Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Pauline
#3339899
Nou vanmiddag voor controle geweest maar geen dermatoloog gezien, die zie ik pas over 4 maanden. En de assistente wist me te vertellen dat hij bezig was met een lijst met "veilige" zonnebrandcreme. Nou ik ben benieuwd en realiseer me dat veilig betrekkelijk.

Dus PoP sorry, ik kan je er geen antwoord op geven. Wat ik wel weet is dat zonneschade gemiddeld er 20-30 jaar overdoet om echt schade te geven. En in mijn geval kan dat zomaar kloppen. Tussen mijn 20-30 was ik veel meer met zonnen bezig en ging veel vaker onder de zonnebank (die toen ook nog anders werkten). Maar om heel eerlijk te zijn is het nu niet zo dat ik zon echt vermijd. Daar is geen beginnen aan. Ik ben van mezelf geen zonaanbidster, dat scheelt. Maar ik wandel en fiets wel veel en ben heel graag buiten.

Ik "moet" zelf af en toe onder de zonnebank om mijn huid rustiger te maken. Ben heel gevoelig voor douchen enz. (je wilt niet weten hoe ik daar onderuit kom) en als ik dus wel onder de zonnebank ga dan heb ik daar veel minder last van. Op de één of andere manier lijkt het alsof mijn huid daar geharder door wordt.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#3339907
pearlsofpassion schreef:Hmm jammer. Maar toch bedankt, je hebt je best gedaan.
Ik ga er dan maar vanuit dat zachtjes bruinen geen kwaad kan, verbranden wel...
Daar heb je zeker gelijk in.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3339918
Pauline schreef:Daar heb je zeker gelijk in.
;D ja, zover was ik. :biggrin2: Het is het eerste deel waar ik me na jouw verhaal vragen bij stel.
Maar als je vb naar mensen in zonnige landen als Spanje kijkt, die smeren ook niet de hele tijd en verbranden ook zelden of nooit... Die zullen dit toch niet allemaal krijgen op latere leeftijd? Hun natuurlijke bescherming in de vorm van bruinen zal daar toch voor iets tussen zitten?
Ik geloof wel in natuurlijke mechanismen en alles met mate zal altijd wel het beste zijn.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#3340011
pearlsofpassion schreef:;D ja, zover was ik. :biggrin2: Het is het eerste deel waar ik me na jouw verhaal vragen bij stel.
Maar als je vb naar mensen in zonnige landen als Spanje kijkt, die smeren ook niet de hele tijd en verbranden ook zelden of nooit... Die zullen dit toch niet allemaal krijgen op latere leeftijd? Hun natuurlijke bescherming in de vorm van bruinen zal daar toch voor iets tussen zitten?
Ik geloof wel in natuurlijke mechanismen en alles met mate zal altijd wel het beste zijn.
Maar als je van origine in Spanje geboren bent heb je natuurlijk geen huidtype zoals ik. Volgens de classificatie heb ik het lichtste huidtype wat er is.
Door Anneloog
#3340020
ik ben blond geboren en lichte huid en had nooit ergens last van ( ben 1/4 indo maar heb duidelijk huid van mam's want sproeten en rode ondertoon en blond ;) ) ja eerst iets rood ( geen verbranden en daarna bruin.. tot ik in mijn pubertijd mee mocht op vakantie met vriendin en haar ouders naar frankrijk en oej zwaar verbrand.. daarna langzaam maar met jaren kreeg ik steeds meer last van in de zon zitten.
Ik kreeg bultjes werd rood en extreme jeuk..
Zoals dan snel gezegd word ahh ja zonneallergie. Mijn toenmalige huisarts schat van een man maar zeer nuchter basaal gaf aan; tja je lijf/huid zegt geen directe zon dus blijf er maar uit.
En dit dus jaren gedaan, scheelde ik werkte toen in horeca en vlak daarna in de zorg dus veel werken weinig tijd voor zonnebaden waar ik toch gene geduld voor had en heb. maar tja na wat jaren en huidige man leren kennen werd het wel lastig ik kon niet eens gezellig op terrasje zitten in de schaduw en ik brak uit in blaasjes en jeuk.
Dus intussen nieuwe huisarts geraadpleegt en na echt een aantal keer terug komen door verwezen naar Utrecht dermatologiesch licht centrum tav huid en zon. Daar een week elke dag heen daarna nog om de zoveel tijd en toen kwam de diagnose. Afwijkende reactie op uva en uvb straling... Intussen in familie kanker perikelen dus dit direct aangesteld en nee geen versnelde of verhoogde kans op huidkanker maar moest wel me anders gaan gedragen tav zon licht.
Nu ben ik nooit een zonnebader geweest maar ik fiets ik tuinier en wandel dus tja zon is er als die schijnt.
Ik moest als ik opstond direct gaan smeren met een 24 uurs zonnebrand, en toen ik vroeg oke welke is dan veilig tav rotzooi werd ik heel raar aangekeken. Ze konden het me niet aangeven/vertellen want alles was dermatologiesch veilig volgens hun, ik moet volgens de adviezen smeren met bv P20 ( merk) factor 30 als dagcreme op alle delen van de huid die direct met zon in aanraking komen van af eind winter als de zon in kracht toe neemt.
Ik heb dit eerste jaar braaf gedaan en jaren daarop beetje natte vinger werk ;) en moet zeggen ja ik heb niet meer die uitbraken meer die ik voorheen had. Ik ben zelf daarna zelf gaan nadenken en heb besloten geen shit meer op mijn lijf dus chemicalien in douchegels verminderen/mijden zo ook in shampoo's zon rustig opbouwen in het voorjaar en dat werkt nu echt maar heeft echt wat jaren gekost om nu dit veilige gevoelige balans gevonden te hebben.
De schade van toen in mijn pubertijd en Frankrijk zal nooit meer weg gaan en tja er zullen erna genoeg andere schades bij gekomen zijn, maar nu ik me bewuster ben geworden van oorzaak en ook daarin wat je zelf kan gaat het bij mij zeker beter.
Mijn huid blijft gevoelig maar kan er nu veel beter op acteren en het soms voor zijn tav uitbraken van een of geen als voorheen.
Door src_esther
#3340025
Anneloog schreef:ik ben blond geboren en lichte huid en had nooit ergens last van (...)
Oh, die jeuk! Mijn handen zaten bijna altijd onder, want die kon ik niet altijd uit de zon houden. De blaasjes kapot maken werkte nog het beste, zat ik 's avonds met een spelt alle blaasjes te prikken... :P Sinds ik niet meer in de stad (in een appartement) woon, maar buiten met grote tuin en ik veel buiten ben, kan mijn huid veel beter wennen aan de zon, dus geen blaasjes meer en tot verbazing van anderen kan ik best bruin worden. Ikzelf wist dat wel, maar iedereen zag mij als die witter-dan-witte bleekscheet. :biggrin2:

En hoewel ik nu al best een kleurtje heb gekregen, smeer ik vooral mijn gezicht toch af en toe nog in. Met die nieuwe (gezichts)creme van Weleda, dan ben ik weer even die witte bleekscheet. ;D
Vind het een vreemde creme, smeert vreemd, ziet er niet uit, maar is niet onprettig. :-\
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3340031
Ik was vroeger altijd verbrand, net omdat mijn moeder een extreme smeerster is en ik dus geen enkele eigen bescherming had. Op een keer ben je toch te laat met smeren of het is geen doen als je constant in en uit het zwembad springt dus ik had het meerdere keren per zomer goed zitten.
Op m'n veertiende was ik het zat en ben ik heel zachtjes kleur gaan opbouwen. Steeds net zo lang (begonnen met maar 10 min) in de zon dat ik niet verbrandde.
En nu heb ik best wat kleur en smeer zelden maar verbrand ook zelden. Hier toch, op vakantie smeer ik wel maar dan vaal met lage factor tenzij het richting verbranden gaat, dan meteen 50. Maar we zijn wel dik 15 jaar verder en een paar jaar terug moest ik echt nog goed opletten. Het is pas recent dat ik er verbazend goed tegen lijk te kunnen.
Mijn gezicht smeer ik wel vaak in omdat dat minder kleur heeft. Ik draag al eens een hoed en ik vind een bruin gezicht gewoon niet mooi. Ik voel de zon daar ook meer op branden en dat vind ik onaangenaam.
Het zijn vooral mijn armen, hals, bovenrug en benen die wat kunnen hebben, als de rest in de zon komt moet ik alsnog goed opletten en als ik echt in de zon ga liggen vb aan het zwembad, ja dan moet ik uiteraard ook smeren.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3340040
ik moest vroeger als kind van mijn ma een t-shirt aan in het zwembad. Ik ben ook heel wit en de schouders steken vaak boven water uit met van die mooie waterdruppels. Heel eerlijk eigenlijk wel de beste oplossing he

Zelf heb ik ook een keer van die blaasjes gehad, en dat kwam door de zonnebrandcreme!!!! Was van nivea.
Een paar jaar geleden in Frankrijk, kruidvat eigen merk, zonder parfum, gevoelige huid etc gebruikt. Was mijn gezicht chemisch verbrand! Serieus. Mijn ogen zaten ook dicht en ik kon alleen slapen met koude washandjes op mijn gezicht. Toen moesten we op zoek naar een sombrero (in een keer snap je waarom zulke dingen bestaan) oid. En die heb ik de rest van vakantie gedragen.
Ik haal mijn zonnebrandcreme dus bij de apotheek. Ik heb nu ladival , is zonder parfum, allergische huid. ook goed als je mallorca akne krijgt. factor 50 idd.
Dus verder geen geexperimenteer meer met de cremes.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3340041
Laurens had onlangs ook wat uitslag op de huid. Het jeukte gelukkig niet. Ik verdenk ook de crème, want hij heeft het alleen als en op de plekken dat ik hem insmeer.
Ik ga ook maar eens wat bij de apotheek halen.
Door fransbulletje
#3340063
earth_line_face_age_control_spf15.jpg
earth_line_face_age_control_spf15.jpg (129.44 KiB) 2240 keer bekeken
Ik heb vanmorgen deze zonnebrandcreme op mijn gezicht gesmeerd en ... geen witte waas!
Het voelt als een heerlijke verzorgende creme.
Gebruik normaal de Hydro E creme van earthline en heb deze daar overheen gesmeerd voor wat extra zonbescherming.
Er is ook nog een factor 20 voor face&body zie http://www.earthline.nl
Wil je toch een kleurtje maar niet in de zon dan is hun zelfbruiner ook een aanrader.
Door Lizzy
#3340069
Hee, die heb ik ook!
IMG_0731[1].JPG
IMG_0731[1].JPG (1.71 MiB) 2235 keer bekeken
Ik zie er alleen helaas wel uit als Casper :-\ . Volgens mij is het echt huid afhankelijk hoor, of je wel of niet op Casper lijkt na het gebruik van zoiets. Kan dat?
Door frodo quin
#3340087
Lizzy schreef:Hee, die heb ik ook!

IMG_0731[1].JPG

Ik zie er alleen helaas wel uit als Casper :-\ . Volgens mij is het echt huid afhankelijk hoor, of je wel of niet op Casper lijkt na het gebruik van zoiets. Kan dat?
Ik heb deze ook en hij laat wel een beetje een witte waas na, maar op mijn huid zie je dat niet. Ik heb da wel een heel lichte huid.
Door fransbulletje
#3340117
Lizzy schreef:Hee, die heb ik ook!

IMG_0731[1].JPG

Ik zie er alleen helaas wel uit als Casper :-\ . Volgens mij is het echt huid afhankelijk hoor, of je wel of niet op Casper lijkt na het gebruik van zoiets. Kan dat?
Dacht ik eindelijk DE zonnebrandcreme voor je gevonden te hebben ::)
Heb ook een spray van Lovea factor 30 die laat wel iets een witte gloed achter maar dat liever dan dat mijn nek/hals verbrandt.
Door Tanna
#3342578
Vorige week zonnelotion van Weleda gekocht en vanmorgen voor ik met de hond op stap ging mijn gezicht ingesmeerd. De hemel zij dank keek ik nog in mijn spiegeltje............en toen hoorde ik in gedachten Droog je tranen, Pierrot! Jeetjemikkie, wat zag ik eruit, spierwit!!! ;D ;D ;D
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door