Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3320898
pike schreef:In waterland wordt echt niet het hele jaar door op haas gejaagd. Het is gewoon verboden en wordt ook niet gedaan. Het jachtseizoen voor haas loopt van 15 oktober tot 31 december. En dan nog gaat een jager in die periode echt niet de laatste haas uit zijn jachtterrein schieten. Ze zorgen er wel voor dat er voldoende overblijft om voor nageslacht te zorgen zodat ze het volgend jaar ook weer kunnen jagen. Hazen zijn nogal plaatsgebonden en een jager weet dan ook waar in zijn terrein de hazen zitten en met hoeveel ze zijn.
Het feit dat je aangereden haas ziet geeft al aan dat ze er wel zijn. Ik zag ze toch regelmatig in de weilanden in de Beemster, de Purmer, Zeevang, ook her en der langs de snelwegen zag je ze in het weiland.
Dat dacht ik dus ook en toen ging ik zoeken en vond ik allerlei ontheffingen. Helaas kan ik die documenten/pagina's niet meer terugvinden. Ah, toch bij Vroege Vogels nog iets teruggevonden: Jacht op zwanen, eenden en hazen mag in Noord-Holland. En echt, ik zie veel minder hazen dan enkele(!) jaren terug, geen idee wanneer je in de buurt woonde maar dat lijkt me toch ook enkele jaren. Eerst zag ik gemiddeld 10 hazen per dag, als ik een beetje me best deed, nu haal ik niet eens gemiddeld 1 per dag, waarvan gemiddeld 0,25 dood... Ik zie nooit controle, ze - de jagers - komen van ver en ik zie ze drijven. Er is geloof ik een 'opzichter' die af en toe een rondje rijdt, overdag als de jagers allang alweer thuis zitten. We worden hier regelmatig 'uit bed geschoten', soms een hele week lang...
Langs de N247 op het stuk tussen Edam en Oosthuizen zaten 's nachts altijd veel hazen en konijnen, dit jaar heb ik er niet 1 gezien. Daarmee wil ik niet zeggen dat ze er helemaal niet zijn, maar wel dat het er heeeeel veeeeel minder zijn.
De hazen nemen in aantal af en hoewel bijvoorbeeld de ekster vanwege duidelijk toenemende aantallen en overlast het hele jaar door geschoten mag worden, nemen die alleen maar in aantal toe. Vast omdat haas geld opbrengt en ekster niet...
#3320901
Wat jij gevonden hebt dateert uit 2006!
Ontheffingen voor bijvoorbeeld schadebestrijding zijn er voor haas niet.
Voor zwanen en eenden zijn die er wel.

Dit staat op de website van de Faunabeheereenheid Noord-Holland en is actueel:

Er is géén vrijstelling voor een haas beschikbaar. Het haas is een wildsoort waarop in een bepaalde periode mag worden gejaagd.
De regelgeving biedt de volgende mogelijkheid om tot afschot over te gaan:
Jacht: Een haas is een wildsoort en mag in de jachtseizoen van 15 oktober t/m 31 december op worden gejaagd. Dit kan van zonsopkomst tot zonsondergang.


Op die site (https://www.faunabeheereenheid.nl/noordholland/) kun je trouwens ook de regels voor de overige dieren vinden.
Ik heb zo'n 32 jaar in Purmerend gewoond, tot verleden jaar zomer.
#3320953
Sowieso heb ik niet beweerd dat er geen enkele haas meer is, ik heb aangegeven dat het er heeeel veeel minder zijn geworden in een tijdsbestek van enkele jaren.
Ik zie en hoor het toch met eigen ogen en oren. Jij woonde in Purmerend, daar is veel meer bebouwing. Ik woon tussen de weilanden aan een weggetje van ca. 2 km met enkele huizen/boerderijen. En ik ben echt niet de enige die het opmerkt.

Heb de documenten gevonden die tot en met 2016 van kracht waren:
Vrijstellingen Flora- en faunawet 2014 - 22-09-2014.pdf
Rectificatie vrijstellingen Flora- en faunawet 2014 - 22-09-2014.pdf
Daar staat op pagina 3 te lezen:
Bijlage 1, behorend bij artikel 2 Verordening vrijstellingen Flora- en faunawet Noord- Holland 2014: Schadesoorten binnen Noord- Holland: Vrijstelling van verboden van artikel 10 van de wet:
In de lijst die volgt staat o.a. haas, toch? Heel toevallig zie ik daar ook de wilde eend tussen staan en nog toevalliger spraken wij een jager uit een plaatsje in de buurt die zich daarover beklaagde, hij zei dat het de populatie van de wilde eend beschadigde. Die jager wist ons ook nog te vertellen dat als gevolg van de vrijstelling jagers uit andere delen van het land naar Waterland komen, zelfs buitenland (VL kwam een advertentie voor de VS tegen over jagen in Waterland)...
En ja, het gaat om 'schadesoorten', boeren vinden alles een schadesoort en jagers lijken bijvoorkeur op de 'schadesoorten' te jagen die ze zelf op kunnen eten en kunnen verkopen...

Hoewel het dit jaar volgens de nieuwe Flora- en faunawet niet meer tussen 31 december 2016 en 15 oktober 2017 had gemogen en er zover ik kan vinden geen vrijstellingen zijn, heb ik regelmatig gezien dat er gejaagd werd op die enkele hazen die nog over zijn... Ik hoef vaak maar uit het raam te kijken om het te aanschouwen... Wilde je beweren dat ik dat verkeerd zie? Ik heb wel eens zitten zoek waar ik zoiets kan melden, niets gevonden... En dan nog, geloof ik niet dat er iets gedaan wordt met zo'n melding.

Dat hele flora- en faunabeheer is een soort 'de slager die zijn eigen vlees keurt'...
#3320973
Jullie hazen zijn verhuisd. Ik heb er nog nooit zoveel gezien als dit voorjaar. Ik werd knettergek van ze: kwamen gezellig over het pad op ons af rennen, om dan op laatste moment om te draaien en weg te rennen
Vonden de heren wel leuk, ik minder..
#3320975
Siberienne schreef:Jullie hazen zijn verhuisd.
;D Ja, dat zal het zijn. Knap dat ze al die snelwegen hebben overleefd...
Siberienne schreef:Ik heb er nog nooit zoveel gezien als dit voorjaar. Ik werd knettergek van ze: kwamen gezellig over het pad op ons af rennen, om dan op laatste moment om te draaien en weg te rennen
Dat is wel heel brutaal en ik kan me voorstellen dat het geen pretje voor je is als je met je heren loopt. Zo brutaal herken ik eigenlijk alleen van konijnen als die met te veel in een klein stukje park zitten.
Siberienne schreef:Vonden de heren wel leuk, ik minder..
Ko is het met jouw heren eens dat hazen leuk zijn, konijnen trouwens ook! Gelukkig test hij niet (meer) de 'veerkracht' van mijn arm als hij er een ziet terwijl hij aan de lijn zit. Als hij losloopt en hij spot er een is hij weg, dus bij schemering en in het donker zit meneer aan de lijn.
De paar keer dat Ko achter haas of konijn aanging, krijgt hij ze gelukkig niet te pakken, hazen zijn net - echt maar net - te snel en konijnen net te slim. Geen idee wat hij er mee zou doen, hij lijkt altijd verbaasd en teleurgesteld als de muis waar hij vol bovenop is gesprongen dood blijkt te zijn... ::)
#3320978
src_esther schreef:Sowieso heb ik niet beweerd dat er geen enkele haas meer is, ik heb aangegeven dat het er heeeel veeel minder zijn geworden in een tijdsbestek van enkele jaren.
Ik zie en hoor het toch met eigen ogen en oren. Jij woonde in Purmerend, daar is veel meer bebouwing. Ik woon tussen de weilanden aan een weggetje van ca. 2 km met enkele huizen/boerderijen. En ik ben echt niet de enige die het opmerkt.

Heb de documenten gevonden die tot en met 2016 van kracht waren:
Vrijstellingen Flora- en faunawet 2014 - 22-09-2014.pdf
Rectificatie vrijstellingen Flora- en faunawet 2014 - 22-09-2014.pdf
Daar staat op pagina 3 te lezen:

In de lijst die volgt staat o.a. haas, toch? Heel toevallig zie ik daar ook de wilde eend tussen staan en nog toevalliger spraken wij een jager uit een plaatsje in de buurt die zich daarover beklaagde, hij zei dat het de populatie van de wilde eend beschadigde. Die jager wist ons ook nog te vertellen dat als gevolg van de vrijstelling jagers uit andere delen van het land naar Waterland komen, zelfs buitenland (VL kwam een advertentie voor de VS tegen over jagen in Waterland)...
En ja, het gaat om 'schadesoorten', boeren vinden alles een schadesoort en jagers lijken bijvoorkeur op de 'schadesoorten' te jagen die ze zelf op kunnen eten en kunnen verkopen...

Hoewel het dit jaar volgens de nieuwe Flora- en faunawet niet meer tussen 31 december 2016 en 15 oktober 2017 had gemogen en er zover ik kan vinden geen vrijstellingen zijn, heb ik regelmatig gezien dat er gejaagd werd op die enkele hazen die nog over zijn... Ik hoef vaak maar uit het raam te kijken om het te aanschouwen... Wilde je beweren dat ik dat verkeerd zie? Ik heb wel eens zitten zoek waar ik zoiets kan melden, niets gevonden... En dan nog, geloof ik niet dat er iets gedaan wordt met zo'n melding.

Dat hele flora- en faunabeheer is een soort 'de slager die zijn eigen vlees keurt'...
https://www.faunabescherming.nl/uitgangspunten/

Het is een actie groep, dus wellicht heb je niet direct merkbaar resultaat. Maar als iedereen meldt, kan er wellicht wel een keer iets gedaan worden.
#3320997
src_esther schreef:Sowieso heb ik niet beweerd dat er geen enkele haas meer is, ik heb aangegeven dat het er heeeel veeel minder zijn geworden in een tijdsbestek van enkele jaren.
Ik zie en hoor het toch met eigen ogen en oren. Jij woonde in Purmerend, daar is veel meer bebouwing. Ik woon tussen de weilanden aan een weggetje van ca. 2 km met enkele huizen/boerderijen. En ik ben echt niet de enige die het opmerkt.

Heb de documenten gevonden die tot en met 2016 van kracht waren:
Vrijstellingen Flora- en faunawet 2014 - 22-09-2014.pdf
Rectificatie vrijstellingen Flora- en faunawet 2014 - 22-09-2014.pdf
Ja ik woonde in Purmerend, uiteraard een stad en dus veel bebouwing. Maar ik heb had drie honden (nu nog maar 2 :'( ) waarmee ik dus bijna elke dag buiten de stad door de polder liep. En ja, ik zag de hazen. In Kwadijk, in Hobrede, in Oosthuizen, in de Beemster. En als ik ze al over het hoofd zag dan had ik nog die drie Fauven, als die ze al niet roken omdat de wind verkeerd stond dan zagen ze ze wel. Verder ook langs de N244 (heette het geloof ik, de weg richting Alkmaar). Altijd links of rechts hazen in het veld.
En nu ik erover zit te denken was ik zelfs midden in Purmerend bijna drie honden kwijt geraakt in het bosje op de voormalige vuilstort aan het eind van het Trimpad vanwege een haas. Die haas ging over de sloot, Pike durfde gelukkig niet te zwemmen dus bleef luid staan geven bij de oever, en Armagnac die wel zwemt werd gehinderd door de veel grotere puppie Duc die niets van de commotie snapte en de haasachtervolgende Armagnac dankbaar voor een wegrennend prooidier aanzag en hem najoeg en teckelde :biggrin2: Ik denk dat dat de enigste keer is geweest dat ik Duc dankbaar ben geweest dat hij Jakkie omver
Inmiddels weet Duc wel beter.

Als jij zegt dat je ziet dat ze alles afschieten, tja ik kan daar verder niets rationeels tegen inbrengen want ik was er niet bij. Als je geen haas ziet, tja dat zegt wat mij betreft niet direct iets over de jacht. Want er zijn veel redenen waarom hazen in aantal kunnen reduceren. Momenteel is het jachtseizoen op haas open, maar volgens jou speelt dit al langer.
Afname van haas kan trouwens vele oorzaken hebben, kijk maar eens op bijvoorbeeld de website van de zoogdiervereniging, en ik denk toch dat ze daar niet pro-jacht zijn.

Verder heb ik het alleen over haas, niet over eend of zwaan of gans of wat voor ander dier, want voor elk dier gelden eigen regels.

Ik ben het echt niet overal mee eens hoor met wat er in de jachtwereld gebeurt, zeker niet. Zo vind ik schadebestrijding iets wat niet zou moeten mogen. Schade door vraat hoort in mijn optiek onder het bedrijfsrisico. En vraatschade door haas kan je gemakkelijk voorkomen door een raster te plaatsen. Ja dat kost natuurlijk geld, maar er is een oud spreekwoord dat zegt de kost gaat voor de baat uit. En voor niets gaat de zon op. Maar ik ben ook niet per definitie tegen jacht. Dat zou ook hypocriet zijn want ik eet zelf graag Nederlands wild. En net als overal elders zit er ook in de jagerswereld uitschot dat ook de jagers die het goed en eerlijk doen in een kwaad daglicht plaatsen. Zo is het altijd geweest, zo is het nu en zo zal het altijd blijven. En daar wil ik het dan echt bij laten.

Hier is nog de link naar het faunabeheerplan voor 2017-2023 dat door de provincie Noord-Holland is goedgekeurd. Dit is wat nu geldig is. Hierin kan je ook de aantallen verleende ontheffingen voor haas terugvinden in de voorbije jaren. Je moet de link wel even copieeren en in je browser plaatsen. Het is een pdf bestand.

https://www.clm.nl/uploads/pdf/917-Faun ... 23-web.pdf

Ironisch genoeg kan je pas echt iets zeggen over een aan- of afname van haas als de afschotaantallen bekend zijn. Want als er niet veel haas meer is, dan is er ook weinig afschot. En bedenk maar zo: Zolang je nog aangereden haas op de weg ziet, zijn ze er nog ::)
Laatst gewijzigd door pike op zo 19 nov 2017, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
#3321044
Lizzy schreef:Maar conclusie? Wat denken jullie? Dat er genoeg hazen ieder jaar afgeschoten worden om Kiezenbrink en DARF het hele jaar te voorzien van haas voor hun KVV prakjes?
Ik ga regelmatig mee met Mack op hazenjacht en in sommige velden zit meer dan in andere, maar ik kan me niet voorstellen dat dit genoeg is voor de KVV. Bovendien wordt dat wat er is, liever eerst zelf benut.
#3321063
toscak schreef:Ik ga regelmatig mee met Mack op hazenjacht en in sommige velden zit meer dan in andere, maar ik kan me niet voorstellen dat dit genoeg is voor de KVV. Bovendien wordt dat wat er is, liever eerst zelf benut.
De jager hier benut het in iedergeval zeker zelf. Het enige afval wat overblijft zijn de ingewanden, velletje en de kop.
#3321094
Nogmaals, ik geloof er niet in. Waarom niet heb ik hiervoor al uitgelegd.
Doranto schreef:
De jager hier benut het in iedergeval zeker zelf. Het enige afval wat overblijft zijn de ingewanden, velletje en de kop.
Daar kan je ook kvv van maken. Verrijkt nog wel met onverteerbare ingrediënten :biggrin2: :biggrin2:
#3321127
pike schreef:Nogmaals, ik geloof er niet in. Waarom niet heb ik hiervoor al uitgelegd.



Daar kan je ook kvv van maken. Verrijkt nog wel met onverteerbare ingrediënten :biggrin2: :biggrin2:
De kop kan ik me wat bij voorstellen maar het vachtje en de darmen? :???: (Met ingewanden bedoel ik niet de lever/hart/niertjes, want die gebruikt hij ook zelf.)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door