Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Tanna
#3306327
Een artikeltje van Antti Liukku, de dochter van een leraar op mijn middelbare school........... :)

Rotterdam schaft hondenbelasting af

Goed nieuws voor Rotterdamse hondenbezitters: vanaf volgend jaar hoeven zij geen hondenbelasting meer te betalen.

Een ruime meerderheid van de gemeenteraad is vannacht laat akkoord gegaan met het voorstel van de VVD. ,,De hondenbelasting is eigenlijk een gemeentelijke melkkoe, want het geld gaat niet naar het opruimen van hondenpoep maar naar de algemene middelen. Bovendien kost het innen van de belasting bijna meer dan het oplevert’’, aldus VVD-fractievoorzitter Antoinette Laan.

Inmiddels zijn 131 Nederlandse gemeenten, bijvoorbeeld Amsterdam twee jaar geleden, al gestopt met de hondenbelasting. In Rotterdam bedraagt het tarief nu nog 102,20 euro voor de eerste hond, en 161,80 euro voor iedere daaropvolgende hond.

Het voorstel tot afschaffing van de hondenbelasting kreeg ook steun van Leefbaar Rotterdam, het CDA, de SP, D66, Nida, Partij voor de Dieren en een deel van de PvdA. In de raadsvergadering, die tot in de late uurtjes doorging, werd de gemeentebegroting voor 2018 in grote lijnen vastgesteld.
#3306329
Zou mooi zijn als het hier ook werd afgeschaft. De gemeente is er hier sinds dit jaar mee gestopt om de plantsoenen schoon te maken. Voorheen mocht iedereen hier zijn hond uitlaten en reden er regelmatig 'poepzuigers' rond. Nu is besloten dat de eigenaren het voortaan zelf op moeten ruimen. Gehandhaafd wordt er echter niet en er staan ook vrijwel nergens bakken om de poepzakjes in te kunnen doen. Ik vind je eigen troep opruimen niet meer dan normaal, maar hier in de wijk ruimt helemaal niemand de poep van hun hond op, "omdat niemand het doet" en "vroeger hoefde het ook niet". Gevolg is dat wij geen groenstrook meer maar een bruinstrook voor de deur hebben nu >:( Wij wonen aan de rand van een woonwijk en de hele wijk komt hier zijn hond uitlaten....En maar hondenbelasting innen!
#3306330
Lizzy schreef:Ben benieuwd welke gemeente belasting nu verhoogd zal worden!
Ja inderdaad, betalen zal de burger toch. Ze zouden iedereen die zijn zooi niet opruimt een flinke boete moeten geven. Kon de belasting misschien wel omlaag.
#3306334
Doranto schreef:Ja inderdaad, betalen zal de burger toch. Ze zouden iedereen die zijn zooi niet opruimt een flinke boete moeten geven. Kon de belasting misschien wel omlaag.
En dat ik dan een bonus zou krijgen ;) aangezien ik de enige hier in de buurt ben die de poep opruimt. Daar word ik zelfs op aangesproken zo nu en dan, waarom ik zo raar ben dat ik dat doe, wij laten het ook gewoon liggen, hoor! :???: :???:
#3306341
Hier is de beslissing al genomen, en wordt het in 5 jaar afgebouwd naar 0. Wel hebben ze, om die 5 jaar dan nog zo veel mogelijk te cashen, nog even inspecteurs langs gestuurd. Ik was nooit begonnen met betalen :-[ er is hier ook helemaal niks voor honden in de wijk, dus ik vond dat altijd best oneerlijk, ik wil best betalen, maar dan wil ik er ook wel wat voor terug, een klein losloopveldje ofzo... En een tweede hond was echt loeiduur, dan zou ik meer dan 200 euro gaan betalen.

Goed, niet zo netjes. Inspecteur aan de deur. Ik kom voor de hondenbelasting, heeft u een hond. Ja. 1 hond (slik, kuch) ja. ::) toen gingen we voor 1 hond betalen, een paar maanden laten moesten we Gijs laten gaan en nu zijn we dus eindelijk heel burgerlijk en braaf. De prijs is ook meer logisch nu vind ik, 60 euro. Eerst was het 80 voor de eerste en dan nog 125 voor de tweede hond erbij.

Maar ja, het slaat natuurlijk een gat in de begroting de komende jaren, dus nu hebben ze besloten te bezuinigen op hond gerelateerde maatregelen. Prullenbakken verdwijnen (die er al weinig waren, want degene die met oud en nieuw zijn opgeblazen zijn niet terug gezet) en grasstroken worden niet/minder gemaaid.
Logisch gevolg, over 5 jaar ligt hier de wijk helemaal vol met stront. Nu wordt het al niet veel opgeruimd, maar als je vervolgens een half uur met je zakje poep moet rondlopen, of als je niet meer kan zien waar je je voeten in het lange gras zet, helemaal niet meer natuurlijk.

En dan heeft de hele wijk er last van... :-\
#3306343
Pauline schreef:Nou wij blijven gewoon betalen en er wordt bezuinigd op hond-gerelateerde maatregelen, zo kan het ook nog.
Mja, in principe zegt dat natuurlijk niet heel veel als je er niet bij zegt wat die maatregelingen nu zijn... als je van superluxe naar iets minder luxe gaat, is het alsnog wel te doen :P
#3306346
eelke schreef:Mja, in principe zegt dat natuurlijk niet heel veel als je er niet bij zegt wat die maatregelingen nu zijn... als je van superluxe naar iets minder luxe gaat, is het alsnog wel te doen :P
Nou hier gaan ze van te weinig naar helemaal niks
#3306351
eelke schreef:Mja, in principe zegt dat natuurlijk niet heel veel als je er niet bij zegt wat die maatregelingen nu zijn... als je van superluxe naar iets minder luxe gaat, is het alsnog wel te doen :P
We hadden op de uitlaatterreinen geen opruimplicht, vanaf heden is er overal opruimplicht. De gemeente verstrekte poepzakjes, is niet meer van toepassing. Om heel eerlijk te zijn doen ze voor dat wat ze krijgen niets, tenminste ik kan niets bedenken. Oh ja toch wel...., buiten bebouwde kom veranderen door het bordje weg te halen en daar dan BOA's neerzetten om de mensen te bekeuren.
#3306357
In mijn wijk in Rotterdam staan vrijwel geen afvalbakken, poepzakjes hebben we nooit gekregen en kort geleden zijn bij een paar uitlaatstroken de borden weggehaald. Verder ligt er een plan om het grote losloopgebied aan te passen. Ik heb ooit nog in de actiegroep gezeten om er een officieel losloopgebied door te krijgen...........
#3306506
Pauline schreef:Nou wij blijven gewoon betalen en er wordt bezuinigd op hond-gerelateerde maatregelen, zo kan het ook nog.
In mijn vorige gemeente waren ze zo slim in de krant te zetten dat de belasting omhoog ging omdat er teveel katten in het asiel zaten waar geen geld voor was ::)
Dik protest uiteraard.

Hier betalen we 50 euro per hond. Geen flauw idee waarvoor, maar ik kom dan ook nooit in de bebouwde kom.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door