Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3320484
pearlsofpassion schreef:En denk je dan dat dat klopt, Lizzy? Dat het echt nederlandse haas is? Of net niet?
Ik zou geen idee hebben hoeveel haas de mensen eten, maar het zou je wss nog eens kunnen verbazen hoeveel.
Ja, geen idee! Ik hoopte dat iemand anders hier zijn/haar licht over kon laten schijnen eigenlijk :biggrin2:
#3320533
Lizzy schreef:Ja, geen idee! Ik hoopte dat iemand anders hier zijn/haar licht over kon laten schijnen eigenlijk :biggrin2:
Volgens mij staat op de haas voor mensen bij de lidl vermeld dat het om Argentijnse haas gaat.
Geen idee hoeveel haas uit Nederland door mensen wordt gegeten maar daar zit dus ook zeker argentijnse tussen ;)
#3320568
Lizzy schreef:Ik heb hier al eerder een keer over lopen geschreven in het kader van al die KVV's met haas en waarvan alle fabrikanten heel driftig roepen dat ze Nederlandse of Belgische hazen gebruiken. En DARF schrijft dan in oktober op facebook "de haas is op, we wachten tot het nieuwe jachtseizoen geopend is en dan hebben we weer volop" en dan hebben zij (en 10 andere KVV merken) weer het hele jaar KVV met haas.

Maar jaarlijks worden er (volgens wat ik kan vinden) toch wel zo'n 170.000 hazen geschoten in Nederland alleen. Dat lijkt mij best veel?
170.000 karkassen, dat klinkt best wel als veel ja. Maar als je bedenkt dat er zo'n 28.000 jagers in Nederland zijn dan is dat gemiddeld zo'n 6 hazen per jager over een periode van 2,5 maand. En als je dan ook nog bedenkt dat die jager zijn geschoten wild afzet bij de plaatselijke poelier, het restaurant, familie of vrienden of zelf het meeste opeet, dan vraag ik me af hoe die in vooral particulier bezit zijnde en over het hele land verspreide karkassen dan ingezameld worden en bij de kvv producenten terechtkomen in een hoeveelheid die het commercieel aantrekkelijk maakt om die kvv te maken. Je begrijpt, ik geloof er helemaal niets van ::)

pearlsofpassion schreef:En denk je dan dat dat klopt, Lizzy? Dat het echt nederlandse haas is? Of net niet?
Ik zou geen idee hebben hoeveel haas de mensen eten, maar het zou je wss nog eens kunnen verbazen hoeveel.
Ik heb ook geen flauw idee hoeveel haas hier door de mensen gegeten wordt, maar een groot deel van wat er gegeten wordt bestaat zonder meer uit haas uit Zuid-Amerika. We hebben niet voor niets een grote importeur in het zuiden van het land. Die zet zijn haas wel af natuurlijk anders zou hij er wel mee stoppen. De haas van de Lidl komt zeker weten uit Zuid-Amerika. Smaakt ook absoluut niet naar Nederlandse haas. En ik denk dat de haas in andere supermarkten ook daarvandaan komt. Maar kijk even op de verpakking en je weet het. Supermarkten benodigen een constante en gegarandeerde aanvoer tegen een voorafbepaalde prijs. De jagers weten van te voren nooit hoeveel haas ze voor het geweer krijgen. Ze kunnen geen aanvoer garanderen. Ze brengen hun buit ook niet naar de supermarkt zoals ik hierboven al aangaf. Bij de echte poelier heb je dan nog wel kans op Nederlandse haas.
src_esther schreef: Hier wordt bijna het hele jaar gejaagd op alles. Toen we hier een jaar of 4 geleden kwamen wonen, zagen we heel veel hazen, nu heel soms een enkele, meestal platgereden...
In waterland wordt echt niet het hele jaar door op haas gejaagd. Het is gewoon verboden en wordt ook niet gedaan. Het jachtseizoen voor haas loopt van 15 oktober tot 31 december. En dan nog gaat een jager in die periode echt niet de laatste haas uit zijn jachtterrein schieten. Ze zorgen er wel voor dat er voldoende overblijft om voor nageslacht te zorgen zodat ze het volgend jaar ook weer kunnen jagen. Hazen zijn nogal plaatsgebonden en een jager weet dan ook waar in zijn terrein de hazen zitten en met hoeveel ze zijn.
Het feit dat je aangereden haas ziet geeft al aan dat ze er wel zijn. Ik zag ze toch regelmatig in de weilanden in de Beemster, de Purmer, Zeevang, ook her en der langs de snelwegen zag je ze in het weiland.
#3320569
eelke schreef:Ik geloof nooit dat je dat zeker kunt zijn. Als paardenvlees al als rundergehakt voor menselijke consumptie verkocht wordt, heb ik niet de illusie dat het in de cat 3 beter geregeld is... :-\
Precies, het zou wel heel erg naief zijn om dat te denken.
#3320757
Nikass schreef:Aaaah nu was ik net wat gerustgesteld en nu ben ik weer helemaal terug bij af :(
Sorry Remco, jou geloof ik wel, maar kun jij dan garanderen dat jouw leveranciers eerlijk zijn?
Jazeker, dit is 100% Nederlandse haas. Geen twijfel over mogelijk. De haas wordt opgehaald bij de jagers.

Groetjes
#3320847
Dit is wel een interessante quote uit de Allerhande van de Ap:

"Waar komt het wild vandaan? Pieter van Rijn: om de kwantiteit en kwaliteit te kunnen garanderen die we willen, komt het wild dat bij de AH verkocht wordt van buiten Nederland. In ons land is de wildstand namelijk niet groot genoeg".
#3320857
Lizzy schreef:Dit is wel een interessante quote uit de Allerhande van de Ap:

"Waar komt het wild vandaan? Pieter van Rijn: om de kwantiteit en kwaliteit te kunnen garanderen die we willen, komt het wild dat bij de AH verkocht wordt van buiten Nederland. In ons land is de wildstand namelijk niet groot genoeg".
:D :D :D
#3320862
Lizzy schreef:Dit is wel een interessante quote uit de Allerhande van de Ap:

"Waar komt het wild vandaan? Pieter van Rijn: om de kwantiteit en kwaliteit te kunnen garanderen die we willen, komt het wild dat bij de AH verkocht wordt van buiten Nederland. In ons land is de wildstand namelijk niet groot genoeg".
Moet altijd weer denken aan de keer dat manlief ging hardlopen en op de akker een stel jagers zag. 1 haas. Salvo’s als WW II en haas ontsnapte :biggrin2:
#3320864
Siberienne schreef:Moet altijd weer denken aan de keer dat manlief ging hardlopen en op de akker een stel jagers zag. 1 haas. Salvo’s als WW II en haas ontsnapte :biggrin2:
:biggrin2: :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:

Fijn voor de haas!

Maar even serieus, als de Ap nou niet genoeg heeft aan het wild uit NL...., kunnen KVV fabrikanten dan het hele jaar door Nederlandse haas leveren?
#3320865
Siberienne schreef:Moet altijd weer denken aan de keer dat manlief ging hardlopen en op de akker een stel jagers zag. 1 haas. Salvo’s als WW II en haas ontsnapte :biggrin2:
Jaha dat hadden wij hier vorig jaar ook. Dappere haas rende onze kant op en rakelings langs mijn jonge hond die de achtervolging inzette. Maar de haas ontsnapte aan al zijn achtervolgers en mijn hond aan de kogels van de jagers (hij kwam gelukkig snel terug).
Toch zie je hier (in periodes) heel veel hazen. Waar ze in de andere periodes blijven weet ik nooit zo goed :???:
#3320871
Lizzy schreef:Dit is wel een interessante quote uit de Allerhande van de Ap:

"Waar komt het wild vandaan? Pieter van Rijn: om de kwantiteit en kwaliteit te kunnen garanderen die we willen, komt het wild dat bij de AH verkocht wordt van buiten Nederland. In ons land is de wildstand namelijk niet groot genoeg".
Nou dat zei ik toch? Supermarkten verlangen een gegarandeerde aanvoer (en vooral tegen een vooraf vastgestelde prijs). Zo gaat het met groente ook, allemaal contractgoed. Kwaliteit is niet van belang hoor.
Lizzy schreef:
:biggrin2: :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:

Fijn voor de haas!

Maar even serieus, als de Ap nou niet genoeg heeft aan het wild uit NL...., kunnen KVV fabrikanten dan het hele jaar door Nederlandse haas leveren?
Nee, volgens mij niet. Ik geloof daar dus helemaal nul,kommanul niks van. Dat zou alleen kunnen als alle jagers al hun haaskarkassen zouden opsparen (lees nog even mijn vorige bericht, gemiddeld per jager het enorme aantal van 6 stuks per jachtseizoen), in de vriezer zouden mikken voor een van de zoveel kvv producenten. Die dan vervolgens stad en land afreizen om in elk gat een paar karkasjes op te halen. Geloof jij dat?????
Jagers brengen hun complete ontweide hazen naar de poelier of restaurant als ze ze niet zelf opeten of aan familie of vrienden doorgeven/verkopen. Bij de poelier waar ik kwam toen ik nog in Purmerend woonde werden ook hazen gebracht door jagers. De poelier verkocht ze geslacht, als hele haas, maar ook in onderdelen als bouten en hazenrug. De karkassen lagen dan in de vriezer te koop voor heel weinig, en daar maakte ik weer dankbaar gebruik van. Mensen als Remco bieden ook inlandse haas aan, ook die is niet meer beschikbaar voor kvv producenten. Evenmin als die van bijv. Rita. En zo zijn er nog heel wat meer die particulier hun haasafval afzetten. Mogelijk dat kvv producenten hun haas uit andere Europese landen halen, dat zou kunnen. Maar ik geloof niet dat Nederlandse jagers hun van voldoende materiaal voorzien en dat ook niet kunnen al zouden ze het willen. Tot nu toe heb ik nog niet een keer iets gezien, gehoord of gelezen wat aantoonbaar een andere kant opwijst.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door