Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Siberienne
#3315896
Gefeliciteerd met je aanstaande pupsel!

Zelf geen ervaring met de podenco 'live' maar wat ik begrepen heb kunnen het echte Houdini's zijn, dus een goed passend tuigje is wel belangrijk, evt met een extra clip aan de halsband oid, zodat je ze niet kwijt bent als ze uit hun tuig glippen.

Een flexlijn is leuk, maar ik zou zelf met een pup altijd eerst beginnen met een vaste lijn, lengte langzaam uitbreiden. Het nadeel van jagende honden die ook op zicht jagen is dat als ze iets zien, de rest vd wereld niet bestaat en ze ineens wegschieten zonder eraan te denken dat er een lijn aan zit. Zeker bij een jonge hond aan de flex is dat niet goed voor zijn/haar rug/nek maar ook niet voor de jouwe. Bij mijn honden zie ik het nu meestal wel aankomen, aan de stand van de oren en de rest vd alertheid maar dat heb je niet meteen (zelfs van hond tot hond binnen een ras verschilt dat in nuances, het duurt echt even voordat je ze kan 'lezen'). Dus ik zou echt even beginnen met 3 mtr lijn.

Evt nog een jasje tzt?
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3315897
Haha, cool, nog een BARF-pod!! gefeliciteerd!
Ze jagen op alles, van vliegjes en muizen tot herten en paarden.
In huis heb je er geen kind aan, lief, rustig, gehoorzaam en heel knuffelig.
Beetje sloperig in hun jonge jaren, dat is wel iets om rekening mee te houden.

Maar buiten, tja, dan heb je een ´wilde´ hond. Die oren zijn schitterend, maar vooral voor de sier ;) Buiten is luisteren erg lastig voor ze, dan is het vooral instinct wat de boventoon voert. Wat er ongetwijfeld vanaf hangt waar je woont, wij wonen in the middle of nowhere met overal wild, dus de prikkels zijn ook wel heel erg sterk....
Wat niet wil zeggen dat je ze niet van alles kan leren, ze leren ongelofelijk snel, maken associaties waar je ze niet verwacht - ze zijn superslim.

Qua voeding: wij hebben nu 3 podenco-kruisingen en 1 ´echte´ (gehad), allemaal keurige eters. Lusten alles en kauwen goed. Eten wel veel inderdaad zonder ooit dik te worden.

Via welke stichting komt ze? Dan kan ik vast foto´s kijken :D
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3315904
Wat een leukerd!
Misschien scheelt het dat het een teefje is, bij ons zijn het vooral de reuen die graag overal hun tanden in zetten.

En dat jagen, kan ook later komen. Onze Raul is ook als 4 maanden oude pup naar NL gekomen en had dus nog nooit gejaagd. Het eerste jaar liep hij bijna overal los, ging prima, hij bleef keurig in de buurt. En toen opeens ging de knop om - weg was ie. Daarna nog meerdere keren geprobeerd om hem los te laten, maar elke keer verdween hij voor een paar uur. Dus die is daarna permanent aan de lijn gebleven. Er zijn wel podenco´s waar het wel lukt om ze los te laten, maar dat zijn wel de uitzonderingen.
Hopelijk heb jij zo´n uitzondering op de regel!
Gebruikersavatar
Door Ina
#3315914
Wat een dotje is Raffel :smitten:
Zit ze nog in Spanje of al in een Nederlands gastgezin?

Hier geen Pod maar een Galgo.... net anders, maar vaak toch ook weer niet
Wat ik weet van Podjes is dat ze behalve 'over' een omheining kunnen, ook kunstenaars kunnen zijn in een weg uitgraven 'onder de omheining door'.
Onze langpoot graaft wel, maar niet om te ontsnappen, terwijl veel Pondenco's dat juist wel doen

Verder zoals al gezegd.... als het jagersbloed er in zit zal ze waarschijnlijk op alles jagen
Hier zijn laag overvliegende vogels bijvoorbeeld ook favoriet... dan jumpt ze opeens omhoog alsof ze denkt dat ze ook kan vliegen :???:
..... en katten.... die haat ze buiten echt, als ze die ziet gaat ze zelfs lopen gillen omdat ze er niet bij kan komen

Verder alles wat de benen neemt, muizen, reeeen, hazen, konijnen, eenden, waterhoentjes, mollen, het maakt niet uit
Onze dame loopt dus ook alleen los op het strand en op plekken waar een omheining is omdat ik dus niet wil dat ze andere dieren de stuipen op het lijf jaagt en wij 2 uur kunnen gaan staan wachten op de dame
Weglopen doet ze niet hoor, daar ben ik van overtuigd.... maar wat er in de tussentijd gebeurd is lang niet leuk voor de andere partijen.

Qua jasje zou ik vooral voor een waterdichte kiezen, nat worden is vaak iets wat ze niet kunnen waarderen (tenzij ze er voor kiezen de sloot of zee in te plompen) en die geven dan vaak ook wel bescherming tegen de ergste koude wind (brrrr.... koud is ook niet leuk ::) )
Door zurca
#3315920
Ze jagen op alles...als er geen wild te zien is dan gaan ze wel op zoek. Binnen relax, buiten gaat er een knop om. Ze jagen op zicht, reuk en gehoor dus buiten altijd op jacht.
Bereid je dus voor op een hond die altijd aan de lijn zal "moeten". Nu is ze nog jong maar dat instinct zit er gewoon in en zodra volwassen dan zal dat instinct er zeker zijn. Tous kwam bij ons met een maand of 10. Heeft maar 1 ding hoeven leren, "hier" Eenmaal volwassen kon ik met biefstuk zwaaien, jagen ging voor alles.

Het zijn geweldige honden maar geen hond voor iedereen. Je moet humor hebben, eindeloos geduld. En dus bereid zijn om de hond altijd aan de lijn te hebben.

Wij kwamen regelmatig op "windhondenmeetings" , het waren al-tijd de Podenco's die op zoek waren naar een uitgang op het omheinde veld.

Ze hebben eindeloze energie, kan je ze daar uitdaging in geven dan heb je er in huis geen hond aan maar oh wee als ze energie over hebben....

Nog een tip; hang naast de gewone sluiting van de riem er ook een karbijnhaak aan die je dicht kan draaien. Bij ons is het meerdere keren gebeurd dat de gewone sluiting door vuil oid open bleef staan en de hond dus ineens los liep...

Het is een schatje om te zien, ik hoop dat jullie veel plezier met elkaar zullen beleven.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3315924
Dwarreltje schreef: Eten: Zijn ze gevoelig voor lekkers? Droger heeft afgelopen twee weken non-stop gedraaid voor flinke voorraad snacks… Als ze dan toch niet dik te krijgen zijn, kan ik ze misschien omkopen. Voor het eerst in mijn leven, want ben niet zo van snoepjes bij me :-X . Maar als het werkt, werkt het.
Jasje is waterdicht met –kunst-bont gevoerd. Dus droog en warm. Wat ik nog niet echt zou kunnen aanvoelen: Wanneer doe je die aan? Met regen sowieso, lijkt mij. Maar qua temperatuur? Zoals vandaag, heerlijk herfstweer met zonnetje?
Snoepjes zijn er niet om om te kopen, snoepjes zijn om te belonen voor goed gedrag ;) . Maar qua jachtinstinct, daar kan geen snoepje ooit tegenop.

Wat een droppie van hond, fijn dat ie bij jou een gouden mandje gaat vinden! Veel plezier met haar gewenst!
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3315934
Het snackje kan nog zo lekker zijn, leuker dan een bewegend konijn zal hij nooit worden! Dus ik denk dat koekjes mee vrij zinloos is; ik doe het nooit in elk geval, geen galgo of podenco die daarmee van zijn ´prooi´ is af te leiden. Een hert zal altijd interessanter zijn dan de baas met een koekie.

Jas aan verschilt een beetje per hond, hier bij de koukleumen vanaf 8 graden of lager. Maar Milou bijvoorbeeld pas vanaf -2 ofzo, eerder vindt zij niet nodig. Je merkt het gauw genoeg, als ze de staart aanklemmen en een lage houding aannemen, achter je gaan lopen (in de luwte) of telkens gaan zitten - dan is het tijd voor de jas. En als het flink regent een regenjas, bij miezer is niet per se nodig.
Gebruikersavatar
Door Daantje
#3315950
Leuk Dwarreltje :D
Ik kan me zoooo goed voorstellen dat je voor Raffel gevallen bent.
Gelukkig heb je nog wat hondjes ,zodat ze zich daar ook wat aan kan optrekken.

Nu heb ik zelf nul ervaring met podenco's maar zou het kunnen zijn dat je gezien het enorme jachtinstinkt extra met ze zou kunnen fietsen of steppen in het bos?

Onze Lotje ( Duitse Dog) had ook een flink jacht instinkt in haar jonge jaren.
Als ik met haar dan een extra rondje ging steppen of fietsen zonder de andere honden erbij dan vond ze dat meer dan fantastisch en had je er eenmaal thuis aangekomen geen kind meer aan.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door