Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door doranto
#3312943
TomsBorders schreef:hmm ik heb Kaya eigenlijk nooit aan de lijn als ik fiets, ze snapt wel als ik mijn hand uitsteek wanneer we die kant op gaan en we fietsen eigenlijk meestal in de stad als we naar vrienden gaan. Lynn die zit dan graag op mijn rugzak naar alles te kijken maar voor haar zou een springer wel iets zijn als ze wat meer uitgegroeid is zo te lezen.
Nou noem je ook wel een ras op hè ::)
Mijn 2 borders nam ik altijd samen mee, ieder aan een flexi, rechts naast het paard. De lijnen draaiden zelfs nooit om elkaar heen. Ik denk dat het wel het ras bij uitstek is dat je zoiets kunt aanleren en dat het dan ook perfect kan uitvoeren.
Door Suzanne
#3313065
Ik ben een fan van de springer, eventueel in combinatie met een halsband en riem in de hand. Wel goed opbouwen, niet ineens een kwartier gaan fietsen is mijn raad.
Op doggo.nl staat een verantwoorde uitleg ;-)

Suzanne
Gebruikersavatar
Door doranto
#3313068
Suzanne schreef:Ik ben een fan van de springer, eventueel in combinatie met een halsband en riem in de hand. Wel goed opbouwen, niet ineens een kwartier gaan fietsen is mijn raad.
Op doggo.nl staat een verantwoorde uitleg ;-)

Suzanne
Net even op die site gekeken. Zij schrijven bij "wat heb je nodig" - springer; dat je er bij de aanschaf op moet letten dat er modellen zijn voor grote en kleine honden :???:
Bij wat ik inmiddels op internet over de springer gevonden heb, staat nergens iets over verschillende maten....
Wel kom ik de dogrunner tegen. Deze zou net zo goed zijn (van dezelfde fabrikant zelfs), maar is een tientje of 2 goedkoper. Voor zover ik kan zien is alleen de kleur anders. De veiligheids/breek dingetjes zouden er niet bij zitten, maar dat kan nooit het prijsverschil verklaren (kosten volgens mij iets van 10 euro). Iemand een idee waarom hij goedkoper is?
Door Siberienne
#3313069
Doranto schreef:Net even op die site gekeken. Zij schrijven bij "wat heb je nodig" - springer; dat je er bij de aanschaf op moet letten dat er modellen zijn voor grote en kleine honden :???:
Bij wat ik inmiddels op internet over de springer gevonden heb, staat nergens iets over verschillende maten....
Wel kom ik de dogrunner tegen. Deze zou net zo goed zijn (van dezelfde fabrikant zelfs), maar is een tientje of 2 goedkoper. Voor zover ik kan zien is alleen de kleur anders. De veiligheids/breek dingetjes zouden er niet bij zitten, maar dat kan nooit het prijsverschil verklaren (kosten volgens mij iets van 10 euro). Iemand een idee waarom hij goedkoper is?
Geen idee. Hier staat zelfs dat die hetzelfde is https://www.brekz.nl/op-reis-en-onderwe ... gIVfvD_BwE

Gek? Soms heb je prijsverschillen tussen de div webshops maar verder geen idee
Door src_esther
#3313083
Siberienne schreef:Wat ik wel een goed en stevig alternatief vond voor de springer ik de Cycleash (http://www.hondenoutlet.nl/product/cycl ... 0wodvZoLBQ) Ik heb nog 1 nieuwe ontgebruikt in de garage liggen want ik mag niet meer met handlief fietsen van mijn man nadat ik over de kop gevlogen ben met de mountainbike. Nou moet ik zeggen: mijn honden trekken dus wel enigszins en ik houd van hard gaan. En tja, ik daalde een klein hellinkje af en Shad ging ineens zitten om te poepen. Achteraf: de MTB was geen handige keuze: op een gewone fiets kun je beter met een half oog zien wat de hond doet want je zit rechter op. Dus ik kon niet meer stoppen.
Ik ben heel blij met de Cycleash. Een Springer ging niet op mijn fiets passen en de Cycleash past net. Ik heb me al een paar maal verbaasd over de demping die dat stukje rubber geeft. Hier in het dorp lopen niet alleen katten los rond, maar ook konijnen en Ko wil daar heeeeel graag achteraan. Onlangs vloog Ko plotseling rechtsaf terwijl ik er niet echt op bedacht was, ik voelde het bijna niet. Nou weegt Ko geen 40 kilo, eerder de helft, maar sterk is hij wel want als ik hem aan de lijn heb en hij doet hetzelfde, ga ik bijna onderuit.
Door Parelridder
#3313457
Ik ben zéér tevreden over de Springer. Ervaring t/m een sterke reu van 36 kilo. Meermalen per week vele kilometers afgelegd door - en tussen dorpen en de duinen in.
Ze hebben eerst geleerd om rechts van de fiets te wandelen, daarna zachtjes fietsen en zo t/m draf. Altijd de regel gehanteerd dat er niet getrokken wordt, zoals je ook te voet niet wilt worden rond gesleurd. Tempo van lopen werd na verloop van tijd hoger tgv toenemende conditie, maar bleef draf.
In verschillende situaties is het veiligheidssysteem van de Springer nodig én werkzaam gebleken, dus ik zou zonder enige twijfel persé een systeem kiezen met deze beveiliging. En om die reden ook nooit naast de springer een lijn vast houden. Dat voelt wellicht als extra veiligheid, maar in wezen help je het effect van de veiligheidssystemen v/d Springer er mee om zeep. Er zijn situaties waarin je hond het beste af is als hij los kan schieten. En er zijn situaties waarin jij je handen persé vrij/leeg moet hebben, óók in belang van je hond. En áls je hond ooit langs de andere kant van een paaltje rent dan waar jij fietst ben je ook beiden beter af als je er vervolgens niet middels de lijn alsnog achter vast knalt.
In de situaties dat mijn honden los raakten v/d springer waren ze altijd bijzonder bereid om te luisteren, dat onverwachte los raken en jouw plotselinge stil staan (en schrik) is reden zat om naar je terug te komen. Hel vergelijkbaar met het effect dat je bijv. uit glijdt of struikelt.
Ik heb de Springer nu al zo'n 15 jaar, de losse onderdeeltjes zijn nog steeds leverbaar (ik was wat kwijt).
Gebruikersavatar
Door doranto
#3313482
Inmiddels via MP een springer kunnen bemachtigen. Hij is onderweg hierheen op het moment.
@Parelridder. Maar als je de hond naast aan de springer ook nog aan een riem hebt, kun je die toch snel los laten op het moment dat de hond aan de verkeerde kant van een obstakel zou lopen?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3313504
Doranto schreef:Inmiddels via MP een springer kunnen bemachtigen. Hij is onderweg hierheen op het moment.
@Parelridder. Maar als je de hond naast aan de springer ook nog aan een riem hebt, kun je die toch snel los laten op het moment dat de hond aan de verkeerde kant van een obstakel zou lopen?
Ja, net als wanneer je hem alleen aan de riem hebt.

Maar volgens mij is het echt heel simpel, als je met je hond fietst, ga je ruim genoeg om paaltjes heen. Ik heb echt nog nooit een paaltje tussen mij en mijn hond gehad. En ik heb ook nooit situaties gehad waarbij de hond (of beter gezegd Oscar :P ) beter af was met losgelaten worden. Maar zo ingewikkeld is het ook allemaal niet, je kiest een veilige route, je leert je hond aan een ontspannen lijn netjes naast je lopen en je bent tijdens het fietsen scherp op je omgeving. Ik heb altijd met 1 hand aan het stuur gefietst, dat kan met 10-15 km per uur prima.

En een springer gebruiken is ook prima hoor, maar met de lijn in je hand fietsen is echt niets spannender hoor.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3313506
Kaela schreef:Ja, net als wanneer je hem alleen aan de riem hebt.

Maar volgens mij is het echt heel simpel, als je met je hond fietst, ga je ruim genoeg om paaltjes heen. Ik heb echt nog nooit een paaltje tussen mij en mijn hond gehad. En ik heb ook nooit situaties gehad waarbij de hond (of beter gezegd Oscar :P ) beter af was met losgelaten worden. Maar zo ingewikkeld is het ook allemaal niet, je kiest een veilige route, je leert je hond aan een ontspannen lijn netjes naast je lopen en je bent tijdens het fietsen scherp op je omgeving. Ik heb altijd met 1 hand aan het stuur gefietst, dat kan met 10-15 km per uur prima.

En een springer gebruiken is ook prima hoor, maar met de lijn in je hand fietsen is echt niets spannender hoor.
Misschien ben ik minder handig, maar ik heb toch liever 2 handen aan het stuur. Bovendien zou ik met 1 hand aan het stuur niet kunnen stoppen.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3313535
Ik fietste met de hond aangelijnd aan een tuig. Je hebt dan wel alleen je linkerhand aan het stuur. Omdat de handrem links alleen op het voorwiel remde hebben we wel de remkabels omgewisseld.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3313536
Doranto schreef:Misschien ben ik minder handig, maar ik heb toch liever 2 handen aan het stuur. Bovendien zou ik met 1 hand aan het stuur niet kunnen stoppen.
Met opstappen en afstappen even 2 handen aan het stuur was ook geen probleem.

Maar nogmaals, met springer fietsen is mij ook helemaal prima hoor :) . Lekker doen wat voor jou fijn werkt!
Door Parelridder
#3313550
Doranto schreef:@Parelridder. Maar als je de hond naast aan de springer ook nog aan een riem hebt, kun je die toch snel los laten op het moment dat de hond aan de verkeerde kant van een obstakel zou lopen?
Als je het obstakel zou hebben gezien of het gevaar zou hebben kunnen voorzien, dan zou je het veiligheidssysteem van los schieten helemaal niet nodig gehad hebben want had je de situatie voorkomen. Als je onverhoopt eens valt of er plotseling iets anders onvoorziens gebeurd waardoor je hond los schiet van de Springer, ben je beter af met 2 vrije handen en idem voor je hond.
Wij wonen in Nrd Holland, daar kunnen ze niet langs de fiets lopen in een gecontroleerde omgeving. Ze liepen voornamelijk over een relatief rustig fietspad tussen Heiloo en Egmond: naar de duinen en zee (en daar dan even lekker vrij spelen/zwemmen).

Marcel Nijland heeft een geweldig mooi trainingsschema in zijn boek 'Hondse hoogstandjes' opgenomen. Wat mij in zijn schema zo aanspreekt is de aandacht voor het motiveren van de hond. Hij neemt spelpauzes op in de opbouw en heeft aandacht voor afwisseling vanuit de gedachte dat jij en ik gemotiveerd kunnen worden door een doel wat we op termijn willen behalen, maar een hond het moet hebben van 't hier & nu. In de opbouw hadden mijn honden dus speelplekjes, ze fietsten van speelplek naar speelplek en zo steeds een stukje verder, tot tenslotte aan zee. Die plekjes waar ze onderweg een balspelletje kregen, een slokje melk of iets anders fijns bleven in de fietstocht.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3313555
Parelridder schreef:Als je het obstakel zou hebben gezien of het gevaar zou hebben kunnen voorzien, dan zou je het veiligheidssysteem van los schieten helemaal niet nodig gehad hebben want had je de situatie voorkomen. Als je onverhoopt eens valt of er plotseling iets anders onvoorziens gebeurd waardoor je hond los schiet van de Springer, ben je beter af met 2 vrije handen en idem voor je hond.
Wij wonen in Nrd Holland, daar kunnen ze niet langs de fiets lopen in een gecontroleerde omgeving. Ze liepen voornamelijk over een relatief rustig fietspad tussen Heiloo en Egmond: naar de duinen en zee (en daar dan even lekker vrij spelen/zwemmen).
Maar serieus, hoe kun je nou een paaltje níet zien? Oscar draafde op 12-15 km/uur. Dan fiets je echt langzaam, dan heb je toch zeeën van tijd om paaltjes en alles aan te zien komen?
En vallen? Juist als je valt (ik fiets net als de gemiddelde NLder vanaf dat ik 3 turfjes hoog was en ben niet meer gevallen sinds ik 4 turfjes hoog was) wil je dat je hond niet aan die omvallende fiets vast zit. Maar dat is dus echt heel hypothetisch, want nogmaals, je gaat 12-15 km per uur en waar moet je dan in hemelsnaam door vallen?

Waarbij ik de springer écht helemaal prima vind hoor, maar ik vind dit soort argumenten echt een beetje overdreven.
Gebruikersavatar
Door kira
#3313562
Ik zag de springer helemaal niet zitten, op de step had ik die en Grote beer trok dan dus gewoon de hele step onder mij vandaan. Ik heb met haar altijd gefietst met de lijn in de hand, nooit gevallen oid. Nu ga ik met de beren niet snel (max 9 km per uur).
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door