Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3305287
Gisterenavond was ik bij een lezing van de Raad van Beheer (Fokken voor diversiteit van Pieter Oliehoek - ik moet zeggen dat ik er een beetje depri van ben... De rashond staat er nog slechter voor dan waar ik bang voor was).

Maar goed, we kregen allemaal een lootje. En daarna te horen dat er later op de avond een lootje getrokken zou worden en die persoon zou een prachtige volle Eukanuba-tas winnen.

Dus ik zeg tegen Sieneke "wedden dat ik die tas win?".

En wat denk je? Whahaha, ja hoor, ik win die Eukanuba tas nog ook!
Liz en Eukanuba.jpg
Liz en Eukanuba.jpg (56.94 KiB) 2672 keer bekeken
Sieneke, Miranda, Chantal, Anne en ik kwamen echt niet meer bij ;D ;D ;D ;D
#3305293
geweldig.... vind ik dit haha

(maar Lizzy... dat weten we toch dat het echt echt problematisch is die rashonden, en er wordt veeeeel te weinig gedaan, ik zie het allang extreem somber in, en weet je wat het gekke is, mensen weten het vaak wel, maar stoppen het ook weer snel weg, blijven toch op dezelfde manier fokken enz......)
#3305304
;D ;D ;D
Het is maar goed dat ik er niet bij was, dan had ik zo hard gelachen dat je die tas niet had durven ophalen ;D ;D ;D

(Iets dergelijks overkwam een collega tijdens een evenement over gezonde voeding :2funny: Ik lach me nog de tranen over de wangen als ik er aan denk :-[ ;D ;D )
#3305316
irmaa schreef:geweldig.... vind ik dit haha

(maar Lizzy... dat weten we toch dat het echt echt problematisch is die rashonden, en er wordt veeeeel te weinig gedaan, ik zie het allang extreem somber in, en weet je wat het gekke is, mensen weten het vaak wel, maar stoppen het ook weer snel weg, blijven toch op dezelfde manier fokken enz......)
(Ik weet het natuurlijk ook even en ik ben met je eens dat er veel te weinig wordt gedaan. Men wil niet. En men snap niet. En men blijft veel te veel vasthouden aan het oude. En ik ben ook echt wel bang dat tegen de tijd dat de mensen overtuigt zijn we te laat zijn de meeste rassen van de ondergang te redden.... Maar je kunt in je eentje het verschil niet maken. Je moet het samen gaan doen, met je collega fokkers. Nu in je eentje denken dat je het ras wel even gaat redden: dat gaat niet lukken. De crux ligt echt bij het samenwerken en dat is direct ook reden nummer 1 waarom ik me grote zorgen maak. En verder kunnen we de rashond alleen maar redden als we hulp in gaan roepen van wetenschappers als Pieter. Reden nummer 2 waarom ik mij zorgen maak. Als zulke dingen niet van hoger hand opgelegd gaan worden, gaan RV's die wetenschappers niet inhuren om het fokbeleid te bepalen. In ieder geval niet op korte termijn, iets dat wel noodzakelijk is. Dus ja. Ik zie het somber, heel somber in. Maar stoppen met fokken gaat zeker niet helpen. We moeten door, anders hebben we zo meteen helemaal geen genen meer over. Maar er is haast bij het bepalen van goed fokbeleid en dat fokbeleid ziet er voor ieder ras anders uit. Overigens vond ik het wederom erg interessant dat wetenschapper nummer -tig wederom uitlegt dat de oplossing 'm niet zit (misschien is het tegenovergestelde wel waar) in het eindeloos doen van (DNA) testen).
#3305327
Oja, snap ook niet erg waarom men niet wakker wordt hoor, ben dan wel geen fokker meer ;-) maar nog wel steeds zeer geinteresseerd in de fokkerij. Pieter zijn artikelen ken ik natuurlijk al veel langer, zoals meerderen die artikelen schrijven over rashonden en populaties.
Als je toch fokker bent lees je je suf... denk ik altijd, maar nee... het blijft gewoon bij het oude op het selecteren van honden.
Er is een heel goede video gemaakt door Pieter om e.e.a. uit te leggen, ( leonbergerhealth) maar als je mensen spreek dan is het kwartje echt niet gevallen, - of ze denken dat geldt niet voor ons....OF ze snappen de materie gewoon niet!!!!! de meesten, want het spijt me vreselijk genetica enz zit er vaak niet bij, of het is mooi, maar ja... uitvoeren is wel moeilijk, maar ook die "plas he"... nemen het voor kennisgeving aan en gaan gewoon verder. Dus ik verwacht niks.... ja als het straks zo bar is: outcrossen, je kan straks niet anders meer.
De video (is nederlands ondertiteld)
Laatst gewijzigd door irmaa op wo 28 jun 2017, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door