Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3314867
MarijeEnBoomer schreef:Ik vond het opmerkelijk dat de haas nu net op is, niet dat ze vermelden dat het Nederlandse haas is. Dat hebben ze in augustus al uitgebreid gemeld.
Zo'n berichtje komt er ieder jaar wel van DARF hoor, dat de wild voorraad op is.
#3314989
Bluh heb nog een kleine voorraad van de karkassen van Floris liggen. De rest is dus al op.
Tja wat is dan wijsheid. Ik wacht het af en hou Tammo met een extra oogje in de gaten ::)

Dat wat ik nog heb liggen wacht tot de kliko opgehaald wordt dan gaat het weg en haas haal ik dan maar van het menu :-\
#3315015
*Remy* schreef:Heb met de dierenarts overlegd. Ze is uit aan het zoeken welk lab test op brucella suis en dan laat ik vervolgens bloed bij de hondjes trekken om het daarop te laten onderzoeken, waarbij een vals positieve uitslag natuurlijk een mogelijkheid is. Ik neem aan dat Kiezebrink de bevindingen van het lab gemeld heeft bij de NVWA?
Heb je al antwoord?

Hier staat een stuk over diagnostiek bij honden http://www.wur.nl/nl/Expertises-Dienstv ... erland.htm

Vanwege de zoönotische risico’s van de bacterie is B. canis ingedeeld in pathogeniteitsklasse 3, wat betekent dat materiaal van verdachte dieren onderzocht moet worden in een hiervoor uitgerust laboratorium. In Nederland is het laboratorium van Wageningen Bioveterinary Research (WBVR; voorheen CVI) in Lelystad het enige veterinaire laboratorium dat voldoet aan deze (BSL 3) voorwaarde en het is tevens het nationaal referentielaboratorium voor brucellose.

Wat voor brucella canis geldt qua lab eisen, geldt ook voor brucella suis. Dus als ik je DA was, informeerde ik bij Lelystad
#3315413
Lizzy schreef:En wie zit hier nou te liegen....? Kiezebrink durfde in augustus 2017 dus nog te roepen dat hun haas echt uit Europa kwam. En nu hebben ze haas uit Argentinië. En Raw4Dogs riep toen nog "komt bij Kiezebrink vandaan" en roept nu "komt uit Europa". Ja ja, de wereld van vlees is ondoorgrondelijk en zelden aangenaam :-X

Waar komt de haas vandaan in kvv?
* Bandit: “Wij van Bandit verwerken in onze wildmix ook haas en konijn, deze hebben als herkomst België. Uiteraard willen wij geen risico’s lopen en gaan extra checks uitvoeren.” (7)
* Darf: “…dit is exact de reden waarom wij alleen ingrediënten kopen van Nederlandse jagers. biologische bedrijven en vishandels met exacte en gegarandeerde afkomst. Deze bacterie komt in Nederland namelijk niet meer voor sinds de jaren 70.” (8)
* Oervoer: zelfde herkomst als Darf
* Kiezebrink: Europa (9)
* Raw4dogs: zelfde herkomst als Kiezebrink
* Buddy’s Diervoeding: Argentinië. De haas wordt uitvoerig getest zoals alle andere smaken.
Juist om dit soort gevallen te voorkomen. (10)
* Lotgering: Nog een antwoord

Bron: https://www.voerwijzer.com/nieuws/bruce ... ot-paniek/
Die vraag heb ik ook gesteld en de hazen mix zou Europees zijn en daar had voerwijzer toen naar gevraagd. De hazenruggen zijn dus de enigste die mogelijk besmet zijn.
#3315449
Roosj schreef:Niet dat ik weet.
Ik heb in ieder geval geen mails gehad, en toen ik net mijn bestelling bij dogmeat deed, stond er gewoon haas te koop daar. Ik heb het maar niet besteld... waar ik op zich nu wel van baal, want ik kan dus even nergens aan konijnkarkas komen, en haas is dan wel een mooie vervanger. '

Op zich vind ik dat wel vreemd, gezien de hectiek de vorige ronde.
#3315540
Het heeft even geduurd, maar hieronder de reactie van het laboratorium dat het brucella suis onderzoek uitvoert in Nederland. Mijn dierenarts raadt aan te gaan testen, ook al hebben mijn hondjes geen klinische verschijnselen en hebben ze niet van de besmette batch gegeten, ze hebben wel Argentijnse haas op.


"Indien een hond verdacht wordt van brucellose, ook op basis van anamnese zoals het eten van rauw hazenvlees, raden we aan serum in te sturen voor onderzoek op antistoffen tegen Brucella suis. Aangezien de variatie in incubatietijd erg groot is (weken tot maanden) en het een facultatief intracellulaire bacterie betreft, is het lastig te voorspellen wanneer de serologie positief wordt. Bij een positieve uitslag is infectie vastgesteld, bij een negatieve serologie bij risicohonden is het verstandig alert te blijven op klinische verschijnselen en zonodig serologische testen herhalen. Het klopt dat Brucella serologie in het algemeen valspositief kan verlopen, bij twijfel is het daarom verstandig de test te herhalen.
Hopend u hiermee voldoende informatie te hebben gegeven."

Met vriendelijke groet,
Marjolijn Holtslag.

Marjolijn Holtslag
dierenarts - onderzoeker

Wageningen Bioveterinary Research
afd. Bacteriologie & Epidemiologie
Postbus 65, 8200 AB Lelystad
T: 0320-238633
E: [email protected]
W: http://www.wur.nl/bioveterinary-research
bezoekadres: Houtribweg 39, 8221 RA Lelystad

Wageningen Bioveterinary Research is onderdeel van Stichting Wageningen Research, en is geregistreerd bij de Kamer van Koophandel onder nummer 09098104. Het instituut is NEN-EN-ISO 9001:2015 gecertificeerd.
#3315545
*Remy* schreef:Het heeft even geduurd, maar hieronder de reactie van het laboratorium dat het brucella suis onderzoek uitvoert in Nederland. Mijn dierenarts raadt aan te gaan testen, ook al hebben mijn hondjes geen klinische verschijnselen en hebben ze niet van de besmette batch gegeten, ze hebben wel Argentijnse haas op.


"Indien een hond verdacht wordt van brucellose, ook op basis van anamnese zoals het eten van rauw hazenvlees, raden we aan serum in te sturen voor onderzoek op antistoffen tegen Brucella suis. Aangezien de variatie in incubatietijd erg groot is (weken tot maanden) en het een facultatief intracellulaire bacterie betreft, is het lastig te voorspellen wanneer de serologie positief wordt. Bij een positieve uitslag is infectie vastgesteld, bij een negatieve serologie bij risicohonden is het verstandig alert te blijven op klinische verschijnselen en zonodig serologische testen herhalen. Het klopt dat Brucella serologie in het algemeen valspositief kan verlopen, bij twijfel is het daarom verstandig de test te herhalen.
Hopend u hiermee voldoende informatie te hebben gegeven."

Met vriendelijke groet,
Marjolijn Holtslag.

Marjolijn Holtslag
dierenarts - onderzoeker

Wageningen Bioveterinary Research
afd. Bacteriologie & Epidemiologie
Postbus 65, 8200 AB Lelystad
T: 0320-238633
E: [email protected]
W: http://www.wur.nl/bioveterinary-research
bezoekadres: Houtribweg 39, 8221 RA Lelystad

Wageningen Bioveterinary Research is onderdeel van Stichting Wageningen Research, en is geregistreerd bij de Kamer van Koophandel onder nummer 09098104. Het instituut is NEN-EN-ISO 9001:2015 gecertificeerd.
Waarbij mijn vraag acuut zou zijn: wat doe je met de uitslag? Want als je aan de uitslag vd test geen gevolgen verbindt, hoef je die ook niet te doen. Adviseren zijn om bij een hond met alleen pos serologie te gaan behandelen?
#3315554
Siberienne schreef:Waarbij mijn vraag acuut zou zijn: wat doe je met de uitslag? Want als je aan de uitslag vd test geen gevolgen verbindt, hoef je die ook niet te doen. Adviseren zijn om bij een hond met alleen pos serologie te gaan behandelen?
Ik zou vooral willen weten: wat gebeurd er als de test positief is? Laat ze daar eerst maar antwoord op geven zou ik zeggen.

Bedankt voor het hier neer zetten trouwens!
#3315576
Lizzy schreef:Ik zou vooral willen weten: wat gebeurd er als de test positief is? Laat ze daar eerst maar antwoord op geven zou ik zeggen.

Bedankt voor het hier neer zetten trouwens!

Ik zal nog eens gaan informeren. Nog meer vragen? ik kan vanuit werk mailen, scheelt soms ;)
#3315601
eelke schreef:Ik heb in ieder geval geen mails gehad, en toen ik net mijn bestelling bij dogmeat deed, stond er gewoon haas te koop daar. Ik heb het maar niet besteld... waar ik op zich nu wel van baal, want ik kan dus even nergens aan konijnkarkas komen, en haas is dan wel een mooie vervanger. '

Op zich vind ik dat wel vreemd, gezien de hectiek de vorige ronde.
Remco heeft konijnkarkas.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door