Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Anne in Zweden
#3351581
src_esther schreef:Het scheelt iets om de zooltjes eruit te halen, tenminste voor mij. De 'winter'(lees gtx)schoenen zijn sowieso al iets ruimer, dus daar heb ik dat waarschijnlijk niet nodig.

Ik zag dat ik bij mijn 'zomer'schoenen de voering geheel kapot heb gelopen bij binnenkant hiel en breedste deel van de voet... Ik hield van mijn Salomons, maar die liefde is wel over...
De Salomons zijn gebombardeerd tot werkschoenen voor de momenten dat er geen veiligheidsschoenen vereist zijn. Veiligheidschoenen zijn overigens een ware hel om op te lopen, maar liever dat dan (roestige) spijkers door de zool of kapotte tenen...
Er bestaan (in Oostenrijk althans) ook bf-veiligheidsschoenen, helemaal niet zo overdreven duur, maar alleen door bedrijven te bestellen. :( http://www.rukapol.at/produkte/

Geen idee of die naar NL versturen.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3351584
src_esther schreef:Het scheelt iets om de zooltjes eruit te halen, tenminste voor mij. De 'winter'(lees gtx)schoenen zijn sowieso al iets ruimer, dus daar heb ik dat waarschijnlijk niet nodig.

Ik zag dat ik bij mijn 'zomer'schoenen de voering geheel kapot heb gelopen bij binnenkant hiel en breedste deel van de voet... Ik hield van mijn Salomons, maar die liefde is wel over...
De Salomons zijn gebombardeerd tot werkschoenen voor de momenten dat er geen veiligheidsschoenen vereist zijn. Veiligheidschoenen zijn overigens een ware hel om op te lopen, maar liever dat dan (roestige) spijkers door de zool of kapotte tenen...
Ml. draagt in de stal altijd veiligheidsschoenen van Grisport. Die zijn vrijwel zonder voetbed en genoeg ruimte voor de tenen. Er ligt een los inlegzooltje in, dat hij er altijd uit haalt. Hij vindt ze zo fijn lopen dat hij ze ook vaak aandoet bij een boswandeling.
Door zurca
#3351596
Bijna 2 weken lang alleen op mijn merrell's gelopen, afgelopen week weer aan het werk en de Hanwags moesten weer aan..pfhoee wat krapjes en zwaar aan de voetjes ::)
Door El_Kato
#3351614
Gisteren het afgekoelde weer gebruikt om een lekkere wandeling met de honden te maken. Na regen kan het daar nog wel eens modderig zijn dus wilde wel echt schoenen aan maar had nog geen zin in mijn Meindl’s. Op mijn oude Nike Air Maxxen gegaan en die zitten dan toch wel weer erg lekker. Breed bij de tenen ook en lekker al wat afgetrapt ::)

Ooh en modder na wat regen na al die droogte… what was I thinking ::)
Door src_esther
#3351644
Anne in Zweden schreef:Er bestaan (in Oostenrijk althans) ook bf-veiligheidsschoenen, helemaal niet zo overdreven duur, maar alleen door bedrijven te bestellen. :( http://www.rukapol.at/produkte/

Geen idee of die naar NL versturen.
Doranto schreef:Ml. draagt in de stal altijd veiligheidsschoenen van Grisport. Die zijn vrijwel zonder voetbed en genoeg ruimte voor de tenen. Er ligt een los inlegzooltje in, dat hij er altijd uit haalt. Hij vindt ze zo fijn lopen dat hij ze ook vaak aandoet bij een boswandeling
Ik heb bouw-veiligheidsschoenen (Rukapol heeft Tim en Tom vanaf maat 39) nodig en het probleem is ook niet de ruimte voor de tenen, de zool is wat mij betreft te stug.
Helaas heb ik door mijn kleine voeten schoenen en niet iets als deze laarzen die makkelijk te wisselen zijn met iets dat prettiger loopt.
Ach, nog een paar maanden af en toe even doorbijten, daarna is het als het goed is niet meer nodig en hebben we al het puin/sloophout weg.
Door src_esther
#3351645
El_Kato schreef:Gisteren het afgekoelde weer gebruikt om een lekkere wandeling met de honden te maken. Na regen kan het daar nog wel eens modderig zijn dus wilde wel echt schoenen aan maar had nog geen zin in mijn Meindl’s. Op mijn oude Nike Air Maxxen gegaan en die zitten dan toch wel weer erg lekker. Breed bij de tenen ook en lekker al wat afgetrapt ::)

Ooh en modder na wat regen na al die droogte… what was I thinking ::)
Nou hier hebben we wel wat modder hoor op het laaggelegen deel van ons stukje grond.
Door Too
#3352363
Ok ik raak vreselijk in de war..als ik t chargeer: jullie, en de knul met de blauwe ogen, zijn pro 'blote' voeten bij peesplaat problemen de rest van de wereld lijkt op zooltjes te vertrouwen.

Ik weet dat ik (zeker aan de achterkant) wel wat extra lengte in spieren en pezen kan gebruiken..weet ook vrij zeker dat daar een groot deel van het probleem ligt..en platvoet :biggrin2:

Ik doe een beetje aan yoga (vnl yin en hatha ) maar ook daar loop ik tegen de pijn aan zeker bij de hond ( met gebogen been is natuurlijk ook wel ok maar.. da's yoga op intentie :) ),voet krijgt 'een hand, 'suf' rekken met 1 been naar achter en hiel op de grond gaat prima maar zodra mijn been naar voren gaat en de voet een beetje flext.... helemaal mis.
Iemand nog hele fijne tips en inzichten?
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3352366
Kijk maar eens meer filmpjes van de blauwe ogen knul.
Dat is zeker niet zomaar blote voeten.
Heeft het ook over schoenen die voren breed zijn met genoeg beenruimte en waarin de zool daar goed buigt em achter bij de hiel stug. Dit in de fase van veel pijn. En dan voet oefeningen doen en kuiten masseren, voeten masseren, rekken etc. Zorgen dat je tenen zich kunnen spreiden en dan idd meer blote voeten. Maar er zit wel training en een heel proces achter.
En net zoals met alles, de een kan het zo doen, de blote voeten, bij de ander duurt dat ff.
Ik heb veel afgewisseld. Moet dat nog steeds wel. Wel merk ik dat teen vrijheid en flexvrijheid voorin heel erg belangrijk is ook met gewone schoenen aan.
Daarnaast ook de zero drop dat doet ook echt iets met de houding.
Door Lizzy
#3352367
Too schreef:Ok ik raak vreselijk in de war..als ik t chargeer: jullie, en de knul met de blauwe ogen, zijn pro 'blote' voeten bij peesplaat problemen de rest van de wereld lijkt op zooltjes te vertrouwen.

Ik weet dat ik (zeker aan de achterkant) wel wat extra lengte in spieren en pezen kan gebruiken..weet ook vrij zeker dat daar een groot deel van het probleem ligt..en platvoet :biggrin2:

Ik doe een beetje aan yoga (vnl yin en hatha ) maar ook daar loop ik tegen de pijn aan zeker bij de hond ( met gebogen been is natuurlijk ook wel ok maar.. da's yoga op intentie :) ),voet krijgt 'een hand, 'suf' rekken met 1 been naar achter en hiel op de grond gaat prima maar zodra mijn been naar voren gaat en de voet een beetje flext.... helemaal mis.
Iemand nog hele fijne tips en inzichten?
Ja, ik ken die berichten dat je op flipflops moet gaan lopen, noooooit meer op blote voeten mag lopen en zooltjes van de podoloog moet gaan dragen. En ik heb het allemaal gedaan. En het bleef terug komen, ik werd er gek van (in eerste instantie had ik dus echt veel baat bij al dat voetjes gepamper met zachte zooltjes).

Toen stuitte ik op dit topic, ben me in gaan lezen, ben video's van jongen-met-hemelsblauwe-ogen-gaan kijken, ben zijn oefeningen gaan doen, heb m'n eerste paar barefootshoes gekocht en ben voorzichtig op gaan lopen. Met de nadruk op voorzichtig en kalm aan.

Mijn peesplaatontstekingen zijn weg. Ik zeg niet dat ik nu pijnvrije voeten heb hoor, want nu heb ik wel eens kramp onder in mijn voet, in de eerste tijd pijn in mijn hielen, etc. etc. Dus het is allemaal niet even vlotjes overschakelen en klaar is Klara, was het maar zo! Oefenen, voorzichtig barefoot gaan lopen, steeds vaker barefoot gaan lopen (opbouwen dus) en nu loop ik 100% barefoot. Ik loop zoveel mogelijk zonder schoenen maar als ik schoenen aan doe, zijn het barefootschoenen. Denk eigenlijk niet dat ik nog op gewone schoenen kan lopen :g:. Zonde hoor, ik heb twee paar prachtige Hanwags staan :-X. Maar je moet er wat voor over hebben :biggrin2:

En ja, zero drop (dus geen verhoogde hiel) doet echt wat met je hele lichaam!!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3352369
Too schreef:Ok ik raak vreselijk in de war..als ik t chargeer: jullie, en de knul met de blauwe ogen, zijn pro 'blote' voeten bij peesplaat problemen de rest van de wereld lijkt op zooltjes te vertrouwen.

Ik weet dat ik (zeker aan de achterkant) wel wat extra lengte in spieren en pezen kan gebruiken..weet ook vrij zeker dat daar een groot deel van het probleem ligt..en platvoet :biggrin2:

Ik doe een beetje aan yoga (vnl yin en hatha ) maar ook daar loop ik tegen de pijn aan zeker bij de hond ( met gebogen been is natuurlijk ook wel ok maar.. da's yoga op intentie :) ),voet krijgt 'een hand, 'suf' rekken met 1 been naar achter en hiel op de grond gaat prima maar zodra mijn been naar voren gaat en de voet een beetje flext.... helemaal mis.
Iemand nog hele fijne tips en inzichten?
Yoga mag geen pijn doen. En yoga op intentie is helemaal prima, want je gaat zover als je lijf kan. Als jij geen hond met gestrekte benen kan, betekend dit dat je jou spieren meer dan voldoende rekt als je gebogen knieën hebt! En dan zul je zien dat je in de loop der tijd je benen steeds verder kan strekken. Als je teveel wil en gaat forceren, zal je dat proces verstoren.
Ik doe nu een maand of 3 wat serieuzer aan yoga, ook vooral vanwege idioot korte beenspieren. Ik kan pas sinds een week of 2 de hond met slechts licht gebogen knieën en voeten plat op de grond (eerst flink gebogen knieen en hielen volledig van de grond). En dat gaat vanzelf, door gewoon je lesjes te doen en er niet bij stil te staan.

Ik zou dus vooral ophouden met je teveel op die rek focussen. Het heeft tijd nodig, veel tijd. Wel lekker yoga blijven doen, maar niet met de focus daar teveel op.

Ik vind zelf overigens Critical Alignment yoga heel fijn. Niet specifiek voor het langer krijgen van de beenspieren, onze juf is nogal van de handstanden :biggrin2: . Maar bij deze vorm van yoga ben je heel erg bezig met hoe je lijf nou eigenlijk bedoeld is om te gebruiken. Hoe functioneerd je skelet het meest optimaal, waar heb je spierspanning, welke spieren heb je nodig voor welke beweging, hoe maak je die beweging op de juiste manier. Deze lessen helpen mij enorm om de andere yogavormen correct uit te voeren. Dus om echt een lange rug te hebben wanneer dit moet (want dan rek je die hamstrings op de juiste manier bij vooroverbuigingen!).
Door Cathelijn
#3352372
Too schreef:Ok ik raak vreselijk in de war..als ik t chargeer: jullie, en de knul met de blauwe ogen, zijn pro 'blote' voeten bij peesplaat problemen de rest van de wereld lijkt op zooltjes te vertrouwen.

Ik weet dat ik (zeker aan de achterkant) wel wat extra lengte in spieren en pezen kan gebruiken..weet ook vrij zeker dat daar een groot deel van het probleem ligt..en platvoet :biggrin2:

Ik doe een beetje aan yoga (vnl yin en hatha ) maar ook daar loop ik tegen de pijn aan zeker bij de hond ( met gebogen been is natuurlijk ook wel ok maar.. da's yoga op intentie :) ),voet krijgt 'een hand, 'suf' rekken met 1 been naar achter en hiel op de grond gaat prima maar zodra mijn been naar voren gaat en de voet een beetje flext.... helemaal mis.
Iemand nog hele fijne tips en inzichten?
Mijn pilates juf zegt: je moet gewoon bewegen en elk lijf is anders. Je hoeft die houdingen niet perfect uit te voeren, je moet ze zo uitvoeren dat jij er wat aan hebt.
Mijn hielen komen echt niet op de grond bij de hond, zo wat? Misschien gebeurt dat ooit, misschien niet. Maar ik ben goed bezig voor mijn lijf en haar mogelijkheden en dat is het allerbelangrijkst. Het gaat erom dat je je goed gaat voelen in je eigen lijf, hoe dat lijf er ook uitziet of welke rare standjes je ermee kan uitvoeren.
Dus voor sommige delen van mijn lijf ben ik meer op fysio-oefeningen-niveau bezig en andere delen kunnen wel wat harder worden aangepakt.
En dat is niet eens elke dag hetzelfde.
Succes!
Door Siberienne
#3352373
Helemaal eens met Kaela ; ik had in het begin ook de neiging om veel in de uiterste stand te gaan hangen bij yoga om die hamstrings opgerekt te krijgen maar dat werkt niet echt. Yin is dan wel bedoeld voor rekken van bindweefsel en dat vind ik soms ook wel fijn, maar om te voelen hoe je lijf hoort te bewegen en waar de balans niet klopt, zou ik eerder kiezen voor een iets meer dynamische vorm.

2e optie; wellicht heb je toch wat hulp nodig om ergens iets losser te krijgen, maar waar zit het probleem... niet alle pees en hamstring problemen zitten daar waar de pijn zit. Volgens de ‘anatomy trains’ leer, waar gekeken wordt naar de bindweefsel verbanden in het lichaam, hangt alles samen, en kan het probleem bv in de wervelkolom tussen de schouderbladen zitten. Dan kan je aan je voet prutsen tot je een ons weegt, maar dat werkt niet. Of soms staat bekken teveel naar voren gekanteld en betalen de hamstrings de prijs. Hieronder een plaatje vd ‘deep spiral line’
Waarin je kan zien hoe dingen samen kunnen hangen
8BB9AD17-F144-4783-9FDD-E52FE43B8878.png
8BB9AD17-F144-4783-9FDD-E52FE43B8878.png (1.92 MiB) 1628 keer bekeken
Ik moet zeggen, sinds ik een aantal behandelingen heb gehad, je eindelijk geen viool meer kan spelen op mijn hamstrings.

Nog een leuke test of de balans in je lichaam klopt; ga staan op stukje vd muur en laat je naar achteren vallen. Wat raakt het eerst de muur; je schouderbladen of je achterste?
Door Too
#3352380
Jullie zijn nogal eensgezind ... ik ga weer verder lezen, ben wat ongeduldig in dit soort dingen.
Heb ook nog echt geen hysterische pijn maar vind het nu al ruk.
Dat hamstrings ( en quadriceps) erg kort zijn/waren is bekend daar kreeg ik knieklachten van.. toen ik voor het eerst in 50 jaar ging sporten
Heb ook wel een vermoeden wat nu het laatste zetje voor mijn voet is geweest

En wat de hond betreft dat was meer om aan te geven wat inééns niet meer kan, ik kon vorige week nog een prachtig hondje neerzetten zonder geworstel...nu buig ik en dat is ook goed.

De deep spiral line, klinkt zo logisch.. daarvoor ga je naar een fysio?
Door Siberienne
#3352401
Too schreef:Jullie zijn nogal eensgezind ... ik ga weer verder lezen, ben wat ongeduldig in dit soort dingen.
Heb ook nog echt geen hysterische pijn maar vind het nu al ruk.
Dat hamstrings ( en quadriceps) erg kort zijn/waren is bekend daar kreeg ik knieklachten van.. toen ik voor het eerst in 50 jaar ging sporten
Heb ook wel een vermoeden wat nu het laatste zetje voor mijn voet is geweest

En wat de hond betreft dat was meer om aan te geven wat inééns niet meer kan, ik kon vorige week nog een prachtig hondje neerzetten zonder geworstel...nu buig ik en dat is ook goed.

De deep spiral line, klinkt zo logisch.. daarvoor ga je naar een fysio?
Is beetje zoeken, ik was bij sportarts maar er zijn er niet zoveel die daarmee werken. Fysio’s zijn er, vooral die ook manueel in hun pakket hebben. Heb er nu 1 gevonden.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door