Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door doranto
#3312898
Wie heeft ervaring met het meenemen van een grote sterke hond aan de fiets? Ik wil een paar keer in de week met de honden (1 voor 1 uiteraard) een stukje gaan fietsen. Een fietsbeugel lijkt mij veiliger/handiger dan de riem in de hand te houden, maar ik weet niet of dat inderdaad ook zo is. Nu kom ik verschillende fietsbeugels tegen. Welke is aan te bevelen en welke niet? En heeft iemand nog tips, hoe je het beste veilig kunt fietsen met een hond?
Door Lizzy
#3312900
Doranto schreef:Wie heeft ervaring met het meenemen van een grote sterke hond aan de fiets? Ik wil een paar keer in de week met de honden (1 voor 1 uiteraard) een stukje gaan fietsen. Een fietsbeugel lijkt mij veiliger/handiger dan de riem in de hand te houden, maar weet niet of dat inderdaad ook zo is. Nu kom ik verschillende fietsbeugels tegen. Welke is aan te bevelen en welke niet? En heeft iemand nog tips, hoe je het beste veilig kunt fietsen met een hond?
Als je gefietst hebt met Brutus, dan kun je zeggen dat je een grote sterke hond aan de fiets hebt gehad :biggrin2: . Die gozer ging in standje 10 door Zoetermeer, zo hard dat Leo niet eens hoefde te trappen (en ik durfde niet met hem te fietsen). KEIHARD ging ie. En wij zweren bij de springer. Zonder kon je echt niet met die jongen fietsen. Wij fietsen nu ook uitsluitend met de meiden aan de springer. Ideaal! Ik heb geen ervaring met andere beugels, ik houd het bij het origineel :biggrin2: . Maar nee, zonder dollen, we hebben die van ons ruim 20 jaar geleden gekocht en we hebben nog steeds dit eerste exemplaar.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3312901
Lizzy schreef:Als je gefietst hebt met Brutus, dan kun je zeggen dat je een grote sterke hond aan de fiets hebt gehad :biggrin2: . Die gozer ging in standje 10 door Zoetermeer, zo hard dat Leo niet eens hoefde te trappen (en ik durfde niet met hem te fietsen). KEIHARD ging ie. En wij zweren bij de springer. Zonder kon je echt niet met die jongen fietsen. Wij fietsen nu ook uitsluitend met de meiden aan de springer. Ideaal! Ik heb geen ervaring met andere beugels, ik houd het bij het origineel :biggrin2: . Maar nee, zonder dollen, we hebben die van ons ruim 20 jaar geleden gekocht en we hebben nog steeds dit eerste exemplaar.
:o Ik had meer een wat rustiger tempo in gedachte :nerves:
Zonder trekken (Of zeg ik nu iets heel raars ::) )
Door Lizzy
#3312903
Doranto schreef::o Ik had meer een wat rustiger tempo in gedachte :nerves:
Zonder trekken (Of zeg ik nu iets heel raars ::) )
:biggrin2: :biggrin2:
Nee hoor, zo fiets ik nu ook met mijn meiden. Gewoon een normaal tempo, zonder dat ze trekken. Maar ik bedoelde meer dat als je met een springer met Brutus kon fietsen, kan je met elke hond aan de springer fietsen. Ik vind het echt fijne dingen en ik zou niet meer zonder gaan fietsen.
Gebruikersavatar
Door Ina
#3312904
Wij gebruiken ook de springer... en die klik ik aan het tuig
Het touwtje wat er origineel bijhoort heb ik vervangen voor een dun kettinkje (iets veiliger naar mijn gevoel) en ik heb tijdens het aanleren ook altijd een halsband met losse lijn in de hand, zodat je de hond iets beter kan sturen
Hoewel ze niet echt een kant op kunnen aan de springer, is een sterke hond die opeens naar rechts springt toch echt wel in staat de fiets onder je kont vandaan te trekken :cool: :biggrin2:

En natuurlijk altijd de hond aan de rechterkant van de fiets, oppassen bij passeren van andere honden (sommige waarderen het niet als er iets op 4 poten langs stuift) voetzolen controleren sommige moeten eelt opbouwen als je over verharde ondergrond fiets.
Door Kuikuhnek
#3312905
Met meerdere diensthonden gefietst, de laatste een 40 kilo wegende Hollander.
Dat beest was loeisterk.
Altijd aan de hand gehad, ik kan corrigeren, sturen en heb volledige controle over mijn hond.
De riem laten vieren, korter maken was geen probleem.
In de regel liepen ze prima naast de fiets, is ze ook aangeleerd, maar een enkeling, zoals de Hollander ging ook altijd max. Hele stukken laten trekken zonder mee te trappen.
Ik heb geen ervaring met de springer.
Door hannabelgje
#3312916
Hier met mijn Duitser van 38 kilo en later met Frankie van 30 kilo altijd met de springer gefietst. Helaas past hij niet aan mijn electrische fiets dus kan ik em niet meer gebruiken nu. Nu heb ik een hond van 17 kilo en die bind ik om mijn middel tijdens het fietsen. Voor haar is dat denk ik het veiligste zodat ze echt niet weg kan. Ze heeft wel een enorme trekkracht. Maar ook ik zweer dus bij de Springer.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door Zuzanna
#3312918
Doranto schreef:Wie heeft ervaring met het meenemen van een grote sterke hond aan de fiets? Ik wil een paar keer in de week met de honden (1 voor 1 uiteraard) een stukje gaan fietsen. Een fietsbeugel lijkt mij veiliger/handiger dan de riem in de hand te houden, maar ik weet niet of dat inderdaad ook zo is. Nu kom ik verschillende fietsbeugels tegen. Welke is aan te bevelen en welke niet? En heeft iemand nog tips, hoe je het beste veilig kunt fietsen met een hond?
Toevallig vrijdag de springer op de fiets gezet en dit weekend een paar keer geoefend. Ziva is 26 kg en best redelijk onder controle (zeker bij een jonge hond is het altijd afwachten hoe dat gaat als je iets nieuws gaat proberen natuurlijk).
Toch heb ik het met alleen de riem nooit gedaan. Je kunt óf met één hand fietsen (vind ik al geen prettig idee ivm minder evenwicht en minder goed remmen als je handremmen hebt, plus hoe geef je dan richting naar links?) óf je kunt een ruk aan je stuur krijgen en zo op de grond vallen.
Aanvankelijk wel geprobeerd met de riem nog in de hand/aan het stuur en de hond óók aan de beugel maar idd een paar keer een ruk gekregen (mevrouw dacht even te kunnen gaan snuffelen, zo snel gingen we toch niet in die bocht) en dus de losse riem weggelaten.
Zo aan de beugel bevalt het prima! Even wennen in het begin, ik raad je aan voor het oefenen een rustige plek/tijdstip uit te zoeken waar je ook een lang recht stuk kunt doen (150 - 200 meter). Eerst maar gewoon netjes meelopen en dan komen de bochten later wel. Ik koppel er ook een paar commando's aan: (bocht) links, (bocht) rechts, stoppen.
Op de weg heb ik nog weinig ervaring dus daar geen tips.

Wat betreft de springer ben ik erg tevreden. Ervaring met andere beugels heb ik niet. Wel wat aandachtspunten:
Bij die van ons stond het advies dat de bestuurder 50% zwaarder 'moet' zijn dan de hond. Dus een hond van 50 kg is een bestuurder van 75 kg. Afhankelijk van de hond kan dit in sommige gevallen wel echt nodig zijn. Hoe dan ook heb je bij een te klein verschil kans dat je onderuit getrokken wordt als de hond opeens naar rechts schiet. Denk ook aan wegschieten als je stil staat, dan neemt de hond de fiets zo mee!
De springer pastte bij mij niet op de fiets. De ruimte tussen stang, spatbord en slot was te klein om hem netjes recht te zetten. Onder een hoek wilde ik niet, ik was bang dat ik er dan last van krijg bij fietsen. Hij zit nu dus op de fiets van mijn vriend. Indien mogelijk even controleren dus!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3312922
Ik heb altijd met de riem in de hand gefietst, met alle honden. Ik wil ze zelf onder controle hebben en los kunnen laten indien nodig. Met de brave honden vroeger voor hun eigen belang. Met paniek kikker Oscar voor mijn belang. Het idee al dat die aan mijn fiets vast zou zitten als ie in de paniek zou gaan. Ik heb vroeger wel een springer gehad, maar dat beviel me niet.

Voor richtig aangeven ed nooit problemen gehad. Je gaat langzaam (mijn honden moesten altijd draven en aan een losse lijn volgen, geen gesnuffel ed) en je stopt gewoon altijd als je een bocht om wil en de weg niet vrij is. Hoger tempo deed ik alleen op veilige rechte stukken.
Door hannabelgje
#3312924
Kaela schreef:Ik heb altijd met de riem in de hand gefietst, met alle honden. Ik wil ze zelf onder controle hebben en los kunnen laten indien nodig. Met de brave honden vroeger voor hun eigen belang. Met paniek kikker Oscar voor mijn belang. Het idee al dat die aan mijn fiets vast zou zitten als ie in de paniek zou gaan. Ik heb vroeger wel een springer gehad, maar dat beviel me niet.

Voor richtig aangeven ed nooit problemen gehad. Je gaat langzaam (mijn honden moesten altijd draven en aan een losse lijn volgen, geen gesnuffel ed) en je stopt gewoon altijd als je een bocht om wil en de weg niet vrij is. Hoger tempo deed ik alleen op veilige rechte stukken.
Maar als ze dan een keer flink trekken dan zit je of met een losse hond op de weg of je gaat onderuit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3312925
hannabelgje schreef:Maar als ze dan een keer flink trekken dan zit je of met een losse hond op de weg of je gaat onderuit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Dat is me met Oscar 1 keer gebeurd (nadat hij een mep van een kat had gehad die volkomen overwacht uit het riet kwam zetten, dus extreme situatie) en met de drie honden vroeger nooit.

Ik ben (was) én heel streng met fietsen én ik fiets alleen super veilige routes waarbij ik super scherp op mijn omgeving ben. Als ik iets risicovols aan zag komen paste ik mijn route aan of stapte ik even af. Alles beter dan een Oscar die in paniek of over de zeik aan mijn fiets vast zat. Dan moet je in noodgevallen de hond en de fiets vasthouden. Heb je hem gewoon aan de lijn, dan stap je af en heb je alleen je hond nog te handelen.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3312926
Dank voor jullie reacties :)
Dan denk ik dat ik maar een springer ga bestellen!
Zeker in het begin zal ik daarnaast ook nog een losse riem meenemen (en waarschijnlijk eerst heel wat stukken lopen i.p.v. fietsen ::) )
Ik weet nu in ieder geval hoe ik kan beginnen :)
Vind het wel spannend hoor. Phemke weegt nu 32 kilo en Honyx 45. Zelf weeg ik 62 kilo dus dat zou dan met name voor Honyx wat te licht zijn. Maar ja, Honyx luistert al wat beter dan Phemke, dus dat compenseert dan wel weer denk ik.
Heb er wel zin in :D ! Doranto is er nu al ruim een jaar niet meer en de laatste bordercollie is ook al ongeveer een half jaartje weg. Ik mis inmiddels mijn rondjes hier in de duinen steeds meer en het zal fijn zijn als ik dat weer op kan pakken.
Door Lizzy
#3312928
Ik heb mijn honden trouwens met hun tuigje aan de springer. Ze hebben ook nog een halsband om met een riem eraan en die houd ik in mijn hand. Ik houd van veiligheid en dit geeft mij een veilig gevoel.
Door Siberienne
#3312929
Ik had ook een springer aan een gewone fiets die lag heel bleef. Ik moet alleen zeggen dat die bij mij als de honden extreem trokken, die wel ging draaien, dus ik had met extra klimtouw en haak die vastgezet aan de achtervork.

Ik zeg had: op een gewone fiets werkt die iha prima maar aan de MTB kom ik daar met mijn kuit tegen. Ik heb toen een WalkyDog gekocht. Niet zo tevreden over: het lijntje aan de binnen kant schuurt kapot en hij werkte zichzelf los.

Wat ik wel een goed en stevig alternatief vond voor de springer ik de Cycleash (http://www.hondenoutlet.nl/product/cycl ... 0wodvZoLBQ) Ik heb nog 1 nieuwe ontgebruikt in de garage liggen want ik mag niet meer met handlief fietsen van mijn man nadat ik over de kop gevlogen ben met de mountainbike. Nou moet ik zeggen: mijn honden trekken dus wel enigszins en ik houd van hard gaan. En tja, ik daalde een klein hellinkje af en Shad ging ineens zitten om te poepen. Achteraf: de MTB was geen handige keuze: op een gewone fiets kun je beter met een half oog zien wat de hond doet want je zit rechter op. Dus ik kon niet meer stoppen.

Ik had wel altijd (!) ook een lijntje aan de halsband voor meer controle. Ondanks dat heeft Janouk me ook ooit onderuit getrokken omdat hij aan de springer een 180 graden draai maakte omdat er iets lekkers eetbaars lag..

Wat trouwens nog een alternatief is als je de fiets eng vindt: een step. Dan heb je meer controle en sta je zelf sneller op de grond. Er zijn steps waar je bv een cylceash aan vast kan maken zodat je hond naast de step loopt (ik step ook maar bij moeten ze trekken, andere sport) . Meer info oa hier http://www.sportstep.nl/stepverhuur/ste ... t-je-hond/

ik vind trouwens een fietshelm geen overbodige luxe als je met een grote en sterke hond fietst.
Door TomsBorders
#3312940
hmm ik heb Kaya eigenlijk nooit aan de lijn als ik fiets, ze snapt wel als ik mijn hand uitsteek wanneer we die kant op gaan en we fietsen eigenlijk meestal in de stad als we naar vrienden gaan. Lynn die zit dan graag op mijn rugzak naar alles te kijken maar voor haar zou een springer wel iets zijn als ze wat meer uitgegroeid is zo te lezen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door