Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3299407
Mits goed geregistreerd, dus verplicht identificeren en de hond uitlezen met een chip.
Dan vastleggen dat een instructeur een meldplicht heeft als hij denkt dat een hond vals is of niet terug de maatschappij in kan.
Dan zou het een begin kunnen zijn, maar wie gaat dat handhaven?
Ook ik vrees dat dit geen zin heeft.
#3299432
Summerditches schreef:Weet iemand of dit dan is voor "nieuwe"eigenaren of moet je ook met je "gevaarlijke"hond die je al jaren in bezit hebt en al (hopelijk) opvoeding genoten heeft naar zo'n cursus ..dat kan ik in geen enkel artikel lezen / terugvinden..
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... elzijn.pdf

Hier staat op pagina 9 onder het kopje 'resumerend' dat het gaat om bestaande en toekomstige eigenaren van HR honden.
#3299436
Lazy Garfield schreef:Nou ja het is een begin toch? Je moet ergens beginnen.
Nee. Je moet het probleem oplossen. En niet ergens beginnen. Er vallen steeds meer dodelijke ongelukken in het verkeer. Oorzaak? Smartphone. Laten we op z'n Nederlands dat eens als volgt op gaan lossen:

"Vanaf heden moet iedereen die in zijn auto stapt met een smartphone eerst de gebruiksaanwijzing lezen (al waar in staat dat het gevaarlijk is 'm te gebruiken tijdens het autorijden".

Ik denk............., dat helpt ::)
#3299447
Doranto schreef:Wat ik me ook afvraag is wat voor een cursus dat dan gaat zijn. Een standaard cursus bij een willekeurige hondenschool? Er zijn hele goede hondenscholen, maar ook scholen waar zo'n cursus twee keer niks voorstelt.
Je neemt een veldje met een lantaarnpaal, je hebt 10 video's van Cesar Millan gezien en begint een hondenschool. Hoef je niet eens zelf een hond voor te hebben of ooit te hebben gehad. Dus ja, ik ben ook heel benieuwd waar zo'n hondenschool aan moet voldoen.
#3299451
Doranto schreef:Wat ik me ook afvraag is wat voor een cursus dat dan gaat zijn. Een standaard cursus bij een willekeurige hondenschool? Er zijn hele goede hondenscholen, maar ook scholen waar zo'n cursus twee keer niks voorstelt.
+1. Zolang elke stoeptegel een hondenschool kan starten, heb ik daar weinig vertrouwen in.

En zelfs voor de echt goede hondenscholen geef ik het je te doen als je een groep niet-willende eigenaren hebt staan, alleen maar omdat ze moeten.

Ik denk dat dit beleid 2 voordelen heeft: Als eerste gaat het de broodnodige inzichten verschaffen. Hoe vaak wordt er, hoe erg en door wie gebeten. En ten tweede hoop ik dat de verplichtingen een klein beetje ontmoedigend gaan werken voor de 1-hersencel baasjes. In het kader van alle beetjes helpen.

Gaat dit het probleem oplossen? In de verste verte niet. Maar ik ben toch blij dat er niet gekozen is voor massaal afmaken van rassen of van zeer strenge aanlijnplichten. Als goedwillende eigenaar van een hoog-risico ras denk ik dat je er beter af bent met een verplichte cursus, dan met je hond de rest van zijn leven aan een 1 meterlijn. En dan maar hopen dat de registratie van incidenten sterk gaat verbeteren en inzicht geeft in een betere oplossing.
#3299455
Lizzy schreef:En de slecht willende niet goed bedoelende mafkezen met 2 hersencellen waarvan 1,5 niet in gebruik met een vechthond...?
Wat ik zeg, het is dús geen oplossing. Maar dat vonden we van de korte aanlijn verplichting en verplicht muilkorven wanneer loslopend ook niet.

Al lees ik nu op NOS een artikel waarin de akita vereniging zich uitspreekt en daarin wordt het one-strike-out beleid en korte aanlijnverplichting nog wel meegenomen. Dus ik ben de draad nu even kwijt
http://nos.nl/artikel/2173756-geen-bred ... lijst.html
#3299456
Ik ga niet ontkennen dat ik mij natuurlijk v.w.b. dit onderwerp gewoon aangesproken voel en ik word er ook door geraakt..ik vind het uiterst vervelend dat mijn grote lieve luie vriendelijke bullebak nu officieel een HR / Vechthond is..en daar hangt gewoon een andere sfeer omheen dan om "jachthond", "poolhond" etc..

Je voelt je toch heel erg aangesproken zeker omdat wij om allerlei redenen voor dit ras hebben gekozen en daarvan komt er werkelijk geen 1 ook maar een beetje in de buurt van "motivatie vechthond"...
Maar de fase van ontkenning is al lang voorbij....er moet zeker iets gebeuren..en wat extra's voor de risico groepen vind ik ook heel begrijpelijk.. Er komen gewoon veel teveel dieren daar terecht waar ze nooit zouden mogen zijn..om allerlei redenen trouwens...
Op het moment dat ik bij de volgens mij al twee weken geleden aangekondigde snikhete dag lees dat de eerste dode hond alweer uit een auto gehaald is denk ik ..wat doet zo'n persoon met hond..waarom heeft iemand in godsnaam besloten dat hij voor een dier wil gaan zorgen..

Ik ga op cursus..zal alles doen wat ze vragen..het blijft namelijk net als voor iemand anders zijn poedel, teckel, dalmatier, bouvier etc. etc. mijn aller aller dierbaarste "bezit"..
Maar dit dierbaarste bezit loopt nooit los, ik stel mij altijd ondergeschikt op t.o.v. mede hondenbezitters (oversteken, keren etc) omdat ik weet dat ik in de problemen kan komen door hun loslopende hond (niet omdat mijn honden direct bijten maar ze moeten passief reageren op tegemoetkomende rennende blaffende keffende honden, honden die vinden dat ze mijn honden mogen bespringen en uitdagen, honden die aan geslachtsdelen ruiken etc..als ze dit namelijk niet willen of ik loop door omdat ik het vervelend vind en de loslopers lopen vrolijk mee etc etc en het zou escaleren dan zijn wij met onze HR hond ondanks dat hij aangelijnd is ..vet de pineut..dus ik kies voor chronisch ontwijken), we zijn verhuisd naar een supergave lokatie met mega (afgesloten) tuin zodat ik mijn honden toch de gewenste maar verantwoorde loslooptijd kan geven..En nee..wij gaan niet naar de losloopgebieden, strand etc en andere "verzamelplaatsen"..
Het hebben en houden van dieren brengt verantwoordelijkheid mee..en het soort dier met zijn/haar karakter bepaalt hoe je daar mee om moet gaan ..dat hoor je je te beseffen op het moment dat je een (ras)keuze maakt...
Afbeelding
Afbeelding
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door