Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door frodo quin
#3311363
Beste forumleden

Ik slaap eigenlijk al van december slecht (bioritme en schooluren in combi met stress), maar vanaf april slaap ik bijna niet meer. De beste dagen zijn 4à5 uur, de slechste 1à2 uur. Dit is dus al lang aan de gang en is gelinkt met een zeer slechte emotionele toestand die ontstond door iets relationeel begin april.

Het lijkt wel of mijn hersenen in overdrive zitten. Constant piekeren, overstuurd, en intussen al lang niet echt moe zijn of worden ondanks het niet slapen.

De oplossing die de psychiater voorstelde was lange tijd zware slaappillen en dan dagelijks. Ik neig naar verslavingen en heb al concentratieproblemen, dus dat jaagt me de stuipen op het lijf, maar zo kan het inderdaad niet verder.

Alle tips en adviezen zijn meer dan welkom :)
Door Lizzy
#3311365
Ach gossie, wat een narigheid :-\ :-*

Je hebt al hulp bij de problemen die je ervaart dus dat is fijn.

Ter ondersteuning kan ik Rhodiola aanbevelen. En om in slaap te vallen.... Ja, misschien dat je daar ook heel bang van wordt maar ik ervaar het niet als verslavend en ik ken eigenlijk geen mensen die dat wel doen maar ik zweer echt bij wietolie (met THC).
Door eelke
#3311366
Getsie, naar!

Ik gebruik melatonine pillen, en dan niet de lichte waar je er eigenlijk 10 van moet. 3 mg ofzo geloof ik. Volgens mij heb je ook nog 5 mg. Ik heb periodes waarin slapen moeilijk gaat, niet eens echt stress gerelateerd maar mijn hersenen willen dan niet 'uit'. Dan denk ik 1,5 uur na over de boodschappen die ik de dag erna ga doen ofzo. Geen spannende dingen dus, wel lastig.
Ik slik ze niet altijd, ik probeer altijd eerst om zelf in te slapen, merk ik dat ik na een half uur nog net zo wakker ben, laat ik er een smelten onder mijn tong. Tegenwoordig word ik ineens na een uur of 5-6 slapen wakker, voor mij niet lang genoeg, en ook dan helpen ze nog.

Buiten dat je psychiater je medicatie voor schrijft; krijg je verder wel goede therapie om de oorzaken aan te pakken?
Door frodo quin
#3311367
In slaap vallen is eigenlijk niet het hoofdprobleem. Ik geraak meestal wel in slaap, maar na enkele uren wordt ik wakker. Het piekeren en de negatieve emoties zijn daar dan onmiddellijk en het lijkt of ik daar eigenlijk wakker van word.

Alvast bedankt voor de tips Lizzy

@Eelke: Melatonine had ik van een kennis gekregen. Ik heb het drie keer geprobeerd, maar leek er nog wakkerder van te worden. Is dat mogelijk of moet dat toeval zijn?

Ik krijg sinds kort gelukkig ook hulp van een psycholoog. Een man uit de duizend. Of ik er daarmee uit geraak is afwachten, maar heb in ieder geval het gevoel dat hij de juiste peut voor mij is.
Door eelke
#3311368
Ik denk wel toeval... melatonine is een lichaamseigen stof waar je slaperig van wordt. Nu is het natuurlijk wel zo dat, in de staat waarin jij je nu bevind, de stofjes in je hersenen allemaal niet zo lekker werken...

Welke dosis had je dan? Je hebt volgens mij ook 'time released' versies, om door te kunnen slapen.

Heb je je bezwaren tegen slaapmedicatie goed kunnen bespreken? Wie weet zijn er alternatieven? Ik heb een periode van zenuwpijn gehad, waardoor ik niet kon slapen van de pijn. Ik heb toen een antidepresieva voorgeschreven gekregen, bij mijn weten niet echt verslavend, en sliep toen zo 12 uur per nacht als een blok. Oké, een beetje te veel van het goede, maar ik had het blijkbaar nodig en het doorbreekt je cyclus ook een beetje. Je hersenen hebben ook gewoon slaap nodig om te kunnen herstellen natuurlijk.

Ik las toen overigens wel op internet dat het vaker werd voorgeschreven bij slaapproblemen.

Fijn dat je in ieder geval de juiste man gevonden hebt! Dat is zo belangrijk! Ik denk echt dat je daarmee een heel eind kunt komen, zeker als je iets kunt vinden waarbij je goed/beter kunt slapen.
Door fransbulletje
#3311369
Goede ervaring met cbd olie, start 1-2 druppels en eventueel bij wakker worden nogmaals 1-2 druppels
Heb de cbd olie van Jacob Hooy 2,75%
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3311370
Ik slik ook af en toe melatonine bij als ik slecht slaap en ik combineer dat dan met valeriaan. Omdat mijn hoofd dan ook op standje doorrazen staat en daar werkt de valeriaan fijn tegen.

Ik gebruikte eerst valdispert nacht, maar nu gebruik ik een hogere dosis valeriaan en melatonine in losse pillen. De valeriaan slik ik af en toe ook gewoon los, als ik een te drukke dag heb gehad en al aan voel komen dat mijn hoofd blijft racen. Maar wat het vooral doet is een soort geruststelling dat er iets is voor als ik niet kan slapen. En dat doet misschien nog wel meer dan de pillen daadwerkelijk zelf doen.

Toen ik na het overlijden van mijn vader slaapproblemen had, heb ik ook tijdelijk verslavende slaappillen geslikt. Ik heb toen met mijn huisarts zeer duidelijke afspraken gemaakt, ik kreeg max zoveel pillen mee en als dat niet afdoende was, gingen we andere oplossingen zoeken. Maar juist door wat beter te slapen (en weer dat gevoel van "als ik echt niet kan slapen is er een pil en slaap ik gegarandeerd") lukte het me ook om het rouwproces beter te doorlopen. Ik heb niet eens alle pillen nodig gehad. Als je super moe bent, blokkeert dat volgens mij elke mogelijkheid tot geestelijke genezing. Slaap is echt de basis.
Door frodo quin
#3311371
eelke schreef:Ik denk wel toeval... melatonine is een lichaamseigen stof waar je slaperig van wordt. Nu is het natuurlijk wel zo dat, in de staat waarin jij je nu bevind, de stofjes in je hersenen allemaal niet zo lekker werken...

Welke dosis had je dan? Je hebt volgens mij ook 'time released' versies, om door te kunnen slapen.

Heb je je bezwaren tegen slaapmedicatie goed kunnen bespreken? Wie weet zijn er alternatieven? Ik heb een periode van zenuwpijn gehad, waardoor ik niet kon slapen van de pijn. Ik heb toen een antidepresieva voorgeschreven gekregen, bij mijn weten niet echt verslavend, en sliep toen zo 12 uur per nacht als een blok. Oké, een beetje te veel van het goede, maar ik had het blijkbaar nodig en het doorbreekt je cyclus ook een beetje. Je hersenen hebben ook gewoon slaap nodig om te kunnen herstellen natuurlijk.

Ik las toen overigens wel op internet dat het vaker werd voorgeschreven bij slaapproblemen.

Fijn dat je in ieder geval de juiste man gevonden hebt! Dat is zo belangrijk! Ik denk echt dat je daarmee een heel eind kunt komen, zeker als je iets kunt vinden waarbij je goed/beter kunt slapen.
Ik geloof dat het een medium dosis was. Of het time release was geen idee. De nachten dat ik het uitgeprobeerd heb werd ik helemaal hyper en sliep ik in het geheel niet.

Ik vond de psychiater niet zo communicatief hierover. Ik had aangegeven dat de alprazolam zeer nare effecten had (kalmeermiddel) en ik terug wakker schoot voor het uitgewerkt was. Het effect was dat mijn emoties in zware crisissen gingen vanaf het begon te werken en tot ik het bewustzijn verloor en dat ik snel terug wakker schoot en het dan nog uren nawerkte waarin ik compleet doordraai. Het is dan uiteindelijk een dag verder eer ik een beetje gekalmeerd ben. Zijn voorstel: zelfde versie, maar die langer werkt. Mijn argument: het is niet dat het niet werkt, het is dat ik niet slaap maar doordraai als ik het neem. Verder zijn die dingen super verslavend en zeer schadelijk voor je hersenen.
Slaappillen had ik al, maar weiger ik vaker dan af en toe te nemen, zeker aangezien het niets doet als ik niet overdoseer (is ook zo bij de alprazolam). Mijn bedenkingen waren: verslavend, geen echte slaap, slaap niet veel langer met dan zonder, schade van overdoseren op termijn, schade van langdurig nemen. Zijn antwoord: slaappillen en overdoseren kan geen kwaad, doe maar. je hersenen gaan er natuurlijk wel van kapot.

Ik had het idee dat ik dus niet echt gehoord werd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3311372
frodo quin schreef:Ik geloof dat het een medium dosis was. Of het time release was geen idee. De nachten dat ik het uitgeprobeerd heb werd ik helemaal hyper en sliep ik in het geheel niet.

Ik vond de psychiater niet zo communicatief hierover. Ik had aangegeven dat de alprazolam zeer nare effecten had (kalmeermiddel) en ik terug wakker schoot voor het uitgewerkt was. Het effect was dat mijn emoties in zware crisissen gingen vanaf het begon te werken en tot ik het bewustzijn verloor en dat ik snel terug wakker schoot en het dan nog uren nawerkte waarin ik compleet doordraai. Het is dan uiteindelijk een dag verder eer ik een beetje gekalmeerd ben. Zijn voorstel: zelfde versie, maar die langer werkt. Mijn argument: het is niet dat het niet werkt, het is dat ik niet slaap maar doordraai als ik het neem. Verder zijn die dingen super verslavend en zeer schadelijk voor je hersenen.
Slaappillen had ik al, maar weiger ik vaker dan af en toe te nemen, zeker aangezien het niets doet als ik niet overdoseer (is ook zo bij de alprazolam). Mijn bedenkingen waren: verslavend, geen echte slaap, slaap niet veel langer met dan zonder, schade van overdoseren op termijn, schade van langdurig nemen. Zijn antwoord: slaappillen en overdoseren kan geen kwaad, doe maar. je hersenen gaan er natuurlijk wel van kapot.

Ik had het idee dat ik dus niet echt gehoord werd.
Dat klinkt alsof je beter op zoek kan naar een andere psychiater :-X
Door frodo quin
#3311373
Kaela schreef:Ik slik ook af en toe melatonine bij als ik slecht slaap en ik combineer dat dan met valeriaan. Omdat mijn hoofd dan ook op standje doorrazen staat en daar werkt de valeriaan fijn tegen.

Ik gebruikte eerst valdispert nacht, maar nu gebruik ik een hogere dosis valeriaan en melatonine in losse pillen. De valeriaan slik ik af en toe ook gewoon los, als ik een te drukke dag heb gehad en al aan voel komen dat mijn hoofd blijft racen. Maar wat het vooral doet is een soort geruststelling dat er iets is voor als ik niet kan slapen. En dat doet misschien nog wel meer dan de pillen daadwerkelijk zelf doen.

Toen ik na het overlijden van mijn vader slaapproblemen had, heb ik ook tijdelijk verslavende slaappillen geslikt. Ik heb toen met mijn huisarts zeer duidelijke afspraken gemaakt, ik kreeg max zoveel pillen mee en als dat niet afdoende was, gingen we andere oplossingen zoeken. Maar juist door wat beter te slapen (en weer dat gevoel van "als ik echt niet kan slapen is er een pil en slaap ik gegarandeerd") lukte het me ook om het rouwproces beter te doorlopen. Ik heb niet eens alle pillen nodig gehad. Als je super moe bent, blokkeert dat volgens mij elke mogelijkheid tot geestelijke genezing. Slaap is echt de basis.
Wel dat is het hé. Emotioneel eronderdoor, dus je slaapt niet en je geraakt er niet bovenop, want je slaapt niet. Dus ik ben het er wel mee eens dat er iets gedaan moet worden, maar dan vraag ik me af of slaappillen de oplossing zijn, want je slaapt niet echt maar bent verdoofd. Het geeft wel even een time out.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3311374
frodo quin schreef:Wel dat is het hé. Emotioneel eronderdoor, dus je slaapt niet en je geraakt er niet bovenop, want je slaapt niet. Dus ik ben het er wel mee eens dat er iets gedaan moet worden, maar dan vraag ik me af of slaappillen de oplossing zijn, want je slaapt niet echt maar bent verdoofd. Het geeft wel even een time out.
Als je een "gewone" slaappil neemt, slaap je wel gewoon hoor. Als je enkel verdoofd zou zijn, zou je kei verrot wakker worden. Ik raakte er echt uitgerust van. Ik heb toen geloof ik een nacht of 3 achter elkaar een pil gebruikt en daarna nog een keer of 5 als ik echt langer dan een uur wakker bleef liggen. Na die eerste drie nachten was ik als herboren.
Door frodo quin
#3311375
Kaela schreef:Dat klinkt alsof je beter op zoek kan naar een andere psychiater :-X
Hij is verbonden aan het centrum waar ik bij de psycholoog loop. Het enige waar ik wel van dacht hier heb ik iets aan was de vraag of mijn schildklier recent getest was, want als die intussen ook van slag was kon het blijven duren. Dus bloedonderzoek kan geen kwaad idd. Alhoewel een te snel werkende schildkler wel vreemd zou zijn. Ik ben wel meer dan 10 kg afgevallen, maar ik kan al 4 maand ook maar nauwelijks eten (2 tot 3 kleine dingetjes per week, ja week) en als ik eet gaat het dan nog vaak mis. Ik neem dus maar een multi om de roofbouw toch een beetje tegen te gaan.

Opzich zou ik dus veel meer moeten afvallen, maar in dit geval is het trage metabolisme een zegen, maar het maakt een te snel werkende schildklier wel zeer onwaarschijnlijk.
Door frodo quin
#3311376
Kaela schreef:Als je een "gewone" slaappil neemt, slaap je wel gewoon hoor. Als je enkel verdoofd zou zijn, zou je kei verrot wakker worden. Ik raakte er echt uitgerust van. Ik heb toen geloof ik een nacht of 3 achter elkaar een pil gebruikt en daarna nog een keer of 5 als ik echt langer dan een uur wakker bleef liggen. Na die eerste drie nachten was ik als herboren.
Bij mij heeft dat toch dat effect niet hoor, integendeel. Maar ik neem geen inslapers hé, maar slaappillen die je onder het zeil houden. Normaal gezien zou je dan ook geen echte slaap mogen hebben, het is een soort narcose.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3311377
frodo quin schreef:Bij mij heeft dat toch dat effect niet hoor, integendeel. Maar ik neem geen inslapers hé, maar slaappillen die je onder het zeil houden. Normaal gezien zou je dan ook geen echte slaap mogen hebben, het is een soort narcose.
Je hebt inslapers, doorslapers en combi's. Ik had een combi, omdat ik ook vaak snachts wakker werd en dan niet meer kon slapen.

En ik snap dat het bij jou dat effect kennelijk niet had, maar het zijn wel degelijk pillen bedoeld om te slapen en niet een soort narcose.
Door bloemetje
#3311383
Feit is dat je grotere roofbouw pleegt op je lichaam en je koppie als je niet slaapt. Daarom wuift meneer psychiater je zorgen daarover waarschijnlijk weg. Je moet slapen lieverd neem die pillen. Als je een paar nachten hebt geslapen achter elkaar kun je weer even zonder proberen.
Zo raak je niet snel verslaafd.
Of je nou onder narcose raakt of niet (volgens mij niet) je krijgt je rust die je zo hard nodig hebt.

Ik ben zelf ook dol op Valdispert nacht en ik luister graag podcasts of youtube. Dan blijf ik liggen en rust ik toch uit ook al slaap ik niet
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door