Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3304474
eelke schreef:Maar kan dit niet al dan? Je hond dood door hitte is toch gewoon verwaarlozing/mishandeling en daar zijn toch al straffen voor?
Ja zeker wel, de petitie pleit voor hogere straf/boete.

En ik neem aan dat als je een volkomen verkeerde inschatting gemaakt hebt t.a.v. of je hond even in de auto kon blijven bij warm weer en je treft bij terugkomst de politie, je hond blijkt het ternauwernood overleefd te hebben, de auto blijkt veel heter geworden dan je had gedacht, dat een waarschuwing dan idd voldoende is. Doel is toch niet die mensen te 'straffen'? Doel is althans wat mij betreft dat de mensen het nooit meer doen! En als daar een boete voor nodig is, dan een boete, maar ik verwacht dat de meeste mensen die zo'n inschattingsfout maken zich het schompes schrikken en hun gedrag/inschatting corrigeren.
#3304484
Parelridder schreef:Ja zeker wel, de petitie pleit voor hogere straf/boete.

En ik neem aan dat als je een volkomen verkeerde inschatting gemaakt hebt t.a.v. of je hond even in de auto kon blijven bij warm weer en je treft bij terugkomst de politie, je hond blijkt het ternauwernood overleefd te hebben, de auto blijkt veel heter geworden dan je had gedacht, dat een waarschuwing dan idd voldoende is. Doel is toch niet die mensen te 'straffen'? Doel is althans wat mij betreft dat de mensen het nooit meer doen! En als daar een boete voor nodig is, dan een boete, maar ik verwacht dat de meeste mensen die zo'n inschattingsfout maken zich het schompes schrikken en hun gedrag/inschatting corrigeren.
Nou, daar ben ik dan ook weer niet zo zeker van. Er zijn best grensgevallen waarbij goed nadenkende mensen een verkeerde inschatting maken. Die schrikken zich het schompes en leren er van. Maar met 30 graden in de zon, raampjes dicht "even snel" de winkel in, die types leren er niet van hoor. Die denken gewoon niet na. Of die wel gaan nadenken van een boete weet ik niet, maar als het iets helpt, mogen dikke boetes voor zulke gevallen van mij.
Lizzy schreef:Ja, jouw ervaringen zijn natuurlijk heel vervelend. Ik moet eerlijk zeggen dat ik in mijn hele honden carrière nog nooit hysterische toestanden mee heb gemaakt omtrent honden die wanneer het kan in de auto worden achtergelaten. Ik heb daar in tegen wel diverse keren net op tijd een langzaam kokende hond uit de auto gehaald zien worden. En ik ken ook de verhalen van mensen zoals jij en ik (geen amoebe zeg maar, op gebied van honden) toch heel even terwijl het echt echt wel kon de hond heeeeel even in de auto hebben laten zitten en nu de rest van hun leven verder moeten met een schuldgevoel omdat hundje toch dood gekookt bleek. Campagnes zijn er al sinds ik-weet-niet-hoeveel jaar. Op social media, maar ik zie ook op parkeerterreinen steeds meer borden en posters hangen. Dus als je het nou nog niet weet, dan lig je ook ergens onder een steen hoor.
Ik heb gelukkig ook niet zulke hysterische gevallen meegemaakt. Maar wel totale onozelheid. Sinds de plaatjes op social media rouleren en iedereen daar roeptoeterd over "ik red elke hond direct", krijgen wij de vreemdste commentaren op de vreemdste momenten. En ik zal wel raar wezen, maar ik snap echt niet hoe mensen aan de hand van de berichten op social media met temperaturen richting het vriespunt met droge ogen kunnen beweren dat de temperatuur in een auto echt heel snel oploopt en het levensgevaarlijk is voor je hond om dan in de auto te blijven.
Stappen die mensen nooit in een auto? Het moet best warm zijn hoor, voordat je je auto instapt en denkt "poeh, warm!" Ik ben er altijd bewust van, want het helpt ons inschatten hoe de temperatuur van de auto zich gedraagt onder verschillende omstandigheden. En dan maakt raampjes dicht of op een kier echt ook veel verschil. Als het te warm wordt niet meer hoor, maar tussen de 10 en 20 graden in de zon, maken raampjes op een kier heel veel verschil. Die hele paniek dat de temperatuur razendsnel oploopt is dan echt nog niet van toepassing. Maar mensen denken daar niet over na, ze hebben een plaatje gezien en ZIJ houden van dieren!!! Nou, gefeliciteerd. Ik durf daardoor Oscar niet meer alleen te laten in situaties waarbij het nog prima kan. Er zal een idioot zijn die bedenkt om Oscar te gaan redden :-X .
En ik dacht dat ik een van de weinige was die het zo ervaart. Wij zijn natuurlijk ook wel weer een beetje raar met een hond die niet alleen thuis, maar wel alleen in de auto kan blijven. Maar ik hoor het steeds meer mensen zeggen, het leeft best wel.

Neemt echt niet weg dat de trieste extremen van mij beboet mogen worden hoor. Maar stel dan goede richtlijnen op, zodat ook duidelijk is wanneer men níet hysterisch hoeft te gaan lopen doen. Dan pak je hopelijk de groep aan waar het om gaat.
#3304622
eelke schreef:Maar kan dit niet al dan? Je hond dood door hitte is toch gewoon verwaarlozing/mishandeling en daar zijn toch al straffen voor?

Idd, er is al een wet voor. Straffen zijn max 3 jaar gevangenisstraf en boetes tot ruim €20.000
#3304624
Angelique schreef:Idd, er is al een wet voor. Straffen zijn max 3 jaar gevangenisstraf en boetes tot ruim €20.000
Nou dat lijkt me hoog genoeg. Nog hogere straffen hebben toch geen nut als ze toch niet gegeven worden.
#3304627
eelke schreef:Nou dat lijkt me hoog genoeg. Nog hogere straffen hebben toch geen nut als ze toch niet gegeven worden.
Nee, mensen gaan staan pijpestelen janken en gillen dat het niet gewust haben en oom agent strijkt in 99% van de gevallen met het handje over het hart.
#3304630
Parelridder schreef:Ja zeker wel, de petitie pleit voor hogere straf/boete.

En ik neem aan dat als je een volkomen verkeerde inschatting gemaakt hebt t.a.v. of je hond even in de auto kon blijven bij warm weer en je treft bij terugkomst de politie, je hond blijkt het ternauwernood overleefd te hebben, de auto blijkt veel heter geworden dan je had gedacht, dat een waarschuwing dan idd voldoende is. Doel is toch niet die mensen te 'straffen'? Doel is althans wat mij betreft dat de mensen het nooit meer doen! En als daar een boete voor nodig is, dan een boete, maar ik verwacht dat de meeste mensen die zo'n inschattingsfout maken zich het schompes schrikken en hun gedrag/inschatting corrigeren.

Als jaar in jaar uit, na zoveel media-aandacht ieder jaar weer, mensen nog steeds op een dag als gister hun hond een UURTJE in de afgesloten auto wegstoppen, dan wordt het echt tijd voor flink pijn in de portemonnee. Als het buiten al niet te harden is, hoe stompzinnig moet je dan zijn om te gaan denken dat het in de auto dan wel zou kunnen. Puur gemakzucht en stupiditeit en daar mag onderhand best eens financieel op afgeschrikt worden. Met 20 graden en de auto in schaduwrijke plek kun je een inschattingsfout maken, maar wat er de afgelopen dagen is gebeurd staat daar ver vanaf.
#3304649
Angelique schreef:Als jaar in jaar uit, na zoveel media-aandacht ieder jaar weer, mensen nog steeds op een dag als gister hun hond een UURTJE in de afgesloten auto wegstoppen, dan wordt het echt tijd voor flink pijn in de portemonnee. Als het buiten al niet te harden is, hoe stompzinnig moet je dan zijn om te gaan denken dat het in de auto dan wel zou kunnen. Puur gemakzucht en stupiditeit en daar mag onderhand best eens financieel op afgeschrikt worden. Met 20 graden en de auto in schaduwrijke plek kun je een inschattingsfout maken, maar wat er de afgelopen dagen is gebeurd staat daar ver vanaf.
Ja, dat vind ik dus ook. En als ik zit te internetten terwijl ik rijd strijkt meneer agent ook niet over zijn hart dus ik pleit ervoor dat meneer agent ook gewoon bekeuringen uit gaat schrijven wanneer ze weer eens een gekookte hond (al dan niet levend) uit de auto halen. En misschien maakt het indruk als ze op de posters (bij parkeerterreinen en op social media) direct zetten "hondje in auto met warm weer? €500 bekeuring". Dat spreekt misschien net die mafklappers aan.
#3304650
Er zijn - voor de mensen die de hond soms even verantwoord in de auto moeten laten - kaarten te koop. Lijken op parkeerkaarten, je kan aangeven sinds wanneer je hond in de auto zit. Misschien helpt dat tegen hysterie?
#3304689
Leuk bedacht ding, maar of het iets tegen hysterie doet betwijfel ik. Wij laten Oscar best regelmatig lang alleen in de auto. Dan heb ik het over een paar keer per week een uurtje en 1 a 2 keer per maand 3 uur ofzo. Bij uitzondering eens langer, maar dat is misschien 2 keer per jaar. Maar goed, ik denk dat mensen juist in de hysterie schieten als hondjelief al 2,5 uur in de auto blijkt te zitten.

Ik heb er ook wel over gedacht om contactgegevens zichtbaar te maken, maar ik ben bang dat het juist de aandacht trekt. Oscar zit in de regel rustig om zich heel te kijken en op hele saaie plekken gaat is na een uur of wat liggen. Het valt ons altijd op dat je hem slecht ziet zitten, we moeten altijd aardig ons best doen als we de auto benaderen om hem te zien. Dat lijkt me veiliger, als het mensen niet opvalt, bemoeien ze zich er ook niet mee.
#3304706
Kaela schreef:Leuk bedacht ding, maar of het iets tegen hysterie doet betwijfel ik. Wij laten Oscar best regelmatig lang alleen in de auto. Dan heb ik het over een paar keer per week een uurtje en 1 a 2 keer per maand 3 uur ofzo. Bij uitzondering eens langer, maar dat is misschien 2 keer per jaar. Maar goed, ik denk dat mensen juist in de hysterie schieten als hondjelief al 2,5 uur in de auto blijkt te zitten.

Ik heb er ook wel over gedacht om contactgegevens zichtbaar te maken, maar ik ben bang dat het juist de aandacht trekt. Oscar zit in de regel rustig om zich heel te kijken en op hele saaie plekken gaat is na een uur of wat liggen. Het valt ons altijd op dat je hem slecht ziet zitten, we moeten altijd aardig ons best doen als we de auto benaderen om hem te zien. Dat lijkt me veiliger, als het mensen niet opvalt, bemoeien ze zich er ook niet mee.
+1

Bij ons kun je ze ook niet zo goed zien liggen en dat is wel zo rustig
#3304719
Die kende ik niet Jantina! Ik vind het idee goed, maar als ik het vertaal naar de mensen die zich hysterisch gedroegen dan gaan ze al over de rooie als ik de auto verlaat met een hond er in: ze zien dat de auto niet in de volle zon staat, ze zien dat ik nét weg ga, ik leg uit dat ik alleen even een oefeningetje ga uit zetten en dan de hond haal... Of de hond zit opgewonden in de auto terwijl ik er niet ben, ik heb een poos geleden een ding laten bedrukken voor achter de auto ruit om toe te lichten waarom de hond zo opgewonden is (blij ongeduld op een leuke oefening die ik aan het voorbereiden ben en dat de hond dus niet zielig is, maar ongeduldig popelt) om op drukke parkeerplaatsen en nabij ingangen van wandelgebied achter de ruit te doen als de oudste hond ook me is (die kan gaan blaffen).
Maar mensen die hysterisch reageren ontbreekt het aan iedere redelijkheid: ik mag mijn hond niet - "Geen moment! wat weet u wel hoe snel het het wordt in een auto?!" - in de auto achter laten.
Dus juist niet-opgemerkt-zijn is de veiligste optie. Als ik parkeer voor een boodschap is dat geen probleem, dan blijven ze liggen en de ruiten zijn donker, dus geen mens die ze ziet. Maar als we gaan trainen zitten ze achter de ruit te kijken, verheugd. Die koppies worden opgemerkt. En ik heb wel een rek achter de achterklep, wat een deel van de mensen wellicht zou kalmeren, maar ik durf die niet open te laten uit mijn zicht omdat er best regelmatig type honden vrij lopen die ik letterlijk dood eng vind en mijn honden laten graag hun pootje buiten de tralies bungelen.
#3304720
Angelique en Lizzy, Jullie reageren alsof ik tegen boetes voor 'het koken van een hond' gepleit heb, dat is niet het geval. Jullie hebben het over een UURTJE in de auto, terwijl het buiten 'snikheet' en 'al niet te harden' is. Dat is nogal wat anders dan ik omschrijf.
Lizzy, internetten achter het stuur is geen inschattingsfout, dat mag gewoon nooit zelfs maar een moment. Over een hond in de auto moet daarentegen ingeschat worden of de mensen redelijkerwijze hadden kunnen weten dat dit levensbedreigend had kunnen zijn. De afgelopen dagen was dat duidelijk een "Ja" en er zijn ook situaties waarin je je kunt voor stellen dat mensen dat verkeerd inschatten. Het is niet zo dat de politie hier geen boetes voor uit schrijft en soms kondigen ze (rondom hete weken en evenementen) ook aan dat dit tot een boete van honderden euro's leidt en ze niet eerst waarschuwen.
Parelridder schreef:Ja zeker wel, de petitie pleit voor hogere straf/boete.

En ik neem aan dat als je een volkomen verkeerde inschatting gemaakt hebt t.a.v. of je hond even in de auto kon blijven bij warm weer en je treft bij terugkomst de politie, je hond blijkt het ternauwernood overleefd te hebben, de auto blijkt veel heter geworden dan je had gedacht, dat een waarschuwing dan idd voldoende is. Doel is toch niet die mensen te 'straffen'? Doel is althans wat mij betreft dat de mensen het nooit meer doen! En als daar een boete voor nodig is, dan een boete, maar ik verwacht dat de meeste mensen die zo'n inschattingsfout maken zich het schompes schrikken en hun gedrag/inschatting corrigeren.
Lizzy, wij hebben hier als we trainen wekelijks te maken met hysterie bij de auto. En dat is een veilige weergave, want dat in in het voorjaar eerder 5 keer per week dan 1 keer per week.. Dat dwingt dan om iemand mee te nemen die bij de auto kan blijven om mijn hond te bewaken om toch oefeningetjes uit te kunnen zetten, die is dus ook 2 x een uur bezig met de rit en alle tijd van de training kwijt, puur n.a.v. dit gedrag en het risico wat er uit volgt dat mensen een ruitje gaan in slaan.
Het is niet specifiek bij mijn woonplaats, de vriend waarover ik eerder vertelde woont in de op van Nrd Holland en in mijn trainingsgroep (midden Nld) is dezelfde ervaring. Het ligt misschien eerder in de trainingssituatie: wij laten om een leuke training voor te bereiden voor de hond deze regelmatig even in de auto aan de rand van losloopgebied.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door