Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3322017
Weliswaar kan ik de reactie van Trulla ook niet 100% volgen, maar hij heeft wel gelijk als hij stelt dat er met een beschuldigende vinger naar de jagers wordt gewezen. En niet zo'n klein beetje als je de berichten van src_esther in dit topic er even op naleest. Dat staat uiteraard helemaal los van onze bacterie waar het allemaal om te doen was, maar niet los van de vraag of er in Nederland voldoende haas is om die bacterievrije kvv te maken zoals de fabrikanten zeggen. De jagers wordt door src-esther wel degelijk verweten dat ze alles afschieten, zelfs buiten het seizoen.

Maar nou Trulla toch aan boord is gekomen, zou ik heel graag zijn mening willen horen over of er in Nederland jaarlijks zoveel haas wordt geschoten dat de kvv-fabrikanten daar op een rendabele wijze haas-kvv van kunnen maken en zo ja hoe ze dan hun grondstof verzamelen. Als iemand daar iets zinnigs over kan zeggen is hij het wel denk ik. Ik geloof het namelijk absoluut niet.
#3322018
Maar nou Trulla toch aan boord is gekomen, zou ik heel graag zijn mening willen horen over of er in Nederland jaarlijks zoveel haas wordt geschoten dat de kvv-fabrikanten daar op een rendabele wijze haas-kvv van kunnen maken en zo ja hoe ze dan hun grondstof verzamelen. Als iemand daar iets zinnigs over kan zeggen is hij het wel denk ik. Ik geloof het namelijk absoluut niet.
Volgens mij geeft Trulla/Estrabam al antwoord op die vraag:
Evt het jaarrond leveren van Nederlandse haas dat is inderdaad zo goed als onmogelijk.
Hoewel er het ene jaar meer aanbod van haas is als het andere jaar kan je er van uitgaan dat heel veel haas net als Hertenvlees niet van Europese bodem komt.
Haas uit Argentinië
Hert uit nieuw Zeeland.
Het slechte aanbod van Nederlandse haas heeft in eind 2016 en 1e half jaar 2017 ook
Deels als oorzaak dat er vanwege de vogelgriep in grote gebieden niet gejaagd mocht worden.
#3322019
Estrabam schreef:Evt het jaarrond leveren van Nederlandse haas dat is inderdaad zo goed als onmogelijk.
Hoewel er het ene jaar meer aanbod van haas is als het andere jaar kan je er van uitgaan dat heel veel haas net als Hertenvlees niet van Europese bodem komt.
Haas uit Argentinië
Hert uit nieuw Zeeland.
Het slechte aanbod van Nederlandse haas heeft in eind 2016 en 1e half jaar 2017 ook
Deels als oorzaak dat er vanwege de vogelgriep in grote gebieden niet gejaagd mocht worden.
Deze uiteenzetting hopelijk als voldoende antwoord op de vraag van Lizzy


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Trulla en Estrabam zijn familie Pike.
#3322025
Lizzy schreef:Trulla en Estrabam zijn familie Pike.
Dat weet ik, maar ik had het antwoord van Estrabam over het hoofd gezien :-[
Estrabam schreef: Evt het jaarrond leveren van Nederlandse haas dat is inderdaad zo goed als onmogelijk.
Hoewel er het ene jaar meer aanbod van haas is als het andere jaar kan je er van uitgaan dat heel veel haas net als Hertenvlees niet van Europese bodem komt.
Haas uit Argentinië
Hert uit nieuw Zeeland.
Het slechte aanbod van Nederlandse haas heeft in eind 2016 en 1e half jaar 2017 ook
Deels als oorzaak dat er vanwege de vogelgriep in grote gebieden niet gejaagd mocht worden
En daarmee zijn de kvv-producenten weer een stuk ongeloofwaardiger geworden. Van welke haas maken ze nu hun kvv? Toch Argentijnse? Poolse? Ik denk dat ze het zelf niet eens weten.
saluki schreef: Er worden ongeveer 200.000 hazen geschoten elk jaar in Nederland
En wat wil je daarmee zeggen? De hoeveelheid geschoten haas zegt niets over het al dan niet beschikbaar komen van haas voor kvv-producenten.
Mag ik vragen waar je dat getal vandaan hebt?
#3322058
berichtgeving van gereformeerd iets dus dat zal wel kloppen.


Precieze cijfers over het aantal slachtoffers onder dieren door de jacht zijn nauwelijks beschikbaar. Om aan de aantallen te komen, moeten jagers deze gegevens aanleveren. De ene keer hebben zij er belang bij om de aantallen op te schroeven, de andere keer is het gunstiger om lagere aantallen te noemen. Erg onbetrouwbaar dus. De Dierenbescherming noemde ooit – in relatie tot plezierjacht – dat er jaarlijks zo’n 1,1 miljoen vogels en zoogdieren bij wijze van hobby en voor de consumptie bejaagd en gedood worden door ongeveer 28.000 jagers. Daarbij komen nog de naar schatting 600.000 dieren die de dood vinden in het kader van schadebestrijding en beheer door middel van afschot.
#3322065
saluki schreef:https://www.digibron.nl/search/detail/e ... het-haasje enne ik wil er eigenlijk niets mee zeggen, gewoon een feit.
anno 1991 :-X
heb je niet wat recentere gegevens?

Het kan geen kwaad om eens op de site van de zoogdiervereniging rond te kijken. Bijv.
http://www.zoogdiervereniging.nl/weer-konijn-en-haas
Hier vindt je in de laatste regel een link naar een artikel (pdf-bestand). Ook al weer uit 2012, maar geeft wel een andere kijk op de stand van de haas. En is ook gebaseerd op afschotgegevens uit Nederland en Duitsland. En is in elk geval onderbouwd met gegevens en een stuk genuanceerder.

verder uit "Telganger" 2017 NEM Meetnet Dagactieve Zoogdieren (Zoogdiervereniging):
"De afname van de populatie hazen na de start van de tellingen is in Nederland sinds 2003 omgebogen naar een herstel ( figuur 3; n=1578). Over de gehele periode is er landelijk sprake van een stabiele populatie. In de meeste provincies is de populatie over de periode 1997-2016 stabiel. Utrecht, Drenthe en Zuid-Holland laten echter over de gehele periode een matige afname zien, evenals in het duingebied, het rivierengebied, bos en kwelder. In Utrecht is de laatste tien jaar sprake van een sterke afname. De afname is over die periode minder sterk in Noord-Holland en Limburg, maar toch nog een matige afname. In Drenthe is in de laatste tien jaar juist sprake van een matige toename.
Inmiddels is de nieuwe variant van een konijnenziekte, het RHD (RHDV-2) ook aangetroffen bij een haas die in december van 2016 in de Achterhoek werd gevonden.
saluki schreef:berichtgeving van gereformeerd iets dus dat zal wel kloppen.

En omdat het van "gereformeerd iets" afkomt zal het wel kloppen :???: Of de aantallen kloppen of niet laat ik in het midden, maar ik vind het behoorlijk naief om zomaar iets aan te nemen omdat iemand iets zegt, ongeacht waar het om gaat en ongeacht wie het zegt.
#3322098
Too schreef:Is Trulla's reply geen reactie op het 'zijspoor' van oa src-esther en pike nl. dat je tegenwoordig weinig haas ziet, vroeger miegelde het ervan.,dat in de beleving van esther het hele jaar gejaagd wordt etcetc.

Misschien niet helemaal on topic maar om iemand (Trulla) daarom af te fikken.. wat mij betreft niet nodig.
Beleving? Ik woon er tussen! is dat nu nog niet duidelijk? Het is niet zo dat ik af en toe een wandelingetje maak door het gebied. Hopelijk kan ik in het voorjaar van 2018 concluderen dat de nieuwe flora- en faunawet het iets rustiger maakt want soms 6 dagen in de week hele ochtenden schoten horen is echt geen pretje. En nee, da's niet altijd alleen voor hazen, da's regelmatig ook ivm de ganzen die in die heerlijke mono-cultuur weilanden zitten.
Ik heb nergens beweerd tegen jacht te zijn dat ben ik ook niet, maar ik ben wel tegen intensieve jacht en dat laatste is wat ik hier de afgelopen 2 jaar (van de ca. 4 jaar dat ik er woon) heb gezien.

Overigens snap ik niet wat jacht op de haas, de aanwezigheid van leverbot en het gevaar van leverbot voor vee met elkaar te maken heeft...
Bij de mens kan leverbot ook optreden, lijkt mij dus niet ondenkbaar dat honden het ook kunnen oplopen als zij regelmatig van gras eten dat besmet is. Niet via vlees/lever (eitjes) maar wel via gras (larven). Brrr, je lever zal maar terwijl je leeft opgegeten worden door wormen...

Maar terug op de vraag, kan er in NL voldoende haas geschoten worden voor alle geclaimde NL haas BARF en KVV producten, nee, lijkt mij niet.
pike schreef:Weliswaar kan ik de reactie van Trulla ook niet 100% volgen, maar hij heeft wel gelijk als hij stelt dat er met een beschuldigende vinger naar de jagers wordt gewezen. En niet zo'n klein beetje als je de berichten van src_esther in dit topic er even op naleest.
Staaltje selectief lezen want ik schrijf hier dat ik niet tegen jacht ben.
#3322114
Of de aantallen kloppen of niet laat ik in het midden, maar ik vind het behoorlijk naief om zomaar iets aan te nemen omdat iemand iets zegt, ongeacht waar het om gaat en ongeacht wie het zegt.

Dit snap ik niet helemaal maar dat ligt vast aan mij, ik ben dan ook naïef.
Precieze cijfers kun je niet echt vinden zoals ik uit een recent stuk heb gelezen zie hierboven, is van 2014 maar in ieder geval wordt er flink gejaagd. En elkaar affikken lijkt tegenwoordig heel normaal te zijn jammer genoeg.
#3322119
src_esther schreef: Bij de mens kan leverbot ook optreden, lijkt mij dus niet ondenkbaar dat honden het ook kunnen oplopen als zij regelmatig van gras eten dat besmet is. Niet via vlees/lever (eitjes) maar wel via gras (larven).
Ik weet ook niet zo 1-2-3 wat leverbot met het onderwerp te maken heeft, maar de leverbotlarve gaat dood in de maag van de hond.
viewtopic.php?f=1&t=7233

Maar terug op de vraag, kan er in NL voldoende haas geschoten worden voor alle geclaimde NL haas BARF en KVV producten, nee, lijkt mij niet.
Zijn we het toch nog ergens over eens. ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door