te krijgen en te houden :-\ ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door