Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door El_Kato
#3314369
We hebben nog wat kozijnen met enkel glas in huis en wat dubbel glas heeft is waarschijnlijk 25 jaar of ouder ervanuit gaande dat wij hier nu iets van 12 jaar wonen en de kozijnen al oud en aan vervanging toe waren toen we het kochten. We hebben een aantal offertes opgevraagd voor het vervangen van de kozijnen maar moeten nu een paar keuzes maken waar ik niet helemaal uit kom…

Boven is makkelijk daar krijgen we een groot kozijn met 2 openslaande ramen, een groot raam met een ventilatierooster en een balkondeur. Beneden is lastiger aan de voorkant hebben we nu een groot raam met 3 kleine raampjes erboven waarvan er 2 open kunnen. Die raampjes staan eigenlijk alleen in de zomer open als het erg warm is om een lucht stroom te creeeren. De voorgevel ligt direct aan de weg, geen stoep oid en ook al zijn het van die kleine klapraampjes deze staan alleen open als we thuis zijn. Bij de vervanging hebben we nu bedacht om de 2 klapraampjes te vervangen door vaste ramen met ventilatieroosters in alle 3 de ramen. Dan kan er zomers 24/7 geventileerd worden maar twijfel nu of dat de beste oplossing is… Aan de achterzijde in de woonkamer hebben we nog een groot raam met nu daarboven een groot klapraam. het klapraam willen we vervangen door een vast raam met ventilatierooster en het grote vaste raam door een raam wat open kan met een tussenstijl zeg maar. In de keuken hebben we 2 ramen van +/- 80 bij 80 waarvan 1 vast en het andere heeft ook een klapraampje erboven. Beide willen we laten vervangen door vaste ramen met ventilatieroosters.

Als ik het zo neer schrijf denk ik dat dit een goede oplossing is met voldoende ventilatie maar ik twijfel bij vlagen erg of we niet meer ramen moeten die open kunnen :( Of het bv bij verkoop een belemmering kan zijn dat er aan de voorkant niets open kan… of juist een voordeel ook ivm inbraak… wat vinden jullie?
Door Lizzy
#3314373
Je hebt ventileren en luchten en beide is nodig. En ik zou je echt aan willen raden om ervoor te zorgen dat je beide kunt. Wij kunnen dat niet en dat is verdomd vervelend :-X . Ventileren doe je dus 365 dagen per jaar.

Ventileer, ventileer, ventileer en lucht

De beste manier om de lucht in huis gezond te houden is door te zorgen voor voortdurende luchtverversing, dag en nacht, in alle jaargetijden. Dan komt frisse lucht binnen en verdwijnen vocht en vervuilende stoffen. Dat klinkt eenvoudig, maar in veel huizen is de lucht ongezond omdat bewoners niet genoeg ventileren. Ventileren betekent continu frisse lucht aanvoeren én vervuilde lucht afvoeren. Dat is niet hetzelfde als luchten.

Luchten betekent ramen en deuren tegen elkaar open zetten. Zet tijdens het luchten de thermostaat laag, anders slaat de verwarming onnodig aan. Luchten is nuttig om snel extra vervuilde lucht af te voeren, maar het is geen vervanging van ventileren. Het effect is namelijk snel weg: zodra het raam dicht gaat zal vervuiling zich weer ophopen. Woon je nabij een snelweg of drukke weg, lucht dan zoveel mogelijk buiten de spitsuren.

Bron: https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... entileren/
Door hamada
#3314379
Met de kennis van nu zou ik in ieder geval kiezen voor ramen die naar binnen open gaan. Dan kun je gemakkelijk ramenlappen zonder op trappen te moeten staan of naar buiten te moeten.
Wij hebben zowel ventilatieroosters als ramen en schuifpuien die open kunnen zodat er ventilatie is maar ook de mogelijkheid om te luchten.
Door judith1967
#3314385
Ik heb in de woonkamer ramen die helemaal niet open kunnen,zowel aan de straat als aan de achterkant,enkel een rooster en ik vind het 3 x niks.
Wij willen dit jaar kunststof kozijnen,dubbel glas maar wel met kiepraam ofzoiets(even kijken wat zijn ideeen hierover zijn)
Wacht nog op een afspraak voor een offerte.
Door El_Kato
#3314403
Hmmm toch goed om er nog eens over na te denken dus :-\

Aan de achterkant krijgen we wel een groot openslaand raam, wat zal het zijn een meter bij 1.20 zoiets die vanuit het midden naar links en rechts open kan. Het idee is dat we die ook kunnen gebruiken als verhuisraam. Woonkamer is niet al te groot dus denk dat je daarmee wel kan luchten. in de winter lucht ik nu door de achterdeur open te zetten, zit in de keuken die een aanbouw is van de woonkamer. De bovenlichtjes voor of het grote achter gebruik ik daar eigenlijk niet voor. Wat dat betreft word het straks beter met het grote raam wat makkelijk open gezet kan worden. Moet nu op de vensterbank gaan staan om bij de bovenlichten te kunnen.

Ga me nog eens verdiepen in ventileren, ook dat zou de huidige situatie moeten verbeteren hoewel ik denk dat we nu soort van natuurlijke ventilatie hebben ::) Zal het ook met het bedrijf wat de opdracht gaat krijgen overleggen misschien dat hun nog goede tips hebben!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3314404
Ik zou altijd een raam willen hebben die open kan. Want luchten werkt pas echt fijn als je dingen tegen elkaar open kan zetten. Met lagere temperaturen werkt 1 raam of deur open zetten wel aardig. Maar als het wat warmer wordt, of er binnen iets is wat om echt doorluchten vraagt, dan moet het tegen elkaar open kunnen.

Ventilatieroosters voor 24/7 ventilatie lijkt me ook heel belangrijk. Ik mis die heel erg in onze ramen. Dus ik zou altijd voor ventilatieroosters en een raam dat open kan, in alle ruimtes.
Door Eef+Stippels
#3314434
In het vorige huis hadden we naar binnen draaiende (kunststof) draaikiepramen zonder ventilatieroosters. Dat beviel prima. De ramen konden op de kiepstand open blijven als het regent of als je even weggaat.
En voor het ventileren in de winter zet je ze op een kier, bij iets beter weer op de kiepstand en in de zomer helemaal open. Ook was het ideaal voor het aanbrengen van horren.

We hebben nu naar buiten draaiende ramen met ventilatieroosters. Ik vind het helemaal niet handig. Die metalen roosters (ook als ze dicht zijn) zijn koudebruggen waardoor we meer moeten stoken, en er komt maar weinig frisse lucht door. En als het regent moeten de ramen dicht.

Ik zet graag alle ramen tegen over elkaar open, zodat het lekker door kan luchten.
Door Borke
#3314514
Wij hebben flink wat laten vernieuwen en gekozen voor flink veel ventilatiespleten en draaikiepramen en draaikiepdeuren.

Aan de voorkant was alles al vernieuwd en daar had ik graag een draaikiepraam gehad, maar daar kan dus niets open. Echt een gemiste kans.

Als je aan een drukke straat zit met veel en zwaar verkeer, dan zijn suskasten ideaal. Dat zijn ventilatiespleten met geluidsisolatie, beslist de moeite waard!
Door hamada
#3314529
Laatst las ik wel een bericht over een kat die klem zat in een kiepraam en zwaargewond was. Dat schijnt toch wel vaak te gebeuren. Ze proberen dan naar buiten te komen maar blijven op buikhoogte hangen :-\
Door src_esther
#3314537
hamada schreef:Laatst las ik wel een bericht over een kat die klem zat in een kiepraam en zwaargewond was. Dat schijnt toch wel vaak te gebeuren. Ze proberen dan naar buiten te komen maar blijven op buikhoogte hangen :-\
Ja, kan link zijn. Daar zijn weer veiligheidssystemen voor beschikbaar.
Door El_Kato
#3314541
Dat heb ik ook wel eens gelezen nu lenen de ramen beneden zich niet echt voor draai kiep dus daar hoeven we niet over na te denken. Heb nog wel zitten googlen op de ventilatieroosters. Lastig want we willen dit gaan doen omdat de kozijnen slecht worden maar ook voor meer comfort en dat we minder hoeven stoken maar begrijp dat je dat laatste verliest doordat je een koude luchtstroom creert. Heb wel al gezien dat je ze kan krijgen die automatisch dichtslaan bij harde wind. En idd met suskasten daar twijfel ik nog over we wonen tegen de stad aan in een krap eenrichtingverkeer straatje. Er komt alleen bestemmingsverkeer maar nu is het wel of ze in je woonkamer voorbij komen vooral de brommers en scooters. Ook pratende mensen hoor je erg goed binnen en er lopen wel veel mensen door de straat naar de stad of toeristen denk dus wel dat we daar wat extra in gaan investeren. Twijfel nog heel erg over een open klapraam wat Kaela zegt zit wel wat in als het erg warm is is het fijn als je wat tegen elkaar open kan zetten. Pfffft al die keuzes ::)
Door inni
#3314545
Ik heb aan de straatkant boven de ramen en de deur klapramen die over de ganse lengte van de ramen een stukje open kunnen (ze zijn +/- 30cm hoog, klappen naar binnen en hangen aan de onderzijde in scharnieren. Ik zou ze voor geen geld kunnen missen. Als we het achterste stuk van het huis verbouwen komen er ook zo'n ramen zodat we als het nodig is alles goed kunnen laten tochten. Vooral 's zomers is het aangenaam als 's nachts alles open kan. Het raam boven de voordeur staat meestal open.
Door Tanna
#3331866
Door een gesprek gisteren moest ik weer aan dit topic denken. Wij zijn net verhuisd en terechtgekomen in een huis dat onvoorstelbaar vochtig was, verschrikkelijk. Er werd hier nooit iets opengezet en alle openingen van de mechanische ventilatie - die al niet niet aan kon ook, de draden waren losgemaakt - zaten dicht, de roosters in de ramen net zo. Afgekit, dichtgeplakt, grondig werk. De radiatoren op de begane grond moeten allemaal vervangen worden, ze zijn straal verroest.
Na een paar weken luchten en ventileren en de verwarming aan begint het wat op te knappen. Alle ventilatiekanalen zijn weer open, nieuwe doppen erin en de eerste 2 weken heeft de ventilatie voluit aangestaan.
Maar goed, gisteren vroeg iemand die verderop woont hoe het hier was en toen vertelde ik dit. En jawel hoor, zij vond het vrij normaal. Zij hadden de mechanische ventilatie al jaren niet meer aan. En dat was ook helemaal niet meer nodig nu ze een nieuwe keuken hadden, de installateur had het zelf gezegd. :o :o
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3331875
Ok dus een nieuwe keuken heeft invloed op de ventilatie van het huis ? :???:

Wordt wel veel verwacht van de afzuigkap :biggrin2:

Wij hebben geen ventilatiesysteem, toch een redelijk nieuw huis, maar eh gortdroog is het altijd , nu 34% , dag is telkens erg leuk met de metalen trapleuning, metalen kapstok ed. ::)
Verders kan ik de meeste ramen dus op kiep zetten, erg fijn. Toch zouden soms ook ventilatie roosters me fijn lijken met name in de badkamer, is minder koud dan kiep, dus laat je de hele dag lekker open.
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3331904
Wij hebben alleen op zolder van die roosters in het raam voor frisse lucht... Beneden en op de 1ste verdieping moeten we de voor/achterdeur of slaapkamerramen open zetten voor frissen lucht... Ik vind het vreselijk, geen roosters ofzo..... Als ik mocht kiezen, had ik liever van die roosters in het raam gehad... Als we gaan steengrillen (gourmetten), moet altijd de achterdeur open vanwege de luchten etc, met als gevolg, dat het hier zo koud wordt (zolang het geen zomer is)......
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door