Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3319361
Is het heel zeker dat Nederlandse haas niet besmet kan zijn? Of komen we er volgend jaar achter dat daar toch ook problemen mee zijn?
Ik heb net vijf kilo Nederlandse hazenborst met orgaan bij Floris bestelt, maar twijfel nu of ik dit beter voor iets anders kan inruilen?
#3319443
Lizzy schreef:Ja lastig. Raw4dogs: zelfde herkomst als Kiezebrink. Maar Kiezebrink beweerde dus in augustus 2017 nog bij hoog en bij laag dat zij alleen Europese haas gebruiken. Vandaar dat die hele recall actie van Kiezebrink mij ook gigantisch verbaasde! Want ineens hadden ze ook karkas uit Argentinië, die een kennis van mij op 2 juli bij Animal Food Express gekocht heeft en zij kopen het in bij Kiezebrink. Dus misschien heeft Kiezebrink in augustus 2017 al de jokkebrok uit lopen hangen..........?
Animalfood express IS Kiezebrink ;)

Dat van de maagzuur van de hond vs bacterie die dat niet overleeft en waarom die ene hond dan wel ziek is geworden.. We weten niets van die andere hond. Wellicht was hij al ziek of kreeg hij (gedeeltelijk) brok. Wellicht maagzuur remmers..
#3319455
Nikass schreef:Is het heel zeker dat Nederlandse haas niet besmet kan zijn? Of komen we er volgend jaar achter dat daar toch ook problemen mee zijn?
Ik heb net vijf kilo Nederlandse hazenborst met orgaan bij Floris bestelt, maar twijfel nu of ik dit beter voor iets anders kan inruilen?
Brucella suis Biovar 1 (de gevaarlijkste suis) is in België en Nederland al 40 jaar niet waargenomen.
#3319499
Nikass schreef:Okee... dus voeren jullie wel Europese haas, of nemen jullie het zekere voor het onzekere?
De huid/vacht van mijn hond ging altijd enorm stinken van haas, dus ik voer het sowieso niet meer.
Mocht ik het wel in mijn vriezer hebben en ik zou zeker weten dat het Europees is, zou ik het voeren.
Mocht ik het niet hebben of de afkomst niet zeker weten, zou ik het niet voeren.
#3319508
Brucella Suis biovar 2 komt in Europa voor, ook bij hazen. In welke landen precies en hoe vaak is mij nog steeds niet helemaal duidelijk. Maar goed, naar het schijnt is dit een minder gevaarlijke biovar (variant) dan de biovar 1 (in Argentijnse hazen). Of je daarom geen Nederlandse of Belgische haas meer zou moeten voeren....? Of je het risico kunt nemen? Ik denk dat je het wel kan blijven voeren maar garanties krijg je niet.
#3319515
Nikass schreef:Okee... dus voeren jullie wel Europese haas, of nemen jullie het zekere voor het onzekere?
Mijn katten eten nog steeds haas, ik vermoed uit Zuid Amerika. Ik ga me hier niet druk om maken, wanneer je rauw voert (en zeker wild) loop je nu eenmaal risico's. Er zitten nog veel meer nare bacteriën in rauw vlees en ook daar kan je huisdier aan dood gaan.
#3319578
kakocavi schreef:Mijn katten eten nog steeds haas, ik vermoed uit Zuid Amerika. Ik ga me hier niet druk om maken, wanneer je rauw voert (en zeker wild) loop je nu eenmaal risico's. Er zitten nog veel meer nare bacteriën in rauw vlees en ook daar kan je huisdier aan dood gaan.
Ik denk dat je daar wel een punt hebt. Ik maak me ook niet al te druk.
En weet je, als de haas hier bij sommige leveranciers uit Europa komt, uit welk land kwam het vandaan vóórdat het in Europa kwam? Ik bedoel, wie garandeert mij dat de Belgische haas niet ook uit Zuid Amerika komt? Eerlijkheid legt het sowieso af tegen de commercie.
#3319652
Nikass schreef:Daar heb je vast en zeker gelijk in. Maar het wordt toch anders als je t eenmaal weet.
Ik snap het sentiment. Maar aan Salmonella kan een hond of kat ook doodgaan. Of aan Listeria monocytogenes, of aan een nare E. coli strain. Of een Campylobacter. En al deze pathogenen kunnen voorkomen, en komen regelmatig voor, in rauw vlees.

En dat zeg ik niet om iemand hier angst aan te jagen, integendeel; dat voedselinfectie en -vergiftiging zo weinig voorkomt relativeert de boel juist. Zo groot is het risico niet. Maar rauw vlees is wel een perfecte voedingsbodem is voor heel veel soorten bacteriën, en die voer je altijd mee. Het kan geen kwaad om je daar bewust van te zijn.
#3319657
kakocavi schreef:Ik snap het sentiment. Maar aan Salmonella kan een hond of kat ook doodgaan. Of aan Listeria monocytogenes, of aan een nare E. coli strain. Of een Campylobacter. En al deze pathogenen kunnen voorkomen, en komen regelmatig voor, in rauw vlees.

En dat zeg ik niet om iemand hier angst aan te jagen, integendeel; dat voedselinfectie en -vergiftiging zo weinig voorkomt relativeert de boel juist. Zo groot is het risico niet. Maar rauw vlees is wel een perfecte voedingsbodem is voor heel veel soorten bacteriën, en die voer je altijd mee. Het kan geen kwaad om je daar bewust van te zijn.
Er is in mijn ogen wel een verschil in het soort infecties dat bacteriën geven of je het risico wil nemen. Brucella is veel vervelender qua soort infectie dan een salmonella iha. Een paar dagen diarree is toch minder naar dan een chronische ontsteking in de bloedbaan en weefsels. Dat zou voor mij persoonlijk nog wel,verschil kunnen maken,
Spot bv krijgt geen haas, zeker geen rauwe met zijn gekwakkel en prednison gebruik.
#3319677
Siberienne schreef:Er is in mijn ogen wel een verschil in het soort infecties dat bacteriën geven of je het risico wil nemen. Brucella is veel vervelender qua soort infectie dan een salmonella iha. Een paar dagen diarree is toch minder naar dan een chronische ontsteking in de bloedbaan en weefsels. Dat zou voor mij persoonlijk nog wel,verschil kunnen maken,
Spot bv krijgt geen haas, zeker geen rauwe met zijn gekwakkel en prednison gebruik.
Hoewel ik het ook eens ben met Kakocavi, vind ik dit dus ook. Te meer daar er gewoon teveel nare teksten op Internet circuleren over honden besmet met Brucella Suis die geëuthanaseerd zijn vanwege volksgezondheid. En dat hangt je niet boven het hoofd als je hond of kat besmet is geraakt met een salmonella. Vandaar dat ik haas uit Argentinië ook heb geschrapt.
#3319696
Lizzy schreef:
Hoewel ik het ook eens ben met Kakocavi, vind ik dit dus ook. Te meer daar er gewoon teveel nare teksten op Internet circuleren over honden besmet met Brucella Suis die geëuthanaseerd zijn vanwege volksgezondheid. En dat hangt je niet boven het hoofd als je hond of kat besmet is geraakt met een salmonella. Vandaar dat ik haas uit Argentinië ook heb geschrapt.
Inderdaad, haas uit Argentinië komt hier niet meer in de voerbakken.
Maar zou je wel gegarandeerd Nederlandse haas voeren Lizzy?
Ik twijfel namelijk heel erg over wel of niet, maar vind haas ook wel weer een waardevolle aanvulling op het menu van de dames.
Lastig!!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door