Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3317065
Kaio schreef:Ik weet niet he, maar een anti-trektuig met deze levels? Denk dat ie daar ook doorheen gaat. Tenminste een newf wel en denk dat een herder ook sterk genoeg ervoor is? Maar goed een newf is ook wel een stuk koppiger en lomper dat wel.

Hoe lang is ie al bij jullie? Klinkt veel als stressgedrag.


Ik heb net een herplaatser in huis ::) ::) ::) , dus het trekken, andere gewoontes, etc is me nu wel weer aardig bekend ::) Ik merk dat het trekken doorgaans minder wordt behalve bij nieuwe routes, of interessante routes. Dingen die hij ziet bewegen. En langs honden afgaan die ook uitdagend zijn is al helemaal uitdagend. ::) Werk aan de winkel maar zoiets krijg ik echt niet binnen 2 weken op zijn plaats. Allereerst zit er al veel stress in zijn lijf vanwege de verplaatsing ed. En dan moet ie nog veel leren.

Daarom denk ik ergens dat de herder ook wel stress heeft dan zijn ze meestal drukker en trekken ze aan de riem ed. Was hij al eens vaker een paar dagen bij jullie?

Hij is nooit eerder alleen bij ons thuis geweest. Maar dit gedrag ken ik wel van hem als wij bij hun op visite zijn of zij bij ons! Maar ook wanneer anderen mensen bij hun komen. Mijn vriendin zegt ook altijd dat hij zo anders is wanneer er iemand is! Dan luistert hij ook voor geen meter en kan dan ook geen rust vinden. Trekken aan de riem doet hij ook bij hun, altijd al gedaan. Normaal gaat hij of in een kennel of bij anderen wanneer zij op vliegvakantie gaan. Hij is hier sinds afgelopen donderdag en in het begin was het inderdaad een andere hond in huis en mijn vriendin dolblij dat ik dat ook eindelijk een keer zag. Dit gedrag in de huiskamer is sinds maandag toen ik met een bezem al het zand binnen wilde wegvegen, hij ging toen eigenlijk als een dolle opzoek naar iets wat hij voor de bezem kon leggen om zo te kunnen spelen. Idem met de stofzuiger, ook dat herkent mijn vriendin en zij doet hem dan naar buiten. Heb ik ook gedaan, maar hij ging toen blaffen en joelen om maar bij die stofzuiger te zijn :-\ toen heb ik hem in de hal gelegd, maar ook dat werkte niet echt, hij bleef de stofzuigermond in de gaten houden. Maar alles is 'leuk!' Weerspiegeling op de muur van een spiegel oid, lamp van een zaklantaarn. Hij heeft een tuinlamp uit de grond getrokken en voor ons neergelegd om maar te kunnen apporteren. Echt constant opzoek naar iets!

Ik moet eerlijk zeggen dat hij sinds ik ben opgestaan rustig is, gewoon naast mij liggen, niet zo obsessief.

Siberienne schreef:

Komt eraan!

Hier is nog een goed stuk over training, dit was de enige methode die werkte bij Spot. Verwacht geen wonderen maar het ging best snel beetje beter ;)
http://www.patriciamcconnell.com/theoth ... r-your-dog

Ok, in een bos vol reetjes is het nog alle zeilen bijzetten maar zo in het dorp lijkt het net alsof ik een welopgevoede hond heb :biggrin2: en voordeel; hij vond het trainen leuk!

Super! Dank je :-*
#3317067
bloemetje schreef:Ik ging echt voor een gentle leader. Een halti trekt hij dwars doorheen en je hebt al pijn.
En t is maar voor twee weken.
Ik had hem vanmorgen nog even in mijn hand, want hij ligt in de bak met "zelden gebruikte hondenspullen". Ik heb met beiden, een halti en een gentle leader gewerkt. En ja, het werkt, ze geven meer controle. Maar ik vind dit niet iets dat je zomaar even omdoet. Ik vind persoonlijk dat deze hulpmiddelen alleen met behulp van een goede trainer ingezet mogen worden. En ik zeg een goede trainer omdat de eerste keer dat ik er met Spot mee aan de slag ben gegaan, dat op een zodanige manier ging dat ik en hond doodongelukkig werden. Inmiddels gebruik ik de Halti (persoonlijk vind ik die veiliger en hondvriendelijker en zeker zo effectief) nog maar zeer zeer zelden. Want het blijft een riskant ding en ghet vereist 100% opletten op je hond en anticiperen dat hij niet toch ineens een sprintje trekt ed.
Een goed verhaal over de nadelen ervan staat hier: https://suzanneclothier.com/article_dut ... dhalsband/

Ik zou persoonlijk het niet prettig vinden als iemand dit bij hond toepaste zonder goed overleg. En dan druk ik me uitermate mild uit.

Ja, ze kunnen door alles heen gaan trekken. Spot was op een gegeven moment zo snugger om een voorpoot over de lijn te zetten, dan kun je namelijk toch trekken aan een anti-trektuig. Hij trekt dan ook nog eens zijn rug in een rare bolling omhoog, wat niet goed is voor hem.
Voor hem gebruik ik nu - als ik met allebei loop- een variant van de gentle walker. Zo'n "knijp tuig". Hij vindt dat een stuk minder erg dan de GL of de Halti. Bij mij was dat een soort "last resort" en dit werkt afdoende om ons veilig te kunnen laten wandelen.

@Radja; waarom trekt hij, om bij geurtjes te komen? Ik weet dat een iets langere lijn, van 3-4 mtr soms ook al meer knuffelruimte kan geven en dan trekken sommige honden ook al een stuk minder.
#3317072
Radja schreef:Hij is nooit eerder alleen bij ons thuis geweest. Maar dit gedrag ken ik wel van hem als wij bij hun op visite zijn of zij bij ons! Maar ook wanneer anderen mensen bij hun komen. Mijn vriendin zegt ook altijd dat hij zo anders is wanneer er iemand is! Dan luistert hij ook voor geen meter en kan dan ook geen rust vinden. Trekken aan de riem doet hij ook bij hun, altijd al gedaan. Normaal gaat hij of in een kennel of bij anderen wanneer zij op vliegvakantie gaan. Hij is hier sinds afgelopen donderdag en in het begin was het inderdaad een andere hond in huis en mijn vriendin dolblij dat ik dat ook eindelijk een keer zag. Dit gedrag in de huiskamer is sinds maandag toen ik met een bezem al het zand binnen wilde wegvegen, hij ging toen eigenlijk als een dolle opzoek naar iets wat hij voor de bezem kon leggen om zo te kunnen spelen. Idem met de stofzuiger, ook dat herkent mijn vriendin en zij doet hem dan naar buiten. Heb ik ook gedaan, maar hij ging toen blaffen en joelen om maar bij die stofzuiger te zijn :-\ toen heb ik hem in de hal gelegd, maar ook dat werkte niet echt, hij bleef de stofzuigermond in de gaten houden. Maar alles is 'leuk!' Weerspiegeling op de muur van een spiegel oid, lamp van een zaklantaarn. Hij heeft een tuinlamp uit de grond getrokken en voor ons neergelegd om maar te kunnen apporteren. Echt constant opzoek naar iets!

Ik moet eerlijk zeggen dat hij sinds ik ben opgestaan rustig is, gewoon naast mij liggen, niet zo obsessief.
Hij wil dus gewoon apporteren :biggrin2: Sorry ik moet best lachen, behalve die tuinlamp dan ::)
Fozzy hier blijft de stofzuiger leuk vinden, vaak spelen we dan even of wordt hij gestofzuigerd en dan zeg ik dat het weer klaar is (wat hij ook goed begrijpt) en dan kan ik rustig stofzuigen, heeft ie ff zijn lol gehad.

Maar goed bij opwinding luistert hij dus slecht. opwinding zijnde andere mensen, visite en wrslijk wandelen. Staat me bij dat ie dat ook niet al te veel mocht voor een herder ivm fysiek. Zou best kunnen dat ie daarom snel in opwinding raakt omdat ie geestelijk wel meer energie heeft en ook graag iets doet. Heb ik overigens ook geen 1,2,3 oplossing voor ;) , want te veel met zo eentje bezig zijn zorgt juist ook weer voor meer opwinding, tenminste zo heb ik dat altijd ervaren met mijn honden.
Misschien rustige spelletjes liggend/zittend doen? Wat detectie, geur terugvinden in potjes?


Zo'n GL of halti moet je mee leren werken idd, en je hond ook. Ik zie het vaak heel heel heel erg verkeerd gebruikt worden. Daarnaast wat ik bij mijn eigen honden ervaarde (ja soms heb ik ze nodig gehad, bijv. puberende newf en klein vrouwtje) is dat zo'n ding toch meer stress bij de hond opwekt. Ik heb het ook niet voor elkaar gekregen dat ze het leuk vonden, dan zou dat eerst goed getraind moeten worden....En meestal gebruik je het als je de hond niet kunt houden dus heb je weer weinig of geen tijd op dat op te bouwen
GL oid zou jou wel helpen bij je pijn door zijn getrek. En sommige geven er natuurlijk minder om dan die *eikels* :biggrin2: hier als iets om hun neus zit.
#3317084
Als je er echt iets mee wil zou ik een spoedcursus clickertraining (zelf dus) gaan doen. (Of ken je iemand in je omgeving die kennis heeft van clickertraining en jou en de hond de basis beginselen bij wil brengen?)
Deze hond wil gewoon erg graag werken en het is enorm frustrerend om dat niet te kunnen/mogen.
Vergelijk t met een intelligent kind dat niet mag leren...
Met clickertraining kun je juist trainen op fysieke rust en zelfbeheersing, en kun je de hond met een paar kwartiertjes per dag een voldaan gevoel geven.
Dat Henry onweerstaanbaar is vind ik overigens wel te begrijpen haha ;)

Ik zou idd niet zomaar hulpmiddelen in gaan zetten.
#3317105
bloemetje schreef:Dus moet ze maar pijn lijden en haar lijf kapot maken? Want misschien gebruikt ze hem wel verkeerd...

Ben ik het niet mee eens.
Nee, maar ik vind wel dat je alles wat je zou willen doen eerst moet overleggen met de eigenaar. Die is vast bereid om mee te denken over een oplossing.

Maar als ik mijn hond 2 weken uit logeren stuur en ik krijg hem terug met een halti om en met een spoedcursus clickertraining achter de rug, zonder dat er ook maar iets aan mij gevraagd is, zou ik ook écht niet blij zijn.

Uiteraard algemeen gesteld en niet op Radja gericht.
#3317108
bloemetje schreef:Dus moet ze maar pijn lijden en haar lijf kapot maken? Want misschien gebruikt ze hem wel verkeerd...

Ben ik het niet mee eens.
Ik heb heel veel sympathie voor Radja. Ik heb een ernstige rugblessure opgelopen door een actie van mijn honden waar ik nu 3 jaar later nog steeds plezier van heb. Ik ken de ellende en frustratie van pijn door je hond die trekt.

Maar het is niet haar hond. Als het niet gaat bij haar, zullen de eigenaren een oplossing moeten bedenken, maar dan ligt de keuze bij hen. Een anti trektuig kan niet zoveel mee mis. Met een halti wel. Zeker bij een sterke hond met een hoge drive. Die ook al een rugprobleem heeft. Ik heb 1x meegemaakt dat bij mijn hond die aan de halti liep iets onverwachts gebeurde, lijn bleef haken, waardoor hij heel hard onderuit klatste met een hele forse klap op zijn nek. Dat wil je niet meemaken als baas en al helemaal niet als oppas. En dat gebeurde bij mij terwijl ik de hond al jaren kende en best veel ervaring met de halti heb.

Als de eigenaren het ok vinden en iemand kan er professioneel bij helpen kan het een tijdelijk oplossing zijn. Maar ik twijfel er hier ook aan omdat een halti ook veel frustratie geeft en als de hond zijn energie niet kwijt kan en tegen de halti gaat vechten ben je nog veel verder van huis. Er zijn honden die het ding stukgebeten krijgen of uit frustratie om zich heen gaan happen. De eerste keer ging het aanmeten veel te abrupt bij ons en kwamen we bijna in een soort gevecht, de tweede keer ging het beter. Maar hebben we er ook een paar weken over gedaan, om eraan te leren wennen.

Maar goed, dat is mijn ervaring....
#3317136
Ik geloof dat het al geopperd is maar meer lijn? Lola trekt ook, altijd al gedaan. En weinig helpt.... ze heeft ook zo’n anti trek ding gehad die je moest vastmaken aan de halsband, dat was een halti dacht ik, maar niet over de neus. Dat hielp wel en vind ik erg fijn op vakantie als we een stad bezoeken maar wat bij haar echt helpt is een flex..... blijkbaar heeft ze die ruimte nodig en als ze nu even echt naast me moet lopen is het ook geen enkel probleem.

Edit; ik weet dat flex voor jou geen oplossing is maar een lijn van bijv 5 meter?
#3317197
Pakje is binnen :D als Peter straks thuis is, gaan we het proberen.
eelke schreef:Joep trekt ook.

Bij hem doe ik in treksituatie's de riem voor zijn borst langs. Dan kan hij minder hard trekken. Zal ik er eens een foto van maken?
Mocht het anti-trek tuig niet werken, zou ik graag van jouw manier willen zien ;)
#3317228
Radja schreef:Pakje is binnen :D als Peter straks thuis is, gaan we het proberen.
Mocht het anti-trek tuig niet werken, zou ik graag van jouw manier willen zien ;)
Ik ga morgenochtend wel een foto maken :)

Hoe ging het?
#3317235
bloemetje schreef:Dus moet ze maar pijn lijden en haar lijf kapot maken? Want misschien gebruikt ze hem wel verkeerd...

Ben ik het niet mee eens.
Nee, ze "moet" de eigenaren opbellen en zeggen dat het oppassen niet lukt. De eigenaren kunnen een andere oplossing zoeken (hond in pension bijvoorbeeld, of terugkomen van vakantie).
Ik bedoel het niet vervelend, maar het is wel een beetje ondoordacht om een sterke, niet zo goed opgevoede, hond in huis te nemen als je niet weet hoe je daar zonder kracht mee om moet gaan en je ook niet in staat bent om de hond fysiek te controleren.
Ik ben het er dus niet mee eens dat de hond als gevolg van die keuze maar stress of pijn moet ervaren door dan maar hulpmiddelen in te zetten, eventueel op een verkeerde manier.
#3317278
Ik kom net terug uit het bos en ik ben Siberienne eeuwig dankbaar! :-* :-* wat een verschil! :D was een heerlijke wandeling met een super blij ei( 2 blije eieren :biggrin2: ), maar voor hem moet het ook veel prettiger zijn dat hij de hele weg niet meer wordt 'gestrot!' Geen schor gehijg meer, maar gewoon normaal :D Ik kon hem zelfs wat korter houden op een stukje weg naar het bos :D
Heerlijk,echt super!
image.jpeg
image.jpeg (3.43 MiB) 2259 keer bekeken


Gisterenavond wel om gehad en het was al donker toen Peter thuis kwam en in het donker trekt hij sowieso niet, lijkt wel of hij nachtblind is.
Nikass schreef:

Nee, ze "moet" de eigenaren opbellen en zeggen dat het oppassen niet lukt. De eigenaren kunnen een andere oplossing zoeken (hond in pension bijvoorbeeld, of terugkomen van vakantie).
Ik bedoel het niet vervelend, maar het is wel een beetje ondoordacht om een sterke, niet zo goed opgevoede, hond in huis te nemen als je niet weet hoe je daar zonder kracht mee om moet gaan en je ook niet in staat bent om de hond fysiek te controleren.
Ik ben het er dus niet mee eens dat de hond als gevolg van die keuze maar stress of pijn moet ervaren door dan maar hulpmiddelen in te zetten, eventueel op een verkeerde manier.
Dat zou voor mij geen optie zijn geweest! Dan had ik hem overdag wel in de tuin zijn behoefte laten doen en het uitlaten aan Peter overgelaten, maar ik kan me wel voorstellen dat je het schrijft.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door