Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Hope
#3303874
Zo, daar was ik weer. Ik lees nog mee maar kom niet aan reageren toe.

Mijn man en ik hebben ons enorm in voeding moeten verdiepen vanwege een baby'tje met een heftige voedselallergie. Met haar gaat het steeds beter. Met mij ook sonds ons nieuwe dieet.
Ik eet geen koemelk, ei en soja meer en jemig wat moet je dan veel producten laten staan.

Afijn, een lang verhaal kort. Wij willen stoppen met het eten van vlees. Manlief wil veganistisch, ik niet omdat ik borstvoeding geef. Nu mijn vraag: zijn er mensen hier vegetarisch die ervaringen willen delen? Wat eet je, waarom ben je begonnen, is het zwaar? Wij eten echt hollandse kost: aardappels, groenten, vlees. Vooral ook vlees als broodbeleg. Dit gaat een cultuurshock worden waar je u tegen zegt ;D

Zoals al gezegd, ik geef borstvoeding en ik heb nu eiwit nodig en ga dus niet zonder vlees. Ik wil dan wel 100% biologisch en grasgevoerd, onbewerkt vlees gaan eten. Dus geen slavinken en wienerschnitzel meer.
Door frodo quin
#3303887
Je kan als zwangere vrouw of vrouw die borstvoeding geeft prima vegan eten en voor de eiwitten hoef je het zeker al niet te doen. Als je graag onderbouwd advies hieromtrent krijgt is eva (ethisch vegetarisch alternatief) een betrouwbare organisatie die hieromtrent ook informatie verstrekt. Natuurlijk moet je zelf weten wat je wil eten hé ;)

Als je kiest voor een plantaardige voeding (dus voor je man nu ook al van toepassing) moet je er op letten dat je een b12 suplement neemt of voldoende hiermee verreikte voeding.

Ik ben 16 jaar geleden veggie gaan eten en 11 jaar terug vegan. Intussen kan je zo'n beetje alles vinden in een plantaardige variant. Online webshops zoals veggie4u, veggiedeli,... hebben een uitgebreid assortiment vlees, zuivel,.... alternatieven. Bij veggie4u kan je selecteren op soja vrij, alle producten op beide sites zijn sowieso plantaardig. Veel van die producten zijn makkelijk te integreren in een zeer standaard voeding. Wat je lekker vind is natuurlijk persoonlijk, dus zal je even moeten uitproberen.

Persoonlijk eet ik maar af en toe van dat soort vleesvervangers. Vandaag was het bv een salade met oogboontjes, spinazie, rucola, paprika, tomaat, rode ui en een vinaigrette van citroen en cayennepeper. Producten zoals tofu (voor jullie niet), seitan, peulvruchten, noten,... kan je heel veel mee, maar het is misschien minder ingrijpend en makkelijker om vleesvervangers te eten. Ik zou dan wel voor de degelijke kwaliteit geen en bv niet voor die gepaneerde dingen die grotendeels uit vet en koolhydraten bestaan.

https://vegetus.nl/ vind ik een leuke receptensite en je vind ook linkjes naar andere blogs en pagina's. Van dezelfde persoon is er ook een site over dagdagelijkse producten die plantaardig zijn https://gewoonvegan.nl/

In veel gefabriceerde producten zitten dierlijke ingrediënten in en ook soja verstopt zich in de gekste dingen. De oplossing is vaak: zelf je eten klaarmaken en pure ingrediënten gebruiken. Ik geloof dat jullie dat al voor een groot deel doen, dus dat maakt het makkelijker.

Als laatste zou ik zeggen, experimenteer eens met gerechten waar je normaal niet voor zou kiezen, bv aziatisch, mexicaans,... je zal daar niet echt opmerken dat er geen vlees op ligt omdat het gewoon een heel andere type gerecht is als wat je standaard eet, maar je moet het wel lusten natuurlijk. Het zelfde geld voor plantaardige spreads op brood.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3303890
Zo'n 9,5 jaar terug vegetariër geworden om de bio-industrie, een aantal jaar ook vega gekookt voor mezelf (woonde daarvoor nog thuis) en toen een paar jaar geleden omgegaan naar wel weer vlees eten maar dan van kleine boerderijen waar je aan huis kon kopen. Mede dankzij het barfen met de poezels. Nu terug alleen sinds een klein jaartje eet ik steeds meer vegan, omwille van milieu, dierenleed, gezondheid, en ik vind vegetarisch eigenlijk toch makkelijker. Ik doe het beter op onbewerkte plantaardige voeding en het vlees wat ik haal zit toch altijd verpakt voor twee personen. Daar kan ik 3 keer van eten, en drie dagen biefstuk vind ik gewoon niet lekker. Dus ik eet eigenlijk praktisch altijd vega, zeker buitenshuis, en binnenhuis ook vaak vegan. Teveel bewerkte producten vindt mijn lijf niet leuk maar vleesvervangers gaan over het algemeen prima. De kipstukjes en kipschnitzel van vivera zijn erg lekker, Tivall heeft lekker broodbeleg (verkrijgbaar bij o.a. AH, weet niet of het ook vegan is) en er zijn inmiddels genoeg plantaardige melkjes op de markt. Er is echt heel veel te krijg als je je ogen goed de kost geeft. Ik ben sinds ik ook meer vegan ben gaan eten, weer een stuk creatiever geworden en je leert pure smaken veel meer waarderen. Ik eet ook veel salades tussen de middag, gewoon wat sla met fruit, nootjes en wat ananassap of soms wat sojayoghurt met honing. Ik vind om vlees heen koken lastiger dan vega eigenlijk. ::)

Destijds was er niet zoveel verkrijgbaar en kocht ik weinig vleesvervangers. Tegenwoordig is er zoveel dat je iedere dag van de maand iets anders kunt eten. ;)

Alternatief voor soja zou kokos kunnen zijn. Er is kokosijs, kokosyoghurt en met kokosmelk kun je ook alle kanten op. :)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3304118
Mijn meneer is al bijna 20 jaar vegetarier. Op een vrij eenvoudige manier, hij eet wel zuivel, kaas en eieren, waardoor het met de eiwitten al snel goed zit. Ik kook vrij eenvoudig (en meest ook lekker hollands groente-aardappelen-vlees) en mik meestal een vegaburger in de pan voor hem. Hij vindt die van de Albert Hein prima, het meeste van de vegetarische slager en de rest is in de regel ook wel eetbaar.

Omdat hij geen jus heeft (altans, geen lekkere) eten wij vrijwel geen gekookte aardappelen. Wel in stamppot, dan kook ik zelf aardappelen, maar verder doen wij veel aardappeltjes uit de over. Meestal gewoon kant en klare krieltjes, even in een bakje met een drupje olie zodat ze precies glimmen en dan een klein half uurtje in de over. Kan ook met zelf geschilde aardappelen, maar dan moet je wel even voorkoken. Dat drupje olie is niets minder gezond als de jus, en wij vinden de aardappeltjes dan super lekker.

Ik denk dat jij er wijs aan doet om nog geen al te forse overstap te maken nu. Het zal best kunnen, borstvoeding op een vegetarisch, bijna veganistisch dieet. Maar jij hebt wel een hel van een zwangerschap achter de rug met je misselijkheid en afvallen, dus jou uitgangspunt moet nu vooral zijn dat jij je er beter bij voelt en goed op gewicht blijft. Bedenk daarbij ook dat je al een héle stap gemaakt hebt als je zoveel minder zuivel, eieren en vlees eet. Je vindt vanzelf je weg om verder te ontwikkelen, wanneer dit past bij jou en de behoeftes van jou en Lindes lichaam!

Ik eet zelf niet vegetarisch, laat staan veganistisch, maar de personal trainer waar ik bij getraind heb is veganist. Ik vond dat heel inspirerend, vooral na een lezing van een Paleo-personal trainer die bleef roepen dat je écht heus niet eens met een vegetarisch dieet goede resultaten kon halen op het gebied van fit en gezond worden. Mijn trainer is super gespierd en fit, op enkel plantjes. Ik denk dat een dieet/eetwijze altijd bij je moet passen, maar hij heeft mij wel laten zien dat het niet alleen kan, maar dat het heel eenvoudig en goed kan. Dat even ter inspiratie :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3304122
Uit nieuwsgierigheid, dat vraag ik me altijd af. Voor voldoende eiwitten binnen te krijgen als veganist moet je denk ik vaak (en veel?) peulvruchten eten neem ik aan? En/of soya? En voldoende graan?
Gebruikersavatar
Door Jura&Mahru
#3304139
Vooral bij de Jumbo hebben ze tegenwoordig heel veel keuze aan lekkere vleesvervangers. Op basis van noten, kikkerwten en bonen kan je ook al veel vinden daar. De Vegetarische Slager is een mooi merk voor een soepele overstap. Hebben ook broodbeleg! Wel prijzig maar smaakt heel goed. Weet alleen niet of er in alles van hun ook soja zit.
Ik zou rustig beginnen met een paar vleesvervangers en van daaruit verder ontdekken. :)

Er zijn trouwens veel topsporters (ook krachtsporters) die veganistisch zijn. Sommigen hebben ook boeken met recepten, dat is misschien ook eens leuk om naar te kijken voor inspiratie.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3304144
Ik vind vleesvervangers echt rommel. Toch de voorgeprepareerde. Als wij vegetarisch eten, eten we gewoon een gerecht zonder vlees. De helft van de tijd zelfs onbewust.
Door dat te willen vervangen wordt het weer een opgave, en zo geknutselt en saai eten. En helemaal niet gezonder.
Ja, eet wat meer linzen, kikkererwten, champignons en noten ed maar kook daar dan gewoon mee en maak wat lekkers. Ipv dat je percé zo wil verpakken dat je jezelf kan wijsmaken dat het vlees is. Nee, heel dat gedoe van vleesvervangers snap ik niet.
Eiwitten zitten trouwens ook veel in bladgroenten daar heb je niet noodzakelijk die vleesvervangende toestanden voor nodig.

Dat gezegd zijnde ken ik wel een receptje van linzenburger die echt super lekker is. Tussen een broodje doet die echt niet onder voor een hamburger met rundsvlees. :P
En falafel is ook om je dik aan te eten, zo lekker...

Een leuk weetje trouwens: paddestoelen lijken biologisch gezien en qua samenstelling meer op dierlijk dan plantaardig materiaal. Ze vormen ook een goede vleesvervanger en passen heel gemakkelijk in veel gerechten. Salades vb.
En omeletten of quiches, maar dat kan als veganist natuurlijk ook niet...
Door Lizzy
#3304145
Ik eet sinds mijn 7de geen vlees en ben nu 50 en leef nog steeds :) . En ik ben dus ook zonder vlees groot geworden. Aangezien ik de enige in de familie was en vleesvervangers toen nog niet bestonden (niet in de winkels waar mijn moeder kwam) kreeg ik bij het eten een gekookt ei of een plak gebakken kaas (door ei en paneermeel) of gebakken champignons en in plaats van jus kreeg ik een klont roomboter op mijn aardappels. Mijn moeder maakte wel regelmatig iets met bruine bonen. Chili sin carne achtige dingen.

Goed, wij eten zelf gewoon heel normaal. Leo eet geen vlees maar houdt wel van vis dus ik maak af en toe voor hem dooie vis. Maar ik maak pasta's zonder vlees en vis met sauzen van groenten en tomaat en pesto's (rood en groen), veel salades (vaak met peulvruchten er doorheen en ja, wij doen daar ook graag bio feta doorheen), rijst met gewokte groenten en daar doe ik dan vaak iets van pindasaus bij (die maak ik natuurlijk zelf met de pindakaas). En heel soms een vega balletje of blokjes (de bio's van AH) maar daar zit dan natuurlijk soja in. Seitan is trouwens van tarwe. Quorn bevat volgens mij ook geen soja. Ik vind bij mijn "prakje" (aardappels en groenten) het heel lekker om paddenstoelen te bakken en daar een soort jus van te maken. Hoef ik er geen vega-ding bij. De meeste vind ik trouwens vies, de meeste kant en klare vega happen. Wat ik graag maak is notengehakt. Ik hak dan gemengde rauwe noten (walnoot, hazelnoot, amandel) en daar doe ik een tot kruim gekookt aardappeltje bij, bieslook, ei, ketjap (dat is dan helaas van soja) zout en peper en die bak ik dan langzaam bruin. Maar ik ben er zeker van dat er ook wel recepten zijn zonder ketjap en ei. Dit eten we bij aardappel en groenten.

Op brood/cracker eet ik heel graag geprakte avocado. Dat meng ik met citroen en zout, peper en een teentje knoflook. Daar gooi ik dan tomaat of radijsjes op. Mjammie. Wat ik ook lekker vind is een salade van bruine bonen, tomaat, rode ui, olijfolie en verse basilicum. En dat met een crackertje. Of zonder cracker, gewoon zo. En zo vind ik kikkererwten in een salade (voor tussen de middag dus) ook heerlijk. Ik maak er ook graag humus van, van kikkererwten. Lekker hoor, op brood en op crackers.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3304150
Lizzy schreef:Ik eet sinds mijn 7de geen vlees en ben nu 50 en leef nog steeds :) . En ik ben dus ook zonder vlees groot geworden. Aangezien ik de enige in de familie was en vleesvervangers toen nog niet bestonden (niet in de winkels waar mijn moeder kwam) kreeg ik bij het eten een gekookt ei of een plak gebakken kaas (door ei en paneermeel) of gebakken champignons en in plaats van jus kreeg ik een klont roomboter op mijn aardappels. Mijn moeder maakte wel regelmatig iets met bruine bonen. Chili sin carne achtige dingen.

Goed, wij eten zelf gewoon heel normaal. Leo eet geen vlees maar houdt wel van vis dus ik maak af en toe voor hem dooie vis. Maar ik maak pasta's zonder vlees en vis met sauzen van groenten en tomaat en pesto's (rood en groen), veel salades (vaak met peulvruchten er doorheen en ja, wij doen daar ook graag bio feta doorheen), rijst met gewokte groenten en daar doe ik dan vaak iets van pindasaus bij (die maak ik natuurlijk zelf met de pindakaas). En heel soms een vega balletje of blokjes (de bio's van AH) maar daar zit dan natuurlijk soja in. Seitan is trouwens van tarwe. Quorn bevat volgens mij ook geen soja. Ik vind bij mijn "prakje" (aardappels en groenten) het heel lekker om paddenstoelen te bakken en daar een soort jus van te maken. Hoef ik er geen vega-ding bij. De meeste vind ik trouwens vies, de meeste kant en klare vega happen. Wat ik graag maak is notengehakt. Ik hak dan gemengde rauwe noten (walnoot, hazelnoot, amandel) en daar doe ik een tot kruim gekookt aardappeltje bij, bieslook, ei, ketjap (dat is dan helaas van soja) zout en peper en die bak ik dan langzaam bruin. Maar ik ben er zeker van dat er ook wel recepten zijn zonder ketjap en ei. Dit eten we bij aardappel en groenten.

Op brood/cracker eet ik heel graag geprakte avocado. Dat meng ik met citroen en zout, peper en een teentje knoflook. Daar gooi ik dan tomaat of radijsjes op. Mjammie. Wat ik ook lekker vind is een salade van bruine bonen, tomaat, rode ui, olijfolie en verse basilicum. En dat met een crackertje. Of zonder cracker, gewoon zo. En zo vind ik kikkererwten in een salade (voor tussen de middag dus) ook heerlijk. Ik maak er ook graag humus van, van kikkererwten. Lekker hoor, op brood en op crackers.
Oh, ik ga er toch ook weer wat meer werk van maken. Het water loopt mij gewoon in de mond bij het lezen... :)

Quorn is trouwens gefermenteerde paddenstoel.
Door Siberienne
#3304152
Kaela schreef:Mijn meneer is al bijna 20 jaar vegetarier. Op een vrij eenvoudige manier, hij eet wel zuivel, kaas en eieren, waardoor het met de eiwitten al snel goed zit. Ik kook vrij eenvoudig (en meest ook lekker hollands groente-aardappelen-vlees) en mik meestal een vegaburger in de pan voor hem. Hij vindt die van de Albert Hein prima, het meeste van de vegetarische slager en de rest is in de regel ook wel eetbaar.

Omdat hij geen jus heeft (altans, geen lekkere) eten wij vrijwel geen gekookte aardappelen. Wel in stamppot, dan kook ik zelf aardappelen, maar verder doen wij veel aardappeltjes uit de over. Meestal gewoon kant en klare krieltjes, even in een bakje met een drupje olie zodat ze precies glimmen en dan een klein half uurtje in de over. Kan ook met zelf geschilde aardappelen, maar dan moet je wel even voorkoken. Dat drupje olie is niets minder gezond als de jus, en wij vinden de aardappeltjes dan super lekker.

Ik denk dat jij er wijs aan doet om nog geen al te forse overstap te maken nu. Het zal best kunnen, borstvoeding op een vegetarisch, bijna veganistisch dieet. Maar jij hebt wel een hel van een zwangerschap achter de rug met je misselijkheid en afvallen, dus jou uitgangspunt moet nu vooral zijn dat jij je er beter bij voelt en goed op gewicht blijft. Bedenk daarbij ook dat je al een héle stap gemaakt hebt als je zoveel minder zuivel, eieren en vlees eet. Je vindt vanzelf je weg om verder te ontwikkelen, wanneer dit past bij jou en de behoeftes van jou en Lindes lichaam!

Ik eet zelf niet vegetarisch, laat staan veganistisch, maar de personal trainer waar ik bij getraind heb is veganist. Ik vond dat heel inspirerend, vooral na een lezing van een Paleo-personal trainer die bleef roepen dat je écht heus niet eens met een vegetarisch dieet goede resultaten kon halen op het gebied van fit en gezond worden. Mijn trainer is super gespierd en fit, op enkel plantjes. Ik denk dat een dieet/eetwijze altijd bij je moet passen, maar hij heeft mij wel laten zien dat het niet alleen kan, maar dat het heel eenvoudig en goed kan. Dat even ter inspiratie :biggrin2:
Er is ook een vegan ultraloper, Scott Jurek. Schreef het boek 'eat and run' verhalen afgewisseld met recepten.

Wij hebben een periode vegetarisch gegeten, juist omdat manlief vlees slecht verdroeg in combinatie met hardlopen. Tegenwoordig eten wel weer wat vlees en vis. Vooral uit gemak moet ik zeggen; ik vind het makkelijke om smakelijk en compleet te koken met. Voel me dus nu acuut schuldig na mijn voorgangers...

Ik kook wel regelmatig vegetarisch: paddestoelen, peulvruchten, kaas als eiwitbronnen. En sinds kort ook vega burgers en falafel bv om nog minder vlees te eten.
In onze vega-tijd kookte ik regelmatig uit de indiasche keuken, lange vega traditie, veel smaak maar wel erg kruidig in combi met borstvoeding denk ik.
In de Italiaanse / mediterrane keuken zitten trouwens ook best veel vega recepten: ribollita bv, pasta net erwten en paddestoelen of als je wel ei eet: omeletten met ratatouille en aardappeltjes met rozemarijn uit de oven.
Door frodo quin
#3304153
pearlsofpassion schreef:Oh, ik ga er toch ook weer wat meer werk van maken. Het water loopt mij gewoon in de mond bij het lezen... :)

Quorn is trouwens gefermenteerde paddenstoel.
Klopt, maar er zit wel ei in.
Door Summerditches
#3304156
Alles hangt natuurlijk af van de financien, smaak, allergien, principes etc maar persoonlijk vind ik de opmars van de bonen echt een manier om vlees niet te missen.
Natuurlijk kan dat ook allemaal weer zelf in elkaar geflanst worden maar ik ben de enige niet-carnivoor in huis dus dan is heel veel soorten bonen fabriceren om een soort van mix te maken die ik van HAK verrukkelijk vind niet handig en ik vind dat soort bonen ingevroren blehhhhh
Die gemixte zakken van HAK (Herman den Blijker) vind ik heerlijk ..ik maak er van alles mee en sinds kort zijn er ook burgers van bonen van Hak..en zelfs ML voor wie ik dan vaak b.v aanvullend stukjes scharrelkip maak zegt steeds vaker ..laat die kip maar zitten hoor ..vind het zo ook prima..mis het niet...

Ik moet zeggen dat ik de vleesvervangers die geen vlees "na-apers"zijn wel lekkerder vind..dus bonenburgers, kaasburger, bloemkoolburger etc. vind ik prima. Alle vervangers die ergens op moeten lijken vind ik niet geweldig..Ondanks dat ik 100% achter mijn principe sta is er soms toch iets van gemis..ik heb laatst toen iedereen lekker aan een borreltje en bierbommetjes zat de vega-balletjes van Unox mee "geprikt"..nou dat vond ik heerlijk..gewoon t idee...toch anders als een radijs en komkomer.. :D
Verder maak ik lasagne van "nep gehakt" dat vind ik dan toch net even lekkerder dan zonder iets wat op vlees lijkt en dan snij ik dat in allemaal 1 persoons porties voor een volgende keer.
Er is hier wel een slager gekomen die heeft op een heel groot weiland wat koeien staan met hun kalfjes (dikbil achtige koeien)..die hebben naar mijn mening een prima leven. Als die worden geslacht ga ik daar een keer een hamburgertje kopen.(heeft om die reden dus ook maar af en toe vlees) .slap excuus voor toch soms wat gemis misschien..maar verder houdt het op..ik eet wel af en toe vis en wel gewoon kaas en eieren..boter en zuivel is sowieso bijna nooit aan mij besteed..dan vind ik Soja melk etc beter bevallen maar dat is dan voor deze vraag geen optie.

Ik vind t soms net als roken..ik ben jaren geleden gestopt..zou er niet meer aan moeten denken om weer te gaan roken..tot kotsend aan toe hoestende mensen met een peuk kan ik wel aanvliegen..maar heel soms zo'n misschien 5 x per jaar zou ik best een sigaretje lusten maar ik doe t niet..dus ik heb af en toe nog wel trek ik vlees...
Persoonlijk vind ik vegetarisch BBQ-en nog steeds wel echt niks..alles wat ik vroeger echt watertandend lekker vond kan ik niet echt vervangen met een maiskolf en een spies met ui en courgette..
Maar zoals gezegd. geen vlees eten is net roken..je stopt omdat je daar voornamelijk principiele argumenten voor hebt maar vaak niet omdat je het van de 1 op andere dag echt niet meer nooit meer lekker vindt ;)
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3304170
Ik kan dus niet goed tegen peulvruchten, gaat goed bij max 1 x per week. Paddo's zelfde verhaal.
En dan nog niet te veel graan ::)
Maar eh falafel, dat is best heel lekker ! Was wel wat werk met mijn recept maar o zo lekker. En groente burgers heb ik ook vaker zelf gemaakt, ook heel lekker! Maar kan dat dus niet te vaak eten :-\
Die kant en klaar dingen uit de winkel leg ik direct terug als etiketten lezende :-X Zit zoveel zooi in. En met een keukenmachine kun je veel zelf maken.
Het noten gehakt klinkt ook lekker !

Gerechten met bataat vind ik ook lekker, bataat is best hartig, mis je ook geen vlees, ( als in gerechten, niet als aardappel-vlees-groente, maar zo kook ik nooit, altijd een hekel aan gehad als kind)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3304214
Siberienne schreef:Er is ook een vegan ultraloper, Scott Jurek. Schreef het boek 'eat and run' verhalen afgewisseld met recepten.

Wij hebben een periode vegetarisch gegeten, juist omdat manlief vlees slecht verdroeg in combinatie met hardlopen. Tegenwoordig eten wel weer wat vlees en vis. Vooral uit gemak moet ik zeggen; ik vind het makkelijke om smakelijk en compleet te koken met. Voel me dus nu acuut schuldig na mijn voorgangers...

Ik kook wel regelmatig vegetarisch: paddestoelen, peulvruchten, kaas als eiwitbronnen. En sinds kort ook vega burgers en falafel bv om nog minder vlees te eten.
In onze vega-tijd kookte ik regelmatig uit de indiasche keuken, lange vega traditie, veel smaak maar wel erg kruidig in combi met borstvoeding denk ik.
In de Italiaanse / mediterrane keuken zitten trouwens ook best veel vega recepten: ribollita bv, pasta net erwten en paddestoelen of als je wel ei eet: omeletten met ratatouille en aardappeltjes met rozemarijn uit de oven.
Ik niet. Hoe erg ik het ook vind om vlees te eten, want het valt natuurlijk niet te rijmen met dierenliefde.

Ik ben een moeilijke eter en alles wat hier aan vleesvervangende zaken voorbij komen (linzen, bonen, paddenstoelen) lust ik niet. En de meeste dingen die onder sla/salade/rauwkost vallen ook niet. Ik heb een poos vegetarisch gegeten, maar het werd zo eenzijdig, saai en stom. Niet omdat er niet van alles mogelijk is, maar omdat ik het gewoon allemaal niet lust.

Ik zou wel minder vlees kunnen eten dan ik momenteel doe, dat zou wel weer een goed streven zijn. Maar ik voel me niet schuldig, eerder bewondering voor degenen die het wel kunnen en een beetje jaloezie op mensen die wel al die gezonde dingen lusten.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door