Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3313654
Ik wil wat gaan minderen met vlees. Avondeten is niet zo'n punt, ik eet regelmatig vegetarisch met meneer mee. Ik zit een beetje met broodbeleg, daar kan ik niet zo heel veel in verzinnen. Het moet makkelijk zijn, mee kunnen naar mijn werk zonder koeling, bij voorkeur in ieder geval niet al te ongezond en ik moet het lekker vinden. En vooral de combi van die laatste twee is een uitdaging, want ik ben in het geheel niet van rauwkost ed.

Ik ben wel dol op kaas, in zo'n beetje alle varianten en de zoete ongezonde belegjes gaan er ook wel in. Maar wat zijn nog meer lekkere ideeën om af te wisselen?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3313655
Gekookt eitje, humus, avocado, verder kom ik ook niet :biggrin2: ik eet of iets uit het bedrijfsrestaurant of neem brood met kaas mee
Is een klein koeltasje met 1 koelelement niet mogelijk om mee te nemen? Dan heb je wat meer opties.

Oh ja, blijf weg van alle vega smeersels die moeten lijken op paté en filet americain. Niet te eten :P
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3313656
pluk schreef:Gekookt eitje, humus, avocado, verder kom ik ook niet :biggrin2: ik eet of iets uit het bedrijfsrestaurant of neem brood met kaas mee
Is een klein koeltasje met 1 koelelement niet mogelijk om mee te nemen? Dan heb je wat meer opties.

Oh ja, blijf weg van alle vega smeersels die moeten lijken op paté en filet americain. Niet te eten :P
Ik lust ook al geen echte pate en filet americain, blegh!

Ei is wel een goed idee. Humus lust ik wel, maar ben er niet dol op, dus dat is niet iets voor elke dag. Tenzij het lekkerder kan dan de versies uit de supermarkt.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3313659
Kaela schreef:
Ik lust ook al geen echte pate en filet americain, blegh!

Ei is wel een goed idee. Humus lust ik wel, maar ben er niet dol op, dus dat is niet iets voor elke dag. Tenzij het lekkerder kan dan de versies uit de supermarkt.
Humus kun je echt super makkelijk zelf maken! Kikkererwten en tahin en naar smaak peper, zout, paprikapoeder, knoflook,citroensap, harissa, sambal, koriander en/of wat je lekker vind.
Gegarandeerd binnen 5 minuten klaar.
Gewoon kale humus ben ik ook niet van maar met wat pittigs... En dan voor de bite wat komkommer of zo.

Ook lekker: gegrilde groenten (paprika, aubergine, courgette) met ricotta.
Door Lizzy
#3313663
Ik vind de Vegetarische Slager plakjes echt prima te eten. Trouwens, die van Garden Gourmet, vegetarisch gehakt met bieslook vind ik ook prima te eten. Ik doe daar graag plakjes augurk op. Lepeltje mayo en wat gemalen zwarte peper: goed te doen. Ik vind de meeste van Tartex vega pate's ook echt goed te beren. Vroeger toen ze nog in blikjes zaten was het lekkerder maar ik vind het nog steeds goed te doen. Ik vind de champignonsmaak lekker. Niet die groentenspreads, dat vind ik goor. Als je van eieren houdt: een dun omeletje bakken en dat af laten koelen en op brood doen. Dat is Leo's lievelings voor als ie brood mee moet nemen. Naturel is lekker maar je kunt hier natuurlijk van alles doorheen kieperen (tomaat, kruiden, kaas, etc). Ik vind de zoete broodbeleg van Bio Today echt geweldig. Heul duur maar soms trakteren wij onszelf daarop. De Baby Vijg Kokos Spread en de Dadel Walnoot Kaneel :dribble:. Om over de pecannoten pasta maar te zwijgen (OK, die koop ik echt nooit meer want die is echt achterlijk duur). Oh, wat ik ook echt lekker vind ik zelfgemaakte aardappelsalade op brood. Plakje kaas eronder is erg lekker. En dit blijft ook echt wel goed. En ja, ik vind het inderdaad heerlijk om met avocado te werken. Lekker knoflook er door heen, peper en zout en dan kun je er eigenlijk van alles op gooien. Het is heerlijk om daar bijv. plakjes komkommer of tomaat en spruitgroenten op te kiepen. En een broodje met groene pesto, Mozzarella, tomaat, ook heerlijk. Eventueel wat gegrilde courgette erop. Mjam! En zelf gemaakte eiersalade, ook erg lekker (beetje bieslook, kerrie, mayonaise, fijn gesnippertje uitje, klein beetje paprikapoeder).
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3313666
Ik vind de plakjes van de Vegetarische slager erg lekker, maar die voldoen vast niet aan het criterium 'gezond'. ::)

Ik had ook standaard jam op het werk staan trouwens, kan gewoon buiten de koeling bewaard worden en dan smeerde ik het ter plekke (anders wordt het erg klef).
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3313675
Zou je een soort spread van tomaten, walnoten en zulke dingen lekker vinden? Zoiets wat je op die bruchettas smeert.
Ik heb boeken van Rineke Dijkinga waar lekkere en pure dingen in staan (daar staat die spread ook in). Zij gebruikt ook amper vlees. Als je ze wilt lenen geef je maar een gil.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3313677
Pauline schreef:Pindakaas? Eventueel zelf maken? Notenpasta?
Pindakaas en notenpasta's lust ik. Is ook niet iets voor elke dag (dat is alleen grilworst met kaas, ben ik dus verslaafd aan, maar wil ik liever niet meer of in ieder geval véél minder vaak).

Het jammere is dat alles wat jullie aan groente noemen er dus echt niet ingaat. Althans, niet in de rauwe vorm. Tomaat, komkommer, courgette, aubergine, augurk, ik krijg het écht niet naar binnen. Dus dat maakt wel wat beperkt.

Maar ik heb door alle suggesties wel wat ideetjes opgedaan:

Ei, gekookt en gebakken in diverse varianten
Eiersalade is inderdaad ook lekker
Zelf humus maken en kijken welke versie ik lekker vind
Pindakaas en notenpasta's
Zelf pesto maken (ik vind basilicum niet lekker, maak het altijd met rucola) en dan met kaas of brie en nog wat rucola is ook lekker.
Avocado lust ik, maar vind ik niet echt geweldig. Maar het eens proberen met iets is wel een goed idee. Knoflook vinden ze op het werk vast niet leuk, maar is voor thuis wel een idee. Ik denk ook dat als ik het wat prak tot een soort smeerbaar, dat het leuker wordt voor op brood.
En dan bedacht ik me dat ik een hele tijd geleden op de markt een spread met feta en walnoten heb gekocht. Daar ga ik weer naar op jacht.

Nou, dat is al heel wat om in ieder geval niet dagelijks vlees op brood te eten toch!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3313678
Hylos schreef:Zou je een soort spread van tomaten, walnoten en zulke dingen lekker vinden? Zoiets wat je op die bruchettas smeert.
Ik heb boeken van Rineke Dijkinga waar lekkere en pure dingen in staan (daar staat die spread ook in). Zij gebruikt ook amper vlees. Als je ze wilt lenen geef je maar een gil.
Tomaten vind ik in rauwe vorm echt niet lekker :(

Maar lenen is altijd leuk, wie weet wat voor lekkers er toch voor me in staat!
Door src_esther
#3313691
Ik ben ook geen grote fan van avocado, maar een laagje avocado op brood en daar dan plakjes lekkere pittge kaas, dat vind ik wel lekker, misschien een optie voor je.
Op mijn werk hebben ze van AH de Pikante Hummus, die vind ik erg lekker.
Appelstroop of honing is goed te combineren met pindakaas, vind ik, vooral fijn als afwisseling.
Cashewnotenpasta vind ik een tractatie, duur maar erg lekker.
Niet gezond en ook duur, maar wel lekker, de chocoladepasta's Rhapsody van Brinkers, Dark&Coconut vind ik de lekkerste, en de Sea Salted Caramel en de Hazelnut ook heel lekker. De vegan chocoladepasta La Vida, ook van Brinkers, gaat er ook prima in.

Voor thuis: knoflook uitknijpen en uitsmeren over boterham(men), beleggen met belegen kaas, tijm erover strooien en dan onder de grill tot de kaas gaat bubbelen. Jummie.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#3313702
Nou eet ik amper brood, maar als ik mezelf te buiten ga aan echt overheerlijk desembrood..... dan is er voor mij niets lekkerder dan alleen gezouten roomboter erop. ;D
Door eelke
#3313717
Bij de ah heb je ook groente (en fruit) spread voor op brood. Best te doen, beetje in de trant van hummus maar dan anders (ik bedoel niet de sandwichspread hoor).

Ik eet tegenwoordig best veel smeerkaas. De old amsterdam creme is echt heerlijk, en ook de ham-kaas vind ik best lekker.
Door frodo quin
#3313721
Zoiets als hummus kan je op veel manieren maken. Met verschillende soorten peulvruchten en verschillende kruiden. Bij ah heb je een aantal soorten die ik iig erg lekker vind, oa: pompoen, curry en pikant.

Kaas kan je ook vegan kopen of zelf maken. op vegetus.nl vind je wel een paar receptjes. Als je graag van die type slaatjes op je brood eet heeft bv abinda een heel ruim assortiment. De champignonsalade en paprikasalade zijn persoonlijke favoriet bij mij. Het voordeel is dat doordat er geen ei in zit je je ook geen zorgen moet maken over het een paar uur buiten de koeling te houden. Vooral eieren, vis en vlees kunnen daar gevaarlijk voor zijn.

Notenpasta's zijn ook erg handig en opzich hoeft het ook niet steeds brood te zijn hé. Gewoon een warme maaltijd in een thermopot kan ook erg lekker zijn. Soep neem ik ook wel eens mee, smoothies en salades ook, maar dat zal waarschijnlijk niet zo voor jou zijn.
Door hannabelgje
#3313723
Ik vind banaan ook erg lekker op brood en dat combineert ook leuk met andere dingen als pindakaas of honing ofzo. Heb je al op pinterest gekeken? Daar staan vaak ook ideeën op waar je zelf niet aan denkt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door