Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3357798
Ze hebben het geld vandaag al overgemaakt. Ik noem dat toch wel top-service. Ik denk er over om deze te gaan bestellen. Zijn wel niet waterdicht maar heb ik in ieder geval warme voeten, hoop ik.... En die zien eruit alsof ze ook wel tegen een stevige wandeling kunnen.....

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3357800
Lizzy schreef:Ze hebben het geld vandaag al overgemaakt. Ik noem dat toch wel top-service. Ik denk er over om deze te gaan bestellen. Zijn wel niet waterdicht maar heb ik in ieder geval warme voeten, hoop ik.... En die zien eruit alsof ze ook wel tegen een stevige wandeling kunnen.....

Afbeelding
Zien er leuk uit!

Toch wel heel gek, dat zo'n schoen niet waterdicht kan zijn, terwijl er aan de lopende band waterdichte (of toch minstens zeer goed waterafstootbare) leren laarzen verkocht worden. Ik snap niet waar hem dat in zit.
Door Lizzy
#3357804
Kaela schreef:Zien er leuk uit!

Toch wel heel gek, dat zo'n schoen niet waterdicht kan zijn, terwijl er aan de lopende band waterdichte (of toch minstens zeer goed waterafstootbare) leren laarzen verkocht worden. Ik snap niet waar hem dat in zit.
Ja, ik denk daar toch wel anders over..... Ik heb vreselijke problemen gehad met Dubarry's. Niet 1 paar maar meerdere paren. Leer en waterdicht gaan naar mijn beleving en jarenlange ervaring gewoon niet samen. Zeker niet zoals ik ze gebruik (en dan had ik altijd 2 paar he, zodat ik af kon wisselen en de laarzen konden drogen). Maar zeker nat gras is de dood voor een leren laars/schoen. Je kunt ze wel waterafstotend maken met ledervet-achtige dingen maar heel vaak maakt die het leer snotterig en gaat het alsnog scheuren. Ik durfde het met die Trackers toch wel aan omdat de reviews goed zijn en ik er gewoon maar vanuit ben gegaan er 1 herfst/winter/voorjaar seizoen mee te doen.

Ik denk dat dit trouwens echt een fabricage fout moet zijn geweest, bij deze Trackers. Te toevallig, 2 schoenen die lek zijn en op het oog geen lek te vinden.
Gebruikersavatar
Door pike
#3357827
Lizzy schreef:Ja, ik denk daar toch wel anders over..... Ik heb vreselijke problemen gehad met Dubarry's. Niet 1 paar maar meerdere paren. Leer en waterdicht gaan naar mijn beleving en jarenlange ervaring gewoon niet samen. Zeker niet zoals ik ze gebruik (en dan had ik altijd 2 paar he, zodat ik af kon wisselen en de laarzen konden drogen). Maar zeker nat gras is de dood voor een leren laars/schoen. Je kunt ze wel waterafstotend maken met ledervet-achtige dingen maar heel vaak maakt die het leer snotterig en gaat het alsnog scheuren. Ik durfde het met die Trackers toch wel aan omdat de reviews goed zijn en ik er gewoon maar vanuit ben gegaan er 1 herfst/winter/voorjaar seizoen mee te doen.

Ik denk dat dit trouwens echt een fabricage fout moet zijn geweest, bij deze Trackers. Te toevallig, 2 schoenen die lek zijn en op het oog geen lek te vinden.
Had je de schoenen geimpregneerd? Ik weet niet wat je met ledervet-achtige dingen bedoeld. Leervet is, dat klinkt misschien raar, niet geschikt voor schoenen. Leervet is voor zadels en tuig. Het maakt soepel. Als je het op schoenen smeert wordt het leer te soepel en gaat het model/vorm uit de schoen. Daarnaast trekt het door het leer en kan dan aan de binnenkant verlijmingen aantasten. En ook verstopt leervet de poriën waardoor het niet meer kan ademen.

Overigens deel ik jouw ervaringen met gladleren gore-tex schoenen niet. Ik heb de nodige hoge gore-tex wandelschoenen uit de dure klasse versleten. Van diverse merken (Meindl, Hanwag, Lowa). Tot op de draad, tot de gaten erin vielen, maar ik heb nooit één natte teen gehad. En ik pleegde er nul onderhoud aan. Ik liep door de plensregen, meterhoog gras op de dijk, door de sneeuw en een enkele keer ging er ook de branding overheen. Ik heb nu een nubuck stel gore-tex, en die laten nu, na 1,5 jaar gebruik, water door. Maar goed, ze zijn inmiddels ook wel compleet afgelopen. Vanochtend stapte ik ermee in een brokkenflats >:( , ik heb ze bij thuiskomst gelijk in de kliko gegooid. Ik had geen zin om de stront uit de gaten te peuteren ::) Dus nu moet ik wel wat...
Gebruikersavatar
Door doranto
#3357836
pike schreef:Had je de schoenen geimpregneerd? Ik weet niet wat je met ledervet-achtige dingen bedoeld. Leervet is, dat klinkt misschien raar, niet geschikt voor schoenen. Leervet is voor zadels en tuig. Het maakt soepel. Als je het op schoenen smeert wordt het leer te soepel en gaat het model/vorm uit de schoen. Daarnaast trekt het door het leer en kan dan aan de binnenkant verlijmingen aantasten. En ook verstopt leervet de poriën waardoor het niet meer kan ademen.

Overigens deel ik jouw ervaringen met gladleren gore-tex schoenen niet. Ik heb de nodige hoge gore-tex wandelschoenen uit de dure klasse versleten. Van diverse merken (Meindl, Hanwag, Lowa). Tot op de draad, tot de gaten erin vielen, maar ik heb nooit één natte teen gehad. En ik pleegde er nul onderhoud aan. Ik liep door de plensregen, meterhoog gras op de dijk, door de sneeuw en een enkele keer ging er ook de branding overheen. Ik heb nu een nubuck stel gore-tex, en die laten nu, na 1,5 jaar gebruik, water door. Maar goed, ze zijn inmiddels ook wel compleet afgelopen. Vanochtend stapte ik ermee in een brokkenflats >:( , ik heb ze bij thuiskomst gelijk in de kliko gegooid. Ik had geen zin om de stront uit de gaten te peuteren ::) Dus nu moet ik wel wat...
Alweer wat geleerd! Het klopt wel wat je zegt over de verlijming aantasten. Ik heb dat al vaker gehad dat de randen van de zolen los lieten. Maar wat gebruik jij dan om het leer waterdicht te houden, en uitdroging te voorkomen zodat het niet gaat barsten?
Door Lizzy
#3357838
pike schreef:Had je de schoenen geimpregneerd? Ik weet niet wat je met ledervet-achtige dingen bedoeld. Leervet is, dat klinkt misschien raar, niet geschikt voor schoenen. Leervet is voor zadels en tuig. Het maakt soepel. Als je het op schoenen smeert wordt het leer te soepel en gaat het model/vorm uit de schoen. Daarnaast trekt het door het leer en kan dan aan de binnenkant verlijmingen aantasten. En ook verstopt leervet de poriën waardoor het niet meer kan ademen.

Overigens deel ik jouw ervaringen met gladleren gore-tex schoenen niet. Ik heb de nodige hoge gore-tex wandelschoenen uit de dure klasse versleten. Van diverse merken (Meindl, Hanwag, Lowa). Tot op de draad, tot de gaten erin vielen, maar ik heb nooit één natte teen gehad. En ik pleegde er nul onderhoud aan. Ik liep door de plensregen, meterhoog gras op de dijk, door de sneeuw en een enkele keer ging er ook de branding overheen. Ik heb nu een nubuck stel gore-tex, en die laten nu, na 1,5 jaar gebruik, water door. Maar goed, ze zijn inmiddels ook wel compleet afgelopen. Vanochtend stapte ik ermee in een brokkenflats >:( , ik heb ze bij thuiskomst gelijk in de kliko gegooid. Ik had geen zin om de stront uit de gaten te peuteren ::) Dus nu moet ik wel wat...
Nee, ik behandel mijn schoenen nooit met leervet. Ik heb mijn Durbarry's met Dubarry onderhoudsmiddel onderhouden en deze Trackers heb ik af en toen ingesmeerd met https://www.bever.nl/p/nikwax-nikwax-wa ... lsrc=aw.ds en dat maakt juist het leer niet slap of tot snot. En dat heb ik dan alleen op de plooi gesmeerd die echt al na 1 keer lopen er in zat. Een diepe plooi.

Ik had ook met mijn Dubarry's droge voeten. Maar binnen 1 jaar begon het leer te scheuren. Dag €379.
Gebruikersavatar
Door pike
#3357843
Doranto schreef:Alweer wat geleerd! Het klopt wel wat je zegt over de verlijming aantasten. Ik heb dat al vaker gehad dat de randen van de zolen los lieten. Maar wat gebruik jij dan om het leer waterdicht te houden, en uitdroging te voorkomen zodat het niet gaat barsten?
Heel eerlijk? Ik doe nooit wat met mijn wandelschoenen. Ik ben daar (helaas) erg laks in :-[ . Voordat het leer bij mij aan gort gaat zijn de zolen naar de hemel.
Schoenen voor de net maak ik schoon met een vochtige doek en als ze zijn opgedroogd een impregneerspray erover. That's all. Maar die hebben dan ook niets te lijden aan regen ofzo. Want ik draag ze maar zelden ::)


Maar als je het goed wilt doen:
Een impregneerspray is het eerste wat je over je nieuwe wandelschoenen moet spuiten. Bij voorkeur een all-purpose spray of hoe dat heten mag, eentje dus die je ook over de niet-leren onderdelen kan spuiten. De spray maakt goed waterafstotend. Ook al het je een waterdicht gemaakte schoen, het is altijd goed om te voorkomen dat er vocht in het leer trekt, het is gewoon niet goed voor het leer. . Nieuwe schoenen af fabriek zijn nooit geimpregneerd.
Verder staat hier dacht ik duidelijk uiteengezet wanneer je moet sprayen en wanneer je moet waxen en waarom.
https://www.tonnotermans.nl/blogs/blog/ ... derhouden/

Als het dan toch fout gaat dan moet er denk ik een fabricagefout inzitten, of het is gewoon geen fatsoenlijk leer. Want dat bestaat ook.
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3357847
Lizzy schreef:Ze hebben het geld vandaag al overgemaakt. Ik noem dat toch wel top-service. Ik denk er over om deze te gaan bestellen. Zijn wel niet waterdicht maar heb ik in ieder geval warme voeten, hoop ik.... En die zien eruit alsof ze ook wel tegen een stevige wandeling kunnen.....

Afbeelding

Dat is netjes! :thumbsupup:
Ik hoop dat deze beter gaan.

Over het invetten: persoonlijk vind ik Granger's (wel wax maar de 'light' versie) helemaal niks. :-[
Ik gebruik voor leren schoenen altijd eerst Nikwax fabric & leather proof impregnering en daarna wax voor schoenen (van de Scapino ofzo), en dat bevalt prima.
Door hannabelgje
#3357866
In Tilburg waren ze met mijn klacht ook niet behulpzaam hoor. Ook een gevalletje hebben we nog nooit klachten over gehad. Je zult wel teveel heen en weer geschoven zijn en ze gedragen hebben met blote voeten erin. Ik heb altijd sokken aan in schoenen omdat ik zonder niet prettig vind en ik schuif ook niet in die schoenen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Door Lizzy
#3357881
fransbulletje schreef:Dat is wel heel erg balen!
Wat is het moeilijk om een paar waterdichte barefootschoenen te vinden. Loop je eindelijk lekker is er geen waterdichte schoen te vinden.
Ik heb tijdens mijn vakantie in Zeeland veel gelopen op Dunlop rubberlaarzen, zijn plat en maatje groter genomen zodat ik lekker veel teen ruimte heb. Vroeger kon ik echt niet lopen op rubberlaarzen maar liep er nu prima op, nergens last van en... waterdicht.
Voor 20 euro misschien een optie om te proberen.
Welke Dunlop laarzen heb jij gekocht, want ik kan eigenlijk niks geen Dunlops vinden zonder dikke zool + hak...?
Door Lizzy
#3357882
Ik begin nu toch wel een beetje de nadelen te voelen van barefoot lopen.... We hebben het er al eerder over gehad en toen zat ik al te mopperen over dat je toch best veel nieuwe schoenen moet kopen. En ik heb dan die Ballerina's maar serieus hoor, die zool is ZO dun, daar kun je nu eigenlijk al niet meer op lopen, zo koud krijg je het daar in. En de keuze die je hebt in schoenen is natuurlijk ook super beperkt. En waterproof is weer een volgend probleem :-X

Maar ja, als ik dan zie hoe sterk mijn voeten in die korte tijd zijn geworden.... Hoe ik geen last meer heb van de peesplaat.... Hoeveel langer ik kan lopen zonder kapot te gaan van de rugpijn.... (ik kan nu twee uur met de honden lopen en daarna gewoon in de auto gaan zitten of het niks is. Vroeger was ik een minuut of 10 bezig om na een wat langere wandeling te kunnen gaan zitten): dan vind ik de voordelen ook wel erg groot. Maar de nadelen vind ik dus ook groot :-\
Gebruikersavatar
Door pike
#3357883
Ik ben het met je eens, het assortiment is heel beperkt en nagenoeg geheel alleen zomergeschikt. Of voor mensen die nauwelijks buiten komen. Er zijn nou eenmaal niet zoveel gekken die ook in de winter dagelijks een of meer uren het veld ingaan, en daarbij ook nog barefoot willen. Het is ook zo dat niet alles wat er is bij ons verkrijgbaar is. In Duitsland is de keuze al een stuk groter maar ik zie de mensen daar ook klagen over het gebrek aan geschikte schoenen voor de winter in kou en sneeuw. Hopelijk komen er snel meer winkels zodat er ook meer keuze komt. Wat ik ook een groot nadeel vind is dat, als je dan na lang zoeken wat hebt gevonden, je maat er weer nèt niet bij zit. Ook bij Duitse webwinkels heb je dat.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3357884
Wat mij erg goed helpt als het koud is, is hele goede (wollen) beenwarmers dragen. Het scheelt echt ontzettend veel als je je enkels en onderbenen goed warm houdt. Je hebt dan vanzelf nauwelijks last van koude voeten. Het is een tip van mensen die helemaal zonder schoenen willen lopen, maar als je wel schoenen draagt werkt het natuurlijk ook goed.
Laatst gewijzigd door doranto op za 20 okt 2018, 08:30, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door