Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3299715
Lazy Garfield schreef:Ik zou mijn kleine hondje nooit los naar je toe laten lopen, maar als iemand anders dat gebeurt dan is die dom?
Jouw hond hoort gewoon niet te bijten dat is het verhaal!!!
Tuurlijk hoort een hond niet te bijten. Maar je hond (groot of klein) naar een aangelijnde hond laten lopen is per definitief dom. Die hond is namelijk niet voor niks aangelijnd!
Een kleine hond naar een grote laten lopen is misschien nog wel dommer. Puur door het fysieke verschil in kracht en gewicht kan dit al behoorlijk fout gaan ook als het bij spelen blijft.
Hier in de wijk loopt een Lhasa apso of zoiets. Heb 'm al een paar keer rond een aangelijnde Stafford zien staan springen en keffen. Die Staff doet niets anders als z'n baas aankijken en het baasje van dat andere hondje loopt gewoon door :o Tot die Stafford er een keer klaar mee is.. en dan heeft die "vechthond" het gedaan.
Begrijp me goed, ik erger me ook de tandjes aan die lui met een staff, bull of whatever die denken dat ze alleen op de wereld zijn. Maar ik kan me de frustratie van goedwillende eigenaren zoals Summerditches of Constance ook heel goed voorstellen.

Ik verbaas me sowieso enorm over het gebrek aan inzicht bij heel veel hondeneigenaren. Al diverse malen gelezen dat een kleine hond is gegrepen door een grotere in het voorbijgaan. En dan het baasje dat zegt "die hond trok al zo aan de riem" of 'hij keek al zo gemeen" of "mijn hondje durfde al niet verder te lopen". Wtf?? Waarom loop je er dan alsnog recht op af?
#3299717
pluk schreef:Tuurlijk hoort een hond niet te bijten. Maar je hond (groot of klein) naar een aangelijnde hond laten lopen is per definitief dom. Die hond is namelijk niet voor niks aangelijnd!
Een kleine hond naar een grote laten lopen is misschien nog wel dommer. Puur door het fysieke verschil in kracht en gewicht kan dit al behoorlijk fout gaan ook als het bij spelen blijft.
Hier in de wijk loopt een Lhasa apso of zoiets. Heb 'm al een paar keer rond een aangelijnde Stafford zien staan springen en keffen. Die Staff doet niets anders als z'n baas aankijken en het baasje van dat andere hondje loopt gewoon door :o Tot die Stafford er een keer klaar mee is.. en dan heeft die "vechthond" het gedaan.
Begrijp me goed, ik erger me ook de tandjes aan die lui met een staff, bull of whatever die denken dat ze alleen op de wereld zijn. Maar ik kan me de frustratie van goedwillende eigenaren zoals Summerditches of Constance ook heel goed voorstellen.

Ik verbaas me sowieso enorm over het gebrek aan inzicht bij heel veel hondeneigenaren. Al diverse malen gelezen dat een kleine hond is gegrepen door een grotere in het voorbijgaan. En dan het baasje dat zegt "die hond trok al zo aan de riem" of 'hij keek al zo gemeen" of "mijn hondje durfde al niet verder te lopen". Wtf?? Waarom loop je er dan alsnog recht op af?
dikke vette +1!
#3299724
https://1drv.ms/v/s!AmDriAiPrGY-hTxkgZVUU_QVskKM

Dit overkomt ons vrijwel wekelijks...ik word er strontziek van. Dit is een kruising Lab/Stabij.
Ik stop bijtijds even om een slipketting te pakken om op de betreffende hond te gooien want dat houdt ze meestal wel op afstand zoals je ziet op 't eind. Maar wel moeilijk want ik houd met die hand ook mijn honden vast en mijn andere zit aan 't gas ::)
Wat mij betreft zijn die rijp voor een flinke cursus voor baas én hond.

En hier mijn achterlijke buurman van 3 deuren verder.... vind dat mijn honden een spuitje moeten hebben. Dus probeert dit uit te lokken.
Zijn honden hebben al kennis gemaakt met mijn slipketting dus durven niet echt meer. Maar mijn oudste had al een keer een gat boven haar oog opgelopen door die zwarte. ( die overigens zelf niets had)
https://1drv.ms/v/s!AmDriAiPrGY-hT1mZDxB4noCNdB8
Ook naar cursus....
#3299731
Jip is een enthousiasteling en ze is klein, maar gespierd, maar in haar hoofd net zo groot als labs of staffs.

Ze wil graag spelen en ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf iemand ben die het ze idd in principe zelf uit laat zoeken in grote lijnen als ik geen agressie zie. Soms krijgt ze een snauw en is t, okeee ik snap t en weg is ze.

Zie ik in een losloopgebied echter een aangelijnde hond, al is t n wawa, dan doe ik Jip ook aan de lijn en loop ik er met een boog omheen. Ook als ik kleine kinderen zie vanwege haar enthousiasme. Dat vind ik niet meer dan normaal.
Maar tot op heden zaten die honden om andere redenen aan de lijn.

Ik loop echter nooit om of terug of what so ever als ik een staff oid zie los lopen hier in het 'hondenbos' eerlijk gezegd.

Ook niet als ze aangelijnd is en ik loop over t poeppad en we komen een aangelijnde staff oid tegemoet.

Reageert ze op t poeppad zelf behoudend om zo'n tegemoetkomende hond, dan wijken we uit of wachten we aan de kant. Heel soms komt dat voor.

Jip is meestal behoedzaam bij grote honden bij t los lopen, rent er met een boog omheen als ze t niet vertrouwd.

Ze mag van mij best met grote honden spelen. Gaat t te ruig dan kappen we t af en lopen verder.

Als ik alle reacties zo lees, zou ik constant op mn hoede moeten zijn, mijn hond steeds bij me moeten houden of roepen enz.
Dat vind ik jammer en ik denk dat ik haar en mezelf een hoop plezier in t wandelen ontneem.

Tuurlijk probeer ik van een afstand de andere loslopende hond wel te 'lezen', maar dan nog weet ik niet hoe hij uiteindelijk zal reageren op mijn franse bul.
Dus ga ik liever uit van t positieve.

Ik weet niet of eigenaren die verplicht op cursus moeten en ook gaan, ook in de praktijk het 'geleerde' zullen toepassen. Wat het op zou kunnen leveren (denk ik zo tenminste) zal misschien zijn dat er minder 'vechthonden' zullen worden aangeschaft door personen die er verder niet de benodigde energie in willen steken. Dat zal dan winst zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
#3299736
winni schreef:https://1drv.ms/v/s!AmDriAiPrGY-hTxkgZVUU_QVskKM

Dit overkomt ons vrijwel wekelijks...ik word er strontziek van. Dit is een kruising Lab/Stabij.
Ik stop bijtijds even om een slipketting te pakken om op de betreffende hond te gooien want dat houdt ze meestal wel op afstand zoals je ziet op 't eind. Maar wel moeilijk want ik houd met die hand ook mijn honden vast en mijn andere zit aan 't gas ::)
Wat mij betreft zijn die rijp voor een flinke cursus voor baas én hond.

En hier mijn achterlijke buurman van 3 deuren verder.... vind dat mijn honden een spuitje moeten hebben. Dus probeert dit uit te lokken.
Zijn honden hebben al kennis gemaakt met mijn slipketting dus durven niet echt meer. Maar mijn oudste had al een keer een gat boven haar oog opgelopen door die zwarte. ( die overigens zelf niets had)
https://1drv.ms/v/s!AmDriAiPrGY-hT1mZDxB4noCNdB8
Ook naar cursus....
Wat wil je hier nou mee aantonen?

In het eerste geval heb je de escalatie uiteindelijk zelf veroorzaakt. De hond nadert en kiest er al vrij snel voor om om te draaien en van jullie weg te lopen Jij kiest er vervolgens voor om door te rijden. Je ziet de andere hond nogmaals kijken zich afwenden en verder snuffelen. Je blijft verder naderen. Uiteindelijk escaleert het dan, mede omdat jouw hond de confrontatie zoekt. Had jij jouw verantwoordelijkheid genomen op verschillende momenten dan was er niets gebeurt.

Het feit dat je met slipkettingen naar andere honden gaat lopen gooien in het eerste filmpje toont voor mij des te meer aan dat je onvoldoende bewust bent van je eigen rol. En bevestigd helaas het beeld dat ik van de gemiddelde staff/bull eigenaar heb, namelijk dat deze ook nog wel een cursus of 1, 2 kan gebruiken.

Het tweede filmpje zou ik ook stik irritant vinden.
#3299753
pluk schreef:
Tuurlijk hoort een hond niet te bijten. Maar je hond (groot of klein) naar een aangelijnde hond laten lopen is per definitief dom. Die hond is namelijk niet voor niks aangelijnd!
Een kleine hond naar een grote laten lopen is misschien nog wel dommer. Puur door het fysieke verschil in kracht en gewicht kan dit al behoorlijk fout gaan ook als het bij spelen blijft.
Hier in de wijk loopt een Lhasa apso of zoiets. Heb 'm al een paar keer rond een aangelijnde Stafford zien staan springen en keffen. Die Staff doet niets anders als z'n baas aankijken en het baasje van dat andere hondje loopt gewoon door :o Tot die Stafford er een keer klaar mee is.. en dan heeft die "vechthond" het gedaan.
Begrijp me goed, ik erger me ook de tandjes aan die lui met een staff, bull of whatever die denken dat ze alleen op de wereld zijn. Maar ik kan me de frustratie van goedwillende eigenaren zoals Summerditches of Constance ook heel goed voorstellen.

Ik verbaas me sowieso enorm over het gebrek aan inzicht bij heel veel hondeneigenaren. Al diverse malen gelezen dat een kleine hond is gegrepen door een grotere in het voorbijgaan. En dan het baasje dat zegt "die hond trok al zo aan de riem" of 'hij keek al zo gemeen" of "mijn hondje durfde al niet verder te lopen". Wtf?? Waarom loop je er dan alsnog recht op af?
Dank Pluk, jij verwoord het heel wat beter dan ik.....

Het hondje waar het bij mij om ging is ook een Lhasa apso, en Hary is gewoon een flinke bul van ruim 45 kilo, dus ook met spelen (vind ik tenminste) geen match.... Maar als er iets gebeurd, ben ik per definitie fout blijkbaar....
#3299762
Kaio ging er gewoon bovenop liggen als ie er genoeg van had (is wel eens herhaaldelijk gebeten in zijn enkels en pielie door zo'n kleintje), dat duurde wel even voor dat punt er was, maar ja Kaio had wel groot gelijk en had al meerdere malen gewaarschuwd. En dat deed ie ook met beleid want hondje kwam er heel onderuit. Maar dat kan dus ook anders aflopen voor het kleintje.

Maar goed als een hond meteen bijt bij een benadering van een andere hond (zijn er niet veel hoor, maar zijn er wel) hoort ie m.i. wel een muilkorf te dragen, want dat kan altijd gebeuren per ongeluk, geen enkele hond is een robot, ook niet de andere die erop af komt.
#3299769
pluk schreef:Wat wil je hier nou mee aantonen?

In het eerste geval heb je de escalatie uiteindelijk zelf veroorzaakt. De hond nadert en kiest er al vrij snel voor om om te draaien en van jullie weg te lopen Jij kiest er vervolgens voor om door te rijden. Je ziet de andere hond nogmaals kijken zich afwenden en verder snuffelen. Je blijft verder naderen. Uiteindelijk escaleert het dan, mede omdat jouw hond de confrontatie zoekt. Had jij jouw verantwoordelijkheid genomen op verschillende momenten dan was er niets gebeurt.

Het feit dat je met slipkettingen naar andere honden gaat lopen gooien in het eerste filmpje toont voor mij des te meer aan dat je onvoldoende bewust bent van je eigen rol. En bevestigd helaas het beeld dat ik van de gemiddelde staff/bull eigenaar heb, namelijk dat deze ook nog wel een cursus of 1, 2 kan gebruiken.

Het tweede filmpje zou ik ook stik irritant vinden.
Ik zie dat toch heel anders

Die zwarte hond komt blaffend op die hond af,die dames hadden hun hond bij hun moeten roepen en aanlijnen.
Dit is gewoon asociaal gedrag van de eigenaar.


Hier gebeurt het ook heel vaak dat honden blaffend op Dorian afkomen rennen,Dorian zit dan aan de lijn.Als zo hond rennend en blaffend op Dorian af komt en te dicht bij Dorian komt valt hij uit.(met 3 maandjes oud is hij aangevallen door een lab,Dorian zat vast,de lab liep los.)Ik vind het een normale afweer reactie van Dorian.
Gelukkig gebeurt het nooit,ik let altijd heel goed op en heb ogen overal zitten.

Ook het tweede filmpje is gewoon asociaal gedrag van de eigenaar.
#3299776
judith1967 schreef:Ik zie dat toch heel anders

Die zwarte hond komt blaffend op die hond af,die dames hadden hun hond bij hun moeten roepen en aanlijnen.
Dit is gewoon asociaal gedrag van de eigenaar.


Hier gebeurt het ook heel vaak dat honden blaffend op Dorian afkomen rennen,Dorian zit dan aan de lijn.Als zo hond rennend en blaffend op Dorian af komt en te dicht bij Dorian komt valt hij uit.(met 3 maandjes oud is hij aangevallen door een lab,Dorian zat vast,de lab liep los.)Ik vind het een normale afweer reactie van Dorian.
Gelukkig gebeurt het nooit,ik let altijd heel goed op en heb ogen overal zitten.

Ook het tweede filmpje is gewoon asociaal gedrag van de eigenaar.

Eens. Ik vind het ook niet fatsoenlijk.

Al zou ik mijn honden nooit in de daarop volgende situatie hebben gebracht. Ik zou rustiger genaderd zijn, met mezelf tussen de hond naast het bruggetje en mijn honden in, mezelf ertussen plaatsen geeft namelijk meer rust omdat de heren dan weten dat zij het niet op hoeven te lossen.

En ja, de honden die op mijn honden af komen stormen kunnen ook op een snauw rekenen. Waarbij ik een snauw echt nog wel weer heel anders vind dan een aanval...
#3299798
judith1967 schreef:Ik zie dat toch heel anders

Die zwarte hond komt blaffend op die hond af,die dames hadden hun hond bij hun moeten roepen en aanlijnen.
Dit is gewoon asociaal gedrag van de eigenaar.


Hier gebeurt het ook heel vaak dat honden blaffend op Dorian afkomen rennen,Dorian zit dan aan de lijn.Als zo hond rennend en blaffend op Dorian af komt en te dicht bij Dorian komt valt hij uit.(met 3 maandjes oud is hij aangevallen door een lab,Dorian zat vast,de lab liep los.)Ik vind het een normale afweer reactie van Dorian.
Gelukkig gebeurt het nooit,ik let altijd heel goed op en heb ogen overal zitten.

Ook het tweede filmpje is gewoon asociaal gedrag van de eigenaar.
Klopt. Maar als die vervolgens niets doen heb je altijd nog de keus om zelf wel wat te doen of laten.

Scott is te vergelijken met Dorian als ik het zo lees. Dan kan ik twee dingen doen: recht op die andere hond aflopen want die ander moet zijn hond maar aanlijnen of verantwoordelijkheid nemen voor mijn hond en de andere kant op gaan of op een andere manier een confrontatie voorkomen.
Siberienne schreef:

Eens. Ik vind het ook niet fatsoenlijk.

Al zou ik mijn honden nooit in de daarop volgende situatie hebben gebracht. Ik zou rustiger genaderd zijn, met mezelf tussen de hond naast het bruggetje en mijn honden in, mezelf ertussen plaatsen geeft namelijk meer rust omdat de heren dan weten dat zij het niet op hoeven te lossen.

En ja, de honden die op mijn honden af komen stormen kunnen ook op een snauw rekenen. Waarbij ik een snauw echt nog wel weer heel anders vind dan een aanval...
Ik schrijf nergens dat die andere baasjes ok bezig zijn. Je kunt echter niet de verantwoordelijkheid helemaal bij een ander leggen.
Jij neemt dus wel je eigen verantwoordelijkheid. Je neemt maatregelen om een confrontatie te voorkomen.
#3299836
winni schreef:https://1drv.ms/v/s!AmDriAiPrGY-hTxkgZVUU_QVskKM

Dit overkomt ons vrijwel wekelijks...ik word er strontziek van. Dit is een kruising Lab/Stabij.
Ik stop bijtijds even om een slipketting te pakken om op de betreffende hond te gooien want dat houdt ze meestal wel op afstand zoals je ziet op 't eind. Maar wel moeilijk want ik houd met die hand ook mijn honden vast en mijn andere zit aan 't gas ::)
Wat mij betreft zijn die rijp voor een flinke cursus voor baas én hond.

En hier mijn achterlijke buurman van 3 deuren verder.... vind dat mijn honden een spuitje moeten hebben. Dus probeert dit uit te lokken.
Zijn honden hebben al kennis gemaakt met mijn slipketting dus durven niet echt meer. Maar mijn oudste had al een keer een gat boven haar oog opgelopen door die zwarte. ( die overigens zelf niets had)
https://1drv.ms/v/s!AmDriAiPrGY-hT1mZDxB4noCNdB8
Ook naar cursus....
Ja, dit zijn echt geen leuke dingen.............. :-\

Ik ontken ook niet dat er vreselijk veel mafklappers met hond rondlopen. En ik vind de hele cursusmaatregel nergens over gaan. Maar dan nog he.... Ik kom liever al die andere hondjes in dat filmpje tegen dan 1 vechthond die het op een van m'n honden gemunt heeft. Gewoon omdat ie z'n dag niet heeft.

Ik roep nu al 20 jaar dat er een honden-houderschapsbewijs moet komen. Als je niet bewezen hebt dat je in je bovenkamer spoort en als je niet bewezen hebt dat je verstand hebt van hondengedrag en als je niet bewezen hebt dat je daar goed en veilig voor kunt zorgen: mag je gewoon geen hond. Simpel. Makkelijk in te voeren en net zo makkelijk te controleren als het vragen om iemands rijbewijs als ie in een auto zit.
#3299898
pluk schreef:Klopt. Maar als die vervolgens niets doen heb je altijd nog de keus om zelf wel wat te doen of laten.

Tuurlijk heb je gelijk in!! ;)
Maar ik denk dat het best lastig is om te draaien.
(maargoed wil Winni ook niet aanvallen met hoe en wat,hoor ieder zijn eigen manier.)

Scott is te vergelijken met Dorian als ik het zo lees. Dan kan ik twee dingen doen: recht op die andere hond aflopen want die ander moet zijn hond maar aanlijnen of verantwoordelijkheid nemen voor mijn hond en de andere kant op gaan of op een andere manier een confrontatie voorkomen.

Ik ben ook zo iemand die om zou draaien(als de kans daar is en achter mij ook geen honden los lopen,want dan zou ik doorlopen,maar wel zoveel mogelijk ruimte maken tussen de honden en Dorian zowiezo aan de rechterkant nemen,dan zit ik er tenminste nog tussen)
Maaroed het blijft lastig met dit soort lui die sch**t hebben aan anderen.

Laatst gewijzigd door judith1967 op zo 21 mei 2017, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
#3299971
pluk schreef:Wat wil je hier nou mee aantonen?

In het eerste geval heb je de escalatie uiteindelijk zelf veroorzaakt. De hond nadert en kiest er al vrij snel voor om om te draaien en van jullie weg te lopen Jij kiest er vervolgens voor om door te rijden. Je ziet de andere hond nogmaals kijken zich afwenden en verder snuffelen. Je blijft verder naderen. Uiteindelijk escaleert het dan, mede omdat jouw hond de confrontatie zoekt. Had jij jouw verantwoordelijkheid genomen op verschillende momenten dan was er niets gebeurt.

Het feit dat je met slipkettingen naar andere honden gaat lopen gooien in het eerste filmpje toont voor mij des te meer aan dat je onvoldoende bewust bent van je eigen rol. En bevestigd helaas het beeld dat ik van de gemiddelde staff/bull eigenaar heb, namelijk dat deze ook nog wel een cursus of 1, 2 kan gebruiken.

Het tweede filmpje zou ik ook stik irritant vinden.
Wat ik hiermee wilde aantonen was vrij duidelijk dacht ik; Asociaal gedrag van eenhersencelligen met 'andersoortige honden' en daarom ook op cursus.

Wanneer zij hun honden hadden vastgehouden was er bij voorbaat helemaal geen escalatie geweest. Dus daar gaat het fout. Niet omdat ik gewoon door wil rijden op een fietspad waar honden helemaal niet los mogen lopen. Jij geeft er met jouw interpretatie een heel andere draai aan. Ook bij het gedeelte dat volgens jou mijn honden de confrontatie op zouden zoeken ::) Maar dat komt natuurlijk omdat het Amstaffs zijn en ja... het druipt er vanaf dat zij en hun baasjes op t forum de gebeten hond zijn.
Werkelijk: Zij zien, voelen en horen dat er een hond komt aangestormd met duidelijke bedoelingen. Zelfs tijdens het snuffelen en pissen zie je overduidelijk dat zijn gemoedstoestand niet daalt. En ik ben inderdaad niet iemand die de benen neemt voor een hond dáár waar ik vind dat ik in mijn recht sta zoals op het fietspad met mijn scoot. Ik ben verplicht, wanneer de baasjes er niets van zeggen, dat zelf te doen ipv mijn honden. De volgende keer als ze mij zien houden ze hem wel vast of de hond denkt aan mijn correctie zoals mijn buurhonden die in ieder geval niet meer zo dichtbij komen om te bijten. Als ik die ketting niet had gebruikt had XLab/Stabij zijn tanden in mijn hond gezet. 't scheelde maar een haartje voor we weer gaten hadden gehad.
En als niemand zo'n hond aanpakt door middel van bijvoorbeeld het werpen van een werp/slipketting dan doet ie het de volgende keer weer. Als een hond profijt haalt uit zijn daden dan doet ie dat volgende keer weer. Dat leert iedereen op een gedragscursus.

Vergelijking werpkettinggebruiker/Amstaff baas slaat kant nog wal. Vroeger had ik een Lab. en gebruikte ik ook een werp of slipketting indien nodig. Vooral tijdens het gore vreten op afstand. En in mijn uitlaatservice. Maar begrijp me goed. Je hoeft zo'n ding maar eenmaal te gebruiken want de volgende keer is ermee schudden genoeg. Daar is de originele werpketting namelijk voor gemaakt. WERPketting voor als je er zelf niet op een andere manier bij kan komen. Maar toen lag jij nog in je luier denk ik.
Oude spullen uit de oude doos maar ze werken het beste. En dat is weer een andere discussie.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door