Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Tanna
#3313731
Ik bak zelf brood (nou ja, m'n broodbakmachine doet het echte werk) en voor tussen de middag bak ik vaak rozijnenbrood met soms kaneel, anijs, koekkruiden of iets dergelijks er doorheen. Smeren met kokosolie en je hebt helemaal geen beleg nodig.
Door Summerditches
#3313738
Ik word door ML vaak omschreven als "vieze eter"..omdat ik gewoon niet zo kieskeurig .dus ik weet niet goed of ik de goede tipgever ben ;) .
Ik vind de filet americain en smeerworst van de vegetarische slager echt lekker het enige dat je smaak kan beinvloeden is misschien de kleur maar de smaak vind ik gewoon echt heel dicht bij "t eggie"..Dochterlief is gek op filet americain en zag mij het eten..ik zeg 't is geen echte he..maar ze heeft het smakelijk op zitten eten..
Verder neem ik op brood als ik echt gewoon eens niet zo gezond wil sellerie en komkommersalade..heb ik gewoon af en toe trek in ;) ..maar mogelijk is dat zelf in een veel gezondere vorm te maken dan t bakje uit de winkel.
Humus vind ik ook heerlijk maar dan meer op crackers in alle vormen ik vind dat persoonlijk met brood niet zo lekker..
Ik vind het lang niet in alle LIDL's terug maar ik mag ook graag een plakje vegetarische salami van de Lidl eten..echt lekker ook gewoon los en van al de beschikbare nep-worst als broodbeleg van de diverse merken vind ik er ook een aantal goed te doen..
En uiteraard hier ook gewoon altijd een pot pindakaas, jam en een pakje kaas of smeerkaas "standby"op het werk..
Eet smakelijk... :)
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3313950
Kaela schreef:Ik wil wat gaan minderen met vlees. Avondeten is niet zo'n punt, ik eet regelmatig vegetarisch met meneer mee. Ik zit een beetje met broodbeleg, daar kan ik niet zo heel veel in verzinnen. Het moet makkelijk zijn, mee kunnen naar mijn werk zonder koeling, bij voorkeur in ieder geval niet al te ongezond en ik moet het lekker vinden. En vooral de combi van die laatste twee is een uitdaging, want ik ben in het geheel niet van rauwkost ed.

Ik ben wel dol op kaas, in zo'n beetje alle varianten en de zoete ongezonde belegjes gaan er ook wel in. Maar wat zijn nog meer lekkere ideeën om af te wisselen?
Ik haal bij de Aldi vegetarische spreads (verschillende smaken), en bij de Lidl vegetarische 'salami'. De laatste hebben ze helaas niet standaard in het assortiment.
Door fransbulletje
#3314004
Hylos schreef:Zou je een soort spread van tomaten, walnoten en zulke dingen lekker vinden? Zoiets wat je op die bruchettas smeert.
Ik heb boeken van Rineke Dijkinga waar lekkere en pure dingen in staan (daar staat die spread ook in). Zij gebruikt ook amper vlees. Als je ze wilt lenen geef je maar een gil.
Staan ook wel recepten op haar website www.rinekedijkinga.nl
Door Lizzy
#3352201
Het is al een ouder topic maar ik heb zojuist voor het eerst de FLORA smeerbaar vegan margarine bij de Ap gekocht. Het is zelfs palmolie-vrij. En, het is nog lekker ook!!!!
Gebruikersavatar
Door koekje
#3352219
Is Flora niet de internationale naam voor Becel?
Niet dat het iets uitmaakt natuurlijk, als jij dat lekker vindt, vind je dat lekker :biggrin2:


Ook lekker en verkrijgbaar bij iedere groenteturk (zelf maken kan natuurlijk ook, maar vind zelfs ik gedoe): Ajvar. In mild en pittig. Ik neem zelf graag de pittige versie.
het lijkt op van die potjes zonnatura paprika-spread. Maar dan leuker voor de portemonnee.
Door Lizzy
#3352224
koekje schreef:Is Flora niet de internationale naam voor Becel?
Niet dat het iets uitmaakt natuurlijk, als jij dat lekker vindt, vind je dat lekker :biggrin2:


Ook lekker en verkrijgbaar bij iedere groenteturk (zelf maken kan natuurlijk ook, maar vind zelfs ik gedoe): Ajvar. In mild en pittig. Ik neem zelf graag de pittige versie.
het lijkt op van die potjes zonnatura paprika-spread. Maar dan leuker voor de portemonnee.
Dit is het: https://www.florafood.nl/

Kan me niet voorstellen dat het van Becel is want hier zit en geen rotzooi in en geen palmolie.
Door Lizzy
#3352227
Hahahaha, speurneus! Inderdaad, Unilever. Nou prima, zolang er geen dierlijke vetten en palmolie in zit vind ik het best :biggrin2: (en ik vind het serieus erg lekker).
Gebruikersavatar
Door pike
#3352239
Een bericht van 16 maart 2018:
Flora Food Group is de voormalige boter- en margarinepoot van Unilever met merken als Becel en Pro Activ. Recent heeft Unilever die poot voor 6,8 miljard euro verkocht aan het investeringsfonds KKR.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3352247
Lizzy schreef:Het is al een ouder topic maar ik heb zojuist voor het eerst de FLORA smeerbaar vegan margarine bij de Ap gekocht. Het is zelfs palmolie-vrij. En, het is nog lekker ook!!!!
Die hadden wij laatst ook gehaald, omdat we iemand die veganistisch eet te eten kregen. Prima spul en inderdaad zonder rotzooi. Nu eet ik wel vlees, maar alles wat prima zonder dierlijke ingrediënten kan is mooi meegenomen natuurlijk!
Gebruikersavatar
Door sam28
#3352258
Vanmiddag een heel bericht getypt met 2 recepten voor lekker broodbeleg, heeft ie het niet gepost. :-X

Maargoed, ik heb dus in mijn oude recepten gezocht en deze kwamen omhoog, heb ze zelf veel gemaakt ook eerder.

150 g broccoli, 2 à 3 eetlepels pijnboompitten, 1 theelepel gomasio (of meer naar gelang de smaak), 2 theelepels gedroogde basilicum (of verse indien beschikbaar), 1 theelepel oregano, een mespuntje gember, 1 eetlepel olijfolie of notenolie, een paar druppels tabasco

Rooster de pijnboompitten onder voortdurend roeren kort in een pan (let op dat ze niet aanbranden!). Laat de broccoli gaar worden (koken, magnetron of stomen). Meng dit met de overige ingrediënten in een blender, keukenmachine of met de (staaf)mixer. Er ontstaat dan een dikke pasta die verrukkelijk is voor op de boterham of op toast.

Bietenspread

180gr rode bietjes, van die voorgekookte
4 eetl gehakte walnoten
30gr verkruimeld oud witbrood of een klein gekookt aardappeltje
1 teen knoflook
6 eetl olijfolie
2 eetl rode wijnazijn
1 theel zout (naar smaak)

Alles in de blender, klaar :)
Door Lizzy
#3352307
sam28 schreef:Vanmiddag een heel bericht getypt met 2 recepten voor lekker broodbeleg, heeft ie het niet gepost. :-X

Maargoed, ik heb dus in mijn oude recepten gezocht en deze kwamen omhoog, heb ze zelf veel gemaakt ook eerder.

150 g broccoli, 2 à 3 eetlepels pijnboompitten, 1 theelepel gomasio (of meer naar gelang de smaak), 2 theelepels gedroogde basilicum (of verse indien beschikbaar), 1 theelepel oregano, een mespuntje gember, 1 eetlepel olijfolie of notenolie, een paar druppels tabasco

Rooster de pijnboompitten onder voortdurend roeren kort in een pan (let op dat ze niet aanbranden!). Laat de broccoli gaar worden (koken, magnetron of stomen). Meng dit met de overige ingrediënten in een blender, keukenmachine of met de (staaf)mixer. Er ontstaat dan een dikke pasta die verrukkelijk is voor op de boterham of op toast.

Bietenspread

180gr rode bietjes, van die voorgekookte
4 eetl gehakte walnoten
30gr verkruimeld oud witbrood of een klein gekookt aardappeltje
1 teen knoflook
6 eetl olijfolie
2 eetl rode wijnazijn
1 theel zout (naar smaak)

Alles in de blender, klaar :)
Vooral die met die broccoli lijkt me zalig! Ik ga het uitproberen!
Door MillyMol
#3352660
Deze is ook erg lekker: geroosterde rode uien met pittige walnotensalsa en zachte geitenkaas. Heerlijk als voorgerecht, samen met andere (mezze) gerechten, of op een sandwich. Het recept komt uit Plenty More van Yotam Ottolenghi.

Ingrediënten:
4 middelgrote rode uien (600 gram in totaal)
1,5 eetlepel olijfolie
20 gram rucola
15 gram bladpeterselieblaadjes
60 gram zachte geitenkaas, in stukjes van 2 cm gebroken
zout en zwarte peper
Salsa
65 gram walnoten, grofgehakt
halve rode chlipeper, zonder de zaadjes, fijngehakt
1 teentje knoflook, geperst
3 eetlepels rode wijnazijn
1 eetlepel olijfolie
Verhit de oven tot 220 graden.

Pel de uien en snijd aan de boven- en onderkant een schijfje eraf.
Snijd ze in drie plakken van ongeveer 2 cm dikte en leg ze op een bakplaat.
Bestrijk ze met olijfolie, strooi er 1/4 theelepel zout en wat peper over en rooster ze ongeveer 40 minuten in de oven tot ze gaar zijn met een goudbruine bovenkant. Zet ze opzij en laat ze iets afkoelen. Het kan zijn dat de buitenste velletjes wat hard en droog zijn geworden – verwijder deze dan.
Doe terwijl de uien in de oven staan alle ingrediënten voor de salsa in een kommetje, roer er 1/4 theelepel zout door en zet opzij.
Schik voor het opdienen de rucola en bladpeterselie in een grote kom of op een grote schaal.
Voeg de warme uien, de kaas en de helft van de salsa toe en schep alles losjes om, zodat de uien niet uiteenvallen.
Verdeel de uien op de borden, lepel de overgebleven salsa eroverheen en dien op.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door