Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Jantina
#3309471
De fipronil eieren waar zo veel over te doen is...
Dat gebruiken we toch ook massaal op onze honden? Een dag na behandeling knuffelen we de hond weer en eten we daarna rustig een broodje toch?
Of zie ik dat nou verkeerd?
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3309475
eelke schreef:Nou, ik dus niet :biggrin2:
+1


Maar het is echt wel afschuwelijk wat er nu weer boven water komt over de pluimvee sector. :(
Gebruikersavatar
Door Ina
#3309478
Hier ook geen gif-eieren, gelukkig altijd bio-eitjes, en ik ga er van uit dat die luizen op een andere manier bestrijden als dat bij de getroffen boeren gebeurd is

Wat ik wel afvraag... als de eieren besmet zijn, dan zijn die kippen dat zelf toch ook.... en die belanden toch uiteindelijk ook gewoon als kipfilet in de supermarkt of diervoer.... zit daar geen gevaar in dan ?
Door Jantina
#3309479
Nee ik ook niet als het niet nodig is maar er worden massa's Frontline gebruikt....
Gebruikersavatar
Door Ina
#3309480
Jantina schreef:Nee ik ook niet als het niet nodig is maar er worden massa's Frontline gebruikt....
Nee hoor... ook dat gebruik ik niet op onze honden
Gebruikersavatar
Door Pip en Maggie
#3309482
Ina schreef:Hier ook geen gif-eieren, gelukkig altijd bio-eitjes, en ik ga er van uit dat die luizen op een andere manier bestrijden als dat bij de getroffen boeren gebeurd is

Wat ik wel afvraag... als de eieren besmet zijn, dan zijn die kippen dat zelf toch ook.... en die belanden toch uiteindelijk ook gewoon als kipfilet in de supermarkt of diervoer.... zit daar geen gevaar in dan ?
+1

En als het werkelijk zo'n schade heeft, dan moeten ze dierenartsassistentes/dierenartsen ook maar beschermen door frontline uit de handel te halen... Wij werken dagelijks met honden en katten die behandeld worden met frontline (want makkelijk aan te komen zonder tussenkomst van dierenarts en niet altijd bekend bij ons dat ze het gebruiken)...



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Door Siberienne
#3309483
Ina schreef:Hier ook geen gif-eieren, gelukkig altijd bio-eitjes, en ik ga er van uit dat die luizen op een andere manier bestrijden als dat bij de getroffen boeren gebeurd is

Wat ik wel afvraag... als de eieren besmet zijn, dan zijn die kippen dat zelf toch ook.... en die belanden toch uiteindelijk ook gewoon als kipfilet in de supermarkt of diervoer.... zit daar geen gevaar in dan ?

Vd nos website uit verschillende stukken, ik zou er niet vanuit durven gaan dat bio- eieren niet besmet zijn:


Chickfriend was een nieuw bedrijf voor luizenbestrijding en wilde vermoedelijk goede resultaten laten zien, zegt Hubers. "Er is een illegaal middel gemengd door een legaal middel. Alleen het legale middel stond op de bon. De getroffen boeren hebben te goeder trouw gehandeld."

Etherische oliën

De luizen zouden volgens Chickfriend bestreden worden met behulp van etherische oliën, zoals menthol- en eucalyptusolie. "Dat heeft nauwelijks nawerking." Aan dat mengsel werd volgens Hubers fipronil toegevoegd, een verboden en schadelijk middel dat ook in de eieren terechtkomt. De NVWA waarschuwde daar gisteren voor.

De schade loopt per boerderij in de tonnen. "De stal is besmet en blijft het middel afgeven aan de kippen zolang die niet is schoongemaakt." De stof kan binnen 6 tot 8 weken uit de kippen verdwijnen, waarna ze weer geschikt zijn voor de leg. Volgens Hubers bestaat er ook nog een mogelijkheid dat de kippen geruimd zullen moeten worden.

Onduidelijk is nog of Chickfriend wist dat er fipronil in het bestrijdingsmiddel zat. Het bedrijf zou het middel hebben gekocht in België.

Brancheorganisatie LTO Nederland is geschrokken van het grote aantal pluimveehouders met fipronil in hun eieren. Het is de vraag hoe ze hun kippen kunnen ontgiften, zegt voorzitter Hubers van de afdeling pluimveehouderij.

In het uiterste geval kiezen de bedrijven ervoor om alle kippen te ruimen. Een aantal pluimveehouders is daar al mee begonnen.
Door Jantina
#3309484
Ina schreef:Hier ook geen gif-eieren, gelukkig altijd bio-eitjes, en ik ga er van uit dat die luizen op een andere manier bestrijden als dat bij de getroffen boeren gebeurd is

Wat ik wel afvraag... als de eieren besmet zijn, dan zijn die kippen dat zelf toch ook.... en die belanden toch uiteindelijk ook gewoon als kipfilet in de supermarkt of diervoer.... zit daar geen gevaar in dan ?
Ik weet niet of bio per definitie niet besmet is. Het was niet bekend wat er in zat, het was 'slechts' een reinigingsmiddel begreep ik.
Door Siberienne
#3309485
Pip en Maggie schreef:+1

En als het werkelijk zo'n schade heeft, dan moeten ze dierenartsassistentes/dierenartsen ook maar beschermen door frontline uit de handel te halen... Wij werken dagelijks met honden en katten die behandeld worden met frontline (want makkelijk aan te komen zonder tussenkomst van dierenarts en niet altijd bekend bij ons dat ze het gebruiken)...



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

De waarschuwing geldt vooral kinderen, opname door de mond en per kg lichaamsgewicht is anders dan bij huidcontact. Het zal ook meer voorzorg zijn denk ik zo.

En verder: goede reden dus om tussen de dieren door handen te wassen lijkt me... want echt gezond zal het niet zijn. (En nee ik gebruik het ook niet)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3309487
Ina schreef:Hier ook geen gif-eieren, gelukkig altijd bio-eitjes, en ik ga er van uit dat die luizen op een andere manier bestrijden als dat bij de getroffen boeren gebeurd is

Wat ik wel afvraag... als de eieren besmet zijn, dan zijn die kippen dat zelf toch ook.... en die belanden toch uiteindelijk ook gewoon als kipfilet in de supermarkt of diervoer.... zit daar geen gevaar in dan ?
Er zijn juist ook veel bio-eieren besmet omdat het zogenaamd om een natuurlijk bestrijdingsmiddel ging.

Die kippen belanden niet als kipfiletje in de winkel, daar zijn speciaal plofkippen voor. Als diervoeding zou ik niet durven uitsluiten.
Maar het kan natuurlijk wel zo zijn dat er besmette eieren naar de mayofabriek zijn gegaan.
Door Jantina
#3309488
Pip en Maggie schreef:+1

En als het werkelijk zo'n schade heeft, dan moeten ze dierenartsassistentes/dierenartsen ook maar beschermen door frontline uit de handel te halen... Wij werken dagelijks met honden en katten die behandeld worden met frontline (want makkelijk aan te komen zonder tussenkomst van dierenarts en niet altijd bekend bij ons dat ze het gebruiken)...
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nou dat dus! Als het al zo gevaarlijk is als het via een stal, in de kip, dan in het ei en dan pas in de mens terecht komt: hoe gevaarlijk is een met Fipronil behandelde hond dan?!?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3309489
Siberienne schreef:De waarschuwing geldt vooral kinderen, opname door de mond en per kg lichaamsgewicht is anders dan bij huidcontact. Het zal ook meer voorzorg zijn denk ik zo.

En verder: goede reden dus om tussen de dieren door handen te wassen lijkt me... want echt gezond zal het niet zijn. (En nee ik gebruik het ook niet)
In de bijsluiter van Frontline stond altijd dat je huidcontact moest vermijden en het inwrijven het liefst met handschoenen aan moest doen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3309491
Nou zijn ze hier per toeval via een belgie gekomen, dus ik vraag me oprecht af hoelang "we" hier al fipronil zitten te eten.
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3309494
Ina schreef:Hier ook geen gif-eieren, gelukkig altijd bio-eitjes, en ik ga er van uit dat die luizen op een andere manier bestrijden als dat bij de getroffen boeren gebeurd is

Wat ik wel afvraag... als de eieren besmet zijn, dan zijn die kippen dat zelf toch ook.... en die belanden toch uiteindelijk ook gewoon als kipfilet in de supermarkt of diervoer.... zit daar geen gevaar in dan ?




Kan ik nog kippenvlees eten?

Ja, leghennen worden wel geconsumeerd maar vrijwel nooit als kipfilet of kippenbout. Door de verwerking in kleine stukjes is de blootstelling aan fipronil waarschijnlijk zeer beperkt.


Bron: https://www.nvwa.nl/onderwerpen/biocide ... onsumenten

:-\

Angelique schreef:Nou zijn ze hier per toeval via een belgie gekomen, dus ik vraag me oprecht af hoelang "we" hier al fipronil zitten te eten.
Dat. :-X
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door